Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

merel

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

eilander schreef:Huh? Je vindt dat je best uitgesloten mag worden van het bezoeken van de Gamma?
Uitgesloten worden is een groot woord als je alle aankopen online kan doen. Ik zou bijna zeggen dat het een voorrecht is om niet meer naar winkels te gaan. :D
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:Huh? Je vindt dat je best uitgesloten mag worden van het bezoeken van de Gamma?
Uitgesloten worden is een groot woord als je alle aankopen online kan doen. Ik zou bijna zeggen dat het een voorrecht is om niet meer naar winkels te gaan. :D
Eerst mag je iets wel. Daarna mag je iets niet meer.
Je kunt dat een voorrecht noemen, maar het is uitsluiting.
Valcke

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Het gaat erom dat er geen onderscheid gemaakt mag worden tussen verschillende bevolkingsgroepen.

Wanneer winkels eerder gesloten moeten worden of sommige aankopen allemaal online moeten, is het heel anders dan wanneer een specifieke groep niet meer fysiek een winkel binnen mag. N.B. het gaat om mensen die in beginsel geen gevaarlijke ziekte bij zich dragen (want zulke personen moeten al thuis blijven).

In sommige gezinnen zou het betekenen dat niemand meer de winkel in mag, in andere gezinnen alleen de kinderen... dan moeten de ouders buiten staan. Vind jij zulke dingen echt normaal en geen uitsluiting?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Mijn standpunt hierin is heel eenvoudig: je zorg is gebaseerd op een misverstand.
Als iemand schrijft: "eilander woont in een achterlijk dorp. Daarnaast heeft hij een rare auto." Dan mag iemand deze persoon best aanhalen om zijn mening te staven dat ik een rare auto heb, ook als hij vindt dat ik absoluut niet in een achterlijk dorp woon.
Het verschil is dat het hier om de Raad van State gaat, en niet om willekeurig iemand. De Raad van State vervult een belangrijke rol in het wetgevingsproces in Nederland. @Valcke citeert de Raad van State om een beroep te kunnen doen op de autoriteit van dit Hoge College van Staat.

Hij had ook Thierry Baudet of Pepijn van Houwelingen kunnen citeren, maar er zullen weinigen zijn die aan hen autoriteit toekennen.

Omdat hij in dit geval slechts een specifiek gedeelte uit het advies van de Raad van State citeert, lijkt het net of de Raad van State de stelling van @Valcke onderschrijft. Dat is geenszins het geval. De Raad van State is helemaal niet tegen het treffen van maatregelen voor specifiek mensen zonder vaccinatie. De Raad van State adviseert de regering om het wetsvoorstel op een aantal punten meer uit te leggen.
Daarnaast speelt er mijns inziens nóg een misverstand in de recente postings in dit topic. Als de Raad van State schrijft dat 'er in de toelichting niet wordt ingegaan op de vraag in hoeverre (enz...)' kun je 'de toelichting' opvatten als de toelichting van de Raad van State. Dan betekent het inderdaad: daar hebben we niet naar gekeken. In dat geval kun je geen inhoudelijke mening van de RvS afleiden uit deze tekst.
Het gaat in dit geval om de toelichting op het wetsvoorstel. Dat iemand dit anders opvat, maakt niet dat zijn interpretatie juist is of gevolgd zou moeten worden. Dan heb je simpelweg te maken met iemand die niet goed begrijpt hoe het wetgevingsproces eruit ziet in Nederland.
Maar volgens mij wordt er met 'de toelichting' bedoeld: de toelichting bij het wetsvoorstel. En dán is het wel wat anders, dan kun je eruit afleiden: wat jammer dat die afweging van effectiviteit van de verschillende maatregelen niet is opgenomen in de toelichting. Dat zegt dus wel degelijk iets over hoe de RvS hier naar kijkt.
Het gaat hierbij niet om de inhoud van de voorgestelde maatregelen. De regering moet enkel beter motiveren waarom het nodig is.
refo

