En de afnemende effectiviteit?Ambtenaar schreef:Een vaccin biedt nog altijd bescherming en zorgt voor een lagere druk op de zorg. En dat is het punt. Dat het minder effectief is dan van te voren gehoopt, doet daar niets aan af.TSD schreef: Afgelopen zomer was de Delta variant ook al dominant en werkten vaccins prima tegen én besmetting én ziekenhuisopname én IC.
Vaccinatie met het oog op COVID-19
Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19
Dat is ook al maanden bekend. Maanden terug werd al bekend gemaakt dat het vaccin afneemt in effectiviteit en dat je het virus nog een paar maal moet doormaken voordat het reduceert tot een regulier verkoudheidsvirus. Men hoopt en verwacht dat ook bij afname van effectiviteit het lichaam het virus zal herkennen en minder heftig op een volgende besmetting zal reageren. In dat kader voorkomt het vaccin wel degelijk erger.eilander schreef:En de afnemende effectiviteit?Ambtenaar schreef:Een vaccin biedt nog altijd bescherming en zorgt voor een lagere druk op de zorg. En dat is het punt. Dat het minder effectief is dan van te voren gehoopt, doet daar niets aan af.TSD schreef: Afgelopen zomer was de Delta variant ook al dominant en werkten vaccins prima tegen én besmetting én ziekenhuisopname én IC.
Dat eerste ontken ik ook hier niet en ook nergens, je gaat totaal voorbij aan het echte punt wat ik wil maken en dat is dat we nu in een onbeheersbare golf zitten, onbeheersbaar omdat mensen zand in de ogen is gestrooid van overheidswege en nu massaal het niet meer nodig vinden om zich te houden aan basismaatregelen die helemaal niet zo ingewikkeld zijn. De RIVM-cijfers op dit punt zijn schokkend.Ambtenaar schreef:Een vaccin biedt nog altijd bescherming en zorgt voor een lagere druk op de zorg. En dat is het punt. Dat het minder effectief is dan van te voren gehoopt, doet daar niets aan af.TSD schreef: Afgelopen zomer was de Delta variant ook al dominant en werkten vaccins prima tegen én besmetting én ziekenhuisopname én IC.
Verder valt er wel degelijk wat op af te dingen, want bescherming tegen besmetting van 75+ is gewoon weg, besmettingen in verpleeghuizen zijn torenhoog en het aantal overlijdens loopt daar weer stevig op. Dat laatste gelukkig nog niet zo hard als in eerdere golven, maar het is wel degelijk zorgelijk. Mensen wanen zich veilig en ondertussen worden onze oudere kwetsbare mensen weer massaal ziek.
Dat is reden tot zorg. Om de effectiviteit te verhogen kun je de vaccins aanpassen. Deze zijn immers niet ontworpen op basis van de delta-variant. Je blijft dan wel achter de feiten aanlopen, als er straks een andere mutant dominant wordt. Om de effectiviteit te verhogen kun je ook overgaan tot een derde vaccinatie, zoals in Israël. Dat blijkt vooralsnog goed uit te werken. Helaas lopen we in Nederland weer achteraan.eilander schreef:En de afnemende effectiviteit?
Onze minister van volksgezondheid communiceert anders doodleuk dat boosteren alleen maar uit voorzorg gebeurd omdat er nog helemaal geen sprake is van zichtbare afnemende bescherming. 'Maar we gaan het toch alvast doen, uit voorzorg'merel schreef:Dat is ook al maanden bekend. Maanden terug werd al bekend gemaakt dat het vaccin afneemt in effectiviteit en dat je het virus nog een paar maal moet doormaken voordat het reduceert tot een regulier verkoudheidsvirus. Men hoopt en verwacht dat ook bij afname van effectiviteit het lichaam het virus zal herkennen en minder heftig op een volgende besmetting zal reageren. In dat kader voorkomt het vaccin wel degelijk erger.eilander schreef:En de afnemende effectiviteit?Ambtenaar schreef:Een vaccin biedt nog altijd bescherming en zorgt voor een lagere druk op de zorg. En dat is het punt. Dat het minder effectief is dan van te voren gehoopt, doet daar niets aan af.TSD schreef: Afgelopen zomer was de Delta variant ook al dominant en werkten vaccins prima tegen én besmetting én ziekenhuisopname én IC.
En dat terwijl er gewoon bittere noodzaak hiervoor is, vooral bij onze ouderen. Juist dat voortdurend spreken in halve waarheden en hele onwaarheden zorgt ervoor dat er enerzijds een grote groep afhaakt en daadwerkelijk geloven in de onzin die Baudet c.s. verkondigt en iedere keer het eigen gelijk bevestigd ziet en anderzijds een grote groep gevaccineerden die nog steeds denken dat je niet ziek kunt worden en anderen kunt besmetten.
