Andries Knevel laat creationisme los

Afgewezen

Re: Andries Knevel laat creationisme los

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Afgewezen , hoe je het ook in het vat wilt gieten .
God zegt : er staat geschreven .
En dat gaat voor hen niet op .
De wetenschap leert het anders, dus wat God schrijft in de eerst hoofdstukken van Zijn Woord is niet waar.

De zogenaamde wetenschappelijke bewijzen leren dat de schepping niet in zes dagen heeft kunnen plaats vinden.

Ik vind dat Gods almacht ontkennen.
Wilhelm, ik ben het met je eens in het afwijzen van de evolutie. (Intuïtief vind ik de hele evolutietheorie trouwens volslagen belachelijk, maar dat terzijde.)
Echter, christenen die menen dat er plaats is voor de evolutietheorie in het christelijk geloof, zullen van zichzelf niet vinden dat dat zij Gods almacht ontkennen. Ook zeggen ze niet dat God de aarde niet in 6 x 24 had kunnen scheppen. Hun punt is dat naar hun mening de wetenschap nieuw licht werpt over de manier waarop we de Bijbel moeten lezen, net als na Copernicus en Galelei.
Op dit punt moet je de tegenstander tegemoet treden en dan is de vraag: is het aanvaarden van de evolutietheorie ten opzichte van het scheppingsbericht in Genesis iets van dezelfde orde als het aanvaarden van het feit dat niet de zon om de aarde, maar de aarde om de draait, óf gaat het hier echt om twee onverenigbare zaken?
Over die vraag moeten we ons als christenen met elkaar buigen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
De wetenschap leert het anders, dus wat God schrijft in de eerst hoofdstukken van Zijn Woord is niet waar.

De zogenaamde wetenschappelijke bewijzen leren dat de schepping niet in zes dagen heeft kunnen plaats vinden.

Wilhelm, ik ben het met je eens in het afwijzen van de evolutie. (Intuïtief vind ik de hele evolutietheorie trouwens volslagen belachelijk, maar dat terzijde.)
Echter, christenen die menen dat er plaats is voor de evolutietheorie in het christelijk geloof, zullen van zichzelf niet vinden dat dat zij Gods almacht ontkennen. Ook zeggen ze niet dat God de aarde niet in 6 x 24 had kunnen scheppen. Hun punt is dat naar hun mening de wetenschap nieuw licht werpt over de manier waarop we de Bijbel moeten lezen, net als na Copernicus en Galelei.
Op dit punt moet je de tegenstander tegemoet treden en dan is de vraag: is het aanvaarden van de evolutietheorie ten opzichte van het scheppingsbericht in Genesis iets van dezelfde orde als het aanvaarden van het feit dat niet de zon om de aarde, maar de aarde om de draait, óf gaat het hier echt om twee onverenigbare zaken?
Ik ben dat niet met je eens, Afgewezen.
Wat je bij evolutieaanhangers steeds aantreft, is, dat ze Gods ondergeschikt, of in ieder geval nevengeschikt, aan de wetenschap stellen. Dat zie je bij Cees Dekker en ook bij dit interview met Knevel. Dat uitgangspunt is verkeerd. En een zeker ridiculiseren van de discussie tref je bij hen ook aan, zie bijvoorbeeld ook de postings van Parsifal, zoals steeds maar weer de casus Galilei aanhalen, steeds maar weer een beroep doen op Augustinus, etc.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:

