eilander schreef:Mijn standpunt hierin is heel eenvoudig: je zorg is gebaseerd op een misverstand.
Als iemand schrijft: "eilander woont in een achterlijk dorp. Daarnaast heeft hij een rare auto." Dan mag iemand deze persoon best aanhalen om zijn mening te staven dat ik een rare auto heb, ook als hij vindt dat ik absoluut niet in een achterlijk dorp woon.
Het verschil is dat het hier om de Raad van State gaat, en niet om willekeurig iemand. De Raad van State vervult een belangrijke rol in het wetgevingsproces in Nederland. @Valcke citeert de Raad van State om een beroep te kunnen doen op de autoriteit van dit Hoge College van Staat.
Hij had ook Thierry Baudet of Pepijn van Houwelingen kunnen citeren, maar er zullen weinigen zijn die aan hen autoriteit toekennen.
Omdat hij in dit geval slechts een specifiek gedeelte uit het advies van de Raad van State citeert, lijkt het net of de Raad van State de stelling van @Valcke onderschrijft. Dat is geenszins het geval. De Raad van State is helemaal niet tegen het treffen van maatregelen voor specifiek mensen zonder vaccinatie. De Raad van State adviseert de regering om het wetsvoorstel op een aantal punten meer uit te leggen.
Daarnaast speelt er mijns inziens nóg een misverstand in de recente postings in dit topic. Als de Raad van State schrijft dat 'er in de toelichting niet wordt ingegaan op de vraag in hoeverre (enz...)' kun je 'de toelichting' opvatten als de toelichting van de Raad van State. Dan betekent het inderdaad: daar hebben we niet naar gekeken. In dat geval kun je geen inhoudelijke mening van de RvS afleiden uit deze tekst.
Het gaat in dit geval om de toelichting op het wetsvoorstel. Dat iemand dit anders opvat, maakt niet dat zijn interpretatie juist is of gevolgd zou moeten worden. Dan heb je simpelweg te maken met iemand die niet goed begrijpt hoe het wetgevingsproces eruit ziet in Nederland.
Maar volgens mij wordt er met 'de toelichting' bedoeld: de toelichting bij het wetsvoorstel. En dán is het wel wat anders, dan kun je eruit afleiden: wat jammer dat die afweging van effectiviteit van de verschillende maatregelen niet is opgenomen in de toelichting. Dat zegt dus wel degelijk iets over hoe de RvS hier naar kijkt.
Het gaat hierbij niet om de inhoud van de voorgestelde maatregelen. De regering moet enkel beter motiveren waarom het nodig is.