Ontopic, aub. Het gaat hier over het curatorium.Forummer schreef:Graag!-DIA- schreef:Vraagje: Is het nu de bedoeling dat ik me weer moet verantwoorden om wat ik zei?
(PS iedereen zal hopelijk kunnen begrijpen dat dit forum me soms meer een blok aam jet been wordt als je je voor het spreken naar Schrift en Belijdenis steeds moet verantwoorden)
Dus u vindt dat een groep forummers, waar ik waarschijnlijk ook onder val, niet naar Schrift en belijdenis spreekt![]()
Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Ach. Misschien na waar precies. Bij mijn vele gg familieleden weet ik dat die niet elk uur refoforum afspeuren voor nieuws hieromtrent. Maar inderdaad het enige wat telt is de GG, dat merk ik op mijn werk. Andere verbanden wordt nauwelijks naar gekeken. Maar we hebben het dan over de gemiddelde GGer zeker niet iedereen, zie quote.Curatorium schreef:Een ding wat ik geleerd heb sinds ik in de GG zit is dat de gemiddelde GG'er echt ontzettend fan is van het kerkverband. Ze kunnen uren praten over nieuwe gallerijen, orgels, dominee's en ledentallen.![]()
Maar de curatoriumgekte is logisch. Je kerkverband heeft weinig dominee's, grote kans dat je gemeente vacant is. Wanneer er dan nieuwe studenten komen zorgt dat voor deze kerkfans als iets nieuwswaardig. Dat lijkt me vanzelfsprekend. Zelfs ik ben wel benieuwd. En het mooie aan het internet is dat je zulke nieuwswaardigheden gelijk mee kunt delen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
HErkenbaar, maar iig sterkte de komende dagen voor degene die gestresst zijn.Bruna schreef:
Ach. Misschien na waar precies. Bij mijn vele gg familieleden weet ik dat die niet elk uur refoforum afspeuren voor nieuws hieromtrent. Maar inderdaad het enige wat telt is de GG, dat merk ik op mijn werk. Andere verbanden wordt nauwelijks naar gekeken. Maar we hebben het dan over de gemiddelde GGer zeker niet iedereen, zie quote.
Als simpele hervormde jongen snap ik helemaal niets van het vrijgeven van opleidingsplaatsen door een commissie. Dit zou m.i. gewaarborgd worden door beroepende kerkenraden.
Ik sprak over de situatie hier ter plaatse...Curatorium schreef:Klopt niet, wel de zaken recht voorstellen he? Ten eerste kan je de GBS niet gelijkstellen aan reformatorisch Nederland. De GBS is altijd maar een heel klein stukje van de gezindte geweest. Zelfs toen er nog veel meer eenheid was en er nog geen HSV was, waren er helemaal niet veel tijdredes. De GBS vertegenwoordigd altijd al een klein gedeelte van de gezindte. Ten tweede is het juist vaak de GBS die zich terugtrekt en verwijderd van de hele gezindte en niet de Hervormde kerk.-DIA- schreef:
Er was een GBS... Er waren GBS-diensten. Toen kwamen er andere gedachten: We gaan de Bijbel zelf wel omzetten....
En dus, GEEN GBS-diensten meer... En zo verwijderde de Hervormde kerk zich (zoals ik het bezie) van de reformatorische
kerken EN NIET ANDERSOM. Kan iemand dat anders zien dan? Dit is een duidelijk eenzijdig zich terugtrekken uit de
reformatorische kring.
En of het niet zo ware, het gebeurt wel in het hele land, op de ene plek meer dan op de andere.
Wie voor Schrift en Belijdenis pal probeert te staan komt in een hoek te staan, als zijnde niet meer van deze tijd.
Het verwerpen van Jij Daar! en Heart Cry als gevaarlijk en onbijbels, het niet meekunnen met de HSV en dergelijke
zaken spreken boekdelen.
Ik denk wel dat het merendeel zich dit niet eens bewust is. Maar als we letten op de berichten hier, en we letten op
juist dat kleine bevindelijke deeltje, juist dáár komen alle prikacties en al dan niet verholen verdachtmakingen op af.
En juist daar vallen de klappen als het om sluiting van topics gaat. Blijkbaar voelt men toch nog iets...
