Hertrouwen na echtscheiding?
Re: Hertrouwen na echtscheiding?
Hertrouwen na echtscheiding.
Na het overlijden van de ex-echtgenoot lijkt mij geen bezwaar, omdat je dan vrij bent van de wet des mans.
Bij overspel mag je scheiden, maar wordt aanbevolen om indien mogelijk te blijven. Indien iemand scheidt als onschuldige en de ex-echtgenoot is niet getrouwd, lijkt het mij ook niet toelaatbaar te hertrouwen, omdat op dat moment de deur dicht wordt gedaan naar herstel. Wanneer de schuldige trouwt is er voor de onschuldige geen weg meer terug en lijkt het mij wel toelaatbaar.
Na het overlijden van de ex-echtgenoot lijkt mij geen bezwaar, omdat je dan vrij bent van de wet des mans.
Bij overspel mag je scheiden, maar wordt aanbevolen om indien mogelijk te blijven. Indien iemand scheidt als onschuldige en de ex-echtgenoot is niet getrouwd, lijkt het mij ook niet toelaatbaar te hertrouwen, omdat op dat moment de deur dicht wordt gedaan naar herstel. Wanneer de schuldige trouwt is er voor de onschuldige geen weg meer terug en lijkt het mij wel toelaatbaar.
Ik denk ook dat het zo ligt.refo schreef:Wie in de bijbel hertrouwt na echtscheiding?
Vrij zijn om te hertrouwen wordt altijd verbonden aan de dood van de echtgenoot. Misschien dat scheiden (apart leven) dan wel mocht in geval van overspel, over hertrouwen gaat het nergens.
Ik veronderstel dat er een bibliotheek vol theologen te vinden is die beweren van wel, maar dat zal wel komen, net als bij Mozes, vanwege verkeerde mildheid.
Als Jezus zegt: maar ik zeg u! is dat niet iets nieuws , maar juist zoals het van de beginne geweest is.
De eenwording van man en vrouw is van dien aard, dat ze in het leven niet een ander kunnen toebehoren. Enkel de dood maakt die scheiding.
Wie in de Bijbel blijft alleen na echtscheiding?refo schreef:Wie in de bijbel hertrouwt na echtscheiding? .
- Niet meer zo actief -
Ik was eerst.Mannetje schreef:Wie in de Bijbel blijft alleen na echtscheiding?refo schreef:Wie in de bijbel hertrouwt na echtscheiding? .
Veel oudere vrouwen zeggen tegen mij (mijn moeder ook) ik kan maar eenmaal een man zo liefhebben, de volgende zou surrogaat zijn. Daarom begin ik niet meer aan een man.Terri schreef: Ik denk ook dat het zo ligt.
De eenwording van man en vrouw is van dien aard, dat ze in het leven niet een ander kunnen toebehoren. Enkel de dood maakt die scheiding.
Je ziet ook dat er meer vrouwen alleen blijven en dat mannen sneller hertrouwen nadat ze weduwnaar of gescheiden zijn.
En dat is niet altijd omdat ze zich niet kunnen redden in het huishouden, maar ze kunnen niet alleen zijn.
Maar dit is het "bijna ideale" plaatje. We kennen allemaal wel voorbeelden van zeer schrijnende en verdrietige situaties waarbij het een opluchting is dat de één wegvalt.
Sommige mensen zijn in hun tweede huwelijk veel gelukkiger dan in hun eerste.
Zij zien dit ook als een toegift.
Een slecht huwelijk is ook een leerschool.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Dodo
Hebben jullie voorbeelden van echtscheiding in de bijbel? Ik kan ze zo snel niet bedenken.
- Lilian1975
Herodias die met Herodes is getrouwd. Was eerder de man van de broer van Herodesm Johannes wijst Herodes terecht. En durft te zeggen dat hij niet met de vrouw van zijn broer had mogen trouwen. Hij werd uit wraak onthoofd omdat Herodias niet zo blij was met deze terechtwijzing.Dodo schreef:Hebben jullie voorbeelden van echtscheiding in de bijbel? Ik kan ze zo snel niet bedenken.
