Vind ik ook. Bij storm klaart de lucht weer op toch?Afgewezen schreef:..... dan kan het wel eens een beetje stormen. Niks mis mee toch?

Vind ik ook. Bij storm klaart de lucht weer op toch?Afgewezen schreef:..... dan kan het wel eens een beetje stormen. Niks mis mee toch?
Geachte Erasmiaan, toch leren de Schrift, en de 3fvE, dat twijfel zonde is...Erasmiaan schreef:Dat is wat ze je daar leren hè. Dat is weer de volmaaktheidscultus die aangehangen wordt. Maar zolang een mens zijn aardse lichaam omdraagt zal hij twijfels hebben. De Heere Jezus had na Zijn opstanding nog littekens op zijn lichaam.Lapressa schreef:Twijfel is geen Bijbels kenmerk voor een waar geloof.
Psalmen 88:16
Van de jeugd aan ben ik bedrukt en doodbrakende; ik draag Uw vervaarnissen, ik ben twijfelmoedig.
Matthéüs 21:21
Doch Jezus antwoordende zeide tot hen: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij geloof hadt en niet twijfeldet, gij zoudt niet alleenlijk doen hetgeen den vijgenboom is geschied , maar indien gij ook tot dezen berg zeidet: Word opgeheven en in de zee geworpen, het zou geschieden.
Matthéüs 28:17
En als zij Hem zagen, baden zij Hem aan; doch sommigen twijfelden.
Markus 11:23
Want voorwaar zeg Ik u, dat zo wie tot dezen berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen; en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven dat hetgeen hij zegt geschieden zal, het zal hem geworden zo wat hij zegt.
Lukas 4:23
En Hij zeide tot hen: Gij zult zonder twijfel tot Mij dit spreekwoord zeggen: Medicijnmeester, genees Uzelven; al wat wij gehoord hebben dat in Kapérnaüm geschied is, doe dat ook hier in Uw vaderland.
Jakobus 1:6
Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en neder geworpen wordt.
HET VIJFDE HOOFDSTUK DER LEER
Die leren: Dat men geen zekerheid van de toekomende volharding in dit leven kan hebben zonder bijzondere openbaring.
Want door deze leer wordt de vaste troost der ware gelovigen in dit leven weggenomen, en de twijfeling der pausgezinden in de Kerk weder ingevoerd; terwijl de Heilige Schrift deze zekerheid telkens afleidt, niet uit een bijzondere en buitengewone openbaring, maar uit de eigen merktekenen der kinderen Gods, en uit de zeer standvastige beloften Gods. Inzonderheid de apostel Paulus: Geen schepsel zal ons kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere (Rom. 8:39). En Johannes: Die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft (1 Joh. 3:24).
HET VIJFDE HOOFDSTUK DER LEER
Die leren: Dat de leer van de verzekerdheid der volharding en der zaligheid uit haar eigen aard en natuur een oorkussen des vleses is, en voor de godvruchtigheid, goede zeden, gebeden en andere heilige oefeningen schadelijk; maar dat het daarentegen prijselijk is daaraan te twijfelen.
Want dezen betonen dat zij de kracht der Goddelijke genade en de werking des inwonenden Heiligen Geestes niet kennen. En zij wederspreken den apostel Johannes, die het tegendeel met uitdrukkelijke woorden leert in zijn eersten zendbrief: Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard wat wij zijn zullen. Maar wij weten dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien gelijk Hij is. En een iegelijk die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij rein is (1 Joh. 3:2, 3). Daarenboven worden deze wederlegd door de voorbeelden van de heiligen, zo des Ouden als des Nieuwen Testaments, dewelke, alhoewel zij van hun volharding en zaligheid zeker waren, nochtans in de gebeden en andere oefeningen der godzaligheid volhardend zijn geweest.
Dat is een niet erg rechtzinnige uitdrukking...freek schreef:
Gijs, je moet eens minder naar dit soort verhaaltjes luisteren. Juist op dit soort avonden wordt absoluut niet geleerd dat je 'erbij' hoort, zonder geloof. Wel wordt benadrukt dat God je 'erbij' wil hebben. Uit genade, door het geloof. Omdat Hij de wereld zo lief had.
.
15 Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengene die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.Afgewezen schreef:Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik heb toch ook 'getuigenissen' gelezen waarin ik dat wel heel duidelijk bespeurde.freek schreef:Ik snap ook wel wat jij bedoel, maar ik denk dat juist déze houding voorkomt bij jongeren uit onze gezindte. Die weten heus wel wat er in hun leven gebeurd is, maar worden helaas te vaak gewogen en te licht bevonden.
Wat er dan 'gebeurd' was in het leven, was dan dat men serieus ging worden, een verlangen naar God kreeg, etc. en daaruit trok men dan de conclusie dat men bekeerd was.
Ik wil dit niet meteen koppelen aan HeartCry en JijDaar, maar ik denk dat dit gevaar ook aanwezig is.
16 Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Lapressa heeft volkomen gelijk!Erasmiaan schreef:Dat is wat ze je daar leren hè. Dat is weer de volmaaktheidscultus die aangehangen wordt. Maar zolang een mens zijn aardse lichaam omdraagt zal hij twijfels hebben. De Heere Jezus had na Zijn opstanding nog littekens op zijn lichaam.Lapressa schreef:Twijfel is geen Bijbels kenmerk voor een waar geloof.
Dus kunnen de bokken terecht zeggen dat ze Zijn stem nooit hebben gehoord!?Bert schreef:Hij roept alleen Zijn schapen, niet de bokken...
Misschien niet rechtzinnig, wel bijbels en zeker ook gereformeerd.Bert Mulder schreef:Dat is een niet erg rechtzinnige uitdrukking...freek schreef:
Gijs, je moet eens minder naar dit soort verhaaltjes luisteren. Juist op dit soort avonden wordt absoluut niet geleerd dat je 'erbij' hoort, zonder geloof. Wel wordt benadrukt dat God je 'erbij' wil hebben. Uit genade, door het geloof. Omdat Hij de wereld zo lief had.
.
God zegt nooit dat Hij alle mensen 'erbij' wil hebben...
Hij roept alleen Zijn schapen, niet de bokken...
Nadere uitlegging: Tot de bokken komt inderdaad wel de oproep tot geloof en bekering, de uitwendige roeping dus. Maar nooit de inwendige, krachtdadige roeping.Ariene schreef:Lapressa heeft volkomen gelijk!Erasmiaan schreef:Dat is wat ze je daar leren hè. Dat is weer de volmaaktheidscultus die aangehangen wordt. Maar zolang een mens zijn aardse lichaam omdraagt zal hij twijfels hebben. De Heere Jezus had na Zijn opstanding nog littekens op zijn lichaam.Lapressa schreef:Twijfel is geen Bijbels kenmerk voor een waar geloof.
Dus gelukkig leren ze daar de waarheid.
Twijfel is geen kenmerk. In bepaalde kringen word twijfel wel zo gezien, maar twijfel is zonde!
dat zegt niet dat Gods kind nooit twijfeld, maar dit moet hem/haar dan een strijd zijn.
Dus kunnen de bokken terecht zeggen dat ze Zijn stem nooit hebben gehoord!?Bert schreef:Hij roept alleen Zijn schapen, niet de bokken...
Niet Bijbels, en niet gereformeerd:freek schreef:Misschien niet rechtzinnig, wel bijbels en zeker ook gereformeerd.Bert Mulder schreef:Dat is een niet erg rechtzinnige uitdrukking...freek schreef:
.
God zegt nooit dat Hij alle mensen 'erbij' wil hebben...
Hij roept alleen Zijn schapen, niet de bokken...
Matthéüs 9:13Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
DL, verwerping der dwalingen:Doch gaat heen en leert wat het is: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
6 Die het onderscheid tussen verwerving en toe-eigening daartoe gebruiken, opdat zij den onvoorzichtigen en onervarenen dit gevoelen zouden kunnen inplanten, dat God, zoveel Hem aangaat, aan alle mensen die weldaden die door den dood van Christus verkregen worden, gelijkelijk heeft willen mededelen; maar dat sommigen de vergeving der zonden en het eeuwige leven deelachtig worden, anderen niet, dat zulk onderscheid hangt aan hun vrijen wil, dewelke zichzelven voegt bij de genade, die zonder onderscheid aangeboden wordt, en dat het niet hangt aan die bijzondere gave der barmhartigheid, die krachtiglijk in hen werkt, opdat zij zichzelven die genade boven anderen zouden toe-eigenen.
Want dezen, zich houdende alsof zij dit onderscheid in een gezonde mening voorstelden, trachten den volke het verderfelijk venijn van de pelagiaanse dwalingen in te geven.
Geachte Refo, misschien is het tijd dat je je nick veranderd.refo schreef:Bert, jij zit samen met de DL op de stoel van God. Eigenlijk hebben jullie daar niets te maken.
Bovendien kun je alleen nog maar via de DL denken, zo lijkt het.
De predikers hebben de taak het Evangelie te verkondigen. Aan alle hoorders. Met het doel dat de hoorders geloven. Dát is bijbels.
Sommige predikers zeggen nu: dit evangelie is misschien wel niet voor u. Dat is niet de insteek die de discipelen, Paulus enz hanteerden. Predikers zijn ambassadeurs van hun Meester met 1 missie: iedereen uitnodigen te geloven. Dat niet iedereen gelooft ligt voor rekening van de hoorders. Maar niet omdat het niet voor hen bestemd was.
De Heere verhardde het hart van Farao, omdat het nooit Zijn bedoeling was, dat Farao zou luisteren.3 Doch Ik zal Farao's hart 4verharden; en Ik zal Mijn tekenen en Mijn wonderheden in Egypteland vermenigvuldigen.
4 Farao nu zal naar ulieden niet horen, en Ik zal Mijn 5hand 6aan Egypte 7leggen, en voeren Mijn heiren, Mijn volk, de kinderen Israëls, uit Egypteland door grote 8gerichten.
5 Dan zullen de Egyptenaars weten, dat Ik de HEERE ben, wanneer Ik Mijn hand over Egypte uitstrek, en de kinderen Israëls uit het midden van hen uitleid.
15 Want Hij zegt tot Mozes: q 44Ik zal Mij ontfermen 45diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet 46desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar 47des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt 48tot Farao: rTot ditzelve heb Ik u 49verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan diens Hij wil, en 50verhardt dien Hij 51wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: 52Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, 53o mens, wie zijt gij, die 54tegen God antwoordt? sZal ook 55het maaksel tot dengene die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 56Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om 57uit denzelfden klomp te maken thet ene een vat 58ter ere, en het andere 59ter onere?
22 60En of God, willende Zijn toorn bewijzen en Zijn macht bekendmaken, met veel lankmoedigheid verdragen heeft 61de vaten des toorns, 62tot het verderf toebereid;
23 En 63opdat Hij zou bekendmaken den rijkdom Zijner heerlijkheid over 64de vaten der barmhartigheid, die Hij 65tevoren bereid heeft tot heerlijkheid?
Misschien goed om je woorden richting Refo te heroverwegen?Wesley stelde voor dat niemand meer een kwaad woord over Arminius zei, tenzij men diens werk gelezen had. Hij vond dat er ook niet meer op de arminianen gescholden mocht worden, mits men werkelijk wist wat het woord betekende. Wesley zelf achtte zich volledig op de hoogte. Hij gaf een tijdschrift uit, dat hij The Arminian noemde.
Valsch
Wesleys woorden zijn een vrome wens gebleven. De naam van Arminius bleef de volgelingen van Calvijn en Gomarus in de oren krassen. Ze gebruikten het woord om tegenstanders te blameren.
Wat heeft dit iets te maken met wat Refo zei? Of wat ik tegen Refo zei?Mister schreef:@ Bert: kwam nog een mooi gedeelte tegen in het ND van gisteren...
Misschien goed om je woorden richting Refo te heroverwegen?Wesley stelde voor dat niemand meer een kwaad woord over Arminius zei, tenzij men diens werk gelezen had. Hij vond dat er ook niet meer op de arminianen gescholden mocht worden, mits men werkelijk wist wat het woord betekende. Wesley zelf achtte zich volledig op de hoogte. Hij gaf een tijdschrift uit, dat hij The Arminian noemde.
Valsch
Wesleys woorden zijn een vrome wens gebleven. De naam van Arminius bleef de volgelingen van Calvijn en Gomarus in de oren krassen. Ze gebruikten het woord om tegenstanders te blameren.
Zo lezend vraag ik me af of je de DL uberhaubt weleens gelezen hebt. De DL is er namenlijk glashelder over dat het evangelie aan alle hoorders moet gepredikt worden, met als doel (bevel) dat de hoorders geloven.refo schreef:Bert, jij zit samen met de DL op de stoel van God. Eigenlijk hebben jullie daar niets te maken.
Bovendien kun je alleen nog maar via de DL denken, zo lijkt het.
De predikers hebben de taak het Evangelie te verkondigen. Aan alle hoorders. Met het doel dat de hoorders geloven. Dát is bijbels.