Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Johann Gottfried Walther

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Bert Mulder. Je probeert twee zaken bij elkaar te krijgen die de Oudvaders in iedergeval die van de 17de eeuw, zoals Trigland en de Puriteinen, die naast elkaar lieten staan.
1. Dat God in Zijn Woord zeer ruim spreekt, algemene nodigingen ect.
2. Dat er een uitverkiezing is.
En zaken die Christus zelf! NB in 1 zin samenvatte. "26 Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb.
27 Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
28 En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.
29 Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.
30 Ik en de Vader zijn een.
31 De Joden dan namen wederom stenen op, om Hem te stenigen."

Maar, dat was toen ook al een harde leer, en ze wilden Hem er om stenigen.
Hieruit blijkt dat je me opmerking duidelijk niet vat. We hebben te maken met het evangelie. En de uitverkiezing is Gods zaak, Zijn vrijmachtig welbehagen, daar hebben wij met onze onheilige vingers af te blijven. Gods opdracht is het evangelie te preken.
En als Gods woord ruim spreekt komt het ons niet toe te zeggen Gods Woord zegt het fout.

Lees Joh 3 vers 16. Er staat niet; "alzo lief had God de uitverkoren wereld" hoe graag je dat ook wilt.
Laat Gods Woord staan. Gods verkiezing en God ruime evangelie nodiging, zijn prediking van beloften.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Bert Mulder schreef:Jij matigt hier jezelf aan, dat je weet wat ik geloof en leer. Maar je hebt de les blijkbaar niet begrepen.
Ik constateer slechts.
1. ik verwerp de kinderdoop niet
2. Ik beperk de prediking niet, maar leer dat de prediking de kracht Gods is ter zaligheid.
3. Die aan alle creaturen gepredikt moet worden, waar God ook Zijn Evangelie zendt.
4. De leer der verkiezing is geen verborgen iets, maar zo ongeveer in elk Bijbelboek te vinden.
5. Ik leer dat alle kinderen der gelovigen gedoopt horen te worden.

enz.
1- dat is dan ook het enige verschil ten aanzien van de visie op de beloften met de baptisten (bijv. Gill)
2- prediking=beloften voorhouden, onvoorwaardelijk, zodat ongelovigen een object om te geloven voor gehouden krijgen zonder hindernissen. Dat ontken jij in jouw stelling. Dus dat is vanuit reformatorisch perspectief geen prediking maar slechts een abstracte dogmatische verhandeling.
3. zie 2
4. De leer als zodanig, inderdaad. Maar dat betreft niet wie er uitverkoren zijn en dat betreft daarom ook niet de bediening van het evangelie als het middel TOT geloof, namelijk de onvoorwaardelijke beloften gepredikt zodat niemand zich af hoeft te vragen of de belofte door hem of haar persoonlijk mag worden geëigend. Sterker nog, er ligt in de prediking geen enkele reden om niet te geloven!
5. Op grond van?
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 22 mei 2012, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Johann Gottfried Walther schreef:
Bert Mulder schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Bert Mulder. Je probeert twee zaken bij elkaar te krijgen die de Oudvaders in iedergeval die van de 17de eeuw, zoals Trigland en de Puriteinen, die naast elkaar lieten staan.
1. Dat God in Zijn Woord zeer ruim spreekt, algemene nodigingen ect.
2. Dat er een uitverkiezing is.
En zaken die Christus zelf! NB in 1 zin samenvatte. "26 Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb.
27 Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
28 En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.
29 Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.
30 Ik en de Vader zijn een.
31 De Joden dan namen wederom stenen op, om Hem te stenigen."

Maar, dat was toen ook al een harde leer, en ze wilden Hem er om stenigen.
Hieruit blijkt dat je me opmerking duidelijk niet vat. We hebben te maken met het evangelie. En de uitverkiezing is Gods zaak, Zijn vrijmachtig welbehagen, daar hebben wij met onze onheilige vingers af te blijven. Gods opdracht is het evangelie te preken.
En als Gods woord ruim spreekt komt het ons niet toe te zeggen Gods Woord zegt het fout.

