Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen
Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp
Upquark; je wordt vandaag met ere genoemd in een column op de Achterkrant!! 

helma schreef:Upquark; je wordt vandaag met ere genoemd in een column op de Achterkrant!!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Nou, ik ken ze wel die ervan smullen. Hoe meer gekke accoorden, hoe liever. Die vinden al dat gewone maar saai...Upquark schreef:Tja, ik kan het notenschrift wel ontcijferen, maar ik heb nog geen idee hoe dit klinkt. Niet fraai, leid ik af uit de voorgaande posts?Hendrikus schreef:Een accoord dat afwijkt van de normale grote en kleine drieklanken, doordat er tonen aan toegevoegd zijn en/of tonen gewijzigd zijn.Upquark schreef:Wat is trouwens een 'gekruid' accoord?
In onderstaand voorbeeld zie je links het begin van Psalm 87 in een basisharmonisatie, rechts een harmonisatie met twee van die "gekruide" accoorden.
~~Soli Deo Gloria~~
Haha, heb het gelezen, mooi stukje. En tja, daar doe je het voor! Wel goed dat ik er anoniem in sta, ik ben ook maar een simpele uploaderd!helma schreef:Upquark; je wordt vandaag met ere genoemd in een column op de Achterkrant!!

www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Hendrikus schreef: Nou, ik ken ze wel die ervan smullen. Hoe meer gekke accoorden, hoe liever. Die vinden al dat gewone maar saai...

(behalve dan: hoe meer gekke akkoorden, hoe liever. Dat komt niet overeen met mijn smaak. Maar een goed gespeeld (!) koraal uit de Zwart/Asma-hoek doet mij veel meer dan een even goed gespeeld koraal uit het boek van Worp.)
Ik ben wel benieuwd wat jij en anderen vind van een zogenaamd septiem akkoord bij bepaalde psalmen, of schaar je dat ook onder gekruide akkoorden?Hendrikus schreef: Nou, ik ken ze wel die ervan smullen. Hoe meer gekke accoorden, hoe liever. Die vinden al dat gewone maar saai...
En van een toonsverhoging midden in een couplet, bijvoorbeeld psalm 68 of 86?
http://www.kerkinhetmidden.nl/node/633
Ik ben overigens benieuwd: is er nog iemand naar de presentatie in de Bovenkerk geweest?
Ik ben overigens benieuwd: is er nog iemand naar de presentatie in de Bovenkerk geweest?
Dat is geen septiemaccoord, maar een overmatig kwintsextaccoord. En je kunt het rekenen tot de gekruide accoorden, want het komt niet voor in de toonladders waaruit de psalmmelodieën zijn opgebouwd. Niet te vaak gebruiken, zoiets.ejvl schreef:Ik ben wel benieuwd wat jij en anderen vind van een zogenaamd septiem akkoord bij bepaalde psalmen, of schaar je dat ook onder gekruide akkoorden?Hendrikus schreef: Nou, ik ken ze wel die ervan smullen. Hoe meer gekke accoorden, hoe liever. Die vinden al dat gewone maar saai...
En van een toonsverhoging midden in een couplet, bijvoorbeeld psalm 68 of 86?
Moduleren tijdens een vers? Moest verboden worden. Zó zijn de melodieën niet gemaakt. Het is een trucje dat ontleend is aan de amusementsmuziek, dat wil je in de kerk toch niet toepassen? Pure effectjagerij. Een gemeente is geen koor, dus je houdt je aan de melodie zoals die in het psalmboekje staat. Zodra er in de psalmboekjes ook modulaties voorkomen, praten we verder.
~~Soli Deo Gloria~~
Vind je dat het voor een koor wel ok is? En wat is je mening over moduleren tussen coupletten?Hendrikus schreef:Moduleren tijdens een vers? Moest verboden worden. Zó zijn de melodieën niet gemaakt. Het is een trucje dat ontleend is aan de amusementsmuziek, dat wil je in de kerk toch niet toepassen? Pure effectjagerij. Een gemeente is geen koor, dus je houdt je aan de melodie zoals die in het psalmboekje staat. Zodra er in de psalmboekjes ook modulaties voorkomen, praten we verder.
- MarthaMartha
moduleren is toch dat je in een vers opeens hoger gaat?wim schreef:Vind je dat het voor een koor wel ok is? En wat is je mening over moduleren tussen coupletten?Hendrikus schreef:Moduleren tijdens een vers? Moest verboden worden. Zó zijn de melodieën niet gemaakt. Het is een trucje dat ontleend is aan de amusementsmuziek, dat wil je in de kerk toch niet toepassen? Pure effectjagerij. Een gemeente is geen koor, dus je houdt je aan de melodie zoals die in het psalmboekje staat. Zodra er in de psalmboekjes ook modulaties voorkomen, praten we verder.
ik vind dat soms wel mooi en juist een accent leggen op de inhoud.
Bij psalm 116 vers 3 bijvoorbeeld, maar er zijn er wel meer....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- Johann Gottfried Walther
Moduleren is veranderen van toonsoort. Dat moet je als organist echt goed kunnen, anders niet doen.MarthaMartha schreef:moduleren is toch dat je in een vers opeens hoger gaat?wim schreef:Vind je dat het voor een koor wel ok is? En wat is je mening over moduleren tussen coupletten?Hendrikus schreef:Moduleren tijdens een vers? Moest verboden worden. Zó zijn de melodieën niet gemaakt. Het is een trucje dat ontleend is aan de amusementsmuziek, dat wil je in de kerk toch niet toepassen? Pure effectjagerij. Een gemeente is geen koor, dus je houdt je aan de melodie zoals die in het psalmboekje staat. Zodra er in de psalmboekjes ook modulaties voorkomen, praten we verder.
Ik ben ook tegen het moduleren binnen een vers.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Binnen een vers is alleen functioneel in slechts een enkel geval in ons psalmboek van 1773. Bijvoorbeeld bij de genoemde psalm 116 vers 3 en in psalm 77 geloof ik. Er zijn echt niet zoveel psalmen waarbij dit bij de tekst past.Johann Gottfried Walther schreef:Moduleren is veranderen van toonsoort. Dat moet je als organist echt goed kunnen, anders niet doen.MarthaMartha schreef:moduleren is toch dat je in een vers opeens hoger gaat?wim schreef:Vind je dat het voor een koor wel ok is? En wat is je mening over moduleren tussen coupletten?Hendrikus schreef:Moduleren tijdens een vers? Moest verboden worden. Zó zijn de melodieën niet gemaakt. Het is een trucje dat ontleend is aan de amusementsmuziek, dat wil je in de kerk toch niet toepassen? Pure effectjagerij. Een gemeente is geen koor, dus je houdt je aan de melodie zoals die in het psalmboekje staat. Zodra er in de psalmboekjes ook modulaties voorkomen, praten we verder.
Ik ben ook tegen het moduleren binnen een vers.
En je moet het als organist ook kunnen. Ik zou het in elk geval niet kunnen. Wel tussen verzen en dat gebeurt ook veel vaker. Daar zie ik zeker geen bezwaar in.
En inderdaad, de gemeente is geen koor, zoals Hendrikus opmerkt. Maar we zouden wel graag de gemeentezang op een hoger plan tillen. Ik denk echt dat daaraan kan bijdragen, mits goed uitgevoerd! Mensen gaan meer nadenken over wat ze zingen, hoop ik. Maar met registratie kun je dat ook bereiken als het goed is (en een fatsoenlijk orgel hebt...)
Een nog niet genoemd voorbeeld is ps. 56:4. Bijna standaard op psalm-cd's om halverwege te moduleren.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Dat ligt er maar aan welke cd´s je koopt. Ze komen in mijn collectie gelukkig niet voorUpquark schreef:Een nog niet genoemd voorbeeld is ps. 56:4. Bijna standaard op psalm-cd's om halverwege te moduleren.

~~Soli Deo Gloria~~
Ik mis in de discussie het moduleren binnen een regel, maar durf dat bijna niet aan te stippen gezien de reactie hier.
In de kerk waar ik jaren heb gezeten werd dit af en toe gedaan (het is maar bij een paar verzen goed mogelijk), o.a. bij Ps. 89:8. Ik ken een organist die het ook deed bij Ps. 85:4. Om dan ervoor te zorgen dat de gemeente niet in de oude hoogte doorzingt lichtte hij een fractie van een seconde voor het einde van het woord zijn handen op waardoor kleine stilte viel en heel de gemeente in de nieuwe toonhoogte doorging.
Zolang het netjes gebeurd en er geen verwaring ontstaat ben ik er geen tegenstander van. De ervaring is duidelijk dat door moduleren er beter gezongen wordt. Ik ken verschillende organisten die zeggen het heel duidelijk te merken. Muziek mag ook emotie losmaken, daar is het voor bedoelt.
Overigens is het moduleren niet het veranderen van toonsoort, zoals hier wordt gesuggereerd. Er wordt alleen van toonhoogte veranderd. De toonsoort (bijv. Jonisch of Majeur) blijft hetzelfde. In die zin in moduleren niet zo moeilijk als je een beetje kan harmoniseren.
In de kerk waar ik jaren heb gezeten werd dit af en toe gedaan (het is maar bij een paar verzen goed mogelijk), o.a. bij Ps. 89:8. Ik ken een organist die het ook deed bij Ps. 85:4. Om dan ervoor te zorgen dat de gemeente niet in de oude hoogte doorzingt lichtte hij een fractie van een seconde voor het einde van het woord zijn handen op waardoor kleine stilte viel en heel de gemeente in de nieuwe toonhoogte doorging.
Zolang het netjes gebeurd en er geen verwaring ontstaat ben ik er geen tegenstander van. De ervaring is duidelijk dat door moduleren er beter gezongen wordt. Ik ken verschillende organisten die zeggen het heel duidelijk te merken. Muziek mag ook emotie losmaken, daar is het voor bedoelt.
Overigens is het moduleren niet het veranderen van toonsoort, zoals hier wordt gesuggereerd. Er wordt alleen van toonhoogte veranderd. De toonsoort (bijv. Jonisch of Majeur) blijft hetzelfde. In die zin in moduleren niet zo moeilijk als je een beetje kan harmoniseren.