Kerkverband-typerende preken
Re: Kerkverband-typerende preken
En God heeft het ruim gemaakt. Ruimer dan in Zijn Zoon kan niet en hoeft ook niet.
Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken. Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
Belijden is meer dan 'voelen'. Belijden is Jezus Christus volgen. Zeg maar Woord en daad (Dabar).
Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken. Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
Belijden is meer dan 'voelen'. Belijden is Jezus Christus volgen. Zeg maar Woord en daad (Dabar).
- Bookreader
Dat zal daar inderdaad zo zijn.Marieke schreef:Dat is inderdaad het geval in de evangelische kringen. Je mag ze van mij bevindelijk noemen.Bookreader schreef:
Vreemde uitspraak eigenlijk voor zo iemand. In 'bevindelijke' kringen moeten ze het toch juist zo van hun gevoel hebben? Zonder gevoel geen reden voor geloof, zo functioneert het ongeveer.
Maar in, wat men noemt, 'reformatorische' kring leeft het ook heel erg, als je het mij vraagt. Vooral bij uiterst rechts. Leven uit het geloof (dus met het oog op de belofte) is dan vervangen door: leven op het gevoel. En dat werkt natuurlijk niet, want dan krijg je masale avondmaalsmijding en mensen die zich voor onbekeerd houden en daarin berusten. Wat wil je ook, "Indien gijlieden niet gelooft, zekerlijk, gij zult niet bevestigd worden.".
Aan de andere kant bestaat er ook zoiets als: gezonde bevinding/gezonde bevindelijkheid. Ten eerste beperkt dat de bevinding niet tot het gevoel. Verder kent het zonder twijfel de geloofservaring, maar dan wel binnen de context van het verbond. En het staart zich zéker niet blind op het gevoel.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
helemaal mee eens!hervormde schreef:En God heeft het ruim gemaakt. Ruimer dan in Zijn Zoon kan niet en hoeft ook niet.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Dan zou je het boek "Geloof en gevoel" van ds. Heemskerk eens moeten lezen. Daarin wordt heel duidelijk het verschil maar ook de overeenkomst tussen beide uitgelegd.Bookreader schreef:Dat zal daar inderdaad zo zijn.Marieke schreef:Dat is inderdaad het geval in de evangelische kringen. Je mag ze van mij bevindelijk noemen.Bookreader schreef:
Vreemde uitspraak eigenlijk voor zo iemand. In 'bevindelijke' kringen moeten ze het toch juist zo van hun gevoel hebben? Zonder gevoel geen reden voor geloof, zo functioneert het ongeveer.
Maar in, wat men noemt, 'reformatorische' kring leeft het ook heel erg, als je het mij vraagt. Vooral bij uiterst rechts. Leven uit het geloof (dus met het oog op de belofte) is dan vervangen door: leven op het gevoel. En dat werkt natuurlijk niet, want dan krijg je masale avondmaalsmijding en mensen die zich voor onbekeerd houden en daarin berusten. Wat wil je ook, "Indien gijlieden niet gelooft, zekerlijk, gij zult niet bevestigd worden.".
Aan de andere kant bestaat er ook zoiets als: gezonde bevinding/gezonde bevindelijkheid. Ten eerste beperkt dat de bevinding niet tot het gevoel. Verder kent het zonder twijfel de geloofservaring, maar dan wel binnen de context van het verbond. En het staart zich zéker niet blind op het gevoel.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Er zijn nog niet zo bar veel predikanten die Zondag 23 bevindelijk kunnen bepreken...Anker schreef:Gisteravond een goeie preek over zondag 23 van de HC.
Ook al zijn ze toch wel geroepen predikers...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wat bedoel je met 'nog'?-DIA- schreef:Er zijn nog niet zo bar veel predikanten die Zondag 23 bevindelijk kunnen bepreken...Anker schreef:Gisteravond een goeie preek over zondag 23 van de HC.
Ik hoop van harte dat je niet luistert naar hoe het wordt bepreekt,-DIA- schreef:Er zijn nog niet zo bar veel predikanten die Zondag 23 bevindelijk kunnen bepreken...Anker schreef:Gisteravond een goeie preek over zondag 23 van de HC.
maar dat je zelf zielsondervindelijk deze zondag hebt mogen beleven....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Er zijn er in het verleden meer geweest, dit dit zielsbevindelijk konden brengen.Afgewezen schreef:Wat bedoel je met 'nog'?-DIA- schreef:Er zijn nog niet zo bar veel predikanten die Zondag 23 bevindelijk kunnen bepreken...Anker schreef:Gisteravond een goeie preek over zondag 23 van de HC.