Zo heb ik er wat zien vertrekken die hier niet tegen opgewassen waren, en anderen die meer uit principe dit forum
verlieten om dezelfde reden. Ik heb wel eens gevraagd, waar ik dwaal ten aanzien van Schrift en Belijdenis, maak dat
eerst eens heel duidelijk met een beroep op de Schrift en Belijdenis. Ik meen dat ik sinds 2008 (mijn moeder leefde nog,
en ze is overleden in 2009) meer moeten strijden tegen dwalingen en verdedigen dan dat ik hier wijzer wordt. Daarop
wordt mij dan vaak verantwoording afgeëist. Alsof het vreemde zaken die ik hier zeg. Of weten het dan écht niet meer?
Ik wil heel graag recht gezet worden, maar dan wel op een eerlijke wijze. En fitten en zaken die vanouds onder ons
volkomen zekerheid hadden nu ter discussie stellen. En nee,. dat is geen oude mannenpraat, geen generatieconflict
maar ook geen afwijking (tenminste niet met bewustheid), hoewel ik hier wel vele afwijkingen zie. Wellicht is de bestrijding
van afwijking juist het punt waar ik op aangevallen wordt, en dat voel je het best als je zelf het voorwerp ervan bent.
De Schriftuurlijk-bevindelijke prediking is een steen waar men over struikelt. Want juist als jet daarop aankomt komen
de reacties los. Als ik het weer verkeerd zie en voel dan ook graag dit weerlegd aan de hand van Schrift en Belijdenis.
Want zoals ik eerder zei: Dit forum begint ne soms wel een blok aam het been te worden. Dan wordt het soms:
Ik kan tegen deze menigte niet meer op, terwijl het verdriet om het afwijken me zeer veel pijn doet. Soms lijkt het of deze
pijn (het lijden aan de kerk) hier nauwelijks wordt gevoeld. Ik geloof van alleen, maar het merendeel lijkt het niet te voelen.
Maar dit zeg ik voorzichtig...
Het is nacht... en de nacht valt ook over de aarde. Soms komen in de nacht de gedachten naar boven. Soms vervuld schrik
en zorg mij om de koers van land en volk, kerk en staat. Koning en onderdaan. Er wordt wel gezegd dat we leven als in de
feestzaal van Belsazar. Men eet, drinkt en is vrolijk. Maar geen blijdschap in God, die ik veel hoor.
Duisternis bedekt de aarde en donkerheid de volken. Als we opmerken kunnen we merken dat veel in vervulling gaat wat de
Schrift ons heeft voorzegt. Daarom nog weer eens een oproep, en ik val daar echt niet buiten: Reformatorisch Nederland,
let op uw zaak! Het is nacht in de natuur, maar erger, er heerst een geestelijke nacht, en dan struikelen we als het licht
ontbreekt.
Nu even on topic: Het gaat over de vergadering van het curatorium deze week. Ds. droeg gisteren het curatorium op
in het gebed. We merken dat ook hij bezorgd is over de ontwikkelingen in onze gemeenten. Ds. bad of we toch de oude paden
niet verder zouden verlaten. Dat is ook mijn wens en bede voor het curatorium dat zulke verantwoordelijke beslissingen
moet nemen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Als u zich daar goed bij voelt moet u vooral in het oude blijven "hangen".
U mag alleen niet denken dat dat altijd goed is, verandering staat niet gelijk aan verslechtering!
Het is weleens goed om door elkaar geschud te worden en al onze eigen zekerheden onderuitgehaald te zien worden.
Als het ons maar bij Christus brengt die de Verlosser is van al onze zonden en ongerechtigheden!
Zie op het volbrachte werk van Christus!
Pas op voor schijnvroomheid!
Het gaat om uw eigen zieleheil!
U mag alleen niet denken dat dat altijd goed is, verandering staat niet gelijk aan verslechtering!
Het is weleens goed om door elkaar geschud te worden en al onze eigen zekerheden onderuitgehaald te zien worden.
Als het ons maar bij Christus brengt die de Verlosser is van al onze zonden en ongerechtigheden!
Zie op het volbrachte werk van Christus!
Pas op voor schijnvroomheid!
Het gaat om uw eigen zieleheil!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebed is er nodig voor ons (reformatorisch) nederland, en deze week bijzonder voor het curatorium van de gg. Mijn gebed is of God onze gg nog wil aanzien in Zijn gunst en dat er enkele (maar liever vele) jonge mannen zullen worden toegelaten tot de opleiding. Ik wil iedereen (die dit leest) oproepen tot gebed.