Afgewezen, ik ben het helemaal met je eens over de vraag HOE we de discussie moeten voeren.
Zou jij dan een voorzet willen geven over de onvergelijkbaarheid van deze discussie met de afwijzing van Copernicus en Galileï. Zou je tevens willen aangeven waarom een beroep op Calvijn en Augustinus vreemd blijft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Ik ben dat niet met je eens, Afgewezen.
Wat je bij evolutieaanhangers steeds aantreft, is, dat ze Gods ondergeschikt, of in ieder geval nevengeschikt, aan de wetenschap stellen.
Zoals ik al zei, doe je hun daarmee geen recht. Zij menen dat Gods almacht op een andere manier werkt dan in een schepping van 6 x 24 uur en dat Genesis 1 ook helemaal niet bedoelt te zeggen dat God precies zó te werk gegaan is (voor de goede orde, ik geef nu het standpunt van anderen weer).
Tiberius schreef: Dat zie je bij Cees Dekker en ook bij dit interview met Knevel. Dat uitgangspunt is verkeerd. En een zeker ridiculiseren van de discussie tref je bij hen ook aan, zie bijvoorbeeld ook de postings van Parsifal, zoals steeds maar weer de casus Galilei aanhalen, steeds maar weer een beroep doen op Augustinus, etc.
Ik vind dat geen ridiculiseren van de discussie, ik vind dat wezenlijke argumenten. Het wordt tijd dat er een goed weerwoord komt vanuit het 'andere' kamp.
Ik herhaal mijn vraag: wat is het wezenlijke verschil tussen de ontdekking van Galilei en de gevolgen daarvan voor ons Bijbellezen én het aanvaarden van de evolutietheorie en de gevolgen daarvan voor ons Bijbellezen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
Leopard schreef:Wat is er nu precies zo gevaarlijk aan dit interview?
Wanneer zou het 'niet gevaarlijk' geweest zijn?
Wat voor toelichting zou er bij gemoeten hebben?

Reacties als deze geven nu juist het gevaar aan.
Dhr Knevel , komt zo sympathiek over, en dat kan hij ook zijn ! , en dan nemen we de dwaling maar op de koop toe.
Eerst nog even een paar positieve opmerkingen richting de reformatorischen, en meneer wordt weer gerehabiliteerd.
Ach, er wordt idd soms wat anders tegenaan gekeken , maar het is toch een geweldige vent, en kijk eens hoe zuiver hij spreek over de zondeval , opstanding en bevinding.

Nee, misschien zijn wij als lezer toch wat te kortzichtig. Het is tenslotte een wijze man, en wie zegt dat hij geen gelijk heeft ? Het is tenslotte het belangrijkste toch niet ?

En zo is het voor een groot deel van de RD lezers klaar. En ieder heeft toch zijn egen mening ? Wat groot dat deze man ook in de moderne media een zuiver geluid mag laten horen.

En de evolutie schuiver ? Ach ik als lezer heb ook wel eens wat vragen.

Nee, het RD had stelling moeten nemen, een artikel er bij van Dr Paul of Prof van Nieuw Amerongen, hoe verwoestend het is voor het geloof, als men de Bijbel onder de moderne gesuculariseerde wetenschap gaat plaatsen. En wat een verwoestende werking het heeft, als een man als Dhr Knevel die een prominente plaats heeft binnen Christ. Nederland, zo openlijk afstand neemt van het kinderlijke geloof in de almacht van de scheppende God.
Mee eens.
Kijk, Knevel is en blijft natuurlijk tot in zijn haarvaten een door de wol geverfde mediaman, die net zo lang met de waarheid jongleert, tot er een zo gunstig mogelijk beeld van hemzelf ontstaat.
Zo probeert hij in dat interview de reformatorische lezer aan zijn kant te krijgen met de uitdrukking, dat zij gewend zijn Augustinus en Calvijn te lezen.

Vooropgesteld, dat het percentage RD-lezers dat Augustinus en Calvijn leest, waarschijnlijk zeer laag is, is dat sowieso een non-argument. Geka gaf in een ander topic hier al aan, dat het niet gaat om hoe anderen erover spreken, maar hoe de Bijbel erover spreekt. Daar komt bij, dat Augustinus eerst onder invloed van het Manicheïsme stond en later in toenemende mate onder het neoplatonisme. Verder weten we dat hij een solide basis gelegd heeft voor de latere Mariaverering, een dwaling die wij ook niet overnemen. Daarmee wil ik Augustinus niet weggooien, maar wel zijn denken nuanceren.
Van Calvijn zou ik zo gauw niet weten, hoe hij Genesis 1-3 uitlegt. Ik hoop niet, dat de evolutionisten op de term "accomodatie" doelen, want die heeft hij in dit verband nooit gebezigd.

