Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
-
- Verbannen
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Wat ik ernstiger vind, is dat @Mara schrijft: Of het nu een klipdas of een konijn is, maakt niet uit. Het gaat om de preek. Natuurlijk is het voor de uitleg en toepassing wel belangrijk of hier een dier met flinke oren bedoeld wordt, dat in een hok zit en tegen Kerst geslacht wordt, of een hyrax syriacus. Om het maar correct te zeggen. 

[postmillennial schreef:nou ja, ik heb met biologie het onderdeel determineren gehad. En dan leer je:
genus: hyrax
species: 1. Hyrax Syriacus ; 2. Hyrax capensis; 3. Hyrax arboreus en 4. Hyrax Sylvestris.
Niks ouderwets dus. In 1869 is deze indeling (deels) gemaakt. Dat wil het jaartal alleen maar zeggen.
De orde is hyracoidea
geslachten (genus)
Procavia
heterohyrax
dendrohyrax
Species
Procavia capensis (kaapse klipdas)
Heterohyrax brucei (steppe klipdas)
Dendrohyrax arboreus (zuidelijke boomklipdas)
Dendrohyrax dorsalis westelijke boomklipdas)
Sorry
Laatst gewijzigd door samanthi op 10 jun 2020, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Verbannen
Laten we iemand anders, die wel kennis van zaken heeft, hier nog eens naar laten kijken. Ik overtuig je niet, blijkbaar. Omgekeerd ontdek ik in je bijdragen zoveel taalfouten en inhoudelijke fouten dat ik je bijdragen ook op dit punt niet echt helemaal vertrouw.
Het is gewoon de oude naam ik heb het nog eens op een rijtje gezet.postmillennial schreef:Laten we iemand anders, die wel kennis van zaken heeft, hier nog eens naar laten kijken. Ik overtuig je niet, blijkbaar. Omgekeerd ontdek ik in je bijdragen zoveel taalfouten en inhoudelijke fouten dat ik je bijdragen ook op dit punt niet echt helemaal vertrouw.
Ik zou graag willen dat je met iets meer respect spreekt, ik kan je oma zijn.
Laatst gewijzigd door samanthi op 10 jun 2020, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Kijk hier even op een rijtje.samanthi schreef:[postmillennial schreef:nou ja, ik heb met biologie het onderdeel determineren gehad. En dan leer je:
genus: hyrax
species: 1. Hyrax Syriacus ; 2. Hyrax capensis; 3. Hyrax arboreus en 4. Hyrax Sylvestris.
Niks ouderwets dus. In 1869 is deze indeling (deels) gemaakt. Dat wil het jaartal alleen maar zeggen.
De orde is hyracoidea
geslachten (genus)
Procavia
heterohyrax
dendrohyrax
Species
Procavia capensis (kaapse klipdas)
Heterohyrax brucei (steppe klipdas)
Dendrohyrax arboreus (zuidelijke boomklipdas)
Dendrohyrax dorsalis westelijke boomklipdas)
Sorry
-
- Verbannen
klopt helaas niet. Genus betekent niet: geslacht. Om maar één voorbeeld te noemen. Nogmaals: laten we iemand met verstand van zaken vragen, ernaar te kijken. Je bijdrage komt op mij vanwege de fouten niet overtuigend over. Ook al heb je de leeftijd van een oma. 

Ach kind als je niet weet dat genus geslacht betekent dan moet je eerst maar even bijleren, ik stop hiermee, nu echt.postmillennial schreef:klopt helaas niet. Genus betekent niet: geslacht. Om maar één voorbeeld te noemen. Nogmaals: laten we iemand met verstand van zaken vragen, ernaar te kijken. Je bijdrage komt op mij vanwege de fouten niet overtuigend over. Ook al heb je de leeftijd van een oma.
-
- Verbannen
nee, in de biologie betekent genus: soort.
Natuurlijk geen geslacht, dat is mnl of vrl, en daarmee kun je toch geen dieren classificeren.
Natuurlijk geen geslacht, dat is mnl of vrl, en daarmee kun je toch geen dieren classificeren.
Maak je nu een grapje of is het tijd dat je naar bed gaat.postmillennial schreef:nee, in de biologie betekent genus: soort.
*Even tussendoor, ja ben nog wakker*
In de taxonomie en nomenclatuur van dieren en planten spreken we wel van 'genus' als her over een geslacht (aantal verwante soorten, of species) gaat. Je hebt vanzelf ook vele subspecies en cultivars. En kruisingen tussen genera komen soms ook voor (denk bv Crataegomespilus x grandiflora)
De x duidt aan dat het om een kruising gaat. Zo was het in ieder geval voor de grote omwentelingen in de jaren 90 op taxonomisch gebied, voordat o.a. DNA onderzoek onverwacht grote verschuivingen teweegbracht. Ik heb toen deze studie wat losgelaten omdat het me wat te ondoorzichtig begon te worden.
*einde ingelast nachtbericht*
In de taxonomie en nomenclatuur van dieren en planten spreken we wel van 'genus' als her over een geslacht (aantal verwante soorten, of species) gaat. Je hebt vanzelf ook vele subspecies en cultivars. En kruisingen tussen genera komen soms ook voor (denk bv Crataegomespilus x grandiflora)
De x duidt aan dat het om een kruising gaat. Zo was het in ieder geval voor de grote omwentelingen in de jaren 90 op taxonomisch gebied, voordat o.a. DNA onderzoek onverwacht grote verschuivingen teweegbracht. Ik heb toen deze studie wat losgelaten omdat het me wat te ondoorzichtig begon te worden.
*einde ingelast nachtbericht*
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat eea off-topic is, maar nog minder dat we met postmillennial met een serieuze forummer van doen hebben...
On-topic aub mensen.
Dat vind jij ernstig? Het ging erom dat de ene vertaling over een konijn spreekt, de andere over een klipdas en er was zelfs nog een 3e dier. Ben dat momenteel kwijt.postmillennial schreef:Wat ik ernstiger vind, is dat @Mara schrijft: Of het nu een klipdas of een konijn is, maakt niet uit. Het gaat om de preek. Natuurlijk is het voor de uitleg en toepassing wel belangrijk of hier een dier met flinke oren bedoeld wordt, dat in een hok zit en tegen Kerst geslacht wordt, of een hyrax syriacus. Om het maar correct te zeggen.
De predikant gebruikte in zijn preek de klipdas, en verwerkte dat. Het was een mooi beeld.
Jammer dat zo'n mooie preek dan op deze details gefileerd moet worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Klipdas, klaar punt on-topic.
Ik wil graag deze preek delen (zondagmorgen)
Prop. H.A. Neervoort
Van vijand tot vriend
1. Vijand van het Woord
2. Verschijning van het Woord
3. Vrucht van het Woord
Link: https://www.youtube.com/watch?v=kykfrTpgSd4
Prop. H.A. Neervoort
Van vijand tot vriend
1. Vijand van het Woord
2. Verschijning van het Woord
3. Vrucht van het Woord
Link: https://www.youtube.com/watch?v=kykfrTpgSd4