Niet om direct weer een kritische noot te plaatsten maar bid alleen maar om veel broeders die aangenomen mogen worden! Als we om enkele vragen zullen we er ook maar enkele krijgen.Jeremiah schreef:Gebed is er nodig voor ons (reformatorisch) nederland, en deze week bijzonder voor het curatorium van de gg. Mijn gebed is of God onze gg nog wil aanzien in Zijn gunst en dat er enkele (maar liever vele) jonge mannen zullen worden toegelaten tot de opleiding. Ik wil iedereen (die dit leest) oproepen tot gebed.
Ik begrijp het stuk grotendeels. Wel is het jammer dat uw dominee bad of we toch de oude paden niet verder zouden verlaten. Mijn gebed is elke dag of ik persoonlijk terug mag keren tot Hem, want ik ben een dwaalziek schaap en dat de kerken terug keren naar de oude paden die verlaten zijn.-DIA- schreef:Ik sprak over de situatie hier ter plaatse...Curatorium schreef:Klopt niet, wel de zaken recht voorstellen he? Ten eerste kan je de GBS niet gelijkstellen aan reformatorisch Nederland. De GBS is altijd maar een heel klein stukje van de gezindte geweest. Zelfs toen er nog veel meer eenheid was en er nog geen HSV was, waren er helemaal niet veel tijdredes. De GBS vertegenwoordigd altijd al een klein gedeelte van de gezindte. Ten tweede is het juist vaak de GBS die zich terugtrekt en verwijderd van de hele gezindte en niet de Hervormde kerk.-DIA- schreef:
Er was een GBS... Er waren GBS-diensten. Toen kwamen er andere gedachten: We gaan de Bijbel zelf wel omzetten....
En dus, GEEN GBS-diensten meer... En zo verwijderde de Hervormde kerk zich (zoals ik het bezie) van de reformatorische
kerken EN NIET ANDERSOM. Kan iemand dat anders zien dan? Dit is een duidelijk eenzijdig zich terugtrekken uit de
reformatorische kring.
En of het niet zo ware, het gebeurt wel in het hele land, op de ene plek meer dan op de andere.
Wie voor Schrift en Belijdenis pal probeert te staan komt in een hoek te staan, als zijnde niet meer van deze tijd.
Het verwerpen van Jij Daar! en Heart Cry als gevaarlijk en onbijbels, het niet meekunnen met de HSV en dergelijke
zaken spreken boekdelen.
Ik denk wel dat het merendeel zich dit niet eens bewust is. Maar als we letten op de berichten hier, en we letten op
juist dat kleine bevindelijke deeltje, juist dáár komen alle prikacties en al dan niet verholen verdachtmakingen op af.
En juist daar vallen de klappen als het om sluiting van topics gaat. Blijkbaar voelt men toch nog iets...
Zo heb ik er wat zien vertrekken die hier niet tegen opgewassen waren, en anderen die meer uit principe dit forum
verlieten om dezelfde reden. Ik heb wel eens gevraagd, waar ik dwaal ten aanzien van Schrift en Belijdenis, maak dat
eerst eens heel duidelijk met een beroep op de Schrift en Belijdenis. Ik meen dat ik sinds 2008 (mijn moeder leefde nog,
en ze is overleden in 2009) meer moeten strijden tegen dwalingen en verdedigen dan dat ik hier wijzer wordt. Daarop
wordt mij dan vaak verantwoording afgeëist. Alsof het vreemde zaken die ik hier zeg. Of weten het dan écht niet meer?
Ik wil heel graag recht gezet worden, maar dan wel op een eerlijke wijze. En fitten en zaken die vanouds onder ons
volkomen zekerheid hadden nu ter discussie stellen. En nee,. dat is geen oude mannenpraat, geen generatieconflict
maar ook geen afwijking (tenminste niet met bewustheid), hoewel ik hier wel vele afwijkingen zie. Wellicht is de bestrijding
van afwijking juist het punt waar ik op aangevallen wordt, en dat voel je het best als je zelf het voorwerp ervan bent.
