Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

merel

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Valcke schreef:
ejvl schreef:
HersteldHervormd schreef:Is er al een update qua bezetting van gevaccineerd en ongevaccineerd in het ziekenhuis en op de IC
Zeker, eerste 2 weken november.

https://twitter.com/RTLnieuws/status/14 ... jTYCA&s=19

Ziekenhuis factor 8.3 verschil ongeveer tussen gevaccineerd en ongevaccineerd.
IC nog een grotere factor.
Uit de samenvatting:
"Specifiek voor de periode tussen 1 november en 14 november 2021 werden 2134 mensen met COVID-19 opgenomen in het ziekenhuis. Hiervan waren er 1001 (47%) volledig gevaccineerd op hun eerste ziektedag en 1087 (51%) ongevaccineerd "

.
Jij blijft maar hameren op de percentages gevaccineerd en ongevaccineerd. Hiermee geef je onterecht de indruk dat het dus niet zoveel uitmaakt of je wel/niet gevaccineerd bent. Besef je wel dat de populatie ongevaccineerden veel kleiner is en daarmee de opnamekans veel groter? Daarnaast blijven Kuipers, Gommers en Levi benadrukken dat de ongevaccineerden vooral druk leggen op de IC. Een gevaccineerde komt daar bijna niet en als zij daar al liggen betreft het een kwetsbaar iemand met onderliggend lijden. De gevaccineerden die in de ziekenhuizen komen betreffen ook met name kwetsbare mensen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

merel schreef: De gevaccineerden die in de ziekenhuizen komen betreffen ook met name kwetsbare mensen.
Dat was voor het vaccinatie tijdperk ook zo. Maar inderdaad, vaccinatie is helpend tegen ziekenhuisopname en met name opname op de IC. Al verschuift het wel snel, zo lijkt het. Ik ben benieuwd waar dat eindigt. De effectiviteit is kort. Ik ben overigens ook wel benieuwd naar het aantal 'genezen' in de ziekenhuizen. Is het doormaken van Covid effectiever dan vaccinatie? Weet iemand daar iets van?
merel

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
merel schreef: De gevaccineerden die in de ziekenhuizen komen betreffen ook met name kwetsbare mensen.
Dat was voor het vaccinatie tijdperk ook zo. Maar inderdaad, vaccinatie is helpend tegen ziekenhuisopname en met name opname op de IC. Al verschuift het wel snel, zo lijkt het. Ik ben benieuwd waar dat eindigt. De effectiviteit is kort. Ik ben overigens ook wel benieuwd naar het aantal 'genezen' in de ziekenhuizen. Is het doormaken van Covid effectiever dan vaccinatie? Weet iemand daar iets van?
Dat klopt niet helemaal. Ik ken diverse mensen in mijn ( niet directe) omgeving die niet kwetsbaar waren en toch op de IC kwamen en/of overleden.
TSD

Bericht door TSD »

merel schreef:
Valcke schreef:
ejvl schreef:
HersteldHervormd schreef:Is er al een update qua bezetting van gevaccineerd en ongevaccineerd in het ziekenhuis en op de IC
Zeker, eerste 2 weken november.

https://twitter.com/RTLnieuws/status/14 ... jTYCA&s=19

Ziekenhuis factor 8.3 verschil ongeveer tussen gevaccineerd en ongevaccineerd.
IC nog een grotere factor.
Uit de samenvatting:
"Specifiek voor de periode tussen 1 november en 14 november 2021 werden 2134 mensen met COVID-19 opgenomen in het ziekenhuis. Hiervan waren er 1001 (47%) volledig gevaccineerd op hun eerste ziektedag en 1087 (51%) ongevaccineerd "

.
Jij blijft maar hameren op de percentages gevaccineerd en ongevaccineerd. Hiermee geef je onterecht de indruk dat het dus niet zoveel uitmaakt of je wel/niet gevaccineerd bent. Besef je wel dat de populatie ongevaccineerden veel kleiner is en daarmee de opnamekans veel groter? Daarnaast blijven Kuipers, Gommers en Levi benadrukken dat de ongevaccineerden vooral druk leggen op de IC. Een gevaccineerde komt daar bijna niet en als zij daar al liggen betreft het een kwetsbaar iemand met onderliggend lijden. De gevaccineerden die in de ziekenhuizen komen betreffen ook met name kwetsbare mensen.
Merel, het gaat er niet om dat vaccins niet beschermen, maar dat ze niet genoeg beschermen om de ziekenhuiszorg te ontlasten en dat deze bescherming exponentieel aan het afnemen is. Het begint met afname tegen infectie, daarna tegen ziekenhuisopname, daarna tegen IC opname, of erger. Het gaat niet alleen om de percentages nu, maar ook om de beweging hierin die al maanden dezelfde kant op gaat van 25% in september tot 50% begin november. Op het IC van 10% in september naar 30% nu.

