Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Hoopvol

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hoopvol »

Mara schreef: Dit is een bijzonder ziekenhuis.
In de hal hangt dit bord
Afbeelding
Dit zijn nou echt hele mooie en hoopgevende dingen. In een totaal onverwachte seculiere omgeving zoiets tegen te komen. Dat vind ik echt leuk.
Panny

Bericht door Panny »

Hoopvol schreef:
Mara schreef: Dit is een bijzonder ziekenhuis.
In de hal hangt dit bord
Afbeelding
Dit zijn nou echt hele mooie en hoopgevende dingen. In een totaal onverwachte seculiere omgeving zoiets tegen te komen. Dat vind ik echt leuk.
Ikazia is geen seculiere omgeving hoor. Het is een protestant christelijk ziekenhuis. Er werken behoorlijk wat christenen.

Van de website:
Ikazia is een bijzonder ziekenhuis. Opgericht vanuit bijdragen van kerken en gemeenteleden in de wijde omgeving van Rotterdam, proberen we, ook nu nog, deze christelijke identiteit uit te dragen.
Framboos

Bericht door Framboos »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:Deze nog maar een keer. Ik ben blij met deze site die eerlijke informatie geeft. Niet anti-vaccinatie, maar ook niet zonder meer pro-vaccinatie, zeker niet als het gaat om jongeren en boosters.

https://artsencollectief.nl/8redenen/
Jij vindt dat ze eerlijke informatie geven. De informatie die dit collectief geeft, is in medische kringen zeker niet onomstreden.
Sterker nog: zeer omstreden.

Overigens even terugkomen op het zogenaamde jaarlijks boosteren, een frame wat tegenstanders van covidvaccins nogal eens toepassen. Dat er nu een booster nodig is, wil niet zeggen dat dit jaarlijks nodig is. Denk aan de dktp, die op jonge leeftijd een aantal keer geboosterd word en vervolgens langdurig bescherming biedt. De hoop is, dat dit ook voor covid geldt.
Framboos

Bericht door Framboos »

Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:Deze nog maar een keer. Ik ben blij met deze site die eerlijke informatie geeft. Niet anti-vaccinatie, maar ook niet zonder meer pro-vaccinatie, zeker niet als het gaat om jongeren en boosters.

Jij vindt dat ze eerlijke informatie geven. De informatie die dit collectief geeft, is in medische kringen zeker niet onomstreden.
Ja, dat vind ik.
Hoe dan ook is het een feit dat nog niemand echt weet wat het effect is van de boosters.
Ook is het een feit dat er geen definitieve goedkeuring is voor de vaccins, terwijl er wel sprake is van massavaccinatie.
Hier zou het voorzorgsprincipe van toepassing moeten zijn.
De omstredenheid van deze site is niet zozeer medisch van aard - want het voorzorgsprincipe is altijd gangbaar geweest voor vaccins, maar politiek van aard.
Je laatste zin klopt niet. De medische wetenschap is een wetenschap, maar dit collectief bedrijft geen wetenschap. Ze droppen een aantal stellingen, waarvan ze vinden dat het logisch is, en nemen dat voor waar aan. Ze doen nauwelijks literatuur onderzoek, en als ze het al doen, is het zeer selectief.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:
huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
TSD schreef: En wat vindt Ambtenaar daar zelf van?
Een prikje in de arm van Anker & Anker? Dat zou ik toejuichen.

Als het vanwege volksgezondheidsredenen noodzakelijk is, ben ik voor vaccinatieplicht. De moeilijkheid betreft natuurlijk de definitie van noodzakelijkheid in dit geval. Dat vergt zorgvuldige afweging.
Misschien al eerder benoemd maar wat moet ik mij voorstellen bij een vaccinatieplicht?
Staan daar dan sancties (geldboete?) op als je het vaccin weigert.
Hoe gaat zoiets wettelijk?
Ik weet het niet. Het zal toch wel zo zijn dat je dan gewoon uitgesloten wordt. Je kunt niet naar je werk, niet naar de winkel etc.
Ik denk niet dat ze je op komen halen om je een prik te geven.
Een geldboete lijkt me ook sterk.
Heeft iemand hier idee bij? Hoe zal zo'n verplichting er uit zien?
refo

Bericht door refo »

Framboos schreef:
Ambtenaar schreef:

Sterker nog: zeer omstreden.

