Waar denk je op dit moment aan? [3]

Orchidee

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
Sheba schreef:
ejvl schreef:@Sheba, al je vragen en dergelijke zijn echt al lang beantwoord...
Nee, je vond het een goede vraag om te stellen waarom die mensen het noodzakelijk vonden. Maar je wist het antwoord niet. En meende dat het toch niet verkeerd hoeft te zijn, ondanks dat je het antwoord niet wist.... ;)

Zie post; BerichtGeplaatst: di nov 18, 2014 10:39 am
Zeker, maar de symbolische betekenis is ook al lang aangehaald.
Waarom mensen behoefte aan symboliek hebben is mij onbekend, dat is vast persoonlijk.( ja maar daar draait het dus nu net om. Doe je het omdat je ten diepste niet genoeg hebt aan wat Christus al aan ons gegeven heeft? Zijn Woord en de sacramenten? Vanwaar komt die behoefte voor een extra trigger... Symbolen waar jij het nu over hebt zijn zoals het ichtusvisje als herkenningsteken ontstaan en niet uit de behoefte er steun aan te hebben. )

Verder is symboliek niet strikt noodzakelijk, het kan wel een betekenis hebben.
Laat ik een paar voorbeelden noemen:
Ja dat kan...maar dan nog moeten we eerlijk de vraag aan onszelf stellen Waarom wil ik dat, waarom heb ik daar die behoefte aan?

Vind jij het verkeerd als iemand een kettinkje met een kruisje draagt? Of met een teken van geloof, hoop en liefde?
Nee, mits het niet is omdat we er dus iets in zoeken, voelen...ipv het alleen in Zijn Woord te zoeken. Helaas wordt het ook gedragen op oneigenlijke gronden. En daarom sta ik daar niet meer zo enthousiast tegenover.
Vind jij het verkeerd als het Alpha en Omega teken in bijvoorbeeld gebrandschilderde ramen zit in een kerkgebouw?

Nee, mits het niet is omdat we er dus iets in zoeken, voelen...ipv het alleen in Zijn Woord te zoeken. Maar is het puur als versiering in het raam bedoelt om aan de mensen duidelijk te maken dat God het begin en het einde is niet.

Vind jij het verkeerd als iemand een visje achter op z'n auto heeft?

Nee, mits het niet is omdat we er dus iets in zoeken, voelen...ipv het alleen in Zijn Woord te zoeken. En het niet gebruikt wordt als een goedkoop merkteken terwijl men de genade van Christus niet kent.
Vind jij het verkeerd dat mannen gaan staan bij een gebed en vrouwen niet?
Nee, mits het op goede gronden gebeurt. En dan is het dus niet noodzakelijk.en is m.i. Geen symbool maar een gewoonte

Vind jij het verkeerd als iemand donkere herkenbare kleding heeft, of een predikant een hoed opheeft?

Nee, mits het niet is omdat we er dus iets in zoeken, voelen...en hij zich daarmee op een hogere plek zet ipv in het ambt van aller gelovigen. En absoluut niet noodzakelijk of het kenmerk van het ware. Het is m.i. Geen symbool maar een gewoonte
ipv het alleen in Zijn Woord te zoeken.

Dit is allemaal symboliek. Nee, de kleding, hoed, het staan etc. niet.
Is het noodzakelijk? Nee
Als het niet noodzakelijk is, is het dan per definitie fout?

Nee, maar de praktijk leert dat het helaas wel vaak anders is.

Wat is het verschil met bijvoorbeeld een kaars in de kerk? Zie bovenstaand antwoord.

Nogmaals, het geniet ook niet mijn voorkeur, echter zet ik het niet per definitie op 1 lijn met een niet gereformeerde prediking wat jij wel doet.

Ja, ik wel. Zeg naar waar het wel samengaat.

Overigens werk ik als vrijwilliger bij gehandicaptendiensten waar de kaars wel gebruikt wordt, voor gehandicapten is het een schitterende symboliek.
Als de kaars wordt aangestoken en er wordt gevraagd, wat betekent het? De Heere Jezus is opgestaan.
Zoals je wellicht weet is symboliek, uitdrukkingen, pictogrammen heel belangrijk voor gehandicapten.

