Klopt op zich, maar De Rijssenaar is toch met klagen begonnen? Bovendien is deze predikant geen openbaar medeforummer voor zover ik weet, hij waarschuwt er zelfs tegen. Als iemand over mij klaagt op een forum waar ik geen lid van ben, ik noem nu maar wat: een forum over modelbouw, dan voel ik me nou niet echt de eerst aangewezen persoon om daar een account aan te gaan maken om het uit te praten.DDD schreef: ↑28 apr 2025, 22:56 Ik vind het een mooie bijdrage, maar ik denk dat de dominee in kwestie ook prima zelf een hartelijke uitnodiging kan sturen om dit met hem te bespreken. Dat is een kwestie van op 'contact' klikken en het goede voorbeeld geven.
Je kunt hier natuurlijk de gewone kerkleden wel oproepen om de minste te zijn, maar dat is niet hoe Jezus het voordeed.
De minste zijn, dat is primair de roeping voor de leiders in de kerk. Dat aspect mis ik in je bijdrage.
Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet
Denk dat je laatste zin niet klopt. Het is de roeping van elke christen. 1 Petrus 5 : 5, Romeinen 12 : 10, Filippenzen 2 : 3DDD schreef: ↑28 apr 2025, 22:56 Ik vind het een mooie bijdrage, maar ik denk dat de dominee in kwestie ook prima zelf een hartelijke uitnodiging kan sturen om dit met hem te bespreken. Dat is een kwestie van op 'contact' klikken en het goede voorbeeld geven.
Je kunt hier natuurlijk de gewone kerkleden wel oproepen om de minste te zijn, maar dat is niet hoe Jezus het voordeed.
De minste zijn, dat is primair de roeping voor de leiders in de kerk. Dat aspect mis ik in je bijdrage.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Als mensen er last van hebben vind ik ook niet prettig.. tis niet de bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten.. maar het komt inderdaad wel voort uit mijn eigen worsteling hier mee. Tis heel moeilijk, het is iets wat langzaam aan groeit
Is het niet mogelijk om mijn naam te veranderen en wat berichten te verwijderen? Dan kan ik wel gewoon deelnemen aan forum en misschien is het inderdaad wijzer om geen concrete stituaties te bespreken, maar gewoon wat algemener te houden.. Sta ik ook voor open. Maar weet niet of het mogelijk is.. zie het zo snel niet staan.
Is het niet mogelijk om mijn naam te veranderen en wat berichten te verwijderen? Dan kan ik wel gewoon deelnemen aan forum en misschien is het inderdaad wijzer om geen concrete stituaties te bespreken, maar gewoon wat algemener te houden.. Sta ik ook voor open. Maar weet niet of het mogelijk is.. zie het zo snel niet staan.
Naam veranderen wordt niet gewaardeerd door de moderators. Berichten weghalen gaat denk ik ook niet. Gewoon uithuilen en opnieuw beginnen. SuccesDe Rijssenaar schreef: ↑28 apr 2025, 23:50 Als mensen er last van hebben vind ik ook niet prettig.. tis niet de bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten.. maar het komt inderdaad wel voort uit mijn eigen worsteling hier mee. Tis heel moeilijk, het is iets wat langzaam aan groeit

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik vind de dingen die je noemt wel het kenmerk-van-het-ware. Ik ben blij dat de dominee het niet nalaat om naar voren te halen. Het komt ook terug in Bunyan's boek (geschreven in de gevangenis):Robbie schreef: ↑28 apr 2025, 19:22Dit is een opmerking waar ik echt een poosje op heb zitten kauwen. Wat ik me nu afvraag: waar doelt ds op met die lossere levensstijl? Alles doen wat God verboden heeft? Dat denk ik niet. Ik denk dat ds concreet bedoelt dingen als broeken dragen als vrouw, oorbellen, nagellak en meer van dat soort dingen. Dat is geen los vermoeden, maar dat maak ik op uit een deel van de HC-preek van deze zelfde dominee een week eerder over het Heilig Avondmaal, waarin hij het nodige benoemde over de gewenste levensstijl van degenen die deel nemen aan het Heilig Avondmaal.KDD schreef: ↑28 apr 2025, 18:39 (...) Hij vertelde ook hoe vaak mensen die klagen dat er niet genoeg Christus in de prediking zit en daarom naar een andere kerk gaan, ook een lossere levensstijl gaan leiden. Hij zei dat een grotere kennis van Christus ook zal resulteren in een zorgvuldig leven. (...)
