Wij ook.Chrisje72 schreef:Wij zijn in afwachtingZeeuw schreef:Hoe is het verder eigenlijk met het beroepingswerk?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wij ook.Chrisje72 schreef:Wij zijn in afwachtingZeeuw schreef:Hoe is het verder eigenlijk met het beroepingswerk?
Wat een vreemde conclusies trek je uit het feit dat er een paar tweetallen zijn gepubliceerd, en andere tweetallen niet. Ds. Dekker is 63; dus richting zijn emeritaat. Daarmee vallen al verschillende gemeenten af. Verder heeft de positionering van het deputaatschap echt niets met de ligging van ds. Dekker te maken. Als je zijn preken beluistert, zou je ook het omgekeerde kunnen betogen. In de derde plaats lijkt het me gezond als er bij beroepbaarstellingen niet meer uit gewoonte of bijgelovigheid wordt gekandideerd. Tot slot hoop ik voor ds. Dekker dat hij maar enkele beroepen hoeft af te wegen. Lijkt me een ingewikkelde zaak om 20 of meer brieven te krijgen.Job schreef: ↑24 mar 2025, 09:46 Het stelt me teleur dat de voormalige Israëlpredikant van de GG tot nu toe in een selectief aantal vacante gemeenten gekandideerd staat. We zullen zien, hopelijk komen er meer en laat ook de andere zijde van het kerkverband zien dat het vacant-zijn grote nood is.
Het deputaatschap Israël, dat ter rechterzijde van het kerkverband gepositioneerd is en volgens mij (daar) behoorlijke steun geniet, wanneer ik kijk naar wat er ontplooid wordt en hoe vol de kerk in Geldermalsen in december elk jaar zit met de Israëldag, heeft altijd veel liefde en steun betoond voor hun Israëlpredikant. Menig predikant heeft zondags op onze preekstoel liefdevol voor hem gebeden toen hij in Israel zat, als voor een vriend. Ik meende altijd dat juist hij erg breed gedragen wordt. Maar ik laat me graag verrassen. De datum van de beroepbaarstelling duurt nog zes dagen.
Emeritaat is bij 70 jaar.Evangelist schreef: ↑24 mar 2025, 09:56Wat een vreemde conclusies trek je uit het feit dat er een paar tweetallen zijn gepubliceerd, en andere tweetallen niet. Ds. Dekker is 63; dus richting zijn emeritaat. Daarmee vallen al verschillende gemeenten af. Verder heeft de positionering van het deputaatschap echt niets met de ligging van ds. Dekker te maken. Als je zijn preken beluistert, zou je ook het omgekeerde kunnen betogen. In de derde plaats lijkt het me gezond als er bij beroepbaarstellingen niet meer uit gewoonte of bijgelovigheid wordt gekandideerd. Tot slot hoop ik voor ds. Dekker dat hij maar enkele beroepen hoeft af te wegen. Lijkt me een ingewikkelde zaak om 20 of meer brieven te krijgen.Job schreef: ↑24 mar 2025, 09:46 Het stelt me teleur dat de voormalige Israëlpredikant van de GG tot nu toe in een selectief aantal vacante gemeenten gekandideerd staat. We zullen zien, hopelijk komen er meer en laat ook de andere zijde van het kerkverband zien dat het vacant-zijn grote nood is.
Het deputaatschap Israël, dat ter rechterzijde van het kerkverband gepositioneerd is en volgens mij (daar) behoorlijke steun geniet, wanneer ik kijk naar wat er ontplooid wordt en hoe vol de kerk in Geldermalsen in december elk jaar zit met de Israëldag, heeft altijd veel liefde en steun betoond voor hun Israëlpredikant. Menig predikant heeft zondags op onze preekstoel liefdevol voor hem gebeden toen hij in Israel zat, als voor een vriend. Ik meende altijd dat juist hij erg breed gedragen wordt. Maar ik laat me graag verrassen. De datum van de beroepbaarstelling duurt nog zes dagen.
Vanaf 70 mag je zonder verklaring met emeritaat. Genoeg dominees maken geen gebruik van deze optie.refo schreef: ↑24 mar 2025, 10:11Emeritaat is bij 70 jaar.Evangelist schreef: ↑24 mar 2025, 09:56Wat een vreemde conclusies trek je uit het feit dat er een paar tweetallen zijn gepubliceerd, en andere tweetallen niet. Ds. Dekker is 63; dus richting zijn emeritaat. Daarmee vallen al verschillende gemeenten af. Verder heeft de positionering van het deputaatschap echt niets met de ligging van ds. Dekker te maken. Als je zijn preken beluistert, zou je ook het omgekeerde kunnen betogen. In de derde plaats lijkt het me gezond als er bij beroepbaarstellingen niet meer uit gewoonte of bijgelovigheid wordt gekandideerd. Tot slot hoop ik voor ds. Dekker dat hij maar enkele beroepen hoeft af te wegen. Lijkt me een ingewikkelde zaak om 20 of meer brieven te krijgen.Job schreef: ↑24 mar 2025, 09:46 Het stelt me teleur dat de voormalige Israëlpredikant van de GG tot nu toe in een selectief aantal vacante gemeenten gekandideerd staat. We zullen zien, hopelijk komen er meer en laat ook de andere zijde van het kerkverband zien dat het vacant-zijn grote nood is.