We hebben het nu over de gemiddelde kerkganger.... En ik weet overigens zeker. Als die mensen en kinderen waar je het nu over hebt een plaatje zouden zien, ze precies hetzelfde zeggen... Waar de jaars in de kerk komt moet het een echte kaars zijn. Allemaal gevoel...

Is het daarmee noodzakelijk? Nee, maar het helpt wel enorm.
ejvl

Bericht door ejvl »

@Sheba, ik reageer op dit stukje:

Nee, mits het niet is omdat we er dus iets in zoeken, voelen...ipv het alleen in Zijn Woord te zoeken. Maar is het puur als versiering in het raam bedoelt om aan de mensen duidelijk te maken dat God het begin en het einde is niet.

En dat is nu precies wat een kaars ook symboliseert, Christus is opgestaan.

En of iemand daar iets bij voelt, tja, dat weet ik niet. Dat hoeft mijns inziens ook niet fout te zijn. Als iemand het Alpha en Omega teken in een kerkraam ziet, en even wordt stilgezet, oja, Christus is het begin en het einde, wat mooi. Is hetzelfde als iemand in een kerk zit, oja, er brand een kaars, wat mooi dat Christus voor ons is opgestaan.

Dan is het niet perse nodig want het kan ook zonder, het is niet in plaats van het woord.

En of het altijd samengaat met een niet-reformatorische prediking? Ik denk helaas soms wel ja, altijd durf, kan en mag ik niet zeggen omdat ik de prediking niet ken in de honderden kerken van Nederland waar een kaars brandt.

Vergelijk het met de PKN, er is niet iets gemiddelds aangaande prediking, er zit uitwas uiterst links (helaas) tussen, maar er zijn ook veel gemeenten waar het woord van God recht mag klinken en ook tot de PKN behoren, en zo zal het ook zijn met gemeenten die een kaars branden.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
Sheba schreef:Is kunst voor een mens een behoefte? Maar niet elk mens heeft die behoefte.
Of is kunst- uiten een gave, een talent. Die we tot eer van God mogen gebruiken? Maar helaas ook tot oneer wordt gebruikt? Kunst is dat altijd zuiver? Helder?

En behoort kunst dan tot de schepping, dus de algemene openbaring?
Of tot de bijzondere openbaring?
En welke openbaring leert ons dan de dingen aangaande het Koninkrijk van God?
Iedere mens is in zekere zin kunstenaar.
Als je kunt genieten van mooie muziek of van mooie dingen, dan geniet je van kunst. En zo zijn er heel veel dingen om ons heen die een bepaalde harmonie hebben, waar we niet eens op letten, maar we zouden het wel merken als die harmonie weg zou vallen.

De bijzondere openbaring vindt plaats te midden van ons algemeen menszijn. Natuurlijk, wanneer je hart op een bepaald moment volledig ingenomen is door de hemelse dingen, ben je op dat moment niet zozeer met aardse zaken bezig, maar ons hele bestaan is nu eenmaal zo dat ook ons gevoel voor schoonheid erbij betrokken is. Ook in de kerk.
Sorry, maar ik heb altijd geleerd dat de algemene openbaring wil zeggen dat God Zich met deze openbaring wendt tot alle mensen zonder onderscheid. Niet met woorden maar met Zijn daden in schepping en schepselen.
Gods schepping, Godsbesef en geschiedenis.

In de bijzondere openbaring ligt het verlangen van God gelegen om gekend te worden tot zaligheid.
Door verschijningen van God ( OT bijv vuurkolom)
directe aanspraak ( Sinaï)
door de Heilige Geest ( 1 petr1 vers 11)
Dromen en visioenen ( num 12)
Dit alles is vastgelegd in Gods Woord. het was Gods wil en zorg die daarvoor zorgde...
Daar hoort m.i. Kunst niet bij.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:@Sheba, ik reageer op dit stukje:

En dat is nu precies wat een kaars ook symboliseert, Christus is opgestaan.

we vallen in herhaling. De eerste gemeente waar de kaars niet wordt geïntroduceerd omdat men behoefte heeft aan een extra trigger naast het Woord en de sacramenten moet nog komen...