Lees Joh 3 vers 16. Er staat niet; "alzo lief had God de uitverkoren wereld" hoe graag je dat ook wilt.
Laat Gods Woord staan. Gods verkiezing en God ruime evangelie nodiging, zijn prediking van beloften.
Ik maak nooit, en probeer nooit, uit te maken wie wel of niet uitverkoren is. Ik sta volop achter de vrije prediking van het Evangelie. Maar ik zou met mijn vingers aan de uitverkiezing komen, als ik zou zeggen: "God belooft u eeuwig leven.". Want ik weet niet of dat waar is, daar ik niet weet wie wel of niet uitverkoren is.

Verder, correct citeren:

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
GJdeBruijn

Bert Mulder schreef: Maar ik zou met mijn vingers aan de uitverkiezing komen, als ik zou zeggen: "God belooft u eeuwig leven.". Want ik weet niet of dat waar is, daar ik niet weet wie wel of niet uitverkoren is.
Wat moet een ongelovige hiermee?
Wat zeg je dan wél tegen iemand om die als het ware over de streep te trekken, mocht jij het middel in Gods hand daartoe zijn?
Voor de duidelijkheid, een gedoopt kind van gelovige ouders.
Bert Mulder
Contacteer:

GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef:Jij matigt hier jezelf aan, dat je weet wat ik geloof en leer. Maar je hebt de les blijkbaar niet begrepen.
Ik constateer slechts.
1. ik verwerp de kinderdoop niet
2. Ik beperk de prediking niet, maar leer dat de prediking de kracht Gods is ter zaligheid.
3. Die aan alle creaturen gepredikt moet worden, waar God ook Zijn Evangelie zendt.
4. De leer der verkiezing is geen verborgen iets, maar zo ongeveer in elk Bijbelboek te vinden.
5. Ik leer dat alle kinderen der gelovigen gedoopt horen te worden.

enz.
1- dat is dan ook het enige verschil ten aanzien van de visie op de beloften met de baptisten (bijv. Gill)
2- prediking=beloften voorhouden, onvoorwaardelijk, zodat ongelovigen een object om te geloven voor gehouden krijgen zonder hindernissen. Dat ontken jij in jouw stelling. Dus dat is vanuit reformatorisch perspectief geen prediking maar slechts een abstracte dogmatische verhandeling.
3. zie 2
4. De leer als zodanig, inderdaad. Maar dat betreft niet wie er uitverkoren zijn en dat betreft daarom ook niet de bediening van het evangelie als het middel TOT geloof, namelijk de onvoorwaardelijke beloften gepredikt zodat niemand zich af hoeft te vragen of de belofte door hem of haar persoonlijk mag worden geëigend. Sterker nog, er ligt in de prediking geen enkele reden om niet te geloven!
5. Op grond van?
Op grond van God's verbond met Christus en Zijn Kerk. Welks verbond een organisch verbond is, waartoe wij met onze (uitverkoren) kinderen (niet de kinderen van het vlees, maar de kinderen der belofte) toebehoren. Zo zijn de beloften in de Schrift nooit hoofd voor hoofd, maar God handelt met Zijn volk als een organische eenheid.

John Gill geloofde niet in de vrije verkondiging van het Evangelie.

Je hebt blijkbaar nooit een PRCA preek gehoord.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef: Maar ik zou met mijn vingers aan de uitverkiezing komen, als ik zou zeggen: "God belooft u eeuwig leven.". Want ik weet niet of dat waar is, daar ik niet weet wie wel of niet uitverkoren is.
Wat zeg je dan wél tegen iemand om die als het ware over de streep te trekken, mocht jij het middel in Gods hand daartoe zijn?
Neem als voorbeeld de woorden van de DL, hieronder geciteerd, hoofd 1, artikel 16.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert die gelooft die heeft het zei Luther al!
Johannes 3 vers 16 spreekt letterlijk: alzo lief had God de kosmos!
Maar je moet geen zaken denken te verklaren waarvan de puriteinen en bijv. Trigland zeiden we laten ze beiden staan.