Bericht door refo »

De RvS vraagt zich af of 2g niet effectiever is dan de mondkapjes en de anderhalve meter.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:@Valcke citeert de Raad van State om een beroep te kunnen doen op de autoriteit van dit Hoge College van Staat.
Dat klopt. En de RvS had een belangrijke opmerking over de motivatie en effectiviteit van de maatregelen.
De Raad van State adviseert de regering om het wetsvoorstel op een aantal punten meer uit te leggen.
Dat is te mager. De RvS constateert dat de motivatie op een aantal punten ontbreekt. Daarmee zegt de RvS niet: leg het maar beter uit en wij vinden het op voorhand prima. De RvS geeft uiteindelijk geen oordeel over de maatregelen. Wel achten zij de maatregelen in beginsel mogelijk (proportionaliteitsbeginsel).
Valcke

Bericht door Valcke »

Ik constateer in elk geval dat op dit forum er nogal wat forumleden zijn die het eigenlijk wel normaal vinden wanneer er bordjes in de winkels komen te staan: 'verboden voor ....'. Want daar komt het dan toch op neer.

Door te werken met een QR-code vinden we het allemaal wat minder erg kennelijk dan het fysieke bordje. Maar het komt natuurlijk op precies hetzelfde neer. (Waarbij 3G nog een escape kent door een test te doen, maar bij 2G kan ook dat niet meer.)

Wie had dit 1 of 2 jaar geleden kunnen denken....? Niet alleen dat dit zou kunnen gebeuren, maar ook dat heel veel mensen dit normaal vinden...?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Valcke schreef:Ik constateer in elk geval dat op dit forum er nogal wat forumleden zijn die het eigenlijk wel normaal vinden wanneer er bordjes in de winkels komen te staan: 'verboden voor ....'. Want daar komt het dan toch op neer.

Door te werken met een QR-code vinden we het allemaal wat minder erg kennelijk dan het fysieke bordje. Maar het komt natuurlijk op precies hetzelfde neer. (Waarbij 3G nog een escape kent door een test te doen, maar bij 2G kan ook dat niet meer.)

Wie had dit 1 of 2 jaar geleden ooit kunnen denken....?
2G gaat inderdaad te ver. Je sluit mensen uit.

Voor 3G vind ik het een lastigere vraag. Zo kan ik er alle begrip voor opbrengen dat wij afgelopen zomer een test moesten doen om naar het buitenland te kunnen. Ook kan ik mij voorstellen dat op plaatsen met grotere kans op besmetting men zegt: laten we proberen degenen die anderen kunnen besmetten buiten de deur te houden.
Dus dat je niet een een cafeetje op een kluitje mag gaan zitten, zonder enige zekerheid, begrijp ik wel. Eveneens voor een congres met tig deelnemers, waarbij directer contact onvermijdelijk is.

Het wordt wel een probleem als het gaat om winkels, ook als ze als niet essentieel worden beschouwd. Want natuurlijk kan er veel digitaal, maar sommige dingen heb je nu eenmaal wel nodig die je makkelijker fysiek uitzoekt. En ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het invoeren van een 2G systeem voor niet essentiële winkels weinig meer met veiligheid te maken heeft, maar veel met ongevaccineerden pesten.

En het laatste is dat er in het 3G systeem nog steeds het grote lek zit dat gevaccineerden (en wellicht ook herstelden na verloop van tijd) wel degelijk besmettingen over kunnen brengen. Ga je naar 2G dan blijft dat probleem ook gewoon intact.
- Niet meer zo actief -
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Ik constateer in elk geval dat op dit forum er nogal wat forumleden zijn die het eigenlijk wel normaal vinden wanneer er bordjes in de winkels komen te staan: 'verboden voor ....'. Want daar komt het dan toch op neer.
Het is in mijn eigen belang en in het belang van mijn naaste familie. Ik laat spullen wel bezorgen.
Klavart

Bericht door Klavart »