De Schriftuurlijk-bevindelijke prediking is een steen waar men over struikelt. Want juist als jet daarop aankomt komen
de reacties los. Als ik het weer verkeerd zie en voel dan ook graag dit weerlegd aan de hand van Schrift en Belijdenis.
Want zoals ik eerder zei: Dit forum begint ne soms wel een blok aam het been te worden. Dan wordt het soms:
Ik kan tegen deze menigte niet meer op, terwijl het verdriet om het afwijken me zeer veel pijn doet. Soms lijkt het of deze
pijn (het lijden aan de kerk) hier nauwelijks wordt gevoeld. Ik geloof van alleen, maar het merendeel lijkt het niet te voelen.
Maar dit zeg ik voorzichtig...
Het is nacht... en de nacht valt ook over de aarde. Soms komen in de nacht de gedachten naar boven. Soms vervuld schrik
en zorg mij om de koers van land en volk, kerk en staat. Koning en onderdaan. Er wordt wel gezegd dat we leven als in de
feestzaal van Belsazar. Men eet, drinkt en is vrolijk. Maar geen blijdschap in God, die ik veel hoor.
Duisternis bedekt de aarde en donkerheid de volken. Als we opmerken kunnen we merken dat veel in vervulling gaat wat de
Schrift ons heeft voorzegt. Daarom nog weer eens een oproep, en ik val daar echt niet buiten: Reformatorisch Nederland,
let op uw zaak! Het is nacht in de natuur, maar erger, er heerst een geestelijke nacht, en dan struikelen we als het licht
ontbreekt.
Nu even on topic: Het gaat over de vergadering van het curatorium deze week. Ds. droeg gisteren het curatorium op
in het gebed. We merken dat ook hij bezorgd is over de ontwikkelingen in onze gemeenten. Ds. bad of we toch de oude paden
niet verder zouden verlaten. Dat is ook mijn wens en bede voor het curatorium dat zulke verantwoordelijke beslissingen
moet nemen.
Uit uw woorden begrijp ik dat de oude paden verlaten zijn en dat er gebeden wordt dat we ze niet verder verlaten, maar een terugkeer is niet nodig?
Het bezwaar bij uw dominee is dat het continu over de beleving gaat van een mens. Niet een mens moet centraal staan, maar Christus.
U noemt Schriftuurlijk-bevindelijke prediking, maar in de praktijk bedoelt u bevindelijke prediking. Het Schriftuurlijke, zoals ik bij de oudvaders lees, mis ik bij de hedendaagse predikanten.
Zou het niet beter zijn er enkele te krijgen in Gods gunst dan veel onder Gods toelating? Laten we liever bidden of de HEERE ons nog in gunst wil gedenken.Martijn schreef:Niet om direct weer een kritische noot te plaatsten maar bid alleen maar om veel broeders die aangenomen mogen worden! Als we om enkele vragen zullen we er ook maar enkele krijgen.Jeremiah schreef:Gebed is er nodig voor ons (reformatorisch) nederland, en deze week bijzonder voor het curatorium van de gg. Mijn gebed is of God onze gg nog wil aanzien in Zijn gunst en dat er enkele (maar liever vele) jonge mannen zullen worden toegelaten tot de opleiding. Ik wil iedereen (die dit leest) oproepen tot gebed.
In deze dagen doet het altijd goed te merken dat er nog meegeleefd (en meegebeden) wordt binnen het kerkverband. Er zijn kerkverbanden waar dat anders is. Ik ben daar niet jaloers op.Bruna schreef:Ach. Misschien na waar precies. Bij mijn vele gg familieleden weet ik dat die niet elk uur refoforum afspeuren voor nieuws hieromtrent. Maar inderdaad het enige wat telt is de GG, dat merk ik op mijn werk. Andere verbanden wordt nauwelijks naar gekeken. Maar we hebben het dan over de gemiddelde GGer zeker niet iedereen, zie quote.Curatorium schreef:Een ding wat ik geleerd heb sinds ik in de GG zit is dat de gemiddelde GG'er echt ontzettend fan is van het kerkverband. Ze kunnen uren praten over nieuwe gallerijen, orgels, dominee's en ledentallen.![]()
Maar de curatoriumgekte is logisch. Je kerkverband heeft weinig dominee's, grote kans dat je gemeente vacant is. Wanneer er dan nieuwe studenten komen zorgt dat voor deze kerkfans als iets nieuwswaardig. Dat lijkt me vanzelfsprekend. Zelfs ik ben wel benieuwd. En het mooie aan het internet is dat je zulke nieuwswaardigheden gelijk mee kunt delen.
