Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

merel

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Daarnaast is de gemiddelde leeftijd.van de ongevaccineerde IC patiënten ook 60-.
Wat is je bron voor deze gegevens?
Vorige week gelezen op NOS of gehoord van Kuipers/ Gommers bij Jinek/ Nieuwsuur. Ik begreep dat de gemiddelde leeftijd van ziekenhuisopnames ongeveer 15-20 jaar scheelt. Bij de opgenomen gevaccineerde was deze deze midden 70. Bij de ongevaccineerde eind 50.

Gisteravond ging Kuipers bij Jinek ook uitgebreid in op de verhouding gevaccineerden en ongevaccineerden en leeftijd en medische voorgeschiedenis. Ik weer niet of jij tegen tv bent, maar anders zou ik dat deel even terugkijken.
Valcke

Bericht door Valcke »

eilander schreef:
merel schreef:Daarnaast is de gemiddelde leeftijd.van de ongevaccineerde IC patiënten ook 60-.
RIVM heeft wel gerapporteerd dat de gemiddelde leeftijd voor ziekenhuisopnames van ongevaccineerden bijna 20 jaar lager ligt dan voor de gevaccineerden. Dat ging meen ik niet over IC-opnames, maar daar zal wel een soortgelijk beeld bestaan.

Het is echter m.i. goed om ook te kijken naar de aantallen:
Uit de grafieken van de plaatste presentatie van de heer Van Dissel blijkt:
- gemiddeld aantal ziekenhuisopnames 30-49 jaar: circa 10 opnames per dag (hoofdzakelijk ongevaccineerd) - stabiel van juli t/m oktober
- gemiddeld aantal ziekenhuisopnames 50-69 jaar: circa 25 opnames per dag (50% gevaccineerd, 50% ongevaccineerd) - het aandeel gevaccineerden in deze groep neemt toe, in juli vooral ongevaccineerden, nu 50/50.
- gemiddeld aantal ziekenhuisopname 70+: circa 70 per dag, 2/3 deel gevaccineerd - het aandeel gevaccineerden in deze groep neemt toe.

Qua gemiddelde leeftijd kom je dan inderdaad erop uit dat deze voor ongevaccineerden lager ligt dan voor gevaccineerden. Het verschil zit vooral in de groep 30-49 jaar met ongeveer 10 ziekenhuisopnames per dag.
windorgel

Bericht door windorgel »

eilander schreef:
In ieder geval is de gemiddelde leeftijd van de ongevaccineerde coronapatiënt in het ziekenhuis ongeveer 20 jaar lager dan van de gevaccineerde coronapatiënt in het ziekenhuis, volgens Van Dissel.
(Ik ken zelf inmiddels ook een aantal ongevaccineerden die op de IC hebben gelegen die ruim onder de 50 waren en redelijk gezond (de meesten wel vrij zwaar qua gewicht). Vorige week nog iemand uit een naburig dorp van net 30.)
merel

Bericht door merel »

Valcke schreef:
eilander schreef:
RIVM heeft wel gerapporteerd dat de gemiddelde leeftijd voor ziekenhuisopnames van ongevaccineerden bijna 20 jaar lager ligt dan voor de gevaccineerden. Dat ging meen ik niet over IC-opnames, maar daar zal wel een soortgelijk beeld bestaan.
Wat ik begreep van diverse bestuursvoorzitters van zieken huizen liggen op de IC bijna geen gevaccineerden. In Maastricht geen gevaccineerden op de IC en in Utrecht 5% en deze mensen hadden onderliggend lijden.
Valcke

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:
eilander schreef:
Wat ik begreep van diverse bestuursvoorzitters van zieken huizen liggen op de IC bijna geen gevaccineerden. In Maastricht geen gevaccineerden op de IC en in Utrecht 5% en deze mensen hadden onderliggend lijden.
Het lijkt mij veiliger om uit te gaan van de rapportages - ook uit het buitenland - dan van mondelinge mededelingen.
Overigens rapporteerde Maastricht eerder dat 90% gevaccineerd was. Het ligt dus genuanceerder.
Bovendien spreek jij nu over een aantal weken geleden, het beeld verandert de laatste weken vrij snel.

Overigens hebben ook ongevaccineerden op de IC bijna altijd onderliggend lijden. Ik begrijp de toegevoegde waarde om dit op te merken voor gevaccineerden niet zo goed.
TSD

Bericht door TSD »

Valcke schreef:
merel schreef:
Valcke schreef: RIVM heeft wel gerapporteerd dat de gemiddelde leeftijd voor ziekenhuisopnames van ongevaccineerden bijna 20 jaar lager ligt dan voor de gevaccineerden. Dat ging meen ik niet over IC-opnames, maar daar zal wel een soortgelijk beeld bestaan.
Het lijkt mij veiliger om uit te gaan van de rapportages - ook uit het buitenland - dan van mondelinge mededelingen.
Overigens rapporteerde Maastricht eerder dat 90% gevaccineerd was. Het ligt dus genuanceerder.
Bovendien spreek jij nu over een aantal weken geleden, het beeld verandert de laatste weken vrij snel.

Overigens hebben ook ongevaccineerden op de IC bijna altijd onderliggend lijden. Ik begrijp de toegevoegde waarde om dit op te merken voor gevaccineerden niet zo goed.
Voor een goed perspectief hierbij een twitterdraadje o.b.v. cijfers
https://twitter.com/TijnBroekman/status ... 5762772993

1. Vaccins werken (zonder vaccins lagen er obv deze berekening nu 4x meer mensen in het ziekenhuis)
2. Als iedereen gevaccineerd was lagen er nu 30% minder mensen in het ziekenhuis, met een groei van 25-30% per week hou je het dus 1 week langer vol zonder maatregelen, maar dan moet je alsnog.

