Beroepingswerk discussie [7]

refo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

SanderL schreef: 25 jun 2025, 11:30
refo schreef: 25 jun 2025, 11:28 's Gravenpolder is niet echt een beroep.
Wat is het dan? Is toch gewoon een beroep namens ZGG? Hoe wil je het anders noemen?
Niet een beroep voor een gemeente.
Je zou verwachten dat dergelijke beroepen worden afgestemd met kandidaat of predikant.
DDD

Bericht door DDD »

Een bijzondere situatie in Driedorp. Het laat maar weer eens zien dat het niet zo eenvoudig is om als vrije gemeente te voldoen aan alle kenmerken van een ware kerk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis.

Een dominee die de 70 al gepasseerd is, en meent dat de Naam van God gruwelijk gelasterd wordt vanwege het enkele feit van (de onzorgvuldige procedure van) zijn ontslag, moet echter ook nog veel leren.

Mensen die als ze hun zin niet krijgen -al hebben ze het grootste gelijk van de wereld- spreken over Godslastering, hebben wat mij betreft te weinig zelfkennis. Het is te vrezen dat de gepercipieerde eer van God iets te veel in lijn ligt met de eigen eer.
Henk J

Bericht door Henk J »

CvD schreef: 25 jun 2025, 11:49 Ik kwam dit net tegen
Het schijnt dat ze ds W.J op t hof ontslagen hebben.
Jammer, maar niet verbazend eerlijk gezegd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Henk J schreef: 25 jun 2025, 13:17 Jammer, maar niet verbazend eerlijk gezegd.
Je moet veel met een korrel zout nemen, ja. Om het humoristisch te benaderen, het is wel weer opvallend dat 'de oefenaar' zich nu opeens op het gereformeerde kerkrecht beroept.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 25 jun 2025, 12:50 Een bijzondere situatie in Driedorp. Het laat maar weer eens zien dat het niet zo eenvoudig is om als vrije gemeente te voldoen aan alle kenmerken van een ware kerk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis.

Een dominee die de 70 al gepasseerd is, en meent dat de Naam van God gruwelijk gelasterd wordt vanwege het enkele feit van (de onzorgvuldige procedure van) zijn ontslag, moet echter ook nog veel leren.

Mensen die als ze hun zin niet krijgen -al hebben ze het grootste gelijk van de wereld- spreken over Godslastering, hebben wat mij betreft te weinig zelfkennis. Het is te vrezen dat de gepercipieerde eer van God iets te veel in lijn ligt met de eigen eer.
Klopt wat je zegt, maar zou hij hier niet meer doelen op: deze ruzie straalt weer negatief af op de kerk en daarmee op de dienst van de Heere?
Job

Bericht door Job »

refo schreef: 25 jun 2025, 12:33
SanderL schreef: 25 jun 2025, 11:30
refo schreef: 25 jun 2025, 11:28 's Gravenpolder is niet echt een beroep.
Wat is het dan? Is toch gewoon een beroep namens ZGG? Hoe wil je het anders noemen?
Niet een beroep voor een gemeente.
Je zou verwachten dat dergelijke beroepen worden afgestemd met kandidaat of predikant.
Goede vraag. Heeft er ooit een kandidaat een beroep aangenomen naar het zendingsveld waarvan niet van tevoren bekend was gemaakt dat hij zich geroepen voelde als zendingspredikant? Misschien ds. Sonnevelt?

Op de website van ZGG staat over het beroep dat het deputaatschap verzocht heeft aan de kerkenraad van 's-Gravenpolder om deze kandidaat te beroepen. Hoe moet je dat zien? Is dat 'wettiglijk door Gods gemeente, mitsdien door God Zelf'?

Ik meen me te herinneren toen ds. IJsselstein het beroep aannam dat voor Cambodja was uitgebracht, dat daarna duidelijk werd dat er vooraf intensieve gesprekken hadden plaatsgevonden omdat ds. IJsselstein al met een roeping liep. We kunnen hier niet iedere keer vanuit gaan; immers, door de kandidaten wordt er (vrijwel) altijd bedankt.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef: 25 jun 2025, 13:23
Henk J schreef: 25 jun 2025, 13:17
Jammer, maar niet verbazend eerlijk gezegd.
Je moet veel met een korrel zout nemen, ja. Om het humoristisch te benaderen, het is wel weer opvallend dat 'de oefenaar' zich nu opeens op het gereformeerde kerkrecht beroept.
Is het niet vreemd dat een predikant zomaar de laan uit gestuurd wordt?