En of iemand daar iets bij voelt, tja, dat weet ik niet.
dat bedoel ik dus. Je weet het niet. Maar gaat voor het gemak ervan uit dat het niet zo is. Waarom moet er bijvoorbeeld letterlijk een kaars staan?
Dat hoeft mijns inziens ook niet fout te zijn. Als iemand het Alpha en Omega teken in een kerkraam ziet, en even wordt stilgezet, oja, Christus is het begin en het einde, wat mooi. Is hetzelfde als iemand in een kerk zit, oja, er brand een kaars, wat mooi dat Christus voor ons is opgestaan.

Dan is het niet perse nodig want het kan ook zonder, het is niet in plaats van het woord.
maar wel naast het Woord, nog iets extra's

En of het altijd samengaat met een niet-reformatorische prediking? Ik denk helaas soms wel ja, altijd durf, kan en mag ik niet zeggen omdat ik de prediking niet ken in de honderden kerken van Nederland waar een kaars brandt.

Vergelijk het met de PKN, er is niet iets gemiddelds aangaande prediking, er zit uitwas uiterst links (helaas) tussen, maar er zijn ook veel gemeenten waar het woord van God recht mag klinken en ook tot de PKN behoren, en zo zal het ook zijn met gemeenten die een kaars branden.
daar zijn we het dus niet met elkaar over eens...
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Sheba schreef:Sorry, maar ik heb altijd geleerd dat de algemene openbaring wil zeggen dat God Zich met deze openbaring wendt tot alle mensen zonder onderscheid. Niet met woorden maar met Zijn daden in schepping en schepselen.

In de bijzondere openbaring ligt het verlangen van God gelegen om gekend te worden tot zaligheid.
Dit alles is vastgelegd in Gods Woord. het was Gods wil en zorg die daarvoor zorgde...
Na al mijn posts is het mij kennelijk niet gelukt je duidelijk te maken wat ik bedoel te zeggen.
Dus laat maar.
Vagari

Bericht door Vagari »

ejvl schreef:
Overigens werk ik als vrijwilliger bij gehandicaptendiensten waar de kaars wel gebruikt wordt, voor gehandicapten is het een schitterende symboliek.
Als de kaars wordt aangestoken en er wordt gevraagd, wat betekent het? De Heere Jezus is opgestaan.
Zoals je wellicht weet is symboliek, uitdrukkingen, pictogrammen heel belangrijk voor gehandicapten.
Is het daarmee noodzakelijk? Nee, maar het helpt wel enorm.
Hebben gehandicapten iets anders nodig dan wij om te geloven dat de Heere Jezus de Zoon van God is?

Ik haal voor de zoveelste keer Matttheus 16 maar weer aan op dit forum:
15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
16 En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Romeinen 10: 17
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
Handelingen 8:31
30 En Filippus liep toe, en hoorde hem den profeet Jesaja lezen, en zeide: Verstaat gij ook, hetgeen gij leest?
31 En hij zeide: Hoe zou ik toch kunnen, zo mij niet iemand onderricht?

Handelingen 8:35
35 En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus.
Handelingen 16:14
14 En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.
1 Petrus 1: 23
23 Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad,65 door het levende66 en eeuwig blijvende Woord van God.
Kantekeningen: 65) onvergankelijk zaad, Zo wordt het woord des Evangelies genoemd, omdat het met de onberouwelijke werking van den Heiligen Geest gevoegd is, en dat de wedergeboorte, die daardoor in ons teweeg wordt gebracht, onvergankelijk is. Zie Rom. 11:29: Filipp. 1:6; 1 Joh. 5:4,18, enz. 66) door het levende Of door het Woord Gods, die daar leeft, en in der eeuwigheid blijft.

Vraag en antwoord 48 en 49 uit het Kort Begrip:
Wie werkt dat geloof in u?
De Heilige Geest;
Door wat middel?
Door het gehoor van het gepredikte Woord;

Wat willen wij dan nog allemaal extra doen? Dat is zoals Sheba al zegt, puur voor het gevoel. Als Gods Geest niet werkt moeten we toch maar wat anders verzinnen om ook iets bij de godsdienst te voelen. Dan kan door versieringen, beelden, bloemen in de kerk(zoals Mara ook een keer opmerkte), kleding of muziek met een beat waarvan je hart iets sneller gaat kloppen.