Afgelopen zomer waren de getallen namelijk veel gunstiger t.a.v. relatieve aantallen gevaccineerden, op alle fronten, ook in de ziekenhuizen. Dat IC (gelukkig!) nog meevalt zegt niets over de komende maanden.

In de rapportage van het RIVM gisteren was te zien dat de bescherming tegen infectie bij 75+ gewoon helemaal weg is, er is praktisch geen verschil meer in aantallen infecties tussen beide groepen (per 100.000 berekend). Bij 60-75 is er nog wel een verschil, maar ten opzichte van oktober en september wordt dat rap kleiner. Mijn voorzichtige conclusie is dat bescherming tegen infectie na 9 maanden dus weg is. Het is te hopen dat bescherming tegen ernstige ziekte wat langer duurt (daar lijkt het gelukkig wel op), maar ook die neemt af.

Er zijn nog nooit zoveel verpleeghuizen geweest met COVID binnen de muren als nu en dat terwijl vlak na vaccinatie daar, in maart-april het virus overal zat, behalve in de verpleeghuizen. Je moet wel ziende blind zijn om niet te zien wat hier aan de hand is.

Tegelijkertijd zie je het aantal ziekenhuisopnames vooral bij de ouderen hard toenemen en Ernst Kuipers gaf deze week aan dat de druk op de verpleegafdelingen op dit moment hoger is dan op de IC, dus hoezo is alleen de IC belangrijk?

Ja, vaccinatie helpt, maar het begon met dalende bescherming tegen infectie, toen was het 'ja, maar ziekenhuisopnames', vervolgens zie je een daling bij de ziekenhuisopnames en is het 'ja, maar IC'.

Het punt is dat we mét in de risicogroepen een hele hoge vaccinatiegraad (90% circa!) nog steeds tegen overvolle ziekenhuizen aankijken en dat mensen dus onterecht is aangepraat dat je na vaccinatie niet meer serieus ziek kan worden en mensen is ook onterecht aangepraat dat met een bepaalde vaccinatiegraad (70% werd genoemd) er geen maatregelen meer nodig waren.

En zie daar exact het probleem waar we nu zijn: De overheid probeert wanhopig deze crisis te beteugelen en de mensen laten zich gewoon niets meer gezeggen. Slechts de helft (!!) blijft nog thuis bij klachten, slechts 37% (!!) laat zich nog testen.

Dat zijn de harde cijfers. En omdat wij nu simpele basismaatregelen niet meer opvolgen, moeten er weer allerlei vervelende lockdown achtige sprongen genomen worden. Dus ik ben het eens met Rutte, maar wel met de kanttekening dat de overheid door haar communicatie, waarin vaccineren als het enige en alomvattende middel uit deze crisis iedere keer de kern was, zélf de hand in heeft gehad.

Mensen moeten af van de illusie dat ze "beschermd" zijn met het vaccin en dat hén niets meer kan overkomen.
merel

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Het is al tijden bekend dat vaccinatie niet beschermd tegen besmetting met de deltavariant, maar wel tegen ernstige ziekte. We zullen hier doorheen moeten. Normaliter duurt een pandemie 3 jaar en nu door de meerdere lock downs een jaar of 5
Laatst gewijzigd door merel op 24 nov 2021, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

merel schreef:Het is al tijden bekend dat de delta variant niet beschermd tegen besmetting, maar wel tegen ernstige ziekte. We zullen hier doorheen moeten. Normaliter duurt een pandemie 3 jaar en nu door de meerdere lock downs een jaar of 5
Je bedoelt waarschijnlijk: dat het vaccin niet beschermt tegen besmetting met de deltavariant?
merel

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Het is al tijden bekend dat de delta variant niet beschermd tegen besmetting, maar wel tegen ernstige ziekte. We zullen hier doorheen moeten. Normaliter duurt een pandemie 3 jaar en nu door de meerdere lock downs een jaar of 5
Je bedoelt waarschijnlijk: dat het vaccin niet beschermt tegen besmetting met de deltavariant?
eh, ja, zal ik wijzigen
TSD

Bericht door TSD »

Je praat als een kip zonder kop, zonder je echt verdiept te hebben in de cijfers en in de ontwikkeling daarin.

