Dan nog kan je je bij een kerk aansluiten waar het Woord verkondigd wordt. Al was het maar om je rol als vredestichter in een rollebollende kerk op te pakken. Thuislezen is niet alleen zelf losstaan van de gemeente, het is ook de gemeente onthouden wat je zelf voor die gemeente te bieden hebt.Nowhere schreef:Dan weet curatorium opeens dat ik het niet naar mijn zin hebt in mijn huidige gemeente.
Sirdanilot weet precies waar ik woon.
Secor Debar meent te weten dat het om een leerverschil gaat.
Ik verheerlijk hier niet het thuislezen, maar soms is de situatie zo dat je niks anders meer kan. Ik zeg alleen dat ik ze goed kan begrijpen. En dat ik het overweeg om het ook te worden. Maar ik ga dat niet aan jullie neus hangen, waarom wel of juist niet.
In ieder geval ga ik hier niet de discussie voeren of het wel geoorloofd is of niet.
En ja WimA, inderdaad keur ik het goed! Want wat er geschreven staat over de kerk in de NGB ... ik moet de eerste kerk nog tegenkomen die zich daar volledig aanhoud. Ja het is een kerk na de zondeval, maar er is ook iets van een afspiegeling van Christus. En dat mis ik in vele kerken. Niet dat ik dat zo goed doe, maar in menig kerk in de omgeving waar ik woon gaan de gemeenteleden/kerkenraadsleden en predikanten rollend door de kerk heen. Dus inbinden WimA en niet gaan roepen dat thuislezen niet mag. Nee er mag zoveel niet!!
Is thuislezen Bijbels?
Re: Is thuislezen Bijbels?
Ik heb nooit gezegd dat ik thuislezen afkeur. En ook nooit gezegd dat het niet mag. Ik keur het juist goedWimA schreef:Oh, sorry hoor. Ik dacht dat je bewust in dit topic postte.Nowhere schreef:In ieder geval ga ik hier niet de discussie voeren of het wel geoorloofd is of niet.
Ik vind het fijn dat je inziet dat thuislezen niet mag. We zijn het ook eens dat er meer "niet mag".Nowhere schreef:En ja WimA, inderdaad keur ik het goed! Want wat er geschreven staat over de kerk in de NGB ... ik moet de eerste kerk nog tegenkomen die zich daar volledig aanhoud. Ja het is een kerk na de zondeval, maar er is ook iets van een afspiegeling van Christus. En dat mis ik in vele kerken. Niet dat ik dat zo goed doe, maar in menig kerk in de omgeving waar ik woon gaan de gemeenteleden/kerkenraadsleden en predikanten rollend door de kerk heen. Dus inbinden WimA en niet gaan roepen dat thuislezen niet mag. Nee er mag zoveel niet!!

Dat gevaar heb je ook in een kerk, zoals DIA terecht opmerkte. Als ik mij ergens qua prediking niet thuis voel, dan ga ik daar ook niet heen. Dus dan vergader ik ook leraren of een prediking naar eigen voorkeur. Tsja ik neem aan dat je naar een kerk gaat waar je het mee eens bent en niet waar je het niet mee eens bent. Althans zo zie ik het. Dus dat gevaar ... overigens staan er hier ook nog levende predikanten in de kast. Van oudvaders tot puriteinen. Van OGG tot hervormd. Dus ja ..Johann Gottfried Walther schreef:Het is al eens gezegd hier, maar er zit een gevaar aan thuislezen, dat men preken gaat zoeken die men graag wil lezen en dan er een bepaalde eenzijdigheid komt.
Ja dat zou kunnen, maar op dit moment heb ik het even gehad met het instituut kerk. Ik zeg het heel eerlijk! Dus dan kan je nog beter thuislezer worden, dan helemaal de kerk de deur uitdoen. Ooit van die kant bekeken, want thuislezer wordt je niet zomaar.Marco schreef:Dan nog kan je je bij een kerk aansluiten waar het Woord verkondigd wordt. Al was het maar om je rol als vredestichter in een rollebollende kerk op te pakken. Thuislezen is niet alleen zelf losstaan van de gemeente, het is ook de gemeente onthouden wat je zelf voor die gemeente te bieden hebt.Nowhere schreef:Dan weet curatorium opeens dat ik het niet naar mijn zin hebt in mijn huidige gemeente.
Sirdanilot weet precies waar ik woon.
Secor Debar meent te weten dat het om een leerverschil gaat.
Ik verheerlijk hier niet het thuislezen, maar soms is de situatie zo dat je niks anders meer kan. Ik zeg alleen dat ik ze goed kan begrijpen. En dat ik het overweeg om het ook te worden. Maar ik ga dat niet aan jullie neus hangen, waarom wel of juist niet.
In ieder geval ga ik hier niet de discussie voeren of het wel geoorloofd is of niet.
