refo schreef:Ik dacht dat 'ritmisch' zingen zich beperkte tot hele en halve noten? Wat doen die kwartnoten daar dan?

Hoe wil je die zwarte dingen anders noemen?
[Let op de afwezigheid van rusten na regel 1 en 3]
refo schreef:Ik dacht dat 'ritmisch' zingen zich beperkte tot hele en halve noten? Wat doen die kwartnoten daar dan?
we zingen(ritmisch) 2 tellen-1 tel.refo schreef:Ik bedoel maar: er zijn bij ritmisch zingen dus 3 mogelijkheden, waar ik dacht dat er 'maar' 2 waren. Hele, halven en kwarten.
Refo weet best dat "hele en halve noten" een uitdrukking is die in de volksmond wordt gebezigd voor ritmisch zingen, terwijl in de boekjes gewoon halve noten en kwartnoten staan, plus een brevis als slotnoot.refo schreef:Ik bedoel maar: er zijn bij ritmisch zingen dus 3 mogelijkheden, waar ik dacht dat er 'maar' 2 waren. Hele, halven en kwarten.
Dank voor de opscherping. Ik bedoelde uiteraard 'toongeslacht' i.p.v. toonsoort (ik gebruikte de verkeerde benaming). Ik ben altijd geleerd:Hendrikus schreef:Moduleren is wel degelijk het veranderen van toonsoort. Van de toonsoort D-groot (Jonisch, whatever) ga je naar de toonsoort Es-groot.TSD schreef:Overigens is het moduleren niet het veranderen van toonsoort, zoals hier wordt gesuggereerd. Er wordt alleen van toonhoogte veranderd. De toonsoort (bijv. Jonisch of Majeur) blijft hetzelfde. In die zin in moduleren niet zo moeilijk als je een beetje kan harmoniseren.
Je verandert niet van toongeslacht, nee. Maar wel van toonsoort.
http://www.woorden.org/woord/moduleren
En aangezien dat in de psalmmelodieën niet voorkomt, moet je het daar ook niet doen. Zoals gezegd, het is een trucje uit de amusementsmuziek. Laten ze het in dat genre maar lekker toepassen, het hoort bij die stijl. Het is het manipuleren van "emoties" (ik zet het maar even tussen hele grote aanhalingstekens, want is "beter zingen" hetzelfde als "harder schreeuwen" of als "meer emotie"???). Het past totaal niet bij het type melodieën dat de muzikale mannen van Calvijn ons hebben nagelaten. Een béétje stijlbesef mogen we toch wel hebben in de kerk.
Je bedoelt één lettergreep die is uitgesmeerd over meerdere noten? Dat heet een melisma.Upquark schreef:Jij hebt er blijkbaar verstand van Hendrikus; is er ook nog een speciale naam voor de 'lange noten' in b.v. psalm 6 en 138?
Aha, dat moet dan ook even met Caprice worden gecommuniceerd, misschien is er wel een klavarskribocursus voor: stichtelijk moduleren voor beginnersTSD schreef:Ik begrijp dat sommigen hier een vreselijke aversie hebben tegen moduleren en er allerlei plakkaten op willen plakken van 'sensatiemuziek', 'schreeuwen ipv beter zingen' enz. Alsof moduleren niet gewoon 'dienend' kan zijn en stichtelijk. Maar ja, je moet iets om je standpunt duidelijk te maken he....
Ik begrijp dat je graag het verband tussen het 1 en het ander wil zien en laten blijken.Hendrikus schreef:Aha, dat moet dan ook even met Caprice worden gecommuniceerd, misschien is er wel een klavarskribocursus voor: stichtelijk moduleren voor beginnersTSD schreef:Ik begrijp dat sommigen hier een vreselijke aversie hebben tegen moduleren en er allerlei plakkaten op willen plakken van 'sensatiemuziek', 'schreeuwen ipv beter zingen' enz. Alsof moduleren niet gewoon 'dienend' kan zijn en stichtelijk. Maar ja, je moet iets om je standpunt duidelijk te maken he....
Zal ik je eens iets verklappen?TSD schreef: Ik begrijp dat je graag het verband tussen het 1 en het ander wil zien en laten blijken.![]()
Ik begrijp dat je graag nóg eens wil laten zien hoe belachelijk het is wanneer je niets kwaads zit in af en toe moduleren.
Nuance past hier niet, toch?
Hendrikus schreef:Zal ik je eens iets verklappen?TSD schreef: Ik begrijp dat je graag het verband tussen het 1 en het ander wil zien en laten blijken.![]()
Ik begrijp dat je graag nóg eens wil laten zien hoe belachelijk het is wanneer je niets kwaads zit in af en toe moduleren.
Niet verder vertellen hoor.
Weet je wat ik gistermorgen gedaan heb?
Je gelooft 't niet...
En nee, geen halfie of zo, meteen van D naar F.
Zo, nou jij weer.
(maar 't was wel tussen 32: 1 en 6)
Mooi! Dat kan ook goed bij ps. 68 (vers 17)Hendrikus schreef:Zal ik je eens iets verklappen?TSD schreef: Ik begrijp dat je graag het verband tussen het 1 en het ander wil zien en laten blijken.![]()
Je gelooft 't niet...
Zo, nou jij weer.
Omdat het, vanwege het halve vers, niet nodig is om zo laag te beginnen, neem ik aan?Hendrikus schreef:Zal ik je eens iets verklappen?
Je gelooft 't niet...
Zo, nou jij weer.
Ik doe dat ook wel eens, maar dan in G, ook bij psalm 68:17 bijvoorbeeld, of psalm 116 in D.Hendrikus schreef: Zal ik je eens iets verklappen?
Je gelooft 't niet...
Zo, nou jij weer.
Ik speel vrij veel psalmen lager dan het psalmboekje aangeeft. 56 in F, 33 in c, 103 in G. Ook psalmen als 106 en 113, die hoog inzetten, speel ik meestal een toon lager, zeker op zondagmorgen als iedereen de stembanden nog vast heeft zitten.ejvl schreef: Ik doe dat ook wel eens, maar dan in G, ook bij psalm 68:17 bijvoorbeeld, of psalm 116 in D.
Maar dan wel op een orgel met toonhoogte 415 Hz, bij 440 word het zo''n geschreeuw...
Wat doe jij bij bijvoorbeeld psalm 56, deze staat standaard geschreven in G en de hoogste toon is de hoge E wat eigenlijk te hoog is voor de gemeente, speel je hem dan in F of gewoon in G?