Niet een beroep voor een gemeente.
Je zou verwachten dat dergelijke beroepen worden afgestemd met kandidaat of predikant.
Niet een beroep voor een gemeente.
Klopt wat je zegt, maar zou hij hier niet meer doelen op: deze ruzie straalt weer negatief af op de kerk en daarmee op de dienst van de Heere?DDD schreef: ↑25 jun 2025, 12:50 Een bijzondere situatie in Driedorp. Het laat maar weer eens zien dat het niet zo eenvoudig is om als vrije gemeente te voldoen aan alle kenmerken van een ware kerk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis.
Een dominee die de 70 al gepasseerd is, en meent dat de Naam van God gruwelijk gelasterd wordt vanwege het enkele feit van (de onzorgvuldige procedure van) zijn ontslag, moet echter ook nog veel leren.
Mensen die als ze hun zin niet krijgen -al hebben ze het grootste gelijk van de wereld- spreken over Godslastering, hebben wat mij betreft te weinig zelfkennis. Het is te vrezen dat de gepercipieerde eer van God iets te veel in lijn ligt met de eigen eer.
Goede vraag. Heeft er ooit een kandidaat een beroep aangenomen naar het zendingsveld waarvan niet van tevoren bekend was gemaakt dat hij zich geroepen voelde als zendingspredikant? Misschien ds. Sonnevelt?
Is het niet vreemd dat een predikant zomaar de laan uit gestuurd wordt?
Nee, het is niet vreemd. En het is niet zomaar. In de reguliere HHK is voor zulke trajecten van pastorale bijstand door emeriti een termijn van vier jaar afgesproken en daarna kan je dat verlengen, maar ook stoppen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑25 jun 2025, 15:26 Is het niet vreemd dat een predikant zomaar de laan uit gestuurd wordt?
Kun je dan zeggen dat een vrije hervormde gemeente kan doen wat zij willen?
Ik denk dat de dominee dat niet zegt vanwege zijn onterechte ontslag. Ik denk namelijk dat hij zich realiseert dat deze zaak door de (sociale) media besproken zal worden. Zoals altijd in dergelijke kwesties, zal dat ook in dit geval niet met stichting verlopen. Mensen met weinig kennis van de situatie zullen hun mening over de kerk snel klaar hebben. Daarmee worden de naam van de kerk, van de Kerk en van God gelasterd. En dat laatste vindt de dominee het ergste.DDD schreef: ↑25 jun 2025, 12:50 Een bijzondere situatie in Driedorp. Het laat maar weer eens zien dat het niet zo eenvoudig is om als vrije gemeente te voldoen aan alle kenmerken van een ware kerk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis.
Een dominee die de 70 al gepasseerd is, en meent dat de Naam van God gruwelijk gelasterd wordt vanwege het enkele feit van (de onzorgvuldige procedure van) zijn ontslag, moet echter ook nog veel leren.
Mensen die als ze hun zin niet krijgen -al hebben ze het grootste gelijk van de wereld- spreken over Godslastering, hebben wat mij betreft te weinig zelfkennis. Het is te vrezen dat de gepercipieerde eer van God iets te veel in lijn ligt met de eigen eer.