Als je het met iets anders aan durft dan het Woord van God en Zijn Geest, dan moet je dat elf maar weten maar de Bijbel zegt iets anders.
ejvl

Bericht door ejvl »

Vagari schreef:
Hebben gehandicapten iets anders nodig dan wij om te geloven dat de Heere Jezus de Zoon van God is?
Jazeker, deze hebben melk nodig en geen vaste spijze, en zullen wellicht nooit tot vaste spijze komen, ze zullen altijd op de kleuterschool blijven, soms nog minder als dat.
Daarom moet Gods woord op een compleet andere manier uitgelegd worden als de reguliere prediking in de kerken.
Uiteraard wel met dezelfde kern, maar wel op een compleet andere manier.

Zeker als het bijvoorbeeld gaat om gehandicapten die in een rolstoel zitten en niet kunnen bewegen, praten, horen of zien of een combinatie daarvan.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

citaat schreef:Hebben gehandicapten iets anders nodig dan wij om te geloven dat de Heere Jezus de Zoon van God is?
Ja, zeker, dat is de tijdgeest. Onze gehandicapten kunnen in deze verlichte tijd toch niet meer volstaan met enkel het Woord. :bobo
Laatst gewijzigd door -DIA- op 20 nov 2014, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
WimA

Bericht door WimA »

Ik denk dat @Vagari en @Sheba ook vinden dat trouwen moet plaatsvinden in een bouwkeet met 2 stoelen en wat LED verlichting. Niks toespraak, ff handtekening en wegwezen. Alle mensen die menen dat er toch wel wat meer bij hoort ontkennen dat het allemaal van de Heere afhankelijk is. Het is allemaal gevoel. Bosje rozen voor je geliefde? Allemaal flauwekul, alsof er voor de liefde meer nodig is dan algemene genade!

Voor de dienst van God is een kille, koude robotachtige entourage wel goed genoeg. De rest is allemaal "gevoel".

En een ieder die denkt: "Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn" zegt daarmee dat er andere dingen benodigd zijn dan de Bijbel voorschrijft.
Men heeft alleen de Schrift nog nooit gelezen, bijna elke pagina daarin gaat over gevoel, elke pagina poogt met uitingen in woord, beeld en geluid de zintuigen te strelen zodat het indrukken maakt in het hart.
Laatst gewijzigd door WimA op 20 nov 2014, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
Sheba schreef:Sorry, maar ik heb altijd geleerd dat de algemene openbaring wil zeggen dat God Zich met deze openbaring wendt tot alle mensen zonder onderscheid. Niet met woorden maar met Zijn daden in schepping en schepselen.

Na al mijn posts is het mij kennelijk niet gelukt je duidelijk te maken wat ik bedoel te zeggen.
Dus laat maar.
Klopt
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Vagari schreef:
Jazeker, deze hebben melk nodig en geen vaste spijze, en zullen wellicht nooit tot vaste spijze komen, ze zullen altijd op de kleuterschool blijven, soms nog minder als dat.
Daarom moet Gods woord op een compleet andere manier uitgelegd worden als de reguliere prediking in de kerken.
Uiteraard wel met dezelfde kern, maar wel op een compleet andere manier.

Zeker als het bijvoorbeeld gaat om gehandicapten die in een rolstoel zitten en niet kunnen bewegen, praten, horen of zien of een combinatie daarvan.
Ik weet het, ik heb zelf een neefje met het syndroom van Down.
Toch werkt God niet anders dan door Woord en Geest, ook al zou je helemaal geen verstand hebben.
Vanzelf kan het Woord eenvoudig gebracht worden, maar zelfs dat is op zich geen vereiste om een gehandicapte te bereiken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

WimA schreef:Ik denk dat @Vagari en @Sheba ook vinden dat trouwen moet plaatsvinden in een bouwkeet met 2 stoelen en wat LED verlichting. Niks toespraak, ff handtekening en wegwezen. Alle mensen die menen dat er toch wel wat meer bij hoort ontkennen dat het allemaal van de Heere afhankelijk is. Het is allemaal gevoel. Bosje rozen voor je geliefde? Allemaal flauwekul, alsof er voor de liefde meer nodig is dan algemene genade!