En dat doe ik ook.
Zoals Luther zei, om op de Doop terug te komen.
In de Heilige Doop zet God Zijn zak met beloften voor de deur, maar die deur moet wel door het geloof geopend worden.

Geloof is gave van God. Uitverkiezing troost voor de gelovigen, en als we de uitverkiezing een andere plaats dan dat geven dwalen we zeer. Zie ook de Dordtse leerregels.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GJdeBruijn

Bert Mulder schreef:Op grond van God's verbond met Christus en Zijn Kerk. Welks verbond een organisch verbond is, waartoe wij met onze (uitverkoren) kinderen (niet de kinderen van het vlees, maar de kinderen der belofte) toebehoren. Zo zijn de beloften in de Schrift nooit hoofd voor hoofd, maar God handelt met Zijn volk als een organische eenheid.

John Gill geloofde niet in de vrije verkondiging van het Evangelie.

Je hebt blijkbaar nooit een PRCA preek gehoord.
De beloften niet hoofd voor hoofd betekent dat niemand, hoofd voor hoofd zich mag aanmatigen de belofte persoonlijk toe te passen zonder eerst te weten of hij daadwerkelijk kind der belofte is.
En hoe weet je of je een kind der belofte bent? Zie Calvijn: Door de aangeboden belofte aan te nemen.
Maar in PRCA-leer wordt er niets aangeboden en valt er DUS niets aan te nemen. Want: en dan komt jou te pas en te onpas geciteerde organische 19e eeuwse stelling weer naar voren. Dat is toch een regelrechte circelredenatie?
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 22 mei 2012, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
GJdeBruijn

Bert Mulder schreef:
GJdeBruijn schreef:
Neem als voorbeeld de woorden van de DL, hieronder geciteerd, hoofd 1, artikel 16.
nee, Bert, uit de acta blijkt dat de achtergrond van de DL een heel andere visie laat zien op de prediking. Zelfs zodanig dat alle jong gestorven kinderen van gelovige ouders voor uitverkoren moeten worden gehouden op grond van het verbond.
De onderbouwing daarvan gaat lijnrecht tegen jouw verhaal in. Ik heb eerder in dit topic uit de acta geciteerd, dus bronnen zijn verifieerbaar.
Bert Mulder
Contacteer:

GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef:
GJdeBruijn schreef:
nee, Bert, uit de acta blijkt dat de achtergrond van de DL een heel andere visie laat zien op de prediking. Zelfs zodanig dat alle jong gestorven kinderen van gelovige ouders voor uitverkoren moeten worden gehouden op grond van het verbond.
De onderbouwing daarvan gaat lijnrecht tegen jouw verhaal in. Ik heb eerder in dit topic uit de acta geciteerd, dus bronnen zijn verifieerbaar.
Wat heeft dat nu met deze discussie te maken???

En, als je even het forum onderzoekt, zul je ook even leren, dat ik dat ook zeer bewust belijdt. Lees hierover ook Ds. v.d. Groe in zijn catechismusbehandeling over de kinderdoop, ook door mij op dit forum geciteerd. Ben het hierin ook helemaal met v.d. Groe eens...

Maar, zoals ik al zei, daar hadden we het niet over...

Je vroeg mij, wat ik zou zeggen tegen iemand die niet zeker was over zijn eeuwige staat. Kort en bondig: Zo iemand moet getrouw doorgaan de middelen daartoe te gebruiken. Zo iemand mogen (en kunnen!!) wij niet de hemel in praten. Maar getrouw de middelen gebruiken, en op God betrouwen. God is getrouw. Dus, gelovig verwachten.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 22 mei 2012, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
GJdeBruijn