Zelf probeer ik voorzichtig te zijn, maar pas had ik nog een collega, snotterend op mijn kamer op kantoor, had een feestje gehad van het weekend. Op mijn vraag of hij getest was zei hij: Nee hoor, ik ben gevaccineerd. En dat zegt dan iemand met WO achtergrond... ik was echt perplex, moest ik hem gaan uitleggen dat hij nog steeds besmet kan zijn en het ook door kan geven...
En ondertussen had hij mij kunnen besmetten met zijn gedrag en dan moet ik me schuldig gaan voelen als ik in het ziekenhuis beland, omdat ik me niet had laten vaccineren. Ik werk nu maar weer even bijna fulltime vanuit huis.
Dan is 'reden tot zorg' wel heel voorzichtig uitgedrukt, denk ik. Met je CTB als gevaccineerde kon je tot voor kort alles doen wat je maar wilde, terwijl we weten dat de effectiviteit afneemt. De oplopende besmettingen worden echter geweten aan de ongevaccineerden.Ambtenaar schreef:Dat is reden tot zorg. Om de effectiviteit te verhogen kun je de vaccins aanpassen. Deze zijn immers niet ontworpen op basis van de delta-variant. Je blijft dan wel achter de feiten aanlopen, als er straks een andere mutant dominant wordt. Om de effectiviteit te verhogen kun je ook overgaan tot een derde vaccinatie, zoals in Israël. Dat blijkt vooralsnog goed uit te werken. Helaas lopen we in Nederland weer achteraan.eilander schreef:En de afnemende effectiviteit?
De personen die in het ziekenhuis terecht komen, zijn vaak ouderen. Als eerste gevaccineerd... en dus de eersten die last hebben van de afnemende effectiviteit. Nu wordt gezegd: ja maar, dat komt door onderliggend lijden. We zullen zien hoe het gaat met de afnemende effectiviteit bij de groep die later gevaccineerd is.
Was het tot voor kort ook niet zo dat je als gevaccineerde bij klachten ook gewoon ging testen en thuis moest blijven tot het resultaat bekend was?eilander schreef:Dan is 'reden tot zorg' wel heel voorzichtig uitgedrukt, denk ik. Met je CTB als gevaccineerde kon je tot voor kort alles doen wat je maar wilde, terwijl we weten dat de effectiviteit afneemt. De oplopende besmettingen worden echter geweten aan de ongevaccineerden.Ambtenaar schreef:Dat is reden tot zorg. Om de effectiviteit te verhogen kun je de vaccins aanpassen. Deze zijn immers niet ontworpen op basis van de delta-variant. Je blijft dan wel achter de feiten aanlopen, als er straks een andere mutant dominant wordt. Om de effectiviteit te verhogen kun je ook overgaan tot een derde vaccinatie, zoals in Israël. Dat blijkt vooralsnog goed uit te werken. Helaas lopen we in Nederland weer achteraan.eilander schreef:En de afnemende effectiviteit?
De personen die in het ziekenhuis terecht komen, zijn vaak ouderen. Als eerste gevaccineerd... en dus de eersten die last hebben van de afnemende effectiviteit. Nu wordt gezegd: ja maar, dat komt door onderliggend lijden. We zullen zien hoe het gaat met de afnemende effectiviteit bij de groep die later gevaccineerd is.
Dat vind ik heel onverstandig en herken ik uit mijn directe omgeving niet. Ik zie ook op mijn werk dat iedereen zich trouw houdt aan de basisregels. We houden afstand, halen geen drinken voor elkaar, ventileren de ruimte regelmatig en blijven thuis met klachten.
Ik ben het met je eens dat de minister een eenzijdig verhaal houdt. Aan de nadere kant verschijnen Gommers, Levi en Kuipers bijna dagelijks in diverse actualiteitenprogramma's om de bevindingen te duiden. Ook het NOS nieuws geeft de cijfers en informatie juist weer. Je kan wel degelijk op de hoogte zijn van de problematiek.
Ik ben het met je eens dat de minister een eenzijdig verhaal houdt. Aan de nadere kant verschijnen Gommers, Levi en Kuipers bijna dagelijks in diverse actualiteitenprogramma's om de bevindingen te duiden. Ook het NOS nieuws geeft de cijfers en informatie juist weer. Je kan wel degelijk op de hoogte zijn van de problematiek.