Persoonlijk ken ik vanuit mijn nabije omgeving verschillende mensen die vanuit de GG overgegaan zijn naar CGK (alle flanken) of PKN (bond). En inderdaad: broeken, oorbellen en nagellak en dat soort zaken zijn geen issue meer. Wat wel een issue is, dat het zo goed als allemaal mensen zijn die geloof heel belangrijk vinden. Die Gods woord (ja: in de HSV of soms NBV21) zeker niet dicht laten, die serieus ermee bezig zijn, die een biddend leven leiden, van wier leven echt iets uitgaat. Mensen, laten we alstjeblieft niet al onze inzet erop richten om donkerzwarte kleding of dat soort zaken als kenmerk-van-het-ware uit te dragen. De eerste christenen (we weten wel: die op de brandstapels omkwamen of voor de leeuwen werden gegooid) waren herkenbaar aan hun levenstijl: hoe ze DEDEN en LEEFDEN. Zij waren wél eerlijk in de handel, zij liepen er níet de kantjes vanaf in hun werk, zij zorgden wél voor bijvoorbeeld zieken, gehandicapten, weduwen, gevangenen en juist daardoor vielen ze op. (dus niet door het dragen van de mode van 50 jaar geleden). Lees en overdenk in dit verband Mattheus 25 : 34 - 46. Zou dat geen aanwijzigen geven voor wat een "nauwgezette levensstijl" of een "zorgvuldig leven" werkelijk inhoudt?
(...)
Allereerst: de pelgrims waren gekleed in een gewaad, geheel verschillend van het gewaad van de mensen, die hier kermis hielden; iedereen zag hen daarom aan, alle ogen richtten zich op hen: sommigen zeiden, dat het zotten en gekken waren, anderen beweerden: het zijn buitenlanders. (1Cor.2:7, 8).
Ten tweede waren zij niet minder verwonderd over hun taal. Want daar waren er maar weinigen, die hen verstaan konden; zij spraken natuurlijk de tale Kanaäns en zij die hier kermis hielden, waren mensen van deze wereld, zodat zij elkaar van het ene einde van de kermis tot het andere niet konden verstaan.
Ten derde. Wat echter de kooplieden niet weinig verbaasde, was, dat deze pelgrims al de waren, die hier werden geveild, van zeer weinig belang achtten; ja van zo weinig belang, dat zij die niet eens wilden aanzien; want als men hen toeriep, dat zij wat zouden kopen, staken zij hun vingers in de oren en riepen: Wend mijn ogen af, opdat zij geen ijdelheid zien (Ps.119:37); en opwaarts ziende gaven zij te kennen, dat hun burgerschap en wandel in de hemel was (Fil.3:19, 20).
(...)
Ik vind ook dat wat Steef Post over schreef en waar @DDD zo eens mee was moet ook naar voren gehaald als het over deze dingen gaat. Tot nu heb ik alleen maar positieve dingen over ds. Huijser gevonden.
Je schrijft ook hoe de vroege kerk leefde. Waar heb je dat gelezen?
Als dit alles gaat over de heldere uiteenzetting van de sleutelmacht van de kerk dan weet ik niet meer waar we aan toe zijn. Of... beter, ik weet het nu maar al te goed. Een heldere preek, die de zaken aanwijst en bij name noemt wekt ergernis. Ik lees dat ook dat het noodzakelijk is dat er ergernissen komen, maar van die mensen die de ergernissen veroorzaakt staat ook wat... en dan mogen we toch wel heel voorzichtig zijn als we een geroepen en gezonden dienstknecht van God tegenstaan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Johann Gottfried Walther
Voor de duidelijkheid, zijn hier echt mensen die menen, dat het niet lezen van de Statenvertaling of bij vrouwen het dragen van een gekleurde hoed, kenmerken zijn van niet ware christenen? Of dwalen die mensen ernstig??
