Kerkverband-typerende preken

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkverband-typerende preken

Bericht door eilander »

-DIA- schreef: Maar als God in de vierschaar de ziel heeft vrijgesproken komt
er een vastere gang in het leven der genade.

En juist dat laatste, daar doelde ik op, daar hebben nu nog maar
weinig christenen weet van.
Wat ik nu zeg, doet vast niet helemaal recht aan jouw posting, DIA. Maar wat ik hier nog op wil zeggen, is dit:

Toen Luther stierf, vond men bij zijn bed een briefje waarop hij had geschreven: "Wij zijn bedelaars, dat is waar."
Calvijn bad op zijn sterfbed "O God, wees mij zondaar genadig!"

Dat is genoeg. Ik hoop dat de Heere ons bij dat "arme-zondaarsgeloof" wil houden.
-DIA-
Berichten: 33846
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkverband-typerende preken

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Dat vergat ik er nog bij te typen: het geloof van zichzelf is al rechtvaardigend van karakter. En nee, het genadeleven staat niet stil.
Maar ik denk dat er in zondag 5 aan Gods recht voldaan wordt. De zondaar kan nooit, statelijk noch standelijk, zondag 7 naspreken buiten Gods recht om.
Nee dat geloof ik niet.
In Zondag 5 wordt het ook een omkomen, dan weet de zondaar dat hij niet voor God kan bestaan.
Dan ziet hij ook hij niet kan voldoen, en dat niemand hem kan helpen.
Van zijn kant wordt het een verloren zaak, en hij gaat het ook toestemmen, en tegelijk zoeken:
Is er nog enig middel? Hij weet dat hij verloren ligt.
Maar openbaart hier de Christus Zich?
Hij leer dat de Middelaar een waarachtig mens en tegelijk waarachtig God moet zijn. Maar kent
hij daarmee die Persoon?
Die Persoon is dan nog verborgen.
Dan volgt Zondag 7 waar hij het geloof ingestort krijgt, als een genadige Gave Gods.
In dat geloofsleven zal er staan zijn naar verzekering.
Maar de zondaar komt door de ontdekking zo ver, dat hij ziet dat hij alles wat hij heeft
geleerd en ontvangen de schuld nog openstaat, en dat die niet anders dan door Recht
kwijt kan. Hij moet God billijken, en valt God in Zijn Recht toe.
Dan -wat een verborgenheid voor een natuurlijk mens!- wordt het een rechtvaardig
omkomen, en God wint hem ervoor in. Hij kan het niet anders als met God eens zijn
dat hij naar de hel moet, en verwacht in de dadelijkheid ook niet anders.
Als hij dan helemaal in Gods wil verslonden ligt, en hij God billijkt dat zijn plek
rechtvaardig in de hel is, en hij metterdaad weg denkt te zinken in de hel,
daar... van voor de poorten der hel, wordt de Middelaar geschonken: Ik wil niet
dat deze in het verderf nederdaalt. Ik heb verzoenig gevonden.

Deze verborgenheid is groot. Geen mens zal het kunnen bevatten, ook niet
beredeneren. Alleen de begenadigde die voor de poorten der hel is weggehaald
zal er God eeuwig in aanbidden en bewonderen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-
Berichten: 33846
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkverband-typerende preken

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef: Maar als God in de vierschaar de ziel heeft vrijgesproken komt
er een vastere gang in het leven der genade.

En juist dat laatste, daar doelde ik op, daar hebben nu nog maar
weinig christenen weet van.
Wat ik nu zeg, doet vast niet helemaal recht aan jouw posting, DIA. Maar wat ik hier nog op wil zeggen, is dit:

Toen Luther stierf, vond men bij zijn bed een briefje waarop hij had geschreven: "Wij zijn bedelaars, dat is waar."
Calvijn bad op zijn sterfbed "O God, wees mij zondaar genadig!"

