Je laatste zin klopt. Dat komt omdat er, volgens mij, bij niemand twijfel is dat Heilig Avondmaal en geloof samen moeten gaan. Daarin wil niemand (terecht) het onderscheid maken tussen mannen en vrouwen. Dat dit (gelukkig) in alle bij mij bekende kerken op deze manier wordt uitgelegd, daar ben ik blij om. Toch steunt dit standpunt niet op "directe bewijzen", er staat zelfs voor zover mij bekend geen gedachte in de Bijbel die deze implicatie zou kunnen hebben.eilander schreef:Dat begrijp ik wel. Het gaat jou om het gegeven dat 'indirecte bewijzen' toch gehanteerd worden, als ik het tenminste goed begrijp. Maar wat ik bedoel, is dan: binnen de categorie 'indirecte bewijzen' is er dan toch ook verschil; het ene komt als vanzelf uit de Bijbelse gegevens, voor het andere is dat wat lastiger.Wandelende schreef:Ook voor jou geldt dan; dat is niet mijn punt.eilander schreef:Ik vind de vergelijking met de gedachte dat ook vrouwen aan het avondmaal mogen, niet zo gelukkig. Het is in elk geval geen sterk bewijs, omdat er nu juist over de doop aan volwassenen wel veel in de Bijbel staat. Dat is niet het geval bij het avondmaal, want dan zou er - om dit echt een bewijs te laten zijn - veel moeten staan over mannen die aan het avondmaal gaan.
Dat blijkt alleen al uit het feit dat over het ene wél discussie is, en over het andere helemaal niet.
Het gaat mij er dus om dat diverse personen in dit topic discussiëren met drogredenen, namelijk die van de "indirecte bewijzen" in relatie tot de kinderdoop. Iets dat niet juist is.