En ja WimA, inderdaad keur ik het goed! Want wat er geschreven staat over de kerk in de NGB ... ik moet de eerste kerk nog tegenkomen die zich daar volledig aanhoud. Ja het is een kerk na de zondeval, maar er is ook iets van een afspiegeling van Christus. En dat mis ik in vele kerken. Niet dat ik dat zo goed doe, maar in menig kerk in de omgeving waar ik woon gaan de gemeenteleden/kerkenraadsleden en predikanten rollend door de kerk heen. Dus inbinden WimA en niet gaan roepen dat thuislezen niet mag. Nee er mag zoveel niet!!
Tjonge, heb jij levende predikanten in je kast?Nowhere schreef:Ik heb nooit gezegd dat ik thuislezen afkeur. En ook nooit gezegd dat het niet mag. Ik keur het juist goedWimA schreef:Oh, sorry hoor. Ik dacht dat je bewust in dit topic postte.Nowhere schreef:In ieder geval ga ik hier niet de discussie voeren of het wel geoorloofd is of niet.
Ik vind het fijn dat je inziet dat thuislezen niet mag. We zijn het ook eens dat er meer "niet mag".Nowhere schreef:En ja WimA, inderdaad keur ik het goed! Want wat er geschreven staat over de kerk in de NGB ... ik moet de eerste kerk nog tegenkomen die zich daar volledig aanhoud. Ja het is een kerk na de zondeval, maar er is ook iets van een afspiegeling van Christus. En dat mis ik in vele kerken. Niet dat ik dat zo goed doe, maar in menig kerk in de omgeving waar ik woon gaan de gemeenteleden/kerkenraadsleden en predikanten rollend door de kerk heen. Dus inbinden WimA en niet gaan roepen dat thuislezen niet mag. Nee er mag zoveel niet!!![]()
Dat gevaar heb je ook in een kerk, zoals DIA terecht opmerkte. Als ik mij ergens qua prediking niet thuis voel, dan ga ik daar ook niet heen. Dus dan vergader ik ook leraren of een prediking naar eigen voorkeur. Tsja ik neem aan dat je naar een kerk gaat waar je het mee eens bent en niet waar je het niet mee eens bent. Althans zo zie ik het. Dus dat gevaar ... overigens staan er hier ook nog levende predikanten in de kast. Van oudvaders tot puriteinen. Van OGG tot hervormd. Dus ja ..Johann Gottfried Walther schreef:Het is al eens gezegd hier, maar er zit een gevaar aan thuislezen, dat men preken gaat zoeken die men graag wil lezen en dan er een bepaalde eenzijdigheid komt.
Ja ja nog net niet opgezetAnker schreef:Tjonge, heb jij levende predikanten in je kast?Nowhere schreef:Ik heb nooit gezegd dat ik thuislezen afkeur. En ook nooit gezegd dat het niet mag. Ik keur het juist goedWimA schreef:Oh, sorry hoor. Ik dacht dat je bewust in dit topic postte.Nowhere schreef:In ieder geval ga ik hier niet de discussie voeren of het wel geoorloofd is of niet.
Ik vind het fijn dat je inziet dat thuislezen niet mag. We zijn het ook eens dat er meer "niet mag".Nowhere schreef:En ja WimA, inderdaad keur ik het goed! Want wat er geschreven staat over de kerk in de NGB ... ik moet de eerste kerk nog tegenkomen die zich daar volledig aanhoud. Ja het is een kerk na de zondeval, maar er is ook iets van een afspiegeling van Christus. En dat mis ik in vele kerken. Niet dat ik dat zo goed doe, maar in menig kerk in de omgeving waar ik woon gaan de gemeenteleden/kerkenraadsleden en predikanten rollend door de kerk heen. Dus inbinden WimA en niet gaan roepen dat thuislezen niet mag. Nee er mag zoveel niet!!![]()

-
Je zegt zelf dat er genoeg kerken zijn in je omgeving. Het is natuurlijk een ander verhaal als dit niet het geval is.Nowhere schreef: Sirdanilot weet precies waar ik woon.
Maar blijkbaar is er geen enkele kerk goed genoeg voor jou en weet je het zelf beter.
Nou lekker opbouwend is je posting dan. Je weigert om gehoor te geven aan de opdracht om een lidmaat van Christus' Kerk te zijn en te delen in de gemeenschap der heiligen (Waar twee of drie in Zijn naam bijeenzijn.... !), en je wil dit hier op het forum ook totaal niet verder toelichten of uitleggen warom dan wel. Wat heeft het dan voor zin om dit hier te melden? Dan is het niemand tot opbouw, en kun je beter in je geheel zwijgen.
Het zou zeer zeker opbouwend zijn als je wat beter een uitleg zou geven waarom het noodmiddel thuislezen soms de beste optie is. Maar nee hoor, je presenteert gewoon 'ha de kerken zijn niet goed genoeg voor mij dus ik lees thuis en ik vertel lekker niet waarom'. Niet zo heel opbouwend.