Er vallen wat nuances te maken maar ik denk dat de kern wel klopt: Vaccinatie helpt tegen ernstige ziekte, maar het is niet zo dat vaccinatie alleen de uitweg is in deze crisis. Als ziekenhuizen nu vol liggen dan liggen ze over 1-2 weken alsnog vol met alleen gevaccineerden (in de theoretische situatie dat iedereen vanaf nu gevaccineerd zou zijn).

(Side-note: Berekening is op basis van 1 ziekenhuis, maar wel met zuivere vaccinatiestatus en dus niet met onderrapportage RIVM, komt dus voor november iets hoger uit als RIVM (procent of 10-15) wat mij niet onlogisch lijkt, zeker niet kijkend naar Belgie / UK. Zou je dit berekenen met cijfers RIVM, dan hou je het een paar weken langer vol, maar ook dan houdt het op)

Het probleem van de polarisatie is volgens mij dat er veel te veel mensen ofwel 1 ofwel 2 ontkennen en omdat beiden ondersteuning vinden vinden in de feiten levert dat vooral onbegrip op. Daarbij vind ik nog steeds dat het de schuld van onze overheid is dat veel te veel mensen punt 2 ontkennen.

Ondertussen op NOS:
Oostenrijk voert per 1 februari vaccinatieplicht in
In Oostenrijk geldt vanaf 1 februari een vaccinatieplicht. "Het is niet gelukt om genoeg mensen te overtuigen zich in te laten enten", zegt bondskanselier Schallenberg. Hij spreekt van een "heel moeilijk besluit".

Komende maandag gaat het land in lockdown voor maximaal twintig dagen.
Laatst gewijzigd door TSD op 19 nov 2021, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

TSD schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:
Valcke schreef: RIVM heeft wel gerapporteerd dat de gemiddelde leeftijd voor ziekenhuisopnames van ongevaccineerden bijna 20 jaar lager ligt dan voor de gevaccineerden. Dat ging meen ik niet over IC-opnames, maar daar zal wel een soortgelijk beeld bestaan.

Voor een goed perspectief hierbij een twitterdraadje o.b.v. cijfers
https://twitter.com/TijnBroekman/status ... 5762772993

1. Vaccins werken (zonder vaccins lagen er obv deze berekening nu 4x meer mensen in het ziekenhuis)
2. Als iedereen gevaccineerd was lagen er nu 30% minder mensen in het ziekenhuis, met een groei van 25-30% per week hou je het dus 1 week langer vol zonder maatregelen, maar dan moet je alsnog.

Er vallen wat nuances te maken maar ik denk dat de kern wel klopt: Vaccinatie helpt tegen ernstige ziekte, maar het is niet zo dat vaccinatie alleen de uitweg is in deze crisis. Als ziekenhuizen nu vol liggen dan liggen ze over 1-2 weken alsnog vol met alleen gevaccineerden (in de theoretische situatie dat iedereen vanaf nu gevaccineerd zou zijn).

(Side-note: Berekening is op basis van 1 ziekenhuis, maar wel met zuivere vaccinatiestatus en dus niet met onderrapportage RIVM, komt dus voor november iets hoger uit als RIVM (procent of 10-15) wat mij niet onlogisch lijkt, zeker niet kijkend naar Belgie / UK. Zou je dit berekenen met cijfers RIVM, dan hou je het een paar weken langer vol, maar ook dan houdt het op)

Het probleem van de polarisatie is volgens mij dat er veel te veel mensen ofwel 1 ofwel 2 ontkennen en omdat beiden ondersteuning vinden vinden in de feiten levert dat vooral onbegrip op. Daarbij vind ik nog steeds dat het de schuld van onze overheid is dat veel te veel mensen punt 2 ontkennen.
Eens met bovenstaande. Alleen ben ik wel wat sceptischer over wat de (toekomstige) prijs is voor de huidige winst van vaccineren. En ik ben sceptisch over de kosten/baten tot nu toe over dit gewonnen uitstel.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Een zeer slechte zaak.

Hopenlijk houd Nederland zijn poot stijf, en blijft de lichamelijke integriteit gewaarborgd. Maar als de pandemie nog enkele jaren duurt, word er steeds meer vloeibaar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

J.C. Philpot schreef:
Een zeer slechte zaak.

Hopenlijk houd Nederland zijn poot stijf, en blijft de lichamelijke integriteit gewaarborgd. Maar als de pandemie nog enkele jaren duurt, word er steeds meer vloeibaar.
Voor de kerst ligt deze optie ook in NL op tafel. Mark my words.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
J.C. Philpot schreef:
Een zeer slechte zaak.

Voor de kerst ligt deze optie ook in NL op tafel. Mark my words.
Toch jammer dat er geen nieuwe verkiezingen kwamen. D66 en VVD hebben een rare discriliberale vinger in de coronapap. Heel jammer dat CDA en CU daar zo slap op reageren.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:
In Nederland is er geen absoluut recht op onaantastbaarheid van het lichaam. Bij wet kunnen uitzonderingen worden gemaakt op dit recht. Lees: https://www.denederlandsegrondwet.nl/id ... id_lichaam

Het zou dus zo maar kunnen dat de jab ook in de arm van Anker & Anker komt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wat is een jab?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

TSD

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:
In Nederland is er geen absoluut recht op onaantastbaarheid van het lichaam. Bij wet kunnen uitzonderingen worden gemaakt op dit recht. Lees: https://www.denederlandsegrondwet.nl/id ... id_lichaam

Het zou dus zo maar kunnen dat de jab ook in de arm van Anker & Anker komt.
En wat vindt Ambtenaar daar zelf van?
Plaats reactie