Zie nu ook eens de achterzijde van het RD van vandaag!Posthoorn schreef:Deze uitleg past i.e.g. niet bij wat de Synopsis erover zegt.Tiberius schreef:Dat ontken ik ook niet. Hij was op dat moment levendgemaakt; op dat moment waren al zijn zonden vergeven en deelde hij in Christus' gerechtigheid. Maar het was eerst 3 dagen later dat hij dat voor zijn eigen hart bewust was en kon toeëigenen.Posthoorn schreef:In de Synopsis wordt de bekering van Paulus als één moment beschouwd, nl. toen hem op de weg naar Damascus Christus verscheen. Volgens de Synopsis volgt daarop kennelijk geen periode waarop hij nog niet gered is, anders zouden ze hem niet als voorbeeld hebben genoemd van iemand zonder voorafgaande weg tot de bekering.
Ik ben verbaasd met hoeveel stelligheid hier beweerd wordt dat Paulus NADAT de Heere Zich aan hem op de weg naar Damascus geopenbaard had, hij Hem toch niet kende als zijn Zaligmaker, sterker nog dat de Heere pas drie dagen later Zijn Zoon in hem geopenbaard heeft. Hoewel het uiteindelijk voor mij niet zeer belangrijk is waar Paulus genade ontving, op de weg naar Damascus of in Damascus zelf, ben ik er wel verbaasd over met hoeveel stelligheid zoiets geponeerd wordt. En dat, terwijl we toch duidelijk van de openbaring van de Heere Jezus lezen OP DE WEG naar Damascus!? Plaats daar eens Calvijn naast. Voor hem was Paulus niet half, maar reeds geheel bekeerd op de weg naar Damascus.Zullen we nagaan hoe de Heere werkt? Neem het voorbeeld van Saulus. Hij heeft drie dagen en nachten gebeden, zo ernstig dat hij niet at en dronk. Hij wist wel dat hij het ware geloof nodig had. Maar hij kende de Heere Jezus niet als Zijn Zaligmaker..... En daarna heeft het de Heere behaagd Zijn Zoon in hem te openbaren.
En: wat zou Paulus zelf dan bedoeld hebben toen hij sprak: 'Maar wanneer het God behaagd heeft Zijn Zoon in mij te openbaren'....? Want Paulus verhaalt deze geschiedenis ook later en spreekt dan steeds van de openbaring op de weg naar Damascus, niet van een openbaring van de Heere Jezus drie dagen later....
Zie trouwens ook de kanttekening bij Galaten 1:12:
Kortom: ik ben wel weer verbaasd en verdrietig...12 Want ik heb ook hetzelve 35niet van een mens ontvangen noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus.
35 De apostel wil daarmede niet verwerpen de onderwijzing in de leer des Evangelies die door mensen gewoonlijk geschiedt, 2 Tim. 3:15, maar wil zeggen dat hij als een apostel op zulke gewone wijze deze leer niet heeft ontvangen, maar door een extraordinaire openbaring en onderwijzing van Christus Zelven. Zie Hand. 9:3. 1 Kor. 15:8. 2 Korinthe 12.