Hier gaat het in eerste instantie niet om. Het gaat hier nu over een bewuste actie. Als in deze dienst een andere voorganger voor was gegaan had H. hier niets gezegd. Het gaat ten diepste om voorganger. Daarom deze reactie: Stel de pastoor dan gelijk aan die dominee. Hier zit ten diepste haat en verstoring achter, zoals eigenlijk achter alle verstoringen.J.C. Philpot schreef: ↑07 mei 2025, 10:01 Ik zou me wat minder op de kast laten jagen, DIA.
En uiteraard gaat DIA niet een dienst promoten, waar een priester uit een valse kerk in voorgaat.
Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Laten we het positief proberen te houden. Wat heeft jou aangesproken DIA aan deze preek? Heb net ff kwartiertje geluisterd via die link.. ik denk dat ds. wel gelijk heeft dat het in Nederland na tweede wereld oorlog bergafwaarts is gegaan.. Maar wat spreekt jou aan?-DIA- schreef: ↑07 mei 2025, 09:30 De herdenkingsdienst van 3 mei in de Schildkerk te Rijssen is via YouTube na te luisteren.
https://www.youtube.com/watch?v=uN4a1Wp5olE
Ik ben het met DIA eens. Het begint een beetje op te vallen. Misselijk en ongeestelijk!
Dodenherdenking is een seculiere aangelegenheid. Dus of de pastoor, de burgemeester of de plaatselijke predikant van de GG spreekt, zou niet moeten uitmaken. Ook al kan ik me voorstellen dat je het fijn vind dat je GG dominee een keer mag spreken.
Maar ziet u de persoonlijke aanvallen omtrent de levensovertuiging tegen deze man van H. niet over het hoofd? Wat juist dit speelt hier zeker mee. Laten we de vrede zoeken, en niet de oorlog! Maar niet ten koste van de Waarheid.
Welnee. Hij reageert gewoon wat geprikkeld op jouw voortdurend meten met andere maten dan hij wenselijk vindt.
Waarom spreekt hij dat niet face to face, en wel met een schermpje ertussen. Hier klopt iets niet. Als je eerlijk bent praat het dan face to face uit, een niet achter een veilig scherm, waarin je je 'veilig' acht, en zegt wat je in het openbaar niet zegt. Juist achter de schermen worden mensen diep geraakt, en denkt men soms alles te kunnen zeggen. Ik daag H. uit om hier te komen en de zaken naar recht uit te praten!
Ik heb geen idee, maar zou je dat zelf wel doen? Ik zie er allemaal niet zoveel geprikkelds in.
Het gaat toch ook om uitspraken die hier op het forum aan de orde zijn. Waarom zou je daarvoor op de fiets stappen? Ik denk echt dat je wat overgevoelig bent voor kritiek.
Het gaat toch ook om uitspraken die hier op het forum aan de orde zijn. Waarom zou je daarvoor op de fiets stappen? Ik denk echt dat je wat overgevoelig bent voor kritiek.
Misschien dat dit als unfair kan worden gezien, als ik dit er even uithaal. Maar dit is zeker het geval. Dit forum wordt door bepaalde mensen misbruikt om hun afkeer van bepaalde zaken of geloofsrichtingen te uiten. Men kan het vanzelf niet met alles en iedereen eens zijn, en men behoeft zeker ook niet alleen maar een 'jaknikker' te zijn, maar dit: wees fair, en stoot niet weg. Is dat wat de aanval bedoelt? Moet de frustratie t.a.v. een kerkverband op deze wijze op de persoon worden verhaalt? Dat vind ik zelf harteloos en laag.
Het is ook daarom dat ik H. voor een persoonlijk gesprek hierover uitnodig, want daar de mods geen actie ondernemen wil ik hier zo mogelijk toch rechte sporen trekken.
Nee, recht is recht, wie maakt hier de ellende? Degene die hiermee begint dient ook daar de consequenties uit te trekken, en niet andersom. Dat zou de omgekeerd orde zijn.DDD schreef: ↑07 mei 2025, 11:28 Ik heb geen idee, maar zou je dat zelf wel doen? Ik zie er allemaal niet zoveel geprikkelds in.
Na alles wat er voorgevallen is, opnieuw de link, en het lijkt me goed om de zaken ter harte te nemen:
-
Je kunt mijn onderstaande vraag nog beantwoorden.-DIA- schreef: ↑07 mei 2025, 11:32 Na alles wat er voorgevallen is, opnieuw de link, en het lijkt me goed om de zaken ter harte te nemen:
De Rijssenaar schreef: ↑07 mei 2025, 10:22Laten we het positief proberen te houden. Wat heeft jou aangesproken DIA aan deze preek? Heb net ff kwartiertje geluisterd via die link.. ik denk dat ds. wel gelijk heeft dat het in Nederland na tweede wereld oorlog bergafwaarts is gegaan.. Maar wat spreekt jou aan?-DIA- schreef: ↑07 mei 2025, 09:30 De herdenkingsdienst van 3 mei in de Schildkerk te Rijssen is via YouTube na te luisteren.
