Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Valcke

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Dat is dus precies de polarisatie.
Ik constateer slechts iets wat er reeds is en wat afgelopen maanden gevoed is in publieke uitingen.
Zie ook de brief van de GGiN aan de minister.
Degene die iets constateert, moet je geen polarisatie verwijten. Dat is de omgekeerde wereld.
Framboos

Bericht door Framboos »

Als de ander polariseert, moet je daar dus aan mee doen?
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Framboos schreef:Als de ander polariseert, moet je daar dus aan mee doen?
Helder punt. En een terechte constatering rondom dit specifieke punt. Het gaat om maatregelen van tijdelijke duur. We hebben afgelopen zomer gezien dat dit inderdaad zo was.
DDD

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Dat is dus precies de polarisatie.
Ik constateer slechts iets wat er reeds is en wat afgelopen maanden gevoed is in publieke uitingen.
Zie ook de brief van de GGiN aan de minister.
Degene die iets constateert, moet je geen polarisatie verwijten. Dat is de omgekeerde wereld.
Dat zijn we dan bepaald niet eens. Als je al bezwaar kunt maken tegen de voorgenomen maatregelen, dan blijft nog steeds staan dat verschillend denken op dat punt geen reden geeft om elkaar wederzijds te verketteren.

En dat is wel wat jij doet. Dat is polarisatie. Terwijl daar omgekeerd mijns inziens geen sprake van is, maar daar kun je kennelijk verschillend over denken.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Als de overheid niet het recht heeft mijn lichamelijke integriteit aan te tasten - en dat heeft ze niet - dan is het mijn recht om zulks te weigeren. Als ik van mijn recht gebruikmaak, heeft de overheid niet het recht om daar ineens bepaalde voorwaarden aan te verbinden. En dat laatste is nu juist wat onze jurist in dit artikel bepleit.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 18 nov 2021, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

Framboos schreef:Als de ander polariseert, moet je daar dus aan mee doen?
Deed ik dat? Ik ben mij dat niet bewust.
DDD schreef:Dat zijn we dan bepaald niet eens. Als je al bezwaar kunt maken tegen de voorgenomen maatregelen, dan blijft nog steeds staan dat verschillend denken op dat punt geen reden geeft om elkaar wederzijds te verketteren.

En dat is wel wat jij doet. Dat is polarisatie. Terwijl daar omgekeerd mijns inziens geen sprake van is, maar daar kun je kennelijk verschillend over denken.
Iedereen mag er anders over denken. Daar zal ik niets lelijks van zeggen.
Ik had alleen ernstig bezwaar tegen de laatste regel van het artikel.
Daarin zegt de auteur eigenlijk: ongevaccineerden, eigen schuld dat jullie uitgesloten worden.
(De zin was: 'Niemand wordt uitgesloten dan die zichzelf uitsluit.')
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:Als de overheid niet het recht heeft mijn lichamelijke integriteit aan te tasten - en dat heeft ze niet - dan is het mijn recht om zulks te weigeren. Als ik van mijn recht gebruikmaak, heeft de overheid niet het recht om daar ineens bepaalde voorwaarden aan te verbinden. En dat laatste is nu juist wat onze jurist in dit artikel bepleit.
Mooi verwoord!
Profesto

Bericht door Profesto »

Toch vind ik het wringen. Dat gezeur van mensen die niet willen meewerken aan een oplossing en tegelijkertijd alle ruimte voor zichzelf opeisen.

Ik vind het nu nog iets egoïstischer dan ik het al vond, die keuze om niet te vaccineren.
Valcke

Bericht door Valcke »

Profesto schreef:Toch vind ik het wringen. Dat gezeur van mensen die niet willen meewerken aan een oplossing en tegelijkertijd alle ruimte voor zichzelf opeisen.