Maar het is altijd een stuk geweest waar niet iedereen ingeleid is.
Het gaat hier om het wezen van het geloof. En dan hoor je niet zo vaak meer
dat predikers dit zielsondervindelijk kennen, wat ze ook wel eens eerlijk zeggen.
Maar een predikant moet wel de volle raad Gods preken, dan moet het soms met
het verstand.
Je bedoelt dus 'niet meer'. Maar als het waar is wat je zegt, is dat natuurlijk wel ernstig.-DIA- schreef:Er zijn er in het verleden meer geweest, dit dit zielsbevindelijk konden brengen.
Het gaat hier om het wezen van het geloof. En dan hoor je niet zo vaak meer dat predikers dit zielsondervindelijk kennen, wat ze ook wel eens eerlijk zeggen. Maar een predikant moet wel de volle raad Gods preken, dan moet het soms met het verstand.
Ik weet niet hoever jij op de hoogte bent met kerkelijk wel en wee?Afgewezen schreef:Je bedoelt dus 'niet meer'. Maar als het waar is wat je zegt, is dat natuurlijk wel ernstig.-DIA- schreef:Er zijn er in het verleden meer geweest, dit dit zielsbevindelijk konden brengen.
Het gaat hier om het wezen van het geloof. En dan hoor je niet zo vaak meer dat predikers dit zielsondervindelijk kennen, wat ze ook wel eens eerlijk zeggen. Maar een predikant moet wel de volle raad Gods preken, dan moet het soms met het verstand.
Er is in de kerk van Nederland meer aan de hand dan velen vermoeden.
Ik noem geen kerkverbanden, want het is overal.
Het doorbrekende genadewerk wordt zo gemist. En de heldere lichten
op de kansels worden zwakker.
Ik zeg daarmee niet dat het Woord niet meer wordt geprdikt. Maar
ook de levende predikers moeten zich meer en meer waarnemen als
nachtpitjes. Dat is niet bedoeld als kritiek op predikers, nee dit moeten we,
vrees ik, zien als een oordeel over de kerk in ons land.
Oh, dus nu moeten we zondag 23 'zielsbevindelijk' gaan preken, anders is het niet goed? Ik neem aan dat je gewoon bedoelt: uitleggen op een bepaalde manier waarvan ik denk dat het de ware is.
Een predikant die eenvoudig uitlegt wat er voor rijkdom in die prachtige zondag staat, heeft in principe genoeg te bepreken.
Een predikant die eenvoudig uitlegt wat er voor rijkdom in die prachtige zondag staat, heeft in principe genoeg te bepreken.
Schimpscheuten ga ik niet op in, of het mag verwarrend zijn, dat is het in dit geval niet.Jongere schreef:Oh, dus nu moeten we zondag 23 'zielsbevindelijk' gaan preken, anders is het niet goed? Ik neem aan dat je gewoon bedoelt: uitleggen op een bepaalde manier waarvan ik denk dat het de ware is.
Het is ook waar: Honger maakt het bitter zoet... als je begrijpt wat ik bedoel?
Beste Dia, ik ga er vanuit dat er in het kerkverband waar jij lid bent geen onbekeerde predikers op de kansels staan.
Dus kennen ze iets van wat er in zondag 23 , net als in zondag 7, beschreven staat.
Dus kennen ze iets van wat er in zondag 23 , net als in zondag 7, beschreven staat.
Als dát het bewijs moet zijn is het wel erg arm... God bindt Zich niet aan een kerkverband.Wilhelm schreef:Beste Dia, ik ga er vanuit dat er in het kerkverband waar jij lid bent geen onbekeerde predikers op de kansels staan.
Wat anders is dat Hij in sommige kerkverbanden bijzonder wilde werken.
We kunnen nooit een kerkverband als norm stellen.
Daar ben ik het helemaal mee eens.Wilhelm schreef:Beste Dia, ik ga er vanuit dat er in het kerkverband waar jij lid bent geen onbekeerde predikers op de kansels staan.
Als iemand zondag 23 niet kent, kent hij ook zondag 1 niet. En zondag 7 evenmin.