Voor de dienst van God is een kille, koude robotachtige entourage wel goed genoeg. De rest is allemaal "gevoel".

En een ieder die denkt: "Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn" zegt daarmee dat er andere dingen benodigd zijn dan de Bijbel voorschrijft.
Men heeft alleen de Schrift nog nooit gelezen, bijna elke pagina daarin gaat over gevoel en het middels uitingen in woord, beeld en geluid pogen de zintuigen te strelen zodat het indrukken maakt in het hart.
Je lijkt het te beginnen te snappen.... :super
een vraag aan jou WimA. Wanneer in Afrika geen geld is voor een mooi stenen gebouw. En de gemeente komt samen in een hutje.... Dan is daar wel degelijk de Heere. omdat waar twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn Hij in hen midden is. En dan is het goed. Meer niet.
En de rest is aards goed. Dat vergaat....
Het moge duidelijk zijn dat ik niets heb met de Refotempels waar het geld vanaf druipt... Met mooie kunstige gebouwen. Ik kan het knap vinden wat er gebouwd is, maar het voegt niets toe Wbt geloof.
En datzelfde hebben de discipelen en de eerste christenen ook gehad toen ze in de catacomben samenkwamen... Dus wat betreft je laatste gedeelte van je post, om in je eigen woorden te spreken. Wat je daar zegt in relatie tot het onderwerp is uiteraard onzin ;)
Laatst gewijzigd door Sheba op 20 nov 2014, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:
citaat schreef:Hebben gehandicapten iets anders nodig dan wij om te geloven dat de Heere Jezus de Zoon van God is?
Ja, zeker, dat is de tijdgeest. Onze gehandicapten kunnen in deze verlichte tijd toch niet meer volstaan met enkel het Woord. :bobo
En wat denken jullie hiervan: http://steunpuntbijbelstudie.nl/images/ ... tgouda.pdf
Vagari

Bericht door Vagari »

WimA schreef:Ik denk dat @Vagari en @Sheba ook vinden dat trouwen moet plaatsvinden in een bouwkeet met 2 stoelen en wat LED verlichting. Niks toespraak, ff handtekening en wegwezen. Alle mensen die menen dat er toch wel wat meer bij hoort ontkennen dat het allemaal van de Heere afhankelijk is. Het is allemaal gevoel. Bosje rozen voor je geliefde? Allemaal flauwekul, alsof er voor de liefde meer nodig is dan algemene genade!

Men heeft alleen de Schrift nog nooit gelezen, bijna elke pagina daarin gaat over gevoel, elke pagina poogt met uitingen in woord, beeld en geluid de zintuigen te strelen zodat het indrukken maakt in het hart.
Bedankt dat je iedereen zo'n prachtig beeld van Sheba en mij geeft! :hi
Ik kan niet voor Sheba spreken maar als je tussen de regels van enkele vorige post door leest, denk ik dat je mis zit.

Je moest eens weten wat ik momenteel als ceremoniejuffrouw, allemaal aan het regelen ben voor een bruiloft om er een maar zo'n speciale dag als mogelijk van te maken. Soms staat het me inderdaad allemaal tegen. Dat komt echter door dat het dan allemaal lijkt alsof het alleen gaat om: Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging;

Ik zeg ook helemaal niet dat er een kille en koude entourage goed genoeg is voor Gods huis.
Nee, als het geld er voor is, mogen we net als we op zondag onze nette kleren aan doen, ook er voor zorgen dat de kerk er netjes en misschien ook wel deftig uitziet. God is immers de allerhoogste Majesteit. Stuur maar een pb'tje en ik geef je van harte enkele adressen van kerken waar geen tot bijna geen symboliek te vinden is maar waar het absoluut niet koud en kil is (vaak zijn of lijken ze op schuurkerkjes). In tegendeel ik ben ook in zoveel kerken geweest waar er bloemen stonden en kaarsen enz. echter was er geen sfeer te bekennen.

Conclusie jij stelt geen symboliek gelijk aan koud en kil. :fouet
Laatst gewijzigd door Vagari op 20 nov 2014, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gesloten