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Deze discussie gaat nu vooral over de preek van de week ervoor, 6 april, voor wie het Avondmaal is ingesteld.-DIA- schreef: ↑29 apr 2025, 00:55 Als dit alles gaat over de heldere uiteenzetting van de sleutelmacht van de kerk dan weet ik niet meer waar we aan toe zijn. Of... beter, ik weet het nu maar al te goed. Een heldere preek, die de zaken aanwijst en bij name noemt wekt ergernis. Ik lees dat ook dat het noodzakelijk is dat er ergernissen komen, maar van die mensen die de ergernissen veroorzaakt staat ook wat... en dan mogen we toch wel heel voorzichtig zijn als we een geroepen en gezonden dienstknecht van God tegenstaan.
Daar hoeven wij toch niet over te discussiëren? Hebben wij daar over te beslissen of wat ook? Hebben wij kennis van wat er in het binnenste van een ander omgaat? Is dat niet tussen de ziel en God? Overigens, die preek is volgens mij ook niet meer na te luisteren.Narcis schreef: ↑29 apr 2025, 08:43Deze discussie gaat nu vooral over de preek van de week ervoor, 6 april, voor wie het Avondmaal is ingesteld.-DIA- schreef: ↑29 apr 2025, 00:55 Als dit alles gaat over de heldere uiteenzetting van de sleutelmacht van de kerk dan weet ik niet meer waar we aan toe zijn. Of... beter, ik weet het nu maar al te goed. Een heldere preek, die de zaken aanwijst en bij name noemt wekt ergernis. Ik lees dat ook dat het noodzakelijk is dat er ergernissen komen, maar van die mensen die de ergernissen veroorzaakt staat ook wat... en dan mogen we toch wel heel voorzichtig zijn als we een geroepen en gezonden dienstknecht van God tegenstaan.
Net een preek van Ralph Erskine gelezen over Evangelische verootmoediging. Als die preek waar is en m.i. is dat zo dan dwalen wij allemaal.Johann Gottfried Walther schreef: ↑29 apr 2025, 08:07 Voor de duidelijkheid, zijn hier echt mensen die menen, dat het niet lezen van de Statenvertaling of bij vrouwen het dragen van een gekleurde hoed, kenmerken zijn van niet ware christenen? Of dwalen die mensen ernstig??
Hier valt nog genoeg op te zeggen, maar de oorzaak dat hier steeds over gediscussieerd wordt, is iemand uit de gemeente die uitspraken van de ds op internet blijft gooien, maar het niet met de dominee zelf lijkt te bespreken.-DIA- schreef: ↑29 apr 2025, 10:36Daar hoeven wij toch niet over te discussiëren? Hebben wij daar over te beslissen of wat ook? Hebben wij kennis van wat er in het binnenste van een ander omgaat? Is dat niet tussen de ziel en God? Overigens, die preek is volgens mij ook niet meer na te luisteren.Narcis schreef: ↑29 apr 2025, 08:43Deze discussie gaat nu vooral over de preek van de week ervoor, 6 april, voor wie het Avondmaal is ingesteld.-DIA- schreef: ↑29 apr 2025, 00:55 Als dit alles gaat over de heldere uiteenzetting van de sleutelmacht van de kerk dan weet ik niet meer waar we aan toe zijn. Of... beter, ik weet het nu maar al te goed. Een heldere preek, die de zaken aanwijst en bij name noemt wekt ergernis. Ik lees dat ook dat het noodzakelijk is dat er ergernissen komen, maar van die mensen die de ergernissen veroorzaakt staat ook wat... en dan mogen we toch wel heel voorzichtig zijn als we een geroepen en gezonden dienstknecht van God tegenstaan.
Ik hoor niets vreemds in deze preken. Alleen een dominee die zaken scherp durft te zeggen.
Maar als ik vreemde dingen in een preek hoor, bespreek ik dat met de dominee en niet op een forum. Dit gaat steeds meer lijken op gelijkgestemden zoeken.
