Waarom dit nu precies Dopers is, heb ik toegelicht door 3 punten aan te wijzen, die het voorbeeld van ds. Schot als Dopers ontmaskeren.Afgewezen schreef: Wat is het nu van het telkens schermen met de term 'dopers'? En waarom is dít nu per definitie dopers, wat dat ook moge zijn?
Waarom Dopers denken zo gevaarlijk is (en dan gaat het me om de Schrift-visie), is dat de Dopers náást de Bijbel een 2e gezagsbron hebben, nl. het spreken van de Geest. Terwijl wij, in navolging met de 2e generatie uit de Vroege Kerk, en met de Reformatie, leren dat de openbaring gesloten is.
Waarom is dit zo belangrijk? Well, omdat ons hele geloof omvalt, als Gods Woord, de Bijbel, van minder belang is. Het spreken van mensen (over hun ervaring) komt dan bóven de Schrift te staan. Het zou elke gereformeerde een gruwel moeten zijn, als iemand durft te stellen: op grond van de Schrift heb ik geen aanleiding om iets te geloven, maar die en die heeft het van de "Geest" ontvangen, en daarom geloof ik het wel...
De geesten, en ook hun spreken, moeten beproefd worden. Beproefd, of hetgeen ze zeggen is naar Gods Woord. Wie dat niet doet, doet aan dweperij en afgodendienst. Want veel spreken van "de Geest" zou wel eens spreken van de geest uit de afgrond kunnen zijn.
Wie niet genoeg heeft aan de Schrift (waarvan wij geloven dat Gods Geest zich altijd daaraan paart), heeft niet genoeg aan de God die die Schrift gegeven heeft, en is puur ongereformeerd. Ja, staat in wezen even ver van de waarheid af als een roomse of een remonstrant.