Ik vind het nu nog iets egoïstischer dan ik het al vond, die keuze om niet te vaccineren.
Hoezo alle ruimte voor zich opeisen? Mi is het beste wat we allemaal kunnen doen om ons te houden aan de basisregels, tevens thuis te werken, bezoeken te beperken, en sowieso geen festivals en feesten te bezoeken, en slechts af en toe buiten de deur te eten. Ben je dan egoïstisch bezig? Volgens mij niet. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer iedereen er zo mee omging, dat het aantal opnames een fractie zou zijn van de opnames die we nu hebben. Kijk eens naar de duizenden besmettingen die op festivals en feesten geweest zijn, en daar wil men met 2G dan mee doorgaan! De oplossing ligt in ons gedrag (van allen en iedereen), niet in het uitsluiten van groepen mensen die geen enkel specifiek aandeel hebben in deze crisis.
Laatst gewijzigd door Valcke op 18 nov 2021, 20:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef:
Posthoorn schreef:Als de overheid niet het recht heeft mijn lichamelijke integriteit aan te tasten - en dat heeft ze niet - dan is het mijn recht om zulks te weigeren. Als ik van mijn recht gebruikmaak, heeft de overheid niet het recht om daar ineens bepaalde voorwaarden aan te verbinden. En dat laatste is nu juist wat onze jurist in dit artikel bepleit.
Mooi verwoord!
Eigenlijk zeg ik het nog niet helemaal correct. Dan heeft de overheid niet het recht om daar ineens sancties aan te verbinden. Misschien moet ik zo zeggen.
KDD

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:
Mooi verwoord!
Eigenlijk zeg ik het nog niet helemaal correct. Dan heeft de overheid niet het recht om daar ineens sancties aan te verbinden. Misschien moet ik zo zeggen.
Ron DeSantis hierover vandaag, ‘de regeering heeft niet de recht om verkeerd te handelen.’ (They do not have the right to do wrong.)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Wim Anker schreef:
Jeremiah schreef:Portugal is het voorbeeld dat vaccineren dé uitweg uit de crisis is. Vaccinatiegraad is 98%.

https://www.ad.nl/dossier-deze-verhalen ... haring_web

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/18/in ... r-a4065993
We zullen zien. Ook Portugal begint weer flink te stijgen.
https://allecijfers.nl/landen/portugal/
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1617114 ... -in-spanje

Veel vertrouwen hebben ze daar in de hoge vaccinatiegraad. :bobo

Sociologisch gezien zijn het overigens interessante tijden. Het uitsluitingsbeleid kent actieve meedoeners, een grote groep meelopers die pragmatisch denkt in eigenbelang en een groep die het principieel afwijst.
Forummer

Bericht door Forummer »

De polarisatie is dus al zó gewoon geworden dat we het ons niet eens bewust zijn als we er aan mee doen :quoi

Misschien moeten we onze eigen reacties wat vaker teruglezen...

Het verbaast mij overigens niet. Polarisatie is al jaren gemeengoed vanaf bepaalde kansels. Goed voorbeeld doet goed volgen :?

Respectvol met andermans geweten en andermans mening omgaan is wel het minste wat we kunnen doen toch? Beide kanten op :tilt
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Job

Bericht door Job »

Forummer schreef:De polarisatie is dus al zó gewoon geworden dat we het ons niet eens bewust zijn als we er aan mee doen :quoi
Inderdaad, een bepaalde verblinding, met twee maten meten. Vergelijkbaar met de dubbelheid die vandaag elders werd beschreven op het forum: de regering verwijten dat ze dringt en dwingt, maar intussen de eigen achterban ook een bepaalde kant op dwingen. Er ontstaat in alle commotie en opgefoktheid een wonderlijke tweeslachtigheid in de maatschappij.

Er wordt veel gerept over: corona blijft onder ons. Ik ben benieuwd hoe dat gaat met de scherpe tegenstellingen, overspannen houdingen en controverse. Gaat dat nog over? Gaat die geest nog terug in de fles? Ben best bang van niet, alleen al vanwege de schade die intussen onderling is aangericht.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik denk niet dat het weer overgaat. Er zullen er zijn die (misschien wel blijvend) in de slachtofferrol kruipen, en vervolgens gaan roepen dat ze het toch voorzegd hadden... Self fulfilling phropecy...

Toen deze zomer de kerken weer open gingen of voor 75% open gingen voor alle publiek, hoorde ik niemand dat het toch wel meeviel met de vervolging...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie