Schitterende foto`s

albion

Re: Schitterende foto`s

Bericht door albion »

Ariene schreef:Ik ook!

Had precies dezelfde!

Ik vind dat Hendrikus zo mooi "lijnen" en verhoudingen kan vastleggen!
Ik wil het ook!!!
misschien geeft ie eens een fotocursus. Want ik wil het ook!!!
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:

Had precies dezelfde!

Ik wil het ook!!!
Ach… ik word er bijna verlegen van… (bijna hè) :langue

Kijk eens op deze sites, daar vind je goede tips:

http://cursus.fotobeurs.com/fotografie/

http://www.wilmakarels.nl/cursus-digitale-fotografie/

Vaak is het een kwestie van compositie. En dat kun je alleen maar leren door veel te kijken naar kwaliteitsfotografie, en sowieso naar beeldende kunst, want dat element van compositie speelt natuurlijk ook een doorslaggevende rol in schilderijen, beeldhouwwerken, glas-in-loodramen enzovoort.
Een van de zegeningen van de digitale fotografie is wel de mogelijkheid om achteraf nog correcties aan te brengen. Het hoeft niet in één keer perfect te zijn: zelfs een simpel en gratis programmaatje als Picasa http://www.filehippo.com/download_picasa/ biedt al mogelijkheden om je foto’s softwarematig na te bewerken. Dat kan zijn: de kleuren aanpassen, de scherpte verbeteren, flitsoogjes wegwerken, maar vooral ook: de uitsnede bepalen, dus de beeldcompositie vaststellen.
Een ander voordeel van digitaal is: je maakt zoveel foto’s als je maar wilt, alles wat je niet bevalt knikker je meteen weer weg, en met de goede ga je aan ’t stoeien tot je een resultaat hebt waarover je tevreden bent.

Goed gereedschap is het halve werk. Van een cameraatje met een jampotbodem als lens kun je geen kwaliteitsfoto’s verwachten.
Wie liefhebberij heeft voor fotografie, kiest een camera waarop je ook nog wat kunt instellen. Voor de kinderverjaardag en het schoolreisje is een camera die volautomatisch werkt ideaal. Gewoon klikklak, meer hoeft ‘ie niet te kunnen. Maar wie wat méér wil, kiest een camera waarop je ook keuzemogelijkheden hebt voor fotograferen onder verschillende lichtomstandigheden, en waarmee je bijvoorbeeld ook tijdopnamen kunt maken.

Flitsen: liever niet, in elk geval niet de directe flits van een ingebouwde flitser. Dat geeft een hard licht en harde schaduwen. Professionele fotografen flitsen liefst indirect. Maar als dat “er niet op zit”, probeer dan zonder flits –en desnoods met een (tafel)statief- een goede foto zonder kunstlicht te maken.

En verder is het een kwestie van geduld… Véél foto’s maken, véél foto’s weggooien… Experimenteren met nabewerking in Picasa of iets dergelijks.

Nou ja, ik brabbel maar wat…. Ik ben ook maar een hobbyist die met vallen en opstaan moet leren.
Denk in elk geval niet dat een goede fotograaf zomaar perfecte plaatjes schiet: er komt meestal nog wel het nodige aan nabewerking aan te pas!
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
albion schreef:

Had precies dezelfde!

Ik wil het ook!!!
Ach… ik word er bijna verlegen van… (bijna hè) :langue

Kijk eens op deze sites, daar vind je goede tips:

http://cursus.fotobeurs.com/fotografie/

http://www.wilmakarels.nl/cursus-digitale-fotografie/

Vaak is het een kwestie van compositie. En dat kun je alleen maar leren door veel te kijken naar kwaliteitsfotografie, en sowieso naar beeldende kunst, want dat element van compositie speelt natuurlijk ook een doorslaggevende rol in schilderijen, beeldhouwwerken, glas-in-loodramen enzovoort.
Een van de zegeningen van de digitale fotografie is wel de mogelijkheid om achteraf nog correcties aan te brengen. Het hoeft niet in één keer perfect te zijn: zelfs een simpel en gratis programmaatje als Picasa http://www.filehippo.com/download_picasa/ biedt al mogelijkheden om je foto’s softwarematig na te bewerken. Dat kan zijn: de kleuren aanpassen, de scherpte verbeteren, flitsoogjes wegwerken, maar vooral ook: de uitsnede bepalen, dus de beeldcompositie vaststellen.
Een ander voordeel van digitaal is: je maakt zoveel foto’s als je maar wilt, alles wat je niet bevalt knikker je meteen weer weg, en met de goede ga je aan ’t stoeien tot je een resultaat hebt waarover je tevreden bent.

Goed gereedschap is het halve werk. Van een cameraatje met een jampotbodem als lens kun je geen kwaliteitsfoto’s verwachten.
Wie liefhebberij heeft voor fotografie, kiest een camera waarop je ook nog wat kunt instellen. Voor de kinderverjaardag en het schoolreisje is een camera die volautomatisch werkt ideaal. Gewoon klikklak, meer hoeft ‘ie niet te kunnen. Maar wie wat méér wil, kiest een camera waarop je ook keuzemogelijkheden hebt voor fotograferen onder verschillende lichtomstandigheden, en waarmee je bijvoorbeeld ook tijdopnamen kunt maken.

Flitsen: liever niet, in elk geval niet de directe flits van een ingebouwde flitser. Dat geeft een hard licht en harde schaduwen. Professionele fotografen flitsen liefst indirect. Maar als dat “er niet op zit”, probeer dan zonder flits –en desnoods met een (tafel)statief- een goede foto zonder kunstlicht te maken.