Ik zal niet voor DIA spreken. Maar wat mij aanspreekt, is dat hij niet alleen zegt dat het bergafwaarts in NL is gegaan, maar ook oproept tot verootmoediging en bekering. Niet alleen het oordeel aanzeggen, maar ook de redding verkondigen.De Rijssenaar schreef: ↑07 mei 2025, 10:22Laten we het positief proberen te houden. Wat heeft jou aangesproken DIA aan deze preek? Heb net ff kwartiertje geluisterd via die link.. ik denk dat ds. wel gelijk heeft dat het in Nederland na tweede wereld oorlog bergafwaarts is gegaan.. Maar wat spreekt jou aan?-DIA- schreef: ↑07 mei 2025, 09:30 De herdenkingsdienst van 3 mei in de Schildkerk te Rijssen is via YouTube na te luisteren.
Zoals het hoort dus.
Ik heb eerder de indruk dat jij op oorlogspad bent @Dia. Maak er toch niet zo'n drama van. Er worden hier regelmatig kritische opmerkingen geplaatst n.a.v. postings. Bij iedereen, echt niet alleen bij jou. En H is altijd heel vriendelijk voor je als je hulp nodig hebt. Op het kerkelijke punt verschillen jullie, inderdaad. Laat het gaan. Je maakt er nu zo'n heibel over.
Wat aanspreekt is de oproep tot boete en wederkeer. Dat de zonden de weg der verkeerdheid heel duidelijk wordt benoemd. Ten eerste zou ik hierin willen oproepen tot eerlijkheid en verdraagzaamheid. Het zou immers voor ons een blamage moeten zijn dat we zo met elkaar omgaan, zonder enig mededogen.De Rijssenaar schreef: ↑07 mei 2025, 11:45Je kunt mijn onderstaande vraag nog beantwoorden.-DIA- schreef: ↑07 mei 2025, 11:32 Na alles wat er voorgevallen is, opnieuw de link, en het lijkt me goed om de zaken ter harte te nemen:
De Rijssenaar schreef: ↑07 mei 2025, 10:22Laten we het positief proberen te houden. Wat heeft jou aangesproken DIA aan deze preek? Heb net ff kwartiertje geluisterd via die link.. ik denk dat ds. wel gelijk heeft dat het in Nederland na tweede wereld oorlog bergafwaarts is gegaan.. Maar wat spreekt jou aan?-DIA- schreef: ↑07 mei 2025, 09:30 De herdenkingsdienst van 3 mei in de Schildkerk te Rijssen is via YouTube na te luisteren.
Wat ik dan verder in het algemeen moet opmerken: Ik verneem dit al vanaf de eerste week toen ik dit forum voor het eerst zag, en dat is weerstand en verzet dat wordt opgewekt in twee zaken. Ik hoor hier ook twee zaken. Om met mijn eigen woorden te spreken: Er is een weg van leven en dood. Mogen we dan oproepen te kiezen? Hier worden twee wegen verkondigd, de weg des levens en de weg des doods. Wat we merken is de op- en tegenstand tegen een eerlijke prediking die niet alle mensen zalig spreekt, of verzwijgt dat het gevaar van zelfbedrog levensgroot aanwezig is. De ontmaskering maakt mensen krampachtig hun eigen weg vast te houden en de verkondiging van twee wegen wordt een ergernis, zoals ook wel bij de farizeeën en Schriftgeleerden openbaar kwam toen ze als het ware verwonderd of boos reageerden: Maar zijn wij dan ook blind? Daarmee bevestigden ze hun eigen toestand. Denk ook aan die man die niet wist dat hij wederom geboren moest worden. Daar viel het toch anders. Hij vroeg door, erkennende zijn onkunde: Hoe kan dat? Kan een mens opnieuw worden geboren... Hij zag dat in eerste instantie heel letterlijk. Wel een teken hoe weinig deze man ook wist van de Weg des levens. Want het is onmiskenbaar dat er twee wegen worden verkondigd en dat dit weerstand opwekt, niet in eerste plaats van buitenstaanders, maar juist van kerkmensen, deze worden hier heel hard geraakt. En dat wekt weerstand. Is er een andere verklaring dan deze, dat juist die ene waarheid, hoe zuiverder de separatie is, hoe meer die door mensen geraakt wordt. Deze exclusieve leer van leven en dood, waarbij de mens van nature niet leven kan, dat kan twee kanten op gaan. Verzet, dan wel verslagen in het hart.