Mannetje schreef:Ook kan ik mij voorstellen dat op plaatsen met grotere kans op besmetting men zegt: laten we proberen degenen die anderen kunnen besmetten buiten de deur te houden.
Dat komt dan neer op 1G.
DDD

Bericht door DDD »

Opvallend genoeg zijn de verschillen tussen de gemeenten groot. Zijn er in de gemeente van ds. Geuze diverse sterfgevallen te betreuren, in de naburige gemeente van ds. G. Clements (Gereformeerde Gemeenten) zijn er geen sterfgevallen maar wel enkele ernstig zieken. In Scherpenzeel is een vergelijkbaar beeld te zien: daar heeft de hersteld hervormde gemeente weinig besmettingen. Volgens scriba De Jager kan dat te maken hebben met het feit dat dit een jonge gemeente is. In Genemuiden heeft ds. A. de Groot van de hersteld hervormde gemeente wel een tweetal gemeenteleden in het ziekenhuis liggen, maar zijn er in deze coronagolf nog geen mensen overleden.
In plaats dat de conclusie is dat vaccinaties goed werken, krijg je dan dit in de krant te lezen.

https://www.rd.nl/artikel/951395-corona ... sche-kring
Valcke

Bericht door Valcke »

Het wetsvoorstel mbt niet essentiële winkels is aangenomen, maar ook het amendement.
Ik heb eerder het amendement niet goed verwoord.
Met deze wet is alleen nog maar het instrumentarium van de minister vastgesteld.
Aan dit instrumentarium is via dit wetsvoorstel toegevoegd dat de minister ook 3G-maatregelen mag vragen voor niet-essentiële winkels en niet-essentiële detailhandel.
Door het aangenomen amendement kan de minister nu ook gebruikmaken van een alternatief, namelijk locaties toegankelijk te maken via de afstandsregel van 1,5 meter zónder coronatoegangsbewijzen. In de toelichting staat: "Hiertoe kan overgegaan worden als het voorschrijven van een veilige afstand (van anderhalve meter) een evenrediger maatregel is dan openstelling met de inzet van coronatoegangsbewijzen."
(Ik hoop dat ik het nu min of meer goed interpreteer. Alles staat in juridische termen omschreven en over dit amendement heb ik verder geen informatie in de media gezien tot dusver.)

Het amendement is door de hele Kamer ondersteund, ook door de partijen die tegen de wet gestemd hebben.
Het betekent dus dat de minister straks over 3 weken kan kiezen tussen a) 3G voor niet-essentiële winkels en b) de afstandsregel.
In feite betekent dit dat wat er werkelijk gaat gebeuren, pas over 3 weken duidelijk wordt.
Laatst gewijzigd door Valcke op 18 nov 2021, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Profesto

Bericht door Profesto »

Wie had dit 1 of 2 jaar geleden kunnen denken....? Niet alleen dat dit zou kunnen gebeuren, maar ook dat heel veel mensen dit normaal vinden...?
Ik vind deze vervelende insinuatie heel onterecht. Ten eerste wil niemand dergelijke bordjes en ten tweede wordt er niet ongelijk behandeld. Er is namelijk een verschil tussen gevaccineerde mensen en ongevaccineerde mensen en ik vind dat daar wel verschil in gemaakt moet kunnen worden.

Los daarvan vind ik 2G ook geen goed idee en denk ik dat stevig ingrijpen met strakke maatregelen nu echt moet, gezien het dreigende zorginfarct en code zwart.
Framboos

Bericht door Framboos »

Veel gehoord onder reformatorische christenen de laatste dagen. 'Ik laat me niet testen want dan draag ik bij aan het hoge besmettingscijfer van de biblebelt'.

Alsof covid er alleen is als je test...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:In plaats dat de conclusie is dat vaccinaties goed werken, krijg je dan dit in de krant te lezen.
Die conclusie zou onzorgvuldig zijn, want daar is niet over doorgevraagd.
Plaats reactie