En dat gaat veranderen als jij lekker in je eentje thuis gaat zitten? Laat staan als iedereen dat zou gaan doen?En ja WimA, inderdaad keur ik het goed! Want wat er geschreven staat over de kerk in de NGB ... ik moet de eerste kerk nog tegenkomen die zich daar volledig aanhoud. Ja het is een kerk na de zondeval, maar er is ook iets van een afspiegeling van Christus. En dat mis ik in vele kerken. Niet dat ik dat zo goed doe, maar in menig kerk in de omgeving waar ik woon gaan de gemeenteleden/kerkenraadsleden en predikanten rollend door de kerk heen. Dus inbinden WimA en niet gaan roepen dat thuislezen niet mag. Nee er mag zoveel niet!!
Merkwaardig dat jij dit post op tweede Pinksterdag...."En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen."Nowhere schreef:Afgelopen zondag twee preken thuis gelezen: Ds. C. Smits over Hooglied 4:15-16 en Ds. B. Smijtegelt over Lukas 12:23
Thuislezer ... ik kan deze mensen steeds meer begrijpen! En wellicht ga ik er mijzelf ook toe begeven.
Dat eendrachtig bijeen zijn is naar Gods orde en werd/wordt gezegend..."En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest,"
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Beste huisman, ik had een wijzer antwoord verwacht.huisman schreef:Merkwaardig dat jij dit post op tweede Pinksterdag...."En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen."Nowhere schreef:Afgelopen zondag twee preken thuis gelezen: Ds. C. Smits over Hooglied 4:15-16 en Ds. B. Smijtegelt over Lukas 12:23
Thuislezer ... ik kan deze mensen steeds meer begrijpen! En wellicht ga ik er mijzelf ook toe begeven.
Dat eendrachtig bijeen zijn is naar Gods orde en werd/wordt gezegend..."En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest,"
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Ik ben gelukkig niet wijzer dan Gods Woord.PvS schreef:Beste huisman, ik had een wijzer antwoord verwacht.huisman schreef:Merkwaardig dat jij dit post op tweede Pinksterdag...."En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen."Nowhere schreef:Afgelopen zondag twee preken thuis gelezen: Ds. C. Smits over Hooglied 4:15-16 en Ds. B. Smijtegelt over Lukas 12:23
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dan zou ik mij als ik jou was, mij nog wat meer gaan verdiepen in Gods Woord.huisman schreef:Ik ben gelukkig niet wijzer dan Gods Woord.PvS schreef:Beste huisman, ik had een wijzer antwoord verwacht.huisman schreef:Merkwaardig dat jij dit post op tweede Pinksterdag...."En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen."Nowhere schreef:Afgelopen zondag twee preken thuis gelezen: Ds. C. Smits over Hooglied 4:15-16 en Ds. B. Smijtegelt over Lukas 12:23
Het is geen uitleg wat je geeft.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Ik denk dat als je in een stad/dorp woont waar een reformatorische gemeente is (laten we voor het gemak zeggen één van de kerken die in het forumreglement genoemd worden) je eigenlijk geen geldige Bijbelse reden kan hebben om je niet bij deze gemeente aan te sluiten.
Als jullie wel een geldige Bijbelse reden weten hoor ik dat natuurlijk graag.
Als jullie wel een geldige Bijbelse reden weten hoor ik dat natuurlijk graag.
Jongens, rustig aan! Niet allemaal tegelijk!
Voel me hier afgekraakt worden en hoe verkeerd ik wel niet bezig ben.
Kan het ook op een andere manier?
In ieder geval ga ik mij niet lopen verdedigen, maar veel meer wekt het bij mij wrang op.

In ieder geval ga ik mij niet lopen verdedigen, maar veel meer wekt het bij mij wrang op.
Maar wat wil je dan? Moeten we allemaal dan maar begripvol meeknikken?Nowhere schreef:Jongens, rustig aan! Niet allemaal tegelijk!![]()
Verstuurd van mijn GT-S5360 met Tapatalk
- Bert Mulder
- Contacteer:
Met dat goedkeuren ga je tegen Christus en de Schrift inNowhere schreef:Ik heb nooit gezegd dat ik thuislezen afkeur. En ook nooit gezegd dat het niet mag. Ik keur het juist goedWimA schreef:Oh, sorry hoor. Ik dacht dat je bewust in dit topic postte.Nowhere schreef:In ieder geval ga ik hier niet de discussie voeren of het wel geoorloofd is of niet.
Sent from my GT-P7500M using Tapatalk
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ja, maar dit is ook een (discussie)forum. We zijn hier gewend onze mening te geven (hopelijk op basis van goede argumenten).Nowhere schreef:Jongens, rustig aan! Niet allemaal tegelijk!![]()
Als je ziet hoe belangrijk in het Nieuwe Testament de Christelijke gemeente is moet jij dus wel met goede argumenten komen... zeker als je in de biblebelt woont ;-)
Jij komt met een afwijkend standpunt en wilt dit eigenlijk niet beargumenteren en dan krijgen wij de schuld dat we je niet begrijpen. Aan jou dus de taak ons te overtuigen!
En je moet niet persoonlijk aangevallen worden hoor! Daar gaat het helemaal niet om.