Dat is genoeg. Ik hoop dat de Heere ons bij dat "arme-zondaarsgeloof" wil houden.
Dat is ook vast waar, maar laten we wel de zaken niet gaan isoleren.
Van de mens blijf niets over, het is alleen God Die de eer ontvangt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkverband-typerende preken

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Dat vergat ik er nog bij te typen: het geloof van zichzelf is al rechtvaardigend van karakter. En nee, het genadeleven staat niet stil.
Maar ik denk dat er in zondag 5 aan Gods recht voldaan wordt. De zondaar kan nooit, statelijk noch standelijk, zondag 7 naspreken buiten Gods recht om.
Nee dat geloof ik niet.
In Zondag 5 wordt het ook een omkomen, dan weet de zondaar dat hij niet voor God kan bestaan.
Dan ziet hij ook hij niet kan voldoen, en dat niemand hem kan helpen.
Van zijn kant wordt het een verloren zaak, en hij gaat het ook toestemmen, en tegelijk zoeken:
Is er nog enig middel? Hij weet dat hij verloren ligt.
Maar openbaart hier de Christus Zich?
Hij leer dat de Middelaar een waarachtig mens en tegelijk waarachtig God moet zijn. Maar kent
hij daarmee die Persoon?
Die Persoon is dan nog verborgen.
Dan volgt Zondag 7 waar hij het geloof ingestort krijgt, als een genadige Gave Gods.
In dat geloofsleven zal er staan zijn naar verzekering.
Maar de zondaar komt door de ontdekking zo ver, dat hij ziet dat hij alles wat hij heeft
geleerd en ontvangen de schuld nog openstaat, en dat die niet anders dan door Recht
kwijt kan. Hij moet God billijken, en valt God in Zijn Recht toe.
Dan -wat een verborgenheid voor een natuurlijk mens!- wordt het een rechtvaardig
omkomen, en God wint hem ervoor in. Hij kan het niet anders als met God eens zijn
dat hij naar de hel moet, en verwacht in de dadelijkheid ook niet anders.
Als hij dan helemaal in Gods wil verslonden ligt, en hij God billijkt dat zijn plek
rechtvaardig in de hel is, en hij metterdaad weg denkt te zinken in de hel,
daar... van voor de poorten der hel, wordt de Middelaar geschonken: Ik wil niet
dat deze in het verderf nederdaalt. Ik heb verzoenig gevonden.

Deze verborgenheid is groot. Geen mens zal het kunnen bevatten, ook niet
beredeneren. Alleen de begenadigde die voor de poorten der hel is weggehaald
zal er God eeuwig in aanbidden en bewonderen.
DIA, ben jij bekend met de Redelijke Godsdienst van W. à Brakel, en met de verschillende soorten van leidingen van God die hij daarin beschrijft?
-DIA-
Berichten: 33846
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkverband-typerende preken

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Dat vergat ik er nog bij te typen: het geloof van zichzelf is al rechtvaardigend van karakter. En nee, het genadeleven staat niet stil.
Maar ik denk dat er in zondag 5 aan Gods recht voldaan wordt. De zondaar kan nooit, statelijk noch standelijk, zondag 7 naspreken buiten Gods recht om.
Nee dat geloof ik niet.
In Zondag 5 wordt het ook een omkomen, dan weet de zondaar dat hij niet voor God kan bestaan.
Dan ziet hij ook hij niet kan voldoen, en dat niemand hem kan helpen.
Van zijn kant wordt het een verloren zaak, en hij gaat het ook toestemmen, en tegelijk zoeken:
Is er nog enig middel? Hij weet dat hij verloren ligt.
Maar openbaart hier de Christus Zich?
Hij leer dat de Middelaar een waarachtig mens en tegelijk waarachtig God moet zijn. Maar kent
hij daarmee die Persoon?
Die Persoon is dan nog verborgen.
Dan volgt Zondag 7 waar hij het geloof ingestort krijgt, als een genadige Gave Gods.
In dat geloofsleven zal er staan zijn naar verzekering.
Maar de zondaar komt door de ontdekking zo ver, dat hij ziet dat hij alles wat hij heeft
geleerd en ontvangen de schuld nog openstaat, en dat die niet anders dan door Recht
kwijt kan. Hij moet God billijken, en valt God in Zijn Recht toe.
Dan -wat een verborgenheid voor een natuurlijk mens!- wordt het een rechtvaardig
omkomen, en God wint hem ervoor in. Hij kan het niet anders als met God eens zijn
dat hij naar de hel moet, en verwacht in de dadelijkheid ook niet anders.
Als hij dan helemaal in Gods wil verslonden ligt, en hij God billijkt dat zijn plek
rechtvaardig in de hel is, en hij metterdaad weg denkt te zinken in de hel,
daar... van voor de poorten der hel, wordt de Middelaar geschonken: Ik wil niet
dat deze in het verderf nederdaalt. Ik heb verzoenig gevonden.

