Wist je dat...

modesto
Inactief

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door modesto »

Het gaat niet om vrijblijvende algemeenheden of om een collectieve schuld waarin we eens recht verwaardigd mochten worden te komen. Het gaat om jouw persoonlijke verantwoordelijkheid hier en nu, Dia.

Als iemand Bijbels onderwijs nodig heeft, hoe kun jij daarmee helpen?

Als er weinig leven uitgaat van jouw kerk, hoe kun jij daar verandering in brengen?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
modesto schreef:
-DIA- schreef:Ten eerste: Gods Kerk zal niet eindigen tot de laatste zal zijn toegebracht, en dan zal het einde zijn.
Juist citeren is soms ook een kunst.
Dan de bovenstaande opmerking is een volkomen waarheid. Maar waarom stel je die vraag? Uit enkel bewogenheid
met het heil van mijn onsterfelijke ziel, of zit er misschien ergens iets achter? Je stelt die vraag toch niet voor niets?
Weet u, we zijn meesters, meesters in het vinden van vonden. En daar een beetje kennis aan te hebben maakt dat
ik niet achter elke vraag deze bewogenheid vindt, integendeel, ik vind er vaak vijandschap achter, ook al zal de
vrager dat wellicht zelf niet eens door hebben. Ik zeg hiermee niet dat het bij jou zo is, ik zeg alleen wat ik vaak
zo ondervonden heb.
Ik stelde je deze vragen omdat ik je graag beter wil begrijpen en omdat ik oprecht benieuwd ben hoe je over deze zaken denkt. Je hebt er namelijk een andere kijk op dan ik. Dat is alles.
Dan wat ik er over denk. Wat ik denk is overigens niet belangrijk.
Dat de Kerk thuis wordt gehaald, dat er zo weinig uitgaat, zelfs van de levende Kerk, dat is ons aller schuld.
Als we verwaardigd mochten worden persoonlijk, als land, volk en kerk, om recht in de schuld te komen, dan
was er verwachting. Als Mijn volk zich zal schuldig kennen zal Ik aan Mijn Verbond gedenken.
Er ligt een collectieve schuld, en een persoonlijke schuld. We zijn zeer ver van de weg, en vanuit onszelf is
een terugkeer niet mogelijk want we maken de breuk en schuld alleen maar dieper en groter.
En zo leven we rustig verder. Wij kunnen er niks aan doen. God moet het doen. Hij doet het niet. Jammer dan. Het klinkt wat scherp, het klinkt wat cynisch. Je zult het wellicht afdoen als vijandschap maar steeds anderen afkeuren en jezelf verschuilen achter dogmatische termen die op zich wel juist lijken, ontslaat niet van je eigen verantwoordelijkheid. Daarom gaat het m.i. steeds weer om dezelfde vraag: zijn we in Christus of zijn we buiten Christus. Dat is leven of dood.
Mara

Bericht door Mara »

Volgens mij zegt DIA het niet zo. Ik begrijp die geprikkelde reacties op hem niet.
Hij zegt toch niets nieuws?

Maar DIA, dit alles naar aanleiding van je aangekondigde huisbezoek geloof ik.
Is dit goed verlopen?
Ik heb gezocht, maar ik kon er niets over vinden, klopt dat?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Volgens mij zegt DIA het niet zo. Ik begrijp die geprikkelde reacties op hem niet.
Hij zegt toch niets nieuws?

Maar DIA, dit alles naar aanleiding van je aangekondigde huisbezoek geloof ik.
Is dit goed verlopen?
Ik heb gezocht, maar ik kon er niets over vinden, klopt dat?
Als alles zo harmonieus, in liefde zou zijn, dan zouden hier de doornen ook niet zo prikken.
Wie het vat vatte het.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Dia zegt niet iets nieuws, hij spreekt bepaalde dominees na. Dat roept reacties op omdat die dominees uiteindelijk niet geheel volgens Gods Woord preken, maar ook veel naar eigen theologie. Zie de discussie dat we ds Kerstens dogmatiek maar eens beter moeten bestuderen. Neen, we moet de bijbel lezen, in een uitvoering die we kunnen begrijpen. Dat is niet voor allen een aanvaardbaar boek, zelfs niet voor alle Gergemmers.