Ik weet niet beter dan dat het zo was, thuisblijven bij klachten en je laten testen.Zeeuw schreef:Was het tot voor kort ook niet zo dat je als gevaccineerde bij klachten ook gewoon ging testen en thuis moest blijven tot het resultaat bekend was?eilander schreef:Dan is 'reden tot zorg' wel heel voorzichtig uitgedrukt, denk ik. Met je CTB als gevaccineerde kon je tot voor kort alles doen wat je maar wilde, terwijl we weten dat de effectiviteit afneemt. De oplopende besmettingen worden echter geweten aan de ongevaccineerden.Ambtenaar schreef:Dat is reden tot zorg. Om de effectiviteit te verhogen kun je de vaccins aanpassen. Deze zijn immers niet ontworpen op basis van de delta-variant. Je blijft dan wel achter de feiten aanlopen, als er straks een andere mutant dominant wordt. Om de effectiviteit te verhogen kun je ook overgaan tot een derde vaccinatie, zoals in Israël. Dat blijkt vooralsnog goed uit te werken. Helaas lopen we in Nederland weer achteraan.eilander schreef:En de afnemende effectiviteit?
Mijn schoondochter werkt in het ziekenhuis en als er 1 collega positief getest is, wordt meteen het hele team getest. Maar ze werken gewoon door hoor. Het zou ondoenlijk zijn om steeds dan een hele groep verpleegkundigen naar huis te sturen + teamleiding. Dat kan simpelweg niet, omdat je dan de afdeling zou moeten sluiten.Zeeuw schreef: Was het tot voor kort ook niet zo dat je als gevaccineerde bij klachten ook gewoon ging testen en thuis moest blijven tot het resultaat bekend was?
En in de meeste gevallen blijkt de rest dan negatief te zijn. Het is nooit gebeurd dat ze allemaal besmet waren, ook niet voordat ze gevaccineerd werden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat was inderdaad ook mijn gedachte. Dus kon je wel van alles doen met je Corona-pas-ding-geval, maar dat was niet de bedoeling bij klachten.merel schreef:Ik weet niet beter dan dat het zo was, thuisblijven bij klachten en je laten testen.Zeeuw schreef:Was het tot voor kort ook niet zo dat je als gevaccineerde bij klachten ook gewoon ging testen en thuis moest blijven tot het resultaat bekend was?
De regels zijn wel weer veranderd. 2,5 week terug mochten wij naar buiten met negatieve test terwijl er een kind besmet was. Nu kregen we te horen ook thuis te moeten blijven. Ik moet zeggen, gezien de hoofdpijn en algemene gammelheid, was dat toch wel het geval.
Precies, de QR code heb ik ook nog maar 1 keer gebruikt en dat was bij het naar binnen gaan van de schaatsbaan voor de schaatslessen van zoonlief. Verder kom ik op weinig plekken; alleen thuis of werk.Zeeuw schreef:Dat was inderdaad ook mijn gedachte. Dus kon je wel van alles doen met je Corona-pas-ding-geval, maar dat was niet de bedoeling bij klachten.merel schreef:Ik weet niet beter dan dat het zo was, thuisblijven bij klachten en je laten testen.Zeeuw schreef:Was het tot voor kort ook niet zo dat je als gevaccineerde bij klachten ook gewoon ging testen en thuis moest blijven tot het resultaat bekend was?
De regels zijn wel weer veranderd. 2,5 week terug mochten wij naar buiten met negatieve test terwijl er een kind besmet was. Nu kregen we te horen ook thuis te moeten blijven. Ik moet zeggen, gezien de hoofdpijn en algemene gammelheid, was dat toch wel het geval.
Ok, dat dan niet. Voor mijn werk kwam ik, tot 2 weken terug, weer best veel in restaurants en op congreslocaties.merel schreef:Precies, de QR code heb ik ook nog maar 1 keer gebruikt en dat was bij het naar binnen gaan van de schaatsbaan voor de schaatslessen van zoonlief. Verder kom ik op weinig plekken; alleen thuis of werk.Zeeuw schreef:Dat was inderdaad ook mijn gedachte. Dus kon je wel van alles doen met je Corona-pas-ding-geval, maar dat was niet de bedoeling bij klachten.merel schreef:Ik weet niet beter dan dat het zo was, thuisblijven bij klachten en je laten testen.Zeeuw schreef:Was het tot voor kort ook niet zo dat je als gevaccineerde bij klachten ook gewoon ging testen en thuis moest blijven tot het resultaat bekend was?
Wát vind je heel onverstandig?merel schreef:Dat vind ik heel onverstandig en herken ik uit mijn directe omgeving niet. Ik zie ook op mijn werk dat iedereen zich trouw houdt aan de basisregels. We houden afstand, halen geen drinken voor elkaar, ventileren de ruimte regelmatig en blijven thuis met klachten
Fijn dat het in jou omgeving niet speelt, ik denk dat die basisregels namelijk vrij cruciaal zijn. Wat ik in mijn omgeving ziet matcht helaas met de uitkomsten uit de gedragsenquete van het RIVM.merel schreef:Dat vind ik heel onverstandig en herken ik uit mijn directe omgeving niet. Ik zie ook op mijn werk dat iedereen zich trouw houdt aan de basisregels. We houden afstand, halen geen drinken voor elkaar, ventileren de ruimte regelmatig en blijven thuis met klachten.