Veel zaken uit het interview kan ik niet verifiëren, echter wel dat over de Saambinder. Uit het interview lijkt het alsof ds. Visscher Knevels boek aanbeveelt voor studenten. Dat is dus niet zo. Ds. Visscher neemt in de Saambinder nadrukkelijk afstand van dat boek. Alleen, zegt hij, zouden enkele hoofdstukken kritisch door studenten gelezen kunnen worden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Afgewezen, ik ben het helemaal met je eens over de vraag HOE we de discussie moeten voeren.
Zou jij dan een voorzet willen geven over de onvergelijkbaarheid van deze discussie met de afwijzing van Copernicus en Galileï. Zou je tevens willen aangeven waarom een beroep op Calvijn en Augustinus vreemd blijft.
Luther, ik ben blij dat je mijn intentie begrijpt. Een voorzet heb ik al een beetje gegeven in de andere discussie (met Parsifal en zo). Ik quote mezelf dus maar even:
Afgewezen schreef:Maar het is iets anders of de Bijbel uit een ander wereldbeeld spreekt en iets anders of we feiten loochenen die het Bijbels getuigenis beschrijft.
Een voorbeeld. Als een inlander een vliegtuig heeft gezien, zal hij later tegen zijn stamgenoten vertellen dat hij een grote, brullende vogel heeft waargenomen, toen en toen, daar en daar.
Is het niet waar wat hij vertelt? Zeker wel, zo heeft hij het waargenomen. Wij westerlingen weten meer en zeggen: o, deze man heeft een vliegtuig gezien.
Het gaat pas fout als we zeggen: die man heeft een mooi verhaal bedacht, maar het is niet echt gebeurd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Ik herhaal mijn vraag: wat is het wezenlijke verschil tussen de ontdekking van Galilei en de gevolgen daarvan voor ons Bijbellezen én het aanvaarden van de evolutietheorie en de gevolgen daarvan voor ons Bijbellezen?
Dat heb ik in het andere topic al aangegeven: in het eerste geval wordt een woord (grondvesten) in een heel enge betekenis gebruikt, terwijl het makkelijk in een iets andere betekenisnuance gebruikt kan worden. Denk aan het voorbeeld van: het forum is gegrondvest op de Bijbel en de 3FvE. Net zoals je in het normale spraakgebruik zegt, dat de zon 's morgens opkomt en 's avonds weer ondergaat. Bovendien gaat het hier om een middelmatige zaak, waar de zaligheid niet van afhangt.