Dat kan een voordeel zijn. Als het niet zo goed gaat in de gemeente, zijn ze maar maximaal zo'n 7 jaar aan elkaar verbonden.Evangelist schreef: ↑24 mar 2025, 09:56Wat een vreemde conclusies trek je uit het feit dat er een paar tweetallen zijn gepubliceerd, en andere tweetallen niet. Ds. Dekker is 63; dus richting zijn emeritaat. Daarmee vallen al verschillende gemeenten af. Verder heeft de positionering van het deputaatschap echt niets met de ligging van ds. Dekker te maken. Als je zijn preken beluistert, zou je ook het omgekeerde kunnen betogen. In de derde plaats lijkt het me gezond als er bij beroepbaarstellingen niet meer uit gewoonte of bijgelovigheid wordt gekandideerd. Tot slot hoop ik voor ds. Dekker dat hij maar enkele beroepen hoeft af te wegen. Lijkt me een ingewikkelde zaak om 20 of meer brieven te krijgen.Job schreef: ↑24 mar 2025, 09:46 Het stelt me teleur dat de voormalige Israëlpredikant van de GG tot nu toe in een selectief aantal vacante gemeenten gekandideerd staat. We zullen zien, hopelijk komen er meer en laat ook de andere zijde van het kerkverband zien dat het vacant-zijn grote nood is.
Je kunt het ook omdraaien: vermoedelijk is ds. Dekker niet overal (inhoudelijk) bekend. In de paar maanden dat hij in Nederland is, heeft hij bij lange na niet alle gemeenten bezocht. Het rijtje gemeenten waar hij op zondag voorging – en nog steeds voorgaat – is geografisch gezien klein, en veel van die gemeenten bezocht hij meerdere keren. Daar is op zich niets mis mee, en het is prima dat hij ervoor kiest om dit op deze manier te doen. Maar daardoor ben je misschien niet zo bekend als de gemiddelde student die na twee jaar proponeren in het land beroepbaar is, maar als iemand die vooral bekend is van de reportages in de Israelbode.Job schreef: ↑24 mar 2025, 09:46 Het stelt me teleur dat de voormalige Israëlpredikant van de GG tot nu toe in een selectief aantal vacante gemeenten gekandideerd staat. We zullen zien, hopelijk komen er meer en laat ook de andere zijde van het kerkverband zien dat het vacant-zijn grote nood is.
Wat is dat nu weer? In sommige gemeenten gaat het na een paar jaar al helemaal mis.Tiberius schreef: ↑24 mar 2025, 10:22Dat kan een voordeel zijn. Als het niet zo goed gaat in de gemeente, zijn ze maar maximaal zo'n 7 jaar aan elkaar verbonden.Evangelist schreef: ↑24 mar 2025, 09:56Wat een vreemde conclusies trek je uit het feit dat er een paar tweetallen zijn gepubliceerd, en andere tweetallen niet. Ds. Dekker is 63; dus richting zijn emeritaat. Daarmee vallen al verschillende gemeenten af. Verder heeft de positionering van het deputaatschap echt niets met de ligging van ds. Dekker te maken. Als je zijn preken beluistert, zou je ook het omgekeerde kunnen betogen. In de derde plaats lijkt het me gezond als er bij beroepbaarstellingen niet meer uit gewoonte of bijgelovigheid wordt gekandideerd. Tot slot hoop ik voor ds. Dekker dat hij maar enkele beroepen hoeft af te wegen. Lijkt me een ingewikkelde zaak om 20 of meer brieven te krijgen.Job schreef: ↑24 mar 2025, 09:46 Het stelt me teleur dat de voormalige Israëlpredikant van de GG tot nu toe in een selectief aantal vacante gemeenten gekandideerd staat. We zullen zien, hopelijk komen er meer en laat ook de andere zijde van het kerkverband zien dat het vacant-zijn grote nood is.
Een grote nood hebben is niet hetzelfde als lukraak beroepen uitbrengen.
De roeping van een gemeente naar een predikant? Zeker hoor, ik beaam dat het belangrijk is daar oog voor te hebben.
Heb je gelijk aan.GGG038 schreef: ↑24 mar 2025, 10:27Je kunt het ook omdraaien: vermoedelijk is ds. Dekker niet overal (inhoudelijk) bekend. In de paar maanden dat hij in Nederland is, heeft hij bij lange na niet alle gemeenten bezocht. Het rijtje gemeenten waar hij op zondag voorging – en nog steeds voorgaat – is geografisch gezien klein, en veel van die gemeenten bezocht hij meerdere keren. Daar is op zich niets mis mee, en het is prima dat hij ervoor kiest om dit op deze manier te doen. Maar daardoor ben je misschien niet zo bekend als de gemiddelde student die na twee jaar proponeren in het land beroepbaar is, maar als iemand die vooral bekend is van de reportages in de Israelbode.Job schreef: ↑24 mar 2025, 09:46 Het stelt me teleur dat de voormalige Israëlpredikant van de GG tot nu toe in een selectief aantal vacante gemeenten gekandideerd staat. We zullen zien, hopelijk komen er meer en laat ook de andere zijde van het kerkverband zien dat het vacant-zijn grote nood is.