Afgelopen zomer was de Delta variant ook al dominant en werkten vaccins prima tegen én besmetting én ziekenhuisopname én IC.
merel

Bericht door merel »

TSD schreef:
Je praat als een kip zonder kop, zonder je echt verdiept te hebben in de cijfers en in de ontwikkeling daarin.

Afgelopen zomer was de Delta variant ook al dominant en werkten vaccins prima tegen én besmetting én ziekenhuisopname én IC.
Nee dat is waar. Jij bent de enige met verstand van zaken
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

merel schreef:Het is al tijden bekend dat vaccinatie niet beschermd tegen besmetting met de deltavariant, maar wel tegen ernstige ziekte. We zullen hier doorheen moeten. Normaliter duurt een pandemie 3 jaar en nu door de meerdere lock downs een jaar of 5
Ik zie hier hetzelfde vaccinatie-optimisme dat onze overheid kenmerkt. Dat de bescherming van de vaccins afneemt in de loop van de tijd, zie ik bijvoorbeeld in jouw stellingname niet terug.
TSD

Bericht door TSD »

merel schreef:
TSD schreef:

Je gaat totaal voorbij aan alle inhoudelijke argumenten die ik heb gegeven en komt dan met een dooddoener die de cijfers tegen zich heeft. Nu ook, mijn 2e zin ga je aan voorbij, wat feitelijk de onderbouwing is van de 1e zin. In plaats dan daarop in te gaan ga je jijbakken, prima hoor, maar voor mij is dat een bevestiging dat je er een tunnelvisie op na houdt.
eilander schreef: Ik zie hier hetzelfde vaccinatie-optimisme dat onze overheid kenmerkt. Dat de bescherming van de vaccins afneemt in de loop van de tijd, zie ik bijvoorbeeld in jouw stellingname niet terug.
Dat inderdaad. En dat is nu juist funest om nog met gedragen maatregelen te komen. Mensen doen het niet meer.
merel

Bericht door merel »

TSD schreef:
merel schreef:
TSD schreef:

Je gaat totaal voorbij aan alle inhoudelijke argumenten die ik heb gegeven en komt dan met een dooddoener die de cijfers tegen zich heeft. Nu ook, mijn 2e zin ga je aan voorbij, wat feitelijk de onderbouwing is van de 1e zin. In plaats dan daarop in te gaan ga je jijbakken, prima hoor, maar voor mij is dat een bevestiging dat je er een tunnelvisie op na houdt.

.
Ik bemerk al dat enige zelfreflectie jou vreemd is. Wie begint met de 'jijbak en gooit daarmee het gesprek dood?
TSD

Bericht door TSD »

merel schreef:
TSD schreef:
merel schreef:
TSD schreef: Je praat als een kip zonder kop, zonder je echt verdiept te hebben in de cijfers en in de ontwikkeling daarin.

.
Ik bemerk al dat enige zelfreflectie jou vreemd is. Wie begint met de 'jijbak en gooit daarmee het gesprek dood?
Je hebt gelijk, de opmerking dat je als een kip zonder kop praat had ik niet moeten maken en had het moeten houden met de 2e zin, excuus. Dus dat vaccins niet tegen de delta variant zouden werken niet klopt en dat vaccins deze zomer daar prima tegen werkten, alleen inmiddels veel minder.

Blijft wel staan dat je aan al mijn inhoudelijke opmerkingen totaal voorbij gaat overigens, ook al van mijn 1e post.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zeggen dat iemand als een kip zonder kop praat, is geen jijbak. Maar netjes en constructief is het ook niet. (> edit: ik zie dat het inmiddels wordt teruggedraaid.)

Je kunt er ook voor kiezen dat gewoon te negeren en alleen in te gaan op de vragen. Bijvoorbeeld op de reactie die ik schreef. Hoe kijk je daar tegenaan, merel?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: Afgelopen zomer was de Delta variant ook al dominant en werkten vaccins prima tegen én besmetting én ziekenhuisopname én IC.
Een vaccin biedt nog altijd bescherming en zorgt voor een lagere druk op de zorg. En dat is het punt. Dat het minder effectief is dan van te voren gehoopt, doet daar niets aan af.
Plaats reactie