Valt wel mee hoor. We hebben het over een dominee waarbij de kerkelijke en geestelijke verbondenheid, over de brokstukken van 1953 heen, tot uiting komt. Ik zie het gedeelte wat u als "verschrikkelijk" kwalificeerd nog niet echt.Orchidee schreef:Verschrikkelijke discussie!Mannes schreef:Heeft meerdere keren van zijn kansel aangegeven dat hij zich verbonden voelt met de rechterflank van de GG en dat daar ook zuivere predikanten zijn etc.GGotK schreef: Ik ben benieuwd, want de enige feitelijkheid die ik tot nu ken is de toespraak bij intrede zoals beschreven hierboven. Maar misschien schaar je dat onder warme gevoelens?
Heeft in een interview (Terdege) aangegeven dat hij meerdere keren is gesticht en versterkt door wijlen ds van Belzen.
Zuivere predikanten, warme gevoelens, koude harten......
Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Weekdiensten
Re: RE: Re: Weekdiensten [3]
Re: Weekdiensten [3]
@Mannes wil je nog reageren?liz boer schreef:Ik spot niet!!! wat bedoel je?Mannes schreef:Drijf er de spot niet mee.liz boer schreef:En gehoorzaam zijn?Desiree schreef:Vanavond naar de kerk gaan... en wij zullen bidden om Zijn zegen..
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-
Is de dienst nog ergens te beluisteren??Pianoman schreef:Ik vond de toespraak van ds. Van der Tang eigenlijk niet heel vriendelijk bij zulk een "welkom". Inderdaad ging het al heel snel over de verschillen. De naam "Mallan" werd niet genoemd, maar ik voelde hem wel opkomen.
Ds. Sonnevelt reageerde uiterst professioneel en pastoraal (en zelfs meer dan dat).
Ongetwijfeld zullen ze collegiaal met elkaar omgaan, maar deze woorden van ds. Van der Tang op deze plaats en op dit moment waren - naar mijn bescheiden mening - niet helemaal gepast. Jammer.
Ik vond je opmerking sarcastisch overkomen, gelukkig bedoel je dat schijnbaar niet zo.liz boer schreef: @Mannes wil je nog reageren?
Ik snap niet dat je het sarcatisch vond het is een legitime vraag, bidden naar de kerk gaan en gehoorzaam zijn,Mannes schreef:Ik vond je opmerking sarcastisch overkomen, gelukkig bedoel je dat schijnbaar niet zo.liz boer schreef: @Mannes wil je nog reageren?
ik dacht aan mattheus 7 : 24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.
26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.
28 En het is geschied, als Jezus deze woorden geëindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;
29 Want Hij leerde hen, als macht hebbende, en niet als de Schriftgeleerden.
Laten we hopen dat deze gehoorzaamheid ons nog geschonken wordt.liz boer schreef:Ik snap niet dat je het sarcatisch vond het is een legitime vraag, bidden naar de kerk gaan en gehoorzaam zijn,Mannes schreef:Ik vond je opmerking sarcastisch overkomen, gelukkig bedoel je dat schijnbaar niet zo.liz boer schreef: @Mannes wil je nog reageren?
ik dacht aan mattheus 7 : 24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.
26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.
28 En het is geschied, als Jezus deze woorden geëindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;
-
En wat doe je in de tussentijd dan met deze woorden?Mannes schreef:Laten we hopen dat deze gehoorzaamheid ons nog geschonken wordt.
Er staat niet Een iegelijk die deze Mijn woorde hoort en geschonken wordt dat hij de doet. Ik begrijp echt wel wat je bedoelt hoor Mannes, maar dan schuil je achter je onmacht weg. De Heere eist bekering en geloof, als je in de dordtse leerregels leest zie je beiden erin staan.Mannes schreef:Laten we hopen dat deze gehoorzaamheid ons nog geschonken wordt.liz boer schreef:Ik snap niet dat je het sarcatisch vond het is een legitime vraag, bidden naar de kerk gaan en gehoorzaam zijn,Mannes schreef:Ik vond je opmerking sarcastisch overkomen, gelukkig bedoel je dat schijnbaar niet zo.liz boer schreef: @Mannes wil je nog reageren?