Dat er überhaupt reacties komen is voor Dia genoeg bewijs dat hij als enige gelijk heeft. Daarom vertrekt hij van het forum. Komt weer terug en alles begint weer van voren af aan.
Als hij nu eens met een oplossing kwam, maar er komen slechts tegenvragen. En de verzuchting dat de liefde in de vragen ontbreekt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:Dia zegt niet iets nieuws, hij spreekt bepaalde dominees na. Dat roept reacties op omdat die dominees uiteindelijk niet geheel volgens Gods Woord preken, maar ook veel naar eigen theologie. Zie de discussie dat we ds Kerstens dogmatiek maar eens beter moeten bestuderen. Neen, we moet de bijbel lezen, in een uitvoering die we kunnen begrijpen. Dat is niet voor allen een aanvaardbaar boek, zelfs niet voor alle Gergemmers.
Voor sommige mensen is het inderdaad goed om eenvoudig met een kinderbijbel te beginnen.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:Dia zegt niet iets nieuws, hij spreekt bepaalde dominees na.
Als dat zo zou zijn, is hij daar niet uniek in.
refo schreef:Dat er überhaupt reacties komen is voor Dia genoeg bewijs dat hij als enige gelijk heeft. Daarom vertrekt hij van het forum. Komt weer terug en alles begint weer van voren af aan.
Als hij nu eens met een oplossing kwam, maar er komen slechts tegenvragen. En de verzuchting dat de liefde in de vragen ontbreekt.
De Bijbel roept ons op om rekening te houden met elkaars zwakheden en die IN LIEFDE eventueel te corrigeren.
Als dit op een christelijk forum al te veel gevraagd is, blijven we toch maar klinkende cimbalen.

En je kunt het eens worden met iemand, of het lukt gewoon nooit. Laat het dan daarbij, maar geef niet telkens van die geirriteerde reacties, want dat lost ook niets op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Dia zegt niet iets nieuws, hij spreekt bepaalde dominees na. Dat roept reacties op omdat die dominees uiteindelijk niet geheel volgens Gods Woord preken, maar ook veel naar eigen theologie. Zie de discussie dat we ds Kerstens dogmatiek maar eens beter moeten bestuderen. Neen, we moet de bijbel lezen, in een uitvoering die we kunnen begrijpen. Dat is niet voor allen een aanvaardbaar boek, zelfs niet voor alle Gergemmers.

Dat er überhaupt reacties komen is voor Dia genoeg bewijs dat hij als enige gelijk heeft. Daarom vertrekt hij van het forum. Komt weer terug en alles begint weer van voren af aan.
Dat de wijzen maar spreken.
Ik zwijg wel.
Spreekt uw dienaar zal horen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Het is stil.
Men spreekt niet meer
Men zwijgt.

Ik werd beschuldigd.
Was dat terecht?
Ik zou zwijgen.
Dat zal ik ook doen

Maar ik wacht wel.
Op de wijze doe mij op grond van de Waarheid corrigeert

Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw?
(1 Kor. 2:20a)
Est

Bericht door Est »

-DIA- schreef:Het is stil.
Men spreekt niet meer
Men zwijgt.

Ik werd beschuldigd.
Was dat terecht?
Ik zou zwijgen.
Dat zal ik ook doen

Maar ik wacht wel.

Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw?

Ik heb gelezen van IEMAND die ook onterecht beschuldigd werd. Ook Hij zweeg....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Est schreef:
-DIA- schreef:Het is stil.
Men spreekt niet meer
Men zwijgt.

Ik werd beschuldigd.
Was dat terecht?
Ik zou zwijgen.
Dat zal ik ook doen

Maar ik wacht wel.

Ik heb gelezen van IEMAND die ook onterecht beschuldigd werd. Ook Hij zweeg....
Hier hebben de wijsheid!
DDD

Bericht door DDD »

Sommige dingen zijn zo absurd, daar kun je beter niet op reageren. In dit geval ook. Als ik niet beter wist zou ik menen dat je jezelf vergeleek met Christus.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Sommige dingen zijn zo absurd, daar kun je beter niet op reageren. In dit geval ook. Als ik niet beter wist zou ik menen dat je jezelf vergeleek met Christus.
De wijsheid is iets anders als de Opperste Wijsheid.
Wijsheid is een mededeelbare Eigenschap van God.
ejvl

Bericht door ejvl »

Door zoiets neer te zetten lok je wel wat uit DIA.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Door zoiets neer te zetten lok je wel wat uit DIA.
Het gaat er me om duivelse leringen aan het licht te brengen.
Hier staan zonder meer leugens (eigen werken des satans) en lasteringen.
Ik had niets kunnen zeggen, wat wellicht beter zou zijn geweest.
Maar dan was het wel blijven liggen.
Plaats reactie