Bert Mulder schreef: Wat heeft dat nu met deze discussie te maken???
Daar gaat het juist om!
Prediking en sacramenten horen bij elkaar. En de inhoud van de beloften en de inhoud van de prediking zijn dus ook niet los verkrijgbaar!
We hebben het over wát gelooft dient te worden tot zaligheid! Het verbond is de bedding waarin de zaligheid tot zijn realiteit komt, waarin de verkiezing wordt gerealiseerd. We praten hier over de middelen die Gods Geest daartoe gebruikt in de tijd.
Zie acta: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... &start=405
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 22 mei 2012, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Democritus

Bericht door Democritus »

Ik ga ook maar eens proberen een bijdrage te leveren, maar dan vanuit een andere optiek.
Ik heb het idee dat er veel spraakverwarring ontstaat doordat het verbond als een zelfstandige grootheid wordt aangemerkt. We kunnen het verbond ook zien als een middel, instrument, manier van communiceren dat God gebruikt.

Als we kijken naar het OT dan is de belangrijkste belijdenis God (Yahweh) is HEER. In het NT is de belangrijkste belijdenis Jezus is HEER.

Het feit dat God drie-enig HEER is betekent dat wij allemaal Zijn dienaren zijn. Deze relatie tussen HEER (Schepper) en slaaf (Schepsel) wordt vorm gegeven door middel van een verbond. Als Schepper heeft God de vrijmacht om speciale relaties aan te gaan met zijn schepping (als geheel of deel (Israel, Zijn kerk)). Deze relaties leiden tot verbondszegen of vloek (verbondswraak).Of wij gehoorzamen of wij gehoorzamen niet. Een tussenweg is er niet. In het verbond zijn twee delen: De HEER die iets beloofd en een verplichting van de ontvanger (Slaaf)

M.i. zie je dit ook in het doopformulier als er wordt gesproken over betuigingen en verzegelingen van God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. Maar in een verbond zijn twee delen begrepen...dus er wordt ook wat geëist van de andere partij in het verbond.

Overigens moeten we dit verbond niet als een contract tussen twee gelijkwaardige partijen zien maar als een overeenkomst tussen twee partijen waarbij de ene partij is overgeleverd aan de andere partij (soort vazalovereenkomst).

Als we op deze manier er naar kijken dan loop je niet vast op formuleringen zoals bondeling, gelovige en diverse erven. Iedereen staat tot zijn Schepper in de verhouding als een vazal tot zijn heer. Wij vallen altijd onder het verbond en we kunnen ons daar niet aan onttrekken (uitzondigen). Wel zal bij het verbreken van het verbond de verbondswraak ons treffen.

Dit even vooraf.

Als we naar de start van de discussie kijken dan gaat het om de vraag of je tegen iedere gedoopte mag zeggen: God wil je vader zijn. Dan is het antwoord m.i.: ja.

Het formulier zeg: daarom worden wij gedoopt in de naam van de Vader, zo betuigt en verzegeld ons God de Vader dat Hij met ons een verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt..etc Het zou vreemd als vader zegt onze vader te zijn en dat wij hem geen vader mogen noemen, laat staan het niet wil zijn.

Maar als we voorgaande terugvertalen naar het eerste wat ik schreef over het verbond dan kan je stellen dat de toegezegde zegen (binnen het instrument verbond) is: dat Hij onze Vader wil zijn en ons de zaligheid wil geven. Terwijl de vloek gekoppeld is aan het eerste deel van het formulier. Wij zijn als schepsel (die tot God in een verbond staan) in zonde ontvangen en geboren en daarmee reeds veroordeeld. Daarnaast heeft deze soevereine HEER ook nog de weg tot het heil (God de Zoon) en de verwerving van het heil (God de Geest) ons in het verbond toegezegd. Oftewel alles staat klaar.

Maar om deze zegen te krijgen moeten wij wel alle verplichtingen (samengevat geloof en bekering) van het verbond voldoen. Dan roept dit nog wel de menselijke vraag op: kunnen wij aan die eis voldoen? Maar dat is ten diepste geen legitieme vraag. Onze HEER en Schepper eist het van ons en wie zijn wij omdat ter discussie te stellen?!