Overigens even terugkomen op het zogenaamde jaarlijks boosteren, een frame wat tegenstanders van covidvaccins nogal eens toepassen. Dat er nu een booster nodig is, wil niet zeggen dat dit jaarlijks nodig is. Denk aan de dktp, die op jonge leeftijd een aantal keer geboosterd word en vervolgens langdurig bescherming biedt. De hoop is, dat dit ook voor covid geldt.
Maar dat weten we nog niet. En al moet het ieder jaar: wat maakt het uit? Dan is het gewoon anders dan we dachten.
Er zijn wel meer dingen anders gelopen. We hoopten dat bij 85% gevaccineerde volwassenen we er wel zouden zijn, maar het blijkt anders. De ongevaccineerden zitten vermoedelijk teveel op een kluitje en tegelijk blijkt bij ouderen de weerstand sterker af te nemen dan gedacht.

Vandaag dus een reactie van een arts uit het Ikazia-ziekenhuis: sinds juni slechts 2 gevaccineerden op IC, echt 95% op IC is niet gevaccineerd. Tel uit je winst.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Ad Anker schreef:
huisman schreef:
Ambtenaar schreef: Een prikje in de arm van Anker & Anker? Dat zou ik toejuichen.

Als het vanwege volksgezondheidsredenen noodzakelijk is, ben ik voor vaccinatieplicht. De moeilijkheid betreft natuurlijk de definitie van noodzakelijkheid in dit geval. Dat vergt zorgvuldige afweging.
Misschien al eerder benoemd maar wat moet ik mij voorstellen bij een vaccinatieplicht?
Staan daar dan sancties (geldboete?) op als je het vaccin weigert.
Hoe gaat zoiets wettelijk?
Ik weet het niet. Het zal toch wel zo zijn dat je dan gewoon uitgesloten wordt. Je kunt niet naar je werk, niet naar de winkel etc.
Ik denk niet dat ze je op komen halen om je een prik te geven.
Een geldboete lijkt me ook sterk.
Heeft iemand hier idee bij? Hoe zal zo'n verplichting er uit zien?
In Australië worden kampen opgezet voor ongevaccineerden.
TSD

Bericht door TSD »

refo schreef: Vandaag dus een reactie van een arts uit het Ikazia-ziekenhuis: sinds juni slechts 2 gevaccineerden op IC, echt 95% op IC is niet gevaccineerd. Tel uit je winst.
Dat klinkt als een bedrijf met 1 order met 95% marge en dan met dat getal zijn gehele bedrijfswinst probeert uit te rekenen. Dat verwacht je dan weer niet van iemand als refo.
Valcke

Bericht door Valcke »

Framboos schreef:
Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:

Ja, dat vind ik.
Hoe dan ook is het een feit dat nog niemand echt weet wat het effect is van de boosters.
Ook is het een feit dat er geen definitieve goedkeuring is voor de vaccins, terwijl er wel sprake is van massavaccinatie.
Hier zou het voorzorgsprincipe van toepassing moeten zijn.
De omstredenheid van deze site is niet zozeer medisch van aard - want het voorzorgsprincipe is altijd gangbaar geweest voor vaccins, maar politiek van aard.
Je laatste zin klopt niet. De medische wetenschap is een wetenschap, maar dit collectief bedrijft geen wetenschap. Ze droppen een aantal stellingen, waarvan ze vinden dat het logisch is, en nemen dat voor waar aan. Ze doen nauwelijks literatuur onderzoek, en als ze het al doen, is het zeer selectief.
1. Ze geven duidelijk aan waarover onzekerheid bestaat. Dat doe jij niet, dat doet de politiek niet, maar de vele onzekerheden over de vaccins bestaan wel degelijk. En door een beetje medicus wordt dat ook erkend.