Dat is absoluut waar maar deze discussie draait er nou juist om of een avondmaalganger een ware avondmaalsganger kan zijn als hij/zij de door zijn dominee gewenste (niet op de Bijbel gefundeerde) kledingvoorschriften volgt. Dus er wordt juist op basis van uiterlijkheden een beslissing gemaakt over iemands binnenste-DIA- schreef: ↑29 apr 2025, 10:36Daar hoeven wij toch niet over te discussiëren? Hebben wij daar over te beslissen of wat ook? Hebben wij kennis van wat er in het binnenste van een ander omgaat? Is dat niet tussen de ziel en God? Overigens, die preek is volgens mij ook niet meer na te luisteren.Narcis schreef: ↑29 apr 2025, 08:43Deze discussie gaat nu vooral over de preek van de week ervoor, 6 april, voor wie het Avondmaal is ingesteld.-DIA- schreef: ↑29 apr 2025, 00:55 Als dit alles gaat over de heldere uiteenzetting van de sleutelmacht van de kerk dan weet ik niet meer waar we aan toe zijn. Of... beter, ik weet het nu maar al te goed. Een heldere preek, die de zaken aanwijst en bij name noemt wekt ergernis. Ik lees dat ook dat het noodzakelijk is dat er ergernissen komen, maar van die mensen die de ergernissen veroorzaakt staat ook wat... en dan mogen we toch wel heel voorzichtig zijn als we een geroepen en gezonden dienstknecht van God tegenstaan.
-
Wat zegt hij dan?huisman schreef: ↑29 apr 2025, 11:10Net een preek van Ralph Erskine gelezen over Evangelische verootmoediging. Als die preek waar is en m.i. is dat zo dan dwalen wij allemaal.Johann Gottfried Walther schreef: ↑29 apr 2025, 08:07 Voor de duidelijkheid, zijn hier echt mensen die menen, dat het niet lezen van de Statenvertaling of bij vrouwen het dragen van een gekleurde hoed, kenmerken zijn van niet ware christenen? Of dwalen die mensen ernstig??
- Maanenschijn
Ik vind dat Rijssenaar hard aangepakt wordt.
Rijssenaar blijkt een jonge gast die zaken oppikt in de prediking waar hij vragen over heeft. Hij stelt die hier, mogelijk wat onhandig.
Het wordt als kritiek opgevat en doorverwezen naar zijn predikant. Vooral de GG-ers die er op reageren weten best dat in een gemeente als de GG van Rijssen de stap naar kerkenraad/predikant groot is. Ook een man als DIA heeft hier wel aangegeven dat daar grote schroom voor bestaat.
De predikanten staan in Rijssen op een voetstuk. (Zelfs het autowassen wordt nog gedaan door gemeenteleden, begreep ik van één van de predikanten). Het valt niet mee als (jonge) man met vragen of kritiek even de studeerkamer binnen te lopen in een dergelijke cultuur.
Misschien is het veel mooier om niet gelijk de boodschapper en vorm aan te pakken, maar meer het onderwerp op te pakken en dat te bespreken.
- wat zijn kenmerken van een christen in daad en gewaad?
- hoe zou een predikant de preekstoel kunnen gebruiken om mensen op te roepen tot een geheiligd leven?
- wat is een geheiligd leven rondom avondmaal en als avondmaalsganger?
Zomaar wat vragen die tot een gesprek over het onderwerp kunnen gaan.
Rijssenaar blijkt een jonge gast die zaken oppikt in de prediking waar hij vragen over heeft. Hij stelt die hier, mogelijk wat onhandig.
Het wordt als kritiek opgevat en doorverwezen naar zijn predikant. Vooral de GG-ers die er op reageren weten best dat in een gemeente als de GG van Rijssen de stap naar kerkenraad/predikant groot is. Ook een man als DIA heeft hier wel aangegeven dat daar grote schroom voor bestaat.
De predikanten staan in Rijssen op een voetstuk. (Zelfs het autowassen wordt nog gedaan door gemeenteleden, begreep ik van één van de predikanten). Het valt niet mee als (jonge) man met vragen of kritiek even de studeerkamer binnen te lopen in een dergelijke cultuur.
Misschien is het veel mooier om niet gelijk de boodschapper en vorm aan te pakken, maar meer het onderwerp op te pakken en dat te bespreken.
- hoe zou een predikant de preekstoel kunnen gebruiken om mensen op te roepen tot een geheiligd leven?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dit is niet helemaal waar. Ds. zei pas nog, meen met Pasen nog, dat de deur van de pastorie altijd open staat. Als er wat is, bespreek dat gerust met de dominee.Maanenschijn schreef: ↑29 apr 2025, 13:06 Ik vind dat Rijssenaar hard aangepakt wordt.
En predikanten moeten niet op een voetstuk worden gezet, maar betoon wel achting 'om hun ambts wil'.