In het geval van de scheppingsgeschiedenis: deze wordt door Mozes, door Jezus, Paulus, etc allemaal overgenomen. Dus als je daar aan gaat sleutelen, sleutel je ook aan hun woorden. En bevind je je dus op een glijdende schaal, want waarom zou je aan andere woorden niet gaan sleutelen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Ik herhaal mijn vraag: wat is het wezenlijke verschil tussen de ontdekking van Galilei en de gevolgen daarvan voor ons Bijbellezen én het aanvaarden van de evolutietheorie en de gevolgen daarvan voor ons Bijbellezen?
Dat heb ik in het andere topic al aangegeven: in het eerste geval wordt een woord (grondvesten) in een heel enge betekenis gebruikt, terwijl het makkelijk in een iets andere betekenisnuance gebruikt kan worden. Denk aan het voorbeeld van: het forum is gegrondvest op de Bijbel en de 3FvE. Net zoals je in het normale spraakgebruik zegt, dat de zon 's morgens opkomt en 's avonds weer ondergaat.
Laten we niet vergeten dat de Bijbelschrijvers écht dachten dat de zon op- en onderging. Natuurlijk is het voor ons nu spreektaal geworden, omdat er voor ons een andere werkelijkheid, een ander wereldbeeld achter schuilgaat, maar dat gold níét voor de schrijvers van de Bijbel.
Tiberius schreef:In het geval van de scheppingsgeschiedenis: deze wordt door Mozes, door Jezus, Paulus, etc allemaal overgenomen. Dus als je daar aan gaat sleutelen, sleutel je ook aan hun woorden. En bevind je je dus op een glijdende schaal, want waarom zou je aan andere woorden niet gaan sleutelen?
Ik ben het met je eens. Wel moeten we beseffen dat heel veel ons niet is meegedeeld in Genesis 1 en dat we veel dus niet weten. Maar dat de Heilige Geest ons aperte onwaarheden zou vertellen, wil er bij mij ook niet in.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nog ter aanvulling: ik geloof ook niet dat God Zijn goede schepping op een zo barbaarse wijze heeft laten ontstaan. Daarom zie ik de evolutietheorie ook als een anti-christelijke theorie, die niet strookt met wat de Bijbel ons leert.
Wie de evolutietheorie aanvaardt, zet daarmee een eerste stap tot het prijsgeven van de Bijbelse waarheid. Ik geloof dat er wat dit betreft genoeg bakens in zee zijn.
Opmerkelijk is dat dit bij de ontdekking van Galilei/Copernicus helemaal niet het geval is. Er is in feite weinig door veranderd bij het Bijbellezen.
De evolutietheorie moeten we beschouwen als een gevaarlijk computervirus, dat de potentie heeft om de hele Bijbelse waarheid kaal te vreten. Laten we maar voorzichtig zijn.
freek

Bericht door freek »

Waar ik wel mee zit is dit. De discussie over dit thema volg ik min of meer. In de thematiek zelf heb ik me nauwelijks verdiept. De geologie en biologie boeien me nou eenmaal niet echt. Maar stel dat er aantoonbare bewijzen zijn van een oudere schepping dan 6000 jaar, of aantoonbare bewijzen dat de schepping (deels) geleidelijk is ontstaan, moeten wij dan zeggen: het kan niet echt zijn omdat het volgens de bijbel niet kan. Ten aanzien van bepaalde verschillen hoor je wel eens de gedachte verdedigen dat God die als het ware meegeschapen heeft, min of meer met het doel om ons geloof te beproeven. Maar zouden we echt op zo 'n manier met de bijbel om moeten gaan? We belijden toch dat juist de schepping en de natuur een middel is om God te leren kennen, als Schepper?
BJD

Bericht door BJD »

Aanvullend op deze discussie.

Knevel is gisteren bij Pauw en Witteman geweest. Hij kreeg in dit vara-bolwerk best wat over zich heen over geloof opzichzelf al... onder andere over de opstanding

http://pauwenwitteman.vara.nl/
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:aar stel dat er aantoonbare bewijzen zijn van een oudere schepping dan 6000 jaar, of aantoonbare bewijzen dat de schepping (deels) geleidelijk is ontstaan, moeten wij dan zeggen: het kan niet echt zijn omdat het volgens de bijbel niet kan.
Ik geloof dat het onmogelijk is om die aantoonbare bewijzen van een oudere schepping dan 6000 (max. ~14k) jaar te leveren, omdat dat in tegenspraak is met de Bijbel. De "bewijzen" die ons vanuit de evolutietheorie aangereikt worden, zijn erg naïef en bijna tastbaar gericht tegen Gods Woord.
freek schreef:Ten aanzien van bepaalde verschillen hoor je wel eens de gedachte verdedigen dat God die als het ware meegeschapen heeft, min of meer met het doel om ons geloof te beproeven. Maar zouden we echt op zo 'n manier met de bijbel om moeten gaan? We belijden toch dat juist de schepping en de natuur een middel is om God te leren kennen, als Schepper?
Dat van die geloofsbeproeving heb ik nog nooit gehoord.
Wel belijden we dat we uit de schepping God kunnen leren kennen in "Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, welke dingen alle genoegzaam zijn om de mensen te overtuigen, en hun alle onschuld te benemen". Ik denk niet dat we veel verder moeten gaan.
raka

Bericht door raka »

BJD schreef:Aanvullend op deze discussie.

