Maar zeg nou zelf...Mister schreef:@ Bert: natuurlijk lees ik wat hij zegt. Dat geeft jou nog niet het recht om hem als Arminiaan weg te zetten. Vandaar mijn stukje.
dat ga je soms toch wel denken....
Maar zeg nou zelf...Mister schreef:@ Bert: natuurlijk lees ik wat hij zegt. Dat geeft jou nog niet het recht om hem als Arminiaan weg te zetten. Vandaar mijn stukje.
Nogal wiedes dat Wesley dit zegt. Hij was zelf arminiaans in zijn theologie!Mister schreef:@ Bert: kwam nog een mooi gedeelte tegen in het ND van gisteren...
Misschien goed om je woorden richting Refo te heroverwegen?Wesley stelde voor dat niemand meer een kwaad woord over Arminius zei, tenzij men diens werk gelezen had. Hij vond dat er ook niet meer op de arminianen gescholden mocht worden, mits men werkelijk wist wat het woord betekende. Wesley zelf achtte zich volledig op de hoogte. Hij gaf een tijdschrift uit, dat hij The Arminian noemde.
Valsch
Wesleys woorden zijn een vrome wens gebleven. De naam van Arminius bleef de volgelingen van Calvijn en Gomarus in de oren krassen. Ze gebruikten het woord om tegenstanders te blameren.
Net als "zie er op toe dat niemand van u achterblijft. En: Laten WE alles op alles zetten om binnen te gaan in die rust.Erasmiaan schreef:Er staat: "Onze Hogepriester". Christus hogepriesterlijke arbeid is maar voor één volk: Gods volk. Maar alleen al het woordje "onze" ziet op het mijnen en eigenen van het geloof.Tiberius schreef:Ik zou toch graag een inhoudelijker reactie zien.Erasmiaan schreef:Marnix, je citaat is een tekst die in de heiligmaking staat.
Het gaat over de oproep tot bekering. Marnix stelt in dat verband dit:Afgewezen schreef:Eerlijk gezegd volg ik het niet meer zo.
Wat wil Erasmiaan nu bewijzen en wat verdedigt Marnix?
Erasmiaan stelt dat die rijke woorden uit Hebreëen 4 in het kader van de heiligmaking staan en dus niet voor ongelovigen zijn bedoeld - dus ook niet gebruikt kunnen worden als het gaat over de bekering.Marnix schreef:Klinkt mooi, maar ik lees nergens dat een bekeringsoproep wordt beantwoord met: ik wil wel maar ik kan het niet. Tegelijkertijd lees ik wel dat men het niet uit eigen kunnen maar van boven gaat verwachten. Maar dat is toch juist bekering? Met "ik wil wel maar ik kan niet" wordt in de Bijbel geen genoegen genomen. Het zou niet moeten zijn: Ik geloof niet, kom me te hulp. Maar "Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp"
Als we geloven dat Hij de Verlosser is en we Hem willen volgen hoeven we niet in ongeloof te blijven om onze zwakheid. Heel Hebreeen 3 en 4 gaat over ongeloof en Israelieten die daardoor niet konden ingaan en een oproep om daar voor te waken. Het gedeelte eindigt met die rijke woorden van Hebreeen 4 (...)
Ik veronderstel ook geloof. Het ging allereerst over die oproepen bij HC. Daar komen veelal christelijke jongeren. Gedoopt, opgevoed met het geloof.Afgewezen schreef:Oké, helder.
Ik denk dat Erasmiaan gelijk heeft: in de oproepen aan de Hebreeën wordt geloof voorondersteld.
Het probleem waar we in onze gezindte met name mee worstelen is: hoe kóm ik aan dat geloof?
Daar zit ook een groot verschil met 'tegenstanders': waar jij geloof veronderstelt, veronderstellen anderen ongeloof.Marnix schreef: Ik veronderstel ook geloof. Het ging allereerst over die oproepen bij HC. Daar komen veelal christelijke jongeren. Gedoopt, opgevoed met het geloof.
Toch komen die jongeren daar volgens mij juist naar aanleiding van de vraag: hoe kom ik aan het geloof? En dan gaat het om het echte geloof, niet datgene wat je hebt meegekregen van je ouders.Marnix schreef:Ik veronderstel ook geloof. Het ging allereerst over die oproepen bij HC. Daar komen veelal christelijke jongeren. Gedoopt, opgevoed met het geloof.Afgewezen schreef:Oké, helder.
Ik denk dat Erasmiaan gelijk heeft: in de oproepen aan de Hebreeën wordt geloof voorondersteld.
Het probleem waar we in onze gezindte met name mee worstelen is: hoe kóm ik aan dat geloof?
Marnix verwart historisch geloof met zaligmakend geloof.ZWP schreef:Daar zit ook een groot verschil met 'tegenstanders': waar jij geloof veronderstelt, veronderstellen anderen ongeloof.Marnix schreef: Ik veronderstel ook geloof. Het ging allereerst over die oproepen bij HC. Daar komen veelal christelijke jongeren. Gedoopt, opgevoed met het geloof.
Klopt. Maar er is dan al wel een hoop kennis... men weet over Jezus, over Golgotha, over de zondeval, het verbond enz. Men kent Jezus sowieso uit de Bijbel. Ik denk dat het nogal wat uitmaakt of je tegen die mensen spreekt, of tegen mensen die nergens weet van hebben.Afgewezen schreef:Toch komen die jongeren daar volgens mij juist naar aanleiding van de vraag: hoe kom ik aan het geloof? En dan gaat het om het echte geloof, niet datgene wat je hebt meegekregen van je ouders.Marnix schreef:Ik veronderstel ook geloof. Het ging allereerst over die oproepen bij HC. Daar komen veelal christelijke jongeren. Gedoopt, opgevoed met het geloof.Afgewezen schreef:Oké, helder.
Ik heb hem ookk binnen en ben het gelijk gaan lezen. Er staat een citaat in van Arjan waar wij het hier ook over hebben gehadAriene schreef:Voor alle liefhebbers,
In de oogst staat een interwieuw met Arjan Baan.
heb het zelf nog niet gelezen, komt net binnen.
'God kan conferenties rijk zegenen, maar ZIjn eeuwige voornemen is de Gemeente en dus niet allerlei conferenties en bijeenkomsten rondom opwekking en genezing. Het gevaar is groot dat jongeren en ouderen van conferentie naar conferentie leven. Dat is ongezond en onbijbels.'
Met HeartCry streeft Arjan ook andere doelen na. 'We verlangen dat jongeren verdiept worden in het geloof en toenemen in de kennis van Christus. Als christenen weer gaan wandelen vanuit de volheid van Christus en leven door de kracht van de Heilige Geest, dan zullen hun getuigenis en levens velen om hen heen aanraken en ook tot leven brengen. Dat kan zich als een olievlek uitspreiden.'