En verder is het een kwestie van geduld… Véél foto’s maken, véél foto’s weggooien… Experimenteren met nabewerking in Picasa of iets dergelijks.

Nou ja, ik brabbel maar wat…. Ik ben ook maar een hobbyist die met vallen en opstaan moet leren.
Denk in elk geval niet dat een goede fotograaf zomaar perfecte plaatjes schiet: er komt meestal nog wel het nodige aan nabewerking aan te pas!
In ieder geval bedankt voor de tips. Want ik geloof ook wel dat 'veel oefening baart kunst' hier op gaat.
Ariene

Bericht door Ariene »

Bedankt Hendrikus!

We kunnen aan de slag!
(Nu nog even hopen dat het gaat sneeuwen...)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
helma

Bericht door helma »

t lukt..
Laatst gewijzigd door helma op 25 nov 2008, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

Afbeelding

eerste probeersel...
Ariene

Bericht door Ariene »

Mooi Helma!!

Mooie lichtval ook.

Ik vond het wel een grappige bijkomstigheid dat de frutsel hetzelfde vormpje heb als het bloemetje

(Nu nog dezelfde kleur)
helma

Bericht door helma »

Afbeelding

nou niet meer zeuren over kleuren :huhu
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mooi!

Is 't een idee om 'm iets te croppen, zodat je die auto kwijt bent?

Afbeelding
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
helma

Bericht door helma »

:tilt
Ariene

Bericht door Ariene »

Wat een plaatje Helma!!

(beide :love )
albion

Bericht door albion »

Wat een schatten. En goed van je dat je het al geprobeerd heb.
'k zit op school. Dus...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:Afbeelding

eerste probeersel...
Mooie foto, lastige lichtsituatie. Hier had een invulflits het gezichtje nog wat kunnen opfleuren.
Maar mooi, dat licht door haar haar.
Iets aan de kleuren poetsen maat het nog wat sprekender:

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik moet me nog behelpen met een analoog toestel. Olympus 10. Het voordeel is wel dat je via marktplaats makkelijk en goedkoop aan nieuwe lenzen kunt komen. Pas voor 20 euro een groothoeklens en een zoomlens gekocht. Want voor een digitale spiegelreflex heb ik geen geld. :oO
Ook een voordeel is dat alles 'echt' is. Het licht wat naar binnen valt komt ook op foto. Dus in die zin: je bent voor alles zelf verantwoordelijk. Het is eigenlijk nog het echte ambacht. Wat dat betreft houd ik ook niet zo van fotoshoppen; dat is net zoiets als de psalmen niet-ritmisch zingen.. of rare verhogingen aan de oorspronkelijke melodie toevoegen. :huhu
Nadeel is dan natuurlijk wel dat het behoorlijk nauw luistert. Kleine foutjes worden afgestraft, want dan mislukt je foto gelijk. En dat is het grootste nadeel: dat je met rolletjes werkt. Als een foto mislukt kun je het niet overdoen of het kost al geld, bij wijze van spreken. Ook weet je na het ontwikkelen van je foto's niet meer altijd precies welke instellingen (sluitertijd, diafragma, flits) je hebt gebruikt zodat je maar langzaam leert. Wat dat betreft zou ik wel heel graag digitaal hebben: gewoon ter plekke 10 opties uitproberen.

Het is wel handig dat je de rolletjes tegenwoordig niet hoeft te laten ontwikkelen maar kunt laten inscannen. Al is de kwaliteit niet al te best vaak, in ieder geval niet zo heel veel pixels.
Hieronder een paar van mijn foto's. Het grootste verschil met digitaal vind ik de kleur. Het is moeilijk te zeggen, maar het licht lijkt vaak wat flets. Wat ik wel mooi vind is de scherpte. Je kunt met de juiste instellingen sommige dingen haarscherp maken terwijl de rest helemaal verdwijnt.

AfbeeldingAfbeelding

Dit bedoel ik met verschillende scherpte:
AfbeeldingAfbeelding

Weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Vind het opzich wel leuk, maar de voorgrond van de foto is wat kaal.
AfbeeldingAfbeelding

Deze compositie vind ik wel geslaagd. Jammer van het sombere weer. Dat vind ik ook wel een nadeel, maar dat zal bij digitaal wellicht ook zo zijn. Als het maar wat donkerder is buiten, dan is het vrijwel onmogelijk om nog foto's met genoeg licht te nemen. Heb wel pas een statief gekocht, dat scheelt.
AfbeeldingAfbeelding

Vind het wel gaaf dat het spinnenweb er zo scherp op staat, maar dat werkt blijkbaar alleen tegen een donkere achtergrond.
AfbeeldingAfbeelding

Moeder en dochter, stonden wel leuk voor een foto:
AfbeeldingAfbeelding

Dit was sowieso een mooi beest, maar jammer dat zijn oog niet wat meer verlicht is:
AfbeeldingAfbeelding

Hij hoort duidelijk in een andere omgeving. Was wel zielig.
AfbeeldingAfbeelding

Dit was mijn eerste foto met groothoeklens, dat effect vind ik wel gaaf. Moet daar nog een beetje mee leren omgaan.
AfbeeldingAfbeelding

En hier zie je hoe groothoeklens vervormt, dit beest was vrij breed in werkelijkheid. Groot nadeel is het spiegelen van de ruit waarachter hij (gelukkig) liep. Heeft iemand een idee hoe je dat kunt voorkomen als je een foto maakt door een ruit?
AfbeeldingAfbeelding
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

:haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gesloten