Knevel is gisteren bij Pauw en Witteman geweest. Hij kreeg in dit vara-bolwerk best wat over zich heen over geloof opzichzelf al... onder andere over de opstanding

http://pauwenwitteman.vara.nl/
Ik denk niet dat de problemen met dit gesprek zijn opgelost. Andries Knevel gelooft in Christus opstanding, omdat er toen oor - en ooggetuigen waren, en gelooft qua schepping in de wetenschap omdat er toen geen oor- en ooggetuigen waren. Wat voor waarde heeft dan het woord geloven nog.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Refdag.nl schreef:Pas met de verlichting werd het donker
15-04-2009 10:04 | A. de Heer

PROF. ZUIDDAM
...suggestie „Augustinus vond het ook al!” met kracht verwerpen...
foto 1 van 2

Muurschildering van Augustinus.
foto 2 van 2
Augustinus, Calvijn, Kuyper. Hun namen worden in het huidige debat rond schepping en evolutie veelvuldig genoemd – soms zelfs als zouden zij zo ongeveer evolutionisten avant la lettre zijn geweest. Terecht? In een zesdelige serie laten vijf kenners hun licht schijnen over achtereenvolgens Aurelius Augustinus, Johannes Calvijn, Gisbertus Voetius, Abraham Kuyper en Benjamin Breckinridge Warfield. Vandaag deel 1: prof. dr. Benno A. Zuiddam over Aurelius Augustinus.

POTCHEFSTROOM – Oppervlakkig beschouwd is het juist dat de kerkvader Augustinus de dagen in Genesis 1 „minder letterlijk” nam, zegt prof. dr. Benno A. Zuiddam. „Let wel: oppervlakkig beschouwd. Theïstisch evolutionisten die zich op Augustinus beroepen, doen hem beslist geen recht.”

Is het geloof in een schepping van zes dagen van 24 uur orthodox? luidde de vraag die CV.Koers begin dit jaar opwierp. Met een beroep op Augustinus en Calvijn stelde het blad vast dat „deze moderne lezing van Genesis afwijkt van de meer symbolische en allegorische duiding die tot aan de Reformatie gangbaar was.” EO-presentator Andries Knevel liet zich zaterdag in deze krant op een vergelijkbare manier uit.

Prof. Zuiddam, verbonden aan de faculteit theologie van North West University in het Zuid-Afrikaanse Potchefstroom, wil de suggestie die van zulke uitspraken uitgaat –„Augustinus en Calvijn vonden het ook al!”– met kracht bestrijden. „De algemene christelijke kerk heeft de klassieke scheppingsleer steeds aanvaard, van Pinksteren tot aan de verlichting. Toen werd het donker.”

Augustinus was „niet vaag over de ouderdom van de aarde, de historiciteit van Adam en Eva, de wereldwijde zondvloed”, zegt de hoog­leraar. „Wel was hij ingewikkeld in zijn scheppingsleer. Zo had God naar zijn mening alle materie in één ogenblik, tegelijkertijd, geschapen.”

Mede als gevolg van deze „sterk filosofisch gekleurde” theorie vatte de kerkvader het woord ”dag” in Genesis figuurlijk op, aldus prof. Zuiddam, die zich specialiseerde op het gebied van het Schriftgezag in de Vroege Kerk. „Maar zijn dag duurde geen miljoenen jaren.”

