Wandelende schreef:Verschillende personen zie ik in dit topic spreken over het feit dat de kinderdoop gebaseerd zou zijn op "indirect bewijs" en dus niet als direct bewijs Bijbels bewijs gezien kan worden.
Bij het onderzoeken van dit punt stuitte ik op een ander punt, ik ben benieuwd of daar mensen op willen reageren.
In de Bijbel staat nergens een tekst (zo u wilt: direct bewijs) dat vrouwen deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Toch is dat (m.i. terecht) een zeer gangbaar gebruik dat mannen èn vrouwen deelnemen. Voor zover mijn kennis reikt zijn er mij geen kerken bekend waar dit anders is.
Hoe verklaren de desbetreffende personen dit dan? Of zie ik "direct bewijs" over het hoofd t.a.v. vrouwen aan het Heilig Avondmaal?
Op het antwoord van Posthoorn wil ik nog dit toevoegen:
Er staat een duidelijk direct bewijs voor de geloofsdoop in Markus 16 vers 15 en 16.
De Heere Jezus zegt het Zelf:
15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.
16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
Dit zijn de woorden van de Heere Zelf. Hij spreekt ze uit in die betreffende volgorde.
Dit betreft onderwijs aan mensen die kunnen horen én begrijpen.
Ik durf de volgorde die de Heere heeft ingesteld niet om te draaien, en te beginnen met de doop op voorhand, en later het onderwijs, zonder dat we weten of er geloof zal komen.
Filippus volgt volkomen de instelling van de Heere Jezus: Hij vraagt aan de Moorman
nadat hij onderwezen is:
Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
En (
na deze geloofsbelijdenis) daalden beiden af in het water, zo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.
Mijn vraag aan Wandelende is:
Is dit genoeg 'direct bewijs' t.a.v. de geloofsdoop?