Tiberius schreef:huisman schreef:@ Tiberius graag reageer ik nog op jouw laatste postings maar moet nu twee dagen voor mijn werk naar elders. Ik kom er zeker op terug.
Graag, want het is voor mij niet zomaar iets om wat te doen te hebben.
Maar het is voor mij een aangelegen zaak. Ik zeg niet dat iemands geestelijke staat er mee staat of valt, maar ik zou toch wel graag met sommige deelnemers hier op één lijn komen (met name Huisman, Afgewezen en Wilhelm).
Ik kan je gerust stellen dat ik ook met diezelfde 'knoop' worstel als Afgewezen.
Het zijn zaken die wij maar niet zo met grote stelligheid kunnen beweren met ons verduisterd verstand. Ik heb ook nooit gezegd dat er geen sprake van leven kan zijn voor de kennis van Christus. Ik weet het niet.
Waar het mij om gaat, heb ik al vele keren benadrukt.
We leven in een tijd waar je in bepaalde kringen kunt horen dat mensen geloven dat de Heere in hun leven begonnen is maar dat ze niet durven te zeggen dat ze Christus kennen en hun zonden vergeven zijn. Dit is iets waar ds Fraanje al voor waarschuwde.
Persoonlijk ben ik bang dat dit gevoed kan worden door een prediking waar in de toeleidende weg bovenmatig veel aandacht krijgt en mensen met bepaalde kenmerken worden aangesproken als kinderen Gods, weliswaar bekommerd.
Gods Woord wijst altijd naar het ene kenmerk, de kennis van Christus en de liefde tot Hem. En ik geloof van harte dat in het kleinste of beter gezegd, het zwakste geloof, iets ligt van het 'mijnen' het kennen van Christus en het weten dat mijn zonden vergeven zijn. Maar ik geloof ook dat het in het leven weer zo overhoop kan liggen als we zien op onszelf. Dan kunnen er tijden zijn waarbij we ons afvragen of we wel iets van genade kennen.
Het een sluit het andere niet uit.
Maar het gaat erom of we ooit in ons leven op Hem hebben mogen zien.
En alle wegen daaraan vooraf? Ik weet het niet, laten we daarom maar voorzichtig zijn. De Bijbel waarschuwt voor nabijkomend werk, maar wijst telkens naar het duidelijkste kenmerk van waar werk: de Enige Grond Jezus Christus.
Alle gangen voor de kennis van Christus behoeven dan ook niet zoveel aandacht te krijgen en in elke preek benoemt te worden.
En al het verdedigen om allerlei gestaltes en bevindingen als waar zaligmakend werk te bestempelen, heeft heel weinig nut. Het moet tot de oplossing komen.
En jouw angst voor het vertrappen van beginnend leven is niet terecht. Je hoeft niemand te vertrappen, maar ook geen handen op te leggen. Je mag wel wijzen naar Hem Wien te kennen het leven is.