Als we in deze klem komen dan wordt genade kostbaar en is genade het enige dat geloof en bekering kan uitwerken. Dan moeten we erkennen dat God als Schepper in zijn verbond het beste met ons voorheeft maar dat wij ons niet willen schikken naar Zijn voorwaarden.

Dan tot slot nog één ding.

De doop wordt vaak gezien als opname in het verbond. In onze relatie als schepsel tot God als Schepper staan wij reeds in een verbond daar doet de doop niets aan toe. Ik denk dat wij de doop meer moeten zien als een inwijdingsrite in de gemeente.

Als gemeente naderen we in de gemeenschappelijke eredienst tot die Heilige God die een verterend vuur is bij wie niemand wonen kan. Die geen zonde kan verdragen. Wij kunnen tot Hem alleen naderen in Christus en achter het bloed van de Zaligmaker........... Ten tweede betuigd en verzegeld ons de doop de afwassing van zonden door Jezus Christus en daarom worden wij gedoopt.

Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat wij in de eredienst tot God Drie-enig naderen. Wij naderen ook tot Jezus welke heeft gezegd laat de kinderen tot mij komen en Hij zegende hen. Dit was waarschijnlijk de Aronitische zegen met daarin ook de frase De HEERE verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede. Dit is de zegen van God de Vader.......als Jezus deze zegen gaf mogen wij dan niet niet zeggen: God wil je Vader zijn? Ik zou zeggen God wil je Vader maar ten diepste wil ik niet Zijn kind op Zijn voorwaarden zijn.

Bovenstaande gedachte inzake het verbond heb ik ontleend aan John Frame. Daarnaast heb ik geprobeerd wat linken te leggen met ons doopformulier. Het is maar een poging.

Lezenswaardig artikel: http://www.frame-poythress.org/poythres ... inking.htm
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Democritus schreef:Ik denk dat wij de doop meer moeten zien als een inwijdingsrite in de gemeente.
Dat is juist. Maar dan hebben we het wel over de gemeente van het nieuwe verbond. Die is toch afgegrensd van de wereld, die in zekere zin ook in een verbondsrelatie met God staat. Maar de Bijbel maakt toch duidelijk onderscheid tussen 'Gods volk' en 'de wereld'. Daarom weet ik niet of de gedachtegang van John Frame is ons echt verder helpt.
Wel is het zo dat we inderdaad niet te 'statisch' over het verbond moeten denken. Dat zie ik hier wel gebeuren.
Simon

Bericht door Simon »

Johann Gottfried Walther schreef:Bert die gelooft die heeft het zei Luther al!
Johannes 3 vers 16 spreekt letterlijk: alzo lief had God de kosmos!
Maar je moet geen zaken denken te verklaren waarvan de puriteinen en bijv. Trigland zeiden we laten ze beiden staan.

En dat doe ik ook.
Zoals Luther zei, om op de Doop terug te komen.
In de Heilige Doop zet God Zijn zak met beloften voor de deur, maar die deur moet wel door het geloof geopend worden.

Geloof is gave van God. Uitverkiezing troost voor de gelovigen, en als we de uitverkiezing een andere plaats dan dat geven dwalen we zeer. Zie ook de Dordtse leerregels.
Dat geloof een gave is van God blijf ik toch een beetje moeite mee hebben.
satan gelooft tenslotte ook.
en de gemiddelde atheist eigenlijk ook, anders zou hij zich niet zo druk maken om iets waar hij niet in zegt te geloven.
God laat zich zien in de schepping en uit wat wij lezen en leren in de Schrift.
uit het horen is het geloof, zegt Paulus in Rom.Als je je maar passief neerlegt bij, ''ach het moet je maar geschonken worden'' is dat 1-0 voor satan, onthoudt dat wel!
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Simon schreef:Dat geloof een gave is van God blijf ik toch een beetje moeite mee hebben.
Het staat in Efeze 2. Dat moet genoeg zijn.
Plaats reactie