Het is met grote ontzetting en droefheid dat ik u moet mededelen dat de
kerkenraad mij afgelopen maandagavond op staande voet heeft ontslagen.
De bemiddelaar, ds. M. van Kooten, gaf aan dat dit volgens het
gereformeerde kerkrecht niet mogelijk is, maar de kerkenraad zei dat hij
autonoom is en dus kan doen wat hij zelf wil, omdat wij een vrije gemeente
zijn. Wie een beetje kennis heeft van het gereformeerde kerkrecht, weet dat
eerst een tuchtprocedure gevolgd dient te worden, voordat er ooit een
afzettingsprocedure in gang gezet kan worden. Zo’n tuchtprocedure kan
alleen maar als er sprake is wanneer een voorganger zich in leven of leer
komt te ontgaan. Dat heeft men op geen enkele wijze wat mij aangaat waar
kunnen maken. Mijn collega Van Kooten beaamde dat, constateerde tot zijn
grote teleurstelling dat verder praten geen zin meer had en dat hij daarom
zijn opdracht teruggaf.

Kun je dan zeggen dat een vrije hervormde gemeente kan doen wat zij willen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Geen idee. Maar ze zijn niet gebonden aan kerkelijke bepalingen. Anders was dr. Op 't Hof allang met pensioen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef: 25 jun 2025, 15:26 Is het niet vreemd dat een predikant zomaar de laan uit gestuurd wordt?

Kun je dan zeggen dat een vrije hervormde gemeente kan doen wat zij willen?
Nee, het is niet vreemd. En het is niet zomaar. In de reguliere HHK is voor zulke trajecten van pastorale bijstand door emeriti een termijn van vier jaar afgesproken en daarna kan je dat verlengen, maar ook stoppen.
Twee, ze kunnen doen wat zij willen ja zolang het niet strijdig is met hun eigen statuten of reglement (als ze dat al hebben). In deze casus hebben ze voor zichzelf wel uitgezocht dat het handig is om aan mediation te doen. Maar dat is mislukt. Het enige wat ze bijvoorbeeld extra hadden kunnen doen is een stemming in de gemeente. Dat is een mogelijkheid die in de Engelstalige wereld ook wel wordt gevonden bij gemeenten van vrije snit.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Binnen een kerkverband zou dit worden gedefinieerd als "losmaking vanwege onvoldoende vertrouwen tussen kerkenraad en predikant". Soms gebeurt dat in de PKN of de CGK of....

Alleen jammer dat het bericht van betreffende voorganger nu open en bloot op internet staat. De inhoud is alleen voor de gemeente in Driedorp bestemd.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom is dat jammer?

Alles wat openbaar maakt, is licht.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Sommige zaken hoef je niet aan de grote klok te hangen.

Plaats jij een bericht in de krant dat je ruzie met iemand hebt gehad?
DDD

Bericht door DDD »

Nee, maar daar zou ik verder geen probleem mee hebben. Al heb ik eigenlijk nooit ruzie.
GG-er

Bericht door GG-er »

DDD schreef: 25 jun 2025, 12:50 Een bijzondere situatie in Driedorp. Het laat maar weer eens zien dat het niet zo eenvoudig is om als vrije gemeente te voldoen aan alle kenmerken van een ware kerk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis.

Ik denk dat de dominee dat niet zegt vanwege zijn onterechte ontslag. Ik denk namelijk dat hij zich realiseert dat deze zaak door de (sociale) media besproken zal worden. Zoals altijd in dergelijke kwesties, zal dat ook in dit geval niet met stichting verlopen. Mensen met weinig kennis van de situatie zullen hun mening over de kerk snel klaar hebben. Daarmee worden de naam van de kerk, van de Kerk en van God gelasterd. En dat laatste vindt de dominee het ergste.
Dat zijn naam besmet is, is niet fijn. Dat de kerk en de Kerk er weer gekleurd op staan, is niet best. Maar dat Gods Naam ermee gelasterd wordt, is hoogst ernstig.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben benieuwd naar voorbeelden. Ik denk dat de meeste mensen zullen denken: dat heb je met zulke eigenwijze types, en met God geen verband leggen.

Ik denk dus ook niet dat Gods naam snel om deze reden gelasterd wordt. Dat speelt eerder bij jongeren van reformatorische scholen die blikjes op straat gooien of door rood rijden.
Plaats reactie