Deze verborgenheid is groot. Geen mens zal het kunnen bevatten, ook niet
beredeneren. Alleen de begenadigde die voor de poorten der hel is weggehaald
zal er God eeuwig in aanbidden en bewonderen.
DIA, ben jij bekend met de Redelijke Godsdienst van W. à Brakel, en met de verschillende soorten van leidingen van God die hij daarin beschrijft?
Nee, ik moet tot mijn schande zeggen dat ik dit werk niet in mijn bezit heb.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Kerkverband-typerende preken

Bericht door MarthaMartha »

ik zou zeggen: meteen aanschaffen!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5145
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:
-DIA- schreef: Toch mag het wel opgemerkt worden dat er weinig predikenten meer
zijn die niet alleen standelijk maar ook statelijk weten, verzoend te zijn
met een drie-enig God. Dat kun je horen als er over Zondag 23 wordt
gespreekt.
Voor de duidelijkheid: Zondag 7 is de zaak, daarin ligt geen tekort,
maar zondag 23 is een stap verder in het geestelijk leven.
Zó heb ik inderdaad je eerdere opmerkingen uitgelegd, DIA. Dit is een uitleg die mij wel als 'vertrouwd' in de oren klinkt.

Maar ik kan dit bij veel oudvaders niet terug vinden. En belangrijker: de Heidelbergse Catechismus geeft hier toch geen grond voor?
Zondag 7 zegt o.a.: "dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is".
Zondag 23 zegt o.a.: "nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent".

Zondag 7 = Zondag 23, meen ik.
Eens!
En Zondag 7 kan je niet met hart en ziel belijden zonder dat je Christus kent, en in Christus bent.
Het gaat om hetzelfde zaligmakende geloof in 7 en 23, waarvan Christus de inhoud is. Zijn gerechtigheid, Zijn verdiensten ect.
Borgtochtelijk voor de Zijnen geleden, en dat kennen dat Hij je Verlosser is. En Zondag 23 gaat dan meer ook over, hoewel je geweten je aanklaagt NOCHTANS!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24615
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkverband-typerende preken

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Dat vergat ik er nog bij te typen: het geloof van zichzelf is al rechtvaardigend van karakter. En nee, het genadeleven staat niet stil.
Maar ik denk dat er in zondag 5 aan Gods recht voldaan wordt. De zondaar kan nooit, statelijk noch standelijk, zondag 7 naspreken buiten Gods recht om.
Nee dat geloof ik niet.
In Zondag 5 wordt het ook een omkomen, dan weet de zondaar dat hij niet voor God kan bestaan.
Dan ziet hij ook hij niet kan voldoen, en dat niemand hem kan helpen.
Van zijn kant wordt het een verloren zaak, en hij gaat het ook toestemmen, en tegelijk zoeken:
Is er nog enig middel? Hij weet dat hij verloren ligt.
Maar openbaart hier de Christus Zich?
Hij leer dat de Middelaar een waarachtig mens en tegelijk waarachtig God moet zijn. Maar kent
hij daarmee die Persoon?
Die Persoon is dan nog verborgen.
Dan volgt Zondag 7 waar hij het geloof ingestort krijgt, als een genadige Gave Gods.
In dat geloofsleven zal er staan zijn naar verzekering.
Maar de zondaar komt door de ontdekking zo ver, dat hij ziet dat hij alles wat hij heeft
geleerd en ontvangen de schuld nog openstaat, en dat die niet anders dan door Recht
kwijt kan. Hij moet God billijken, en valt God in Zijn Recht toe.
Dan -wat een verborgenheid voor een natuurlijk mens!- wordt het een rechtvaardig
omkomen, en God wint hem ervoor in. Hij kan het niet anders als met God eens zijn
dat hij naar de hel moet, en verwacht in de dadelijkheid ook niet anders.
Als hij dan helemaal in Gods wil verslonden ligt, en hij God billijkt dat zijn plek
rechtvaardig in de hel is, en hij metterdaad weg denkt te zinken in de hel,
daar... van voor de poorten der hel, wordt de Middelaar geschonken: Ik wil niet
dat deze in het verderf nederdaalt. Ik heb verzoenig gevonden.

Deze verborgenheid is groot. Geen mens zal het kunnen bevatten, ook niet
beredeneren. Alleen de begenadigde die voor de poorten der hel is weggehaald
zal er God eeuwig in aanbidden en bewonderen.
DIA, ben jij bekend met de Redelijke Godsdienst van W. à Brakel, en met de verschillende soorten van leidingen van God die hij daarin beschrijft?
Nee, ik moet tot mijn schande zeggen dat ik dit werk niet in mijn bezit heb.
:oO
-DIA-
Berichten: 33846
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef: Toch mag het wel opgemerkt worden dat er weinig predikenten meer
zijn die niet alleen standelijk maar ook statelijk weten, verzoend te zijn
met een drie-enig God. Dat kun je horen als er over Zondag 23 wordt
gespreekt.
Voor de duidelijkheid: Zondag 7 is de zaak, daarin ligt geen tekort,
maar zondag 23 is een stap verder in het geestelijk leven.
Zó heb ik inderdaad je eerdere opmerkingen uitgelegd, DIA. Dit is een uitleg die mij wel als 'vertrouwd' in de oren klinkt.

Maar ik kan dit bij veel oudvaders niet terug vinden. En belangrijker: de Heidelbergse Catechismus geeft hier toch geen grond voor?
Zondag 7 zegt o.a.: "dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is".
Zondag 23 zegt o.a.: "nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent".

Zondag 7 = Zondag 23, meen ik.
Eens!
En Zondag 7 kan je niet met hart en ziel belijden zonder dat je Christus kent, en in Christus bent.
Het gaat om hetzelfde zaligmakende geloof in 7 en 23, waarvan Christus de inhoud is. Zijn gerechtigheid, Zijn verdiensten ect.
Borgtochtelijk voor de Zijnen geleden, en dat kennen dat Hij je Verlosser is. En Zondag 23 gaat dan meer ook over, hoewel je geweten je aanklaagt NOCHTANS!
Nee... Zondag 7 is in wezen wel hetzelfde, namelijk het ware geloof.
Maar het is nog niet het welwezen van het geloof.
Er is een weg die verder leidt in het ware geloof.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkverband-typerende preken

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef: DIA, ben jij bekend met de Redelijke Godsdienst van W. à Brakel, en met de verschillende soorten van leidingen van God die hij daarin beschrijft?
Nee, ik moet tot mijn schande zeggen dat ik dit werk niet in mijn bezit heb.
Ik weet niet of dit een schande is, maar het is wel jammer. Op theologienet.nl is dit hele boekwerk te vinden. Ik heb nu niet de gelegenheid om aan te geven welke hoofdstukken ik precies bedoel.

In Oud-Gereformeerde kringen hebben we dit werk ook hoog staan, maar het lijkt toch wel alsof we daarin wat selectief lezen. De Heere leidt zeer verschillend, geeft Brakel heel Bijbels daarin aan. En toch wordt vaak gesproken over een bekeringsweg op een manier alsof er géén verschillen zijn. Vandaar mijn oproep om dat eens te lezen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5145
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef: Toch mag het wel opgemerkt worden dat er weinig predikenten meer
zijn die niet alleen standelijk maar ook statelijk weten, verzoend te zijn
met een drie-enig God. Dat kun je horen als er over Zondag 23 wordt
gespreekt.
Voor de duidelijkheid: Zondag 7 is de zaak, daarin ligt geen tekort,
maar zondag 23 is een stap verder in het geestelijk leven.
Zó heb ik inderdaad je eerdere opmerkingen uitgelegd, DIA. Dit is een uitleg die mij wel als 'vertrouwd' in de oren klinkt.

Maar ik kan dit bij veel oudvaders niet terug vinden. En belangrijker: de Heidelbergse Catechismus geeft hier toch geen grond voor?
Zondag 7 zegt o.a.: "dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is".
Zondag 23 zegt o.a.: "nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent".

Zondag 7 = Zondag 23, meen ik.
Eens!
En Zondag 7 kan je niet met hart en ziel belijden zonder dat je Christus kent, en in Christus bent.
Het gaat om hetzelfde zaligmakende geloof in 7 en 23, waarvan Christus de inhoud is. Zijn gerechtigheid, Zijn verdiensten ect.
Borgtochtelijk voor de Zijnen geleden, en dat kennen dat Hij je Verlosser is. En Zondag 23 gaat dan meer ook over, hoewel je geweten je aanklaagt NOCHTANS!
Nee... Zondag 7 is in wezen wel hetzelfde, namelijk het ware geloof.
Maar het is nog niet het welwezen van het geloof.
Er is een weg die verder leidt in het ware geloof.
Ook het kleinste, beginnende geloof heeft als onderwerp Christus.
Neem Christus weg uit het geloof en er is geen waar geloof.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11513
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkverband-typerende preken

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Dat vergat ik er nog bij te typen: het geloof van zichzelf is al rechtvaardigend van karakter. En nee, het genadeleven staat niet stil.
Maar ik denk dat er in zondag 5 aan Gods recht voldaan wordt. De zondaar kan nooit, statelijk noch standelijk, zondag 7 naspreken buiten Gods recht om.
Tjoh, mijn opmerking maakt wat los. (wist ik stiekum wel)
Wat Tiberius typt is volgens mij een perfecte, hele korte samenvatting van wat ik zondagavond hoorde.
-DIA-
Berichten: 33846
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
eilander schreef:
Zó heb ik inderdaad je eerdere opmerkingen uitgelegd, DIA. Dit is een uitleg die mij wel als 'vertrouwd' in de oren klinkt.

Maar ik kan dit bij veel oudvaders niet terug vinden. En belangrijker: de Heidelbergse Catechismus geeft hier toch geen grond voor?
Zondag 7 zegt o.a.: "dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is".
Zondag 23 zegt o.a.: "nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent".

Zondag 7 = Zondag 23, meen ik.
Eens!
En Zondag 7 kan je niet met hart en ziel belijden zonder dat je Christus kent, en in Christus bent.
Het gaat om hetzelfde zaligmakende geloof in 7 en 23, waarvan Christus de inhoud is. Zijn gerechtigheid, Zijn verdiensten ect.
Borgtochtelijk voor de Zijnen geleden, en dat kennen dat Hij je Verlosser is. En Zondag 23 gaat dan meer ook over, hoewel je geweten je aanklaagt NOCHTANS!
Nee... Zondag 7 is in wezen wel hetzelfde, namelijk het ware geloof.
Maar het is nog niet het welwezen van het geloof.
Er is een weg die verder leidt in het ware geloof.
Ook het kleinste, beginnende geloof heeft als onderwerp Christus.
Neem Christus weg uit het geloof en er is geen waar geloof.
Dat is volkomen waar.
Maar het gaat niet om Christus weg te nemen in het geloof!
Nee, nee! Maar in de weg naar het Recht zal juist de vereninging met
Christus nauwer worden.
En Hij was er vanaf het eeste begin, dat was in de stilte der nooit begonnen
eeuwigheid, maar daar was Hij er niet voor het bewustzijn van de
uitverkoren ziel.
En het is waar: Het kleinste begin, de eerste ritselingen zijn niet uit
de mens. Dat is Gods werk. Maar een andere zaak is dat de begenadigde
Hem niet meteen zal waarnemen, al is het dat hij wel zaken waarneemt
in de ziel die hij niet kan benoemen. Maar dan kent hij Christus nog niet.
Maar het werk in hem is wel van Christus.
Deze onderscheiden gangen worden zo weinig meer gepreekt,
en dat veroorzaakt een diepe onkunde. En meteen zeg ik erbij dat dit met
het verstand nooit te vatten is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34650
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:Ook het kleinste, beginnende geloof heeft als onderwerp Christus.
Neem Christus weg uit het geloof en er is geen waar geloof.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat bestrijdt hij volgens mij ook niet.
Het gaat om de bate van het geloof, de rechtvaardiging.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5145
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ook het kleinste, beginnende geloof heeft als onderwerp Christus.
Neem Christus weg uit het geloof en er is geen waar geloof.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat bestrijdt hij volgens mij ook niet.
Het gaat om de bate van het geloof, de rechtvaardiging.
Het nut is dat Christus de Zijnen rechtvaardigt en we door het geloof deel aan Hem en Zijn offer hebben.
En dat we door het geloof het zeker mogen weten zoals Zondag 7 zegt en door het nochtans ook Zondag 23.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie