Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

-DIA-

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door -DIA- »

windorgel schreef:Dia, het betreft de brochure De genade Gods. Die is in1945 uitgegeven.
Hartelijk dank! Ik had het intussen al via een pb vernomen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Dan vraag je het aan een ouderling...
Daar zijn evenmin e-mailadressen van bekend.
En ook voor ouderlingen geldt dat men ze niet om
niet dringende zaken moet benaderen. De gemeente
is groot, en de kerkenraad vergrijst.
Dan stuur je een brief naar de scriba. Grijs of niet, hij zal die toch wel beantwoorden.
WimA

Bericht door WimA »

Waar en wat heeft Dr. Golverdingen eigenlijk gestudeerd? Ik kan dat nergens vinden.
ejvl

Bericht door ejvl »

WimA schreef:Waar en wat heeft Dr. Golverdingen eigenlijk gestudeerd? Ik kan dat nergens vinden.
Hier is zijn CV te vinden.

http://www.webkey7.nl/tua/images2/curri ... dingen.pdf

Bron: http://www.tua.nl/index.php?paginaID=11 ... agendastuk
claus

Bericht door claus »

Vanavond een column van ev. H. Bor te Poederooijen over ds. R. Kok, die destijds in Ameide heeft gestaan als CGK-predikant. Daar hebben de Bor's hem leren kennen. Een instemmend stukje over een bij sommigen afgeschreven bakker...Henk Bor heeft daar ds. Kok meegemaakt en van nabij leren kennen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Tijd voor uitbreiding van de kerkenraad dus.
Als je ze niet eens meer met een eenvoudige vraag mag benaderen...
Dat is moeilijk... Er zijn, als er geen vacatures zijn normaal
12 diakenen en 12 ouderlingen. Maar het kost veel moeite om
in vacatures te voorzien.
Is er moeilijk in te voorzien, of zijn de selectiecriteria strenger dan Paulus in zijn brieven noemt?
12 ouderlingen op een gemeente van zo'n 2400 leden/doopleden is natuurlijk in alle opzichten veel te weinig. Dan denk ik eerder aan 24 ouderlingen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Cremar

Bericht door Cremar »

Luther schreef:Is er moeilijk in te voorzien, of zijn de selectiecriteria strenger dan Paulus in zijn brieven noemt?
12 ouderlingen op een gemeente van zo'n 2400 leden/doopleden is natuurlijk in alle opzichten veel te weinig. Dan denk ik eerder aan 24 ouderlingen.
Meer komen er niet bij. Daar zijn ze te conservatief voor. Bij ons zijn er al ideeën geopperd zoals een pastoraalwerker. Maar daar zag de kerkenraad niets in. Onbegrijpelijk. Sommige leden worden niet eens bezocht, terwijl ze wel pastoraat nodig hebben.

Wat ik overigens ook niet begrijp is dat er kerkenraadsleden zijn die nog onbekeerd zijn. Ik dacht dat zij een representatie van Christus moeten zijn. En het goede voorbeeld moeten geven. Dat doen ze dus niet... En hoe kan een onbekeerde een onbekeerde naar Christus leiden? Een blinde kan toch geen blinde geleiden? (Luk. 6:39)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Cremar schreef:
Luther schreef:Is er moeilijk in te voorzien, of zijn de selectiecriteria strenger dan Paulus in zijn brieven noemt?
Meer komen er niet bij. Daar zijn ze te conservatief voor. Bij ons zijn er al ideeën geopperd zoals een pastoraalwerker. Maar daar zag de kerkenraad niets in. Onbegrijpelijk. Sommige leden worden niet eens bezocht, terwijl ze wel pastoraat nodig hebben.

Wat ik overigens ook niet begrijp is dat er kerkenraadsleden zijn die nog onbekeerd zijn. Ik dacht dat zij een representatie van Christus moeten zijn. En het goede voorbeeld moeten geven. Dat doen ze dus niet... En hoe kan een onbekeerde een onbekeerde naar Christus leiden? Een blinde kan toch geen blinde geleiden? (Luk. 6:39)
Het is beter dat men niet doorvloeit. Een kerkenraad zou inderdaad enkel uit door God bekeerde
en geleerde mannen moeten bestaan, maar waar zijn ze te vinden? Dan moet men wel wat.
En dan kun je niet anders dan kijken naar mannen met een onbesproken levenswandel. Helaas is
het ernstiger danmenigeen beseft. Ezechiël zag de Heere op de dorpel van de tempel... En dat kan
nu ook worden opgemerkt, alleen, en dat maakt het te ernstiger, de meesten zien het niet, evenals
in Ezechiëls tijd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

DIA, niet alleen moeten bestaan, maar ook alleen mogenbestaan.
Het is simpelweg niet toegestaan een ambtsdrager te hebben die onbekeerd is, wij hebben niet zelf te oordelen, maar als iemand zelf beleid dat hij onbekeerd is mag hij gewoon geen ambtsdrager zijn.
Terrecht dat Cremar zegt, hoe zal een blinde een blinde geleiden, zullen zij niet samen in de afgrond vallen?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:DIA, niet alleen moeten bestaan, maar ook alleen mogenbestaan.
Het is simpelweg niet toegestaan een ambtsdrager te hebben die onbekeerd is, wij hebben niet zelf te oordelen, maar als iemand zelf beleid dat hij onbekeerd is mag hij gewoon geen ambtsdrager zijn.
Terrecht dat Cremar zegt, hoe zal een blinde een blinde geleiden, zullen zij niet samen in de afgrond vallen?
Ik weet niet of het nog gebeurt, maar ik heb in het verleden wel meegemaakt in de GG dat er ambtsdragers bij de bediening van het Avondmaal in hun bank bleven zitten. Die hadden geen vrijmoedigheid om aan te gaan, werd er dan gezegd, en er waren zelfs mensen die daar een verhaal omheen wisten te breien alsof het toch wel een bijzonder teken van nederigheid en godvrezendheid was wanneer je als ambtsdrager niet aan het Avondmaal aanging.
Volslagen onbegrijpelijk...
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef:DIA, niet alleen moeten bestaan, maar ook alleen mogenbestaan.
Ik weet niet of het nog gebeurt, maar ik heb in het verleden wel meegemaakt in de GG dat er ambtsdragers bij de bediening van het Avondmaal in hun bank bleven zitten. Die hadden geen vrijmoedigheid om aan te gaan, werd er dan gezegd, en er waren zelfs mensen die daar een verhaal omheen wisten te breien alsof het toch wel een bijzonder teken van nederigheid en godvrezendheid was wanneer je als ambtsdrager niet aan het Avondmaal aanging.
Volslagen onbegrijpelijk...
Dat verhaal eromheen is inderdaad volslagen onbegrijpelijk en nog gevaarlijk ook.
Voor het overige vind ik dat we terughoudend moeten zijn en iemands diepste beweegredenen om wel of niet aan te gaan, maar moeten laten rusten. Ambtsdrager of niet, dat maakt uiteindelijk niets uit.
DDD

Bericht door DDD »

Maar het kan ook zijn dat ze zelf denken dat ze ongelovig zijn, maar dat ze daarin dwalen.

Anderzijds kan het haast niet anders of er iets iets mis met de prediking als in zo'n grote gemeente zo weinig mensen zichzelf als kind van God beleven.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat de kerkenraad in zo'n geval meer sorteert op persoonlijkheidskenmerken dan op het ware geloof. En als je zover bent afgedwaald, dan kan het zijn dat iemand die van zichzelf belijdt een gelovige te zijn én van onbesproken gedrag is niet gekandideerd wordt, omdat de kerkenraad meent dat met zijn opvattingen de goede voortgang in de gemeente niet wordt gediend.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Als ambtsdrager gelovigen zijn mogen we weten dat God die ook toegerust heeft met gaven.
In gebed in formulier van bevestiging staat zelfs: en die begaafd zijn met uw Geest.

Gods Heilige Geest is er alleen op de gelovigen. We belijden zonder Mij kunt gij niets doen.
Dan is het vreemd als wij denken dat we als ongelovige wel iets kunnen doen.

En nee dan moet men niet beginnen over kromme stokken en rechte slagen.
Als je het formulier volgt dan gaat het om gelovigen die zich geroepen door God weten, tot deze heilige dienst.

God maakt bekwaam en zal als Hij iemand roept tot deze dienst, mensen roepen die Hij begiftigt heeft met gaven om deze roeping te kunnen vervullen door Zijn genade.

Ambtsdragers ze zijn er zo zegt de Bijbel tot opbouw van de gemeente van God. Zou God Zijn gemeente bouwen door mensen die van het lichaam van Christus niet zijn?

In formulier staat:
Waak over het huis waar God wil wonen door iedereen trouw te vermanen en te waarschuwen voor de weg die naar het verderf leidt.

Moet je dan als persoon die naar de hel reist andere voor de hel gaan waarschuwen??
Kun je als "geroepene" wel zonder geloof en genade ja zeggen op de gestelde vragen van het formulier??
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Het ligt inderdaad teer allemaal. Maar ben je wel een waar gelovige als je niet weet of er ook voor jou persoonlijk vergeving is? Dat je genade hebt ontvangen? Ken je Christus dan werkelijk? En dat moet een ouderling weten toch? En wanneer dat gekend wordt mag je zelfs niet afblijven.
Waar in de Bijbel lees je dat een kind van God niet weet of hij vrijspraak heeft ontvangen? En dan zijn er inderdaad aanvechtingen, maar de wortel is . Het is ik weet dat... En nochtans... In de Apostolische brieven!
Een ambtsdrager moet een goed getuigenis afgeven. Dat gaat niet alleen over een deugdelijke levenswandel... Wanneer de wortel er niet is, gekend wordt, waaruit die deugdelijke levenswandel voortkomt is het ten diepste een ondeugdelijke levenswandel, toch? Want hoe kan inderdaad een getuigenis van Christus gegeven worden als je Hem ten diepste niet kent? Het is niet jouw getuigenis, maar Zijn getuigenis...

Ik lees nu de reactie van Johann Gottfried Walther. Sluit me daarbij aan.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

We geloven dat God in de bekering van vijanden Gods, vrienden en kinderen Gods maakt. Dus dat iedereen die onbekeerd is, een vijand van God is. (Of de doodstaat moet minder zwart zijn, dan de eerste zin suggereert)

Betekent alleen dat we met onbekeerde kerkenraadsleden tegen God zeggen: We hebben Uw vijanden tot leiders in Uw kerk gemaakt, want anders kwam Uw kerk leiding tekort!

Anderzijds: Judas was ook een door Jezus Zelf geroepen dienstknecht.
Plaats reactie