2. Ze geven niet aan dat zijzelf wetenschappelijk onderzoek bedrijven. Ze doen echter wel degelijk literatuuronderzoek.

3. De essentie is dat we nog heel veel niet weten. Neem daarom geen onnodige risico’s, zeker niet wanneer je jong bent en een goede gezondheid geniet. Dit lijkt mij een heel gezond uitgangspunt, een uitgangspunt dat tot twee jaar geleden heel normaal was.

Ik begrijp echt niet waarom er met grote woorden afstand moet worden genomen van dit collectief. Het collectief adviseert bv de vaccins wél voor ouderen en kwetsbaren, maar kennelijk is dat in deze tijd niet meer genoeg: massavaccinatie is het ultieme redmiddel geworden, en van redmiddel wordt het een doel op zich. Met alle onzekerheden die er zijn, vind ik dat echt beangstigend.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef: De overheid heeft niks te klagen met zulke ambtenaren.
In welk opzicht? Mag een ambtenaar ook privé-opvattingen hebben? Of is dat ook al verboden?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Wat mij betreft is het echter huiveringwekkend... ik voel mij in dit land met zulke ambtenaren niet veilig, dat kan ik wel zeggen.
(Dit is een serieuze opmerking.)
Heb jij even geluk dat ik aan het klimaatdossier werk.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Ik begrijp echt niet waarom er met grote woorden afstand moet worden genomen van dit collectief. Het collectief adviseert bv de vaccins wél voor ouderen en kwetsbaren, maar kennelijk is dat in deze tijd niet meer genoeg: massavaccinatie is het ultieme redmiddel geworden, en van redmiddel wordt het een doel op zich. Met alle onzekerheden die er zijn, vind ik dat echt beangstigend.
Simpelweg omdat de informatie die ze presenteren niet onomstreden is. Wat mij het meeste stoort, is dat jij middels je woordkeuze doet voorkomen alsof dit collectief objectieve of neutrale kennis aanbiedt. Je hebt het over ´eerlijke´ informatie.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat de standpunten van Valcke op dit punt met de dag radicaliseren. Ik had niet gedacht dat ik ooit zoiets zou constateren.

Los daarvan: het Ikazia-ziekenhuis is onze steun zeer waard. Ik heb nooit begrepen waarom mensen uit de wijde omgeving van Rotterdam voor IJsselland of Groene Hart Ziekenhuis kozen terwijl je ook naar Ikazia kunt.
merel

Bericht door merel »

TSD schreef:
refo schreef: Vandaag dus een reactie van een arts uit het Ikazia-ziekenhuis: sinds juni slechts 2 gevaccineerden op IC, echt 95% op IC is niet gevaccineerd. Tel uit je winst.
Dat klinkt als een bedrijf met 1 order met 95% marge en dan met dat getal zijn gehele bedrijfswinst probeert uit te rekenen. Dat verwacht je dan weer niet van iemand als refo.
Nee hoor, het UMCU en UMCM, Deventer ziekenhuis en Bernhoven hebben soortgelijke cijfers.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik vind dat de standpunten van Valcke op dit punt met de dag radicaliseren. Ik had niet gedacht dat ik ooit zoiets zou constateren.

Los daarvan: het Ikazia-ziekenhuis is onze steun zeer waard. Ik heb nooit begrepen waarom mensen uit de wijde omgeving van Rotterdam voor IJsselland of Groene Hart Ziekenhuis kozen terwijl je ook naar Ikazia kunt.
Eh, reistijd;)
Plaats reactie