Michal, dochter van koning Saul ??refo schreef:Wie in de bijbel hertrouwt na echtscheiding?
Hoewel, de omstandigheden van haar 'echtscheidingen' en haar tweede huwelijk met Palti en haar volgende huwelijk weer met David, en het hele huwelijksleven van de koningen in die tijd is niet te vergelijken met wat wij onder een normal huwelijk verstaan.
- Lilian1975
Ja en als David haar ook weer terughaalt, blijft dat huwelijk kinderloosgallio schreef:Michal, dochter van koning Saul ??refo schreef:Wie in de bijbel hertrouwt na echtscheiding?
Hoewel, de omstandigheden van haar 'echtscheidingen' en haar tweede huwelijk met Palti en haar volgende huwelijk weer met David, en het hele huwelijksleven van de koningen in die tijd is niet te vergelijken met wat wij onder een normal huwelijk verstaan.
En Hosea is ook een apart verhaal. Hij trouwt met een hoer. Die loopt weg. En hij moet dan wachten tot ze weer terugkomt.
Over de betekenis van "de onschuldige niet gebonden is of blijft" zijn de meningen verdeeld, zoals je ongetwijfeld zelf ook weet.Valcke schreef:'De pauselijke canones spreken in naam een scheiding uit, niet in werkelijkheid, dat is, zij staan niet toe, dat de onschuldige persoon een ander huwelijk sluit. Maar daar het Evangelie in die gevallen de echtscheiding toestaat, moet dit verstaan worden niet van een ijdel woord, maar van zulk een bevrijding, die in werkelijkheid een echtscheiding is, namelijk waarin de onschuldige partij niet gebonden blijft.'
'
Was het wel toegestaan dat David haar terughaalde ? Als je Deut 24:4 leest ?Lilian1975 schreef: Ja en als David haar ook weer terughaalt, blijft dat huwelijk kinderloos
- Lilian1975
In die tijd was het dat een koning met eerdere vrouwen aanzien gaf. Ik weet niet of zijn motief zo zuiver was...gallio schreef:Was het wel toegestaan dat David haar terughaalde ? Als je Deut 24:4 leest ?Lilian1975 schreef: Ja en als David haar ook weer terughaalt, blijft dat huwelijk kinderloos
-
- Verbannen
Daar heb ik enige tijd geleden eens van 2 dominees een preek over gehoord waar dit toch enigszins anders werd uitgelegd. Hoséa was het namelijk niet verplicht om bij haar te blijven, zo schrijven de geschiedschrijvers volgens deze dominee. Bovendien was dat om het volk Israël uit te leggen dat Hoséa het type van Christus was en het volk van de overspelige vrouw.Lilian1975 schreef:Ja en als David haar ook weer terughaalt, blijft dat huwelijk kinderloosgallio schreef:Michal, dochter van koning Saul ??refo schreef:Wie in de bijbel hertrouwt na echtscheiding?
En Hosea is ook een apart verhaal. Hij trouwt met een hoer. Die loopt weg. En hij moet dan wachten tot ze weer terugkomt.
Laatst gewijzigd door Jantje op 01 sep 2018, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat is zo. Het ging hem ws. meer om status symbool en dat hij op die manier wettig opvolger van Saul was, maar toch, dat doet Deut 24 niet teniet.Lilian1975 schreef:In die tijd was het dat een koning met eerdere vrouwen aanzien gaf. Ik weet niet of zijn motief zo zuiver was...gallio schreef:Was het wel toegestaan dat David haar terughaalde ? Als je Deut 24:4 leest ?Lilian1975 schreef: Ja en als David haar ook weer terughaalt, blijft dat huwelijk kinderloos
-
- Verbannen
@Lilian1975, kun je reageren op het uitgebreide stuk van @Valcke?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje