Dat is inderdaad verblijdend. Maar een verschil in visie kan soms wel wezenlijk zijn. En dat kan dan zorgen baren. Er zijn wat scheuringen geweest door een verschil in visie. Wanneer dat echter niet het geval is zie je binnen kerkverbanden toch mensen die een bepaalde voorkeur hebben voor een visie. En dan is het goed om eens duidelijk te hebben wat de verschillende visies zijn. Dat werkt voor mij in ieder geval verhelderend.Curatorium schreef:Als ik dit topic zo lees, valt me een ding op: Werkelijk waar iedereen heeft ergens wel een andere visie op.
Maar zodra een predikant binnen een kerkverband een wat andere visie heeft moet hier allerlei kritiek en discussie op volgen?!
Wees blij dat er nog eenheid in vele brede kerkverbanden mag zijn!
Kerkverband-typerende preken
Re: Kerkverband-typerende preken
De vraag is, welk verschil in visie is werkelijk wezenlijk?Anker schreef:Dat is inderdaad verblijdend. Maar een verschil in visie kan soms wel wezenlijk zijn. En dat kan dan zorgen baren. Er zijn wat scheuringen geweest door een verschil in visie. Wanneer dat echter niet het geval is zie je binnen kerkverbanden toch mensen die een bepaalde voorkeur hebben voor een visie. En dan is het goed om eens duidelijk te hebben wat de verschillende visies zijn. Dat werkt voor mij in ieder geval verhelderend.Curatorium schreef:Als ik dit topic zo lees, valt me een ding op: Werkelijk waar iedereen heeft ergens wel een andere visie op.
Maar zodra een predikant binnen een kerkverband een wat andere visie heeft moet hier allerlei kritiek en discussie op volgen?!
Daarnaast, als die brede eenheid nu zo verblijdend is, waarom dan niet heel snel toenadering zoeken tot andere kerkverbanden.
Waarom moet het bv zolang duren voordat de GG en HHK veel meer samen gaan werken? Als er ergens veel herkenning is, is het wel tussen deze twee kerkverbanden.
@Anker, dan moet je toch eens preken van Boston gaan lezen!
Helaas wordt hier blijkbaar verschillend over gedacht.Wilhelm schreef:De vraag is, welk verschil in visie is werkelijk wezenlijk?Anker schreef:Dat is inderdaad verblijdend. Maar een verschil in visie kan soms wel wezenlijk zijn. En dat kan dan zorgen baren. Er zijn wat scheuringen geweest door een verschil in visie. Wanneer dat echter niet het geval is zie je binnen kerkverbanden toch mensen die een bepaalde voorkeur hebben voor een visie. En dan is het goed om eens duidelijk te hebben wat de verschillende visies zijn. Dat werkt voor mij in ieder geval verhelderend.Curatorium schreef:Als ik dit topic zo lees, valt me een ding op: Werkelijk waar iedereen heeft ergens wel een andere visie op.
Daarnaast, als die brede eenheid nu zo verblijdend is, waarom dan niet heel snel toenadering zoeken tot andere kerkverbanden.
Waarom moet het bv zolang duren voordat de GG en HHK veel meer samen gaan werken? Als er ergens veel herkenning is, is het wel tussen deze twee kerkverbanden.
http://www.genemuidenactueel.nl/nieuws/ ... aaien.html
“Leer de natie haar doop verstaan en Kerk en Staat zijn gered”
Verkeerd topic?Wormser schreef:Helaas wordt hier blijkbaar verschillend over gedacht.Wilhelm schreef:De vraag is, welk verschil in visie is werkelijk wezenlijk?Anker schreef:Dat is inderdaad verblijdend. Maar een verschil in visie kan soms wel wezenlijk zijn. En dat kan dan zorgen baren. Er zijn wat scheuringen geweest door een verschil in visie. Wanneer dat echter niet het geval is zie je binnen kerkverbanden toch mensen die een bepaalde voorkeur hebben voor een visie. En dan is het goed om eens duidelijk te hebben wat de verschillende visies zijn. Dat werkt voor mij in ieder geval verhelderend.Curatorium schreef:Als ik dit topic zo lees, valt me een ding op: Werkelijk waar iedereen heeft ergens wel een andere visie op.
Ik snap deze vraag niet zo goed. Waar doel je op?Wilhelm schreef:@Anker, dan moet je toch eens preken van Boston gaan lezen!
Ik dacht eigenlijk dat je met deze zin: Al pleit jij, Afgewezen, voor een ruime prediking, maar die vind ik er niet zo in terug. doelde op de prediking van Boston.Anker schreef:Ik snap deze vraag niet zo goed. Waar doel je op?Wilhelm schreef:@Anker, dan moet je toch eens preken van Boston gaan lezen!
Maar waarschijnlijk heb ik het dan verkeerd opgevat?
Ik denk dat je aan dit citaat van Anker moet denken:Wilhelm schreef:Ik dacht eigenlijk dat je met deze zin: Al pleit jij, Afgewezen, voor een ruime prediking, maar die vind ik er niet zo in terug. doelde op de prediking van Boston.Anker schreef:Ik snap deze vraag