Er is nóg een reden waarom Augustinus zelfs kon spreken over „dat geheimzinnige aantal dagen.” Hij beheerste het Hebreeuws niet, en het Grieks maakte hij zich pas op latere leeftijd enigszins eigen. Hij werd dan ook ‘misleid’ door een Latijnse vertaling van Genesis 2:4. „Ook gebruikte hij een Latijnse vertaling toen hij Jezus Sirach 18:1 aanhaalde: „Hij Die leeft in eeuwigheid heeft ”omnia simul” gemaakt.” Uit ”omnia simul”, dat gelezen kan worden als ”alles tegelijkertijd”, leidde hij, ook Schrift met Schrift vergelijkend, af dat de schepping korter dan zes dagen moest hebben geduurd. Maar het Grieks zegt hier dat God alle dingen samen (”panta koinee”), oftewel de hele wereld, heeft gemaakt.”

Een van de hoofdstukken in ”De Civitate Dei” draagt het opschrift ”Over de onjuistheid van geschiedschrijving die vele duizenden jaren toeschrijft aan de ouderdom van de wereld”. Prof. Zuiddam: „De filosofen die geloofden dat de aarde al oneindig lang bestond, hadden het volgens Augustinus mis. Ook hier blijkt dat theïstisch evolutionisten die zich op hem beroepen, hem geen recht doen.”

Naarmate de bisschop van Hippo ouder werd, ging hij steeds meer nadruk leggen op een letterlijke interpretatie van de Bijbel. „Zijn belangrijkste werk in dit kader is ”De Genesi ad Litteram”. Hij wilde laten zien dat er geen conflict hoeft te bestaan tussen een letterlijke lezing van Genesis en de wetenschap. Als we iets niet kunnen verklaren, heeft Gods Woord gelijk en zullen we later wel ontdekken hoe het zit.”

Prof. Zuiddam volgt het debat in Nederland met interesse, zegt hij. „Maar ook met zorg. Het gemak waarmee opinieleiders van overtuiging wisselen, stemt tot nadenken. Ik wil hier de grote calvinistische filosoof van onze universiteit citeren, prof. H. G. Stoker (1899-1993): „In elk geval, as die evolusie-mite waar sou wees, dan kan ons maar ons Bybels toemaak, want dan is die sondeval ’n leerproses deur foute en geen sondevál nie, maar ’n trap vorentoe in die evolusieproses en dan is die kruisdood van Christus sinloos, doop en nagmaal gevolglik bygeloof en kerktoe-gaan dwaasheid.””

--------------------------------------------------------------------------------

Uitspraken

„En dat God de wereld heeft gemaakt, kunnen wij op niemands gezag veiliger geloven dan op dat van God zelf. Waar hebben wij Hem gehoord? (…) in de Heilige Schrift, waar zijn profeet gezegd heeft: „In het begin schiep God de hemel en de aarde.” Maar was die profeet er dan bij, toen God de hemel en de aarde schiep? Neen, maar de Wijsheid van God was er wel bij, door wie alles is geschapen” (”De Civitate Dei”, XI, 4).

„De wereld is dus ongetwijfeld niet in de tijd, maar samen met de tijd geschapen” (XI, 6).

„Ze worden ook nog op een dwaalspoor gebracht door bepaalde leugenachtige geschriften die volgens hun beweren de geschiedenis van de tijden vele duizenden jaren laten duren, terwijl wij toch uit de Heilige Schrift kunnen berekenen dat er sinds de schepping van de mens nog niet helemaal zesduizend jaren zijn verlopen” (XII, 11).

„Het gezag van de Schrift in deze zaak is groter dan dat van enige slimme menselijke wetenschappelijke theorie” (”De Genesi ad Litteram”, 20.40).
Ik ben wel blij met zo'n serie (er komen meerdere artikelen). Het is nogal makkelijk om anderen te laten buikspreken, hier worden even de puntjes op de I gezet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Het is nogal makkelijk om anderen te laten buikspreken, ...
Het is meer een napraten van elkaar.
Ondanks Knevels mooie praatjes geloof ik nooit, dat hij veel van Augustinus of Calvijn gelezen heeft. Hooguit wat algemeen bekende quotes.
Plaats reactie