Het doet mij allemaal een beetje aan de verkiezing van een nieuwe paus denken.
In plaats van witte rook uit de sixtijnse kapel wacht een grote schare op rooksignalen o.i.d. uit de boezemsingel.
Is het niet allemaal teveel opgeklopt dit ?
In plaats van witte rook uit de sixtijnse kapel wacht een grote schare op rooksignalen o.i.d. uit de boezemsingel.
Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Als je het gaat vergelijken met een pausverkiezing, dan wel ja.Erik schreef:Het doet mij allemaal een beetje aan de verkiezing van een nieuwe paus denken.
Misschien wel, maar toen ik er vroeger ook middenin zat en er bijna geen dominees meer waren, was het echt een zeer ernstige zaak! Van het grootste belang, als de Heere geen dominees meer schonk, dan zou alles toch voorbij zijn? Dan was er eigenlijk geen mogelijkheid meer om zalig te worden. Zou heb ik het echt ervaren in m'n jeugd! En dan ging het om het curatorium van de Oud Ger. Gem in Ned en de Ger. Gem. in Ned. De andere curatoria speelden helemaal geen rol. Misschien hebben mensen dit nog steeds?Erik schreef:Het doet mij allemaal een beetje aan de verkiezing van een nieuwe paus denken.
Ik herken er niets van, er zijn altijd nog arbeiders uitgezonden en geroepen in de wijngaard en van welk kerkverband dat is/was, doet/deed er niet toe!
Bedienaars van het Sacrament van het Woord, ofwel: de uitleg en prediking van de bijbel en zo ook dienaar van God, want dienstbaar aan de verbreiding van het Evangelie.
Bedienaars van het Sacrament van het Woord, ofwel: de uitleg en prediking van de bijbel en zo ook dienaar van God, want dienstbaar aan de verbreiding van het Evangelie.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
De hysterie herken ik niet, maar van destijds (GG) weet ik wel dat het best 'spannende' dagen waren. Inderdaad zoals Hendrien aangeeft vanwege het feit dat er relatief niet zoveel predikanten waren.
De spanning werd grotendeels gevormd door het gegeven dat je geen weeerwoord had op de kritiek als er geen of een enkeling werd aangenomen. En dat is ook wel terecht denkt ik; die bijzondere gang van zaken is niet uit te leggen.
Inmiddels bekijk ik e.e.a. heel anders, maar ik behoor dan ook niet meer tot het reformatorische deeltje van NL. Al keek ik er de laatste jaren dat ik daarvan wel deel uitmaakte ook al anders tegen aan. Zeker nadat er min of meer bekenden -stelselmatig- werden afgewezen (en vervolgens al dan niet elders wel over de juiste gaven van de Geest bleken te beschikken).
Tja, wat moet je ervan vinden. Ik onthoud me maar van verder commentaar.
Edit:
In zekere zin vind ik het nog steeds 'spannende' dagen, in die zin dat ik hoop op een toename van gematigde voorgangers. Alleen al vanwege de familieleden die zich in dat kerkverband bevinden. Daarom volg ik het verloop wel.
De spanning werd grotendeels gevormd door het gegeven dat je geen weeerwoord had op de kritiek als er geen of een enkeling werd aangenomen. En dat is ook wel terecht denkt ik; die bijzondere gang van zaken is niet uit te leggen.
Inmiddels bekijk ik e.e.a. heel anders, maar ik behoor dan ook niet meer tot het reformatorische deeltje van NL. Al keek ik er de laatste jaren dat ik daarvan wel deel uitmaakte ook al anders tegen aan. Zeker nadat er min of meer bekenden -stelselmatig- werden afgewezen (en vervolgens al dan niet elders wel over de juiste gaven van de Geest bleken te beschikken).
Tja, wat moet je ervan vinden. Ik onthoud me maar van verder commentaar.
Edit:
In zekere zin vind ik het nog steeds 'spannende' dagen, in die zin dat ik hoop op een toename van gematigde voorgangers. Alleen al vanwege de familieleden die zich in dat kerkverband bevinden. Daarom volg ik het verloop wel.