Hoofdstuk 1 par 6 Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend, en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil. Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
Bovendienhoofdstuk 2 par 5 Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
hfds 1 par 3 En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? , Rom. 10:14, 15,.
hoofdstuk 1 par 10 De oorzaak van deze genadige verkiezing is eniglijk het welbehagen Gods, niet daarin bestaande, dat Hij enige hoedanigheden of werken der mensen, uit alle mogelijke voorwaarden, tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen; maar hierin, dat Hij enige bepaalde personen uit de gemene menigte der zondaren Zich tot een eigendom heeft aangenomen. Gelijk geschreven is: Als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, enz., werd tot haar , namelijk Rebekka, gezegd: De meerdere zal den mindere dienen; gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat , Rom. 9:11-13,. En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven , Hand. 13:48,.
Je ziet beide kanten staan in de DL deze beide kanten zijn gegrond op het Woord van God. Wij kunnen niet wegkomen met zeggen: dat ons die gehoorzaamheid nog eens geschonken wordt.hoofdstuk 2 par 6 Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld.
Bevestiging en intrede ds. W.Harinck: indrukwekkend en ontroerend!
Te weinig.. Wat heeft u er mee gedaan?GJdeBruijn schreef:En wat doe je in de tussentijd dan met deze woorden?Mannes schreef:Laten we hopen dat deze gehoorzaamheid ons nog geschonken wordt.
Vroeger nog catechesatie gehad uit Ledeboer.GJdeBruijn schreef:En wat doe je in de tussentijd dan met deze woorden?Mannes schreef:Laten we hopen dat deze gehoorzaamheid ons nog geschonken wordt.
71 V- Wat moeten de kinderen dan doen?
A-Bidden, Gods woord lezen en gehoorzaam zijn.
-
- Verbannen
Zeker! Erg persoonlijk ook, zowel de bevestiging door zijn vader als ook de intrededienst.Pianoman schreef:Bevestiging en intrede ds. W.Harinck: indrukwekkend en ontroerend!
Er wordt wel eens laatdunkend gedaan over de ds. Harincks, maar daar dienen we ons maar verre van te houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Bij mijn weten niet. Misschien kun je hem nabestellen.johannes123 schreef:Is de dienst nog ergens te beluisteren??Pianoman schreef:Ik vond de toespraak van ds. Van der Tang eigenlijk niet heel vriendelijk bij zulk een "welkom". Inderdaad ging het al heel snel over de verschillen. De naam "Mallan" werd niet genoemd, maar ik voelde hem wel opkomen.
Ds. Sonnevelt reageerde uiterst professioneel en pastoraal (en zelfs meer dan dat).
Ongetwijfeld zullen ze collegiaal met elkaar omgaan, maar deze woorden van ds. Van der Tang op deze plaats en op dit moment waren - naar mijn bescheiden mening - niet helemaal gepast. Jammer.
Zelf vond ik de toespraak van ds. Van der Tang ergens toch wel verfrissend. Het was niet zo'n standaard, zalvende toespraak van twaalf in een dozijn met halverwege een zogenaamd grappige opmerking. Zulke toespraken horen we teveel, vind ik. Niets toevoegend. Wees maar eerlijk en origineel. Verder wenste ds. Van der Tang om samen in de schuld te komen voor de geslagen breuk in het Paradijs. Daar kan niets oo tegen zijn toch? Ik denk dat dat de weg is waarin 'we' elkaar zullen kunnen vinden.
Overigens heeft ds. Van der Tang in het bewuste artikel in de GezinsGids erkend niet veel hoop te koesteren op een hereniging met de Gereformeerde Gemeenten vanwege de breedte die volgens hem nog zeker even groot is als in 1953.
Een toespraak houd je namens de plaatselijke kerken. Een heel verhaal over de noodzaak van een of ander historisch onderzoek over ‘53 is op dat moment dus niet gepast. Wat heeft een OGGIN Kinderdijk nou te maken met een historisch onderzoek?
In mijn beleving ging kwam zijn boodschap neer op 'onderzoek doen naar de onderste steen'. Dus niet een concreet onderzoek naar '53 maar geestelijk onderzoek naar dé oorzaak van de breuk. Ik vind dat je best het pijnlijke van gescheiden optrekken mag benoemen tijdens zo' n dienst.Erskinees schreef:Een toespraak houd je namens de plaatselijke kerken. Een heel verhaal over de noodzaak van een of ander historisch onderzoek over ‘53 is op dat moment dus niet gepast. Wat heeft een OGGIN Kinderdijk nou te maken met een historisch onderzoek?