evdl schreef:Afgewezen schreef:Geka schreef:Terwijl de Schrift heel duidelijk zegt dat het genadeverbond wordt opgericht met de gelovigen en hun zaad!
Gen. 17:7 En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.
Dat zegt de Schrift niet. Dit zegt God tegen
Abraham, die in de heilshistorie een heel cruciale rol heeft gespeeld. Wat voor Abraham geldt, geldt echter niet voor elke gelovige.
Het zaad van Abraham werd een heel volk, Israël. Die waren allemaal 'zaad', die behoorden allemaal tot het verbond (in de zin van de OT verbondsbedeling!). Maar als je dat door wilt trekken naar alle gelovigen, dan zouden dus álle nakomelingen van die gelovigen, tot in het zoveelste geslacht, in het verbond zijn.
Dat gaat natuurlijk niet. Je kunt dus een specifieke belofte aan Abraham niet zomaar doortrekken naar alle gelovigen.
De belofte aan Abraham en zijn zaad gaat terug op de moederbelofte (Gen. 3:15), waar het Zaad allereerst op Christus ziet (zie ook kanttekening 27 bij die tekst).
Dat het in de moederbelofte over de beloofde Christus gaat, zal niemand ontkennen.
Dat de moederbelofte een eerste openbaring is van het genadeverbond in de tijd, heeft ook mijn hartelijke instemming.
Dat het bij de belofte aan Abraham
ook om Christus gaat, zal evenmin iemand ontkennen die Gal. 3:16 kent.
De vraag is echter of we het woord zaad
alleen mogen beperken tot Christus zodat dit deel van de belofte met Zijn komst vervuld is, of dat er wel degelijk
ook mee wordt bedoeld dat het genadeverbond wordt opgericht met Abrahams natuurlijk zaad.
Dat laatste is m.i. op grond van het NT (Hand. 2:39) en onze gereformeerde belijdenis onloochenbaar. Guido de Bres spreekt in de NGB onomwonden uit dat de kinderen van gelovigen gedoopt worden op dezelfde beloften als die gedaan zijn aan het zaad van Abraham. Moet dat op een reformatorisch forum werkelijk verdedigd worden?
Zie ook HC Zondag 27 en Calvijn op Gen. 17:7.
Dat betekent natuurlijk niet, zoals Afgewezen suggereert, dat alle nakomelingen van Abraham tot in het zoveelste geslacht in het verbond zijn. Dan zouden de moslims die van Ismael afstammen dat ook nog zijn, die gedachte werp ik ver van me.
Nee, het gaat immers om
de gelovigen en hun zaad. Dat wil zeggen: via de gelovige Izak wordt het genadeverbond verder voortgezet in de tijd. Het is voor elke generatie opnieuw nodig dat het genadeverbond persoonlijk wordt ingewilligd in de weg van wedergeboorte en geloof in Christus. Maar in die lijn mag ook van de kinderen van de gelovigen gezegd worden dat het genadeverbond met hen is opgericht, dat zij leven onder Gods belofte en eis van geloof en bekering.
Als Gods belofte aan Abraham geen betekenis meer zou hebben voor de gelovigen en hun zaad in de NT kerk, wordt er scheiding gemaakt tussen OT en NT die onbijbels en ongereformeerd is. En daarmee verliezen we ook het Bijbelse recht van de kinderdoop. Laten we aub goed zien welke belangrijke zaken hier in het geding zijn!
Wie werkelijk meent dat God Zijn genadeverbond niet opricht met de kinderen van de gelovigen, plaatst zichzelf echt buiten het gereformeerd belijden van de gereformeerde kerk in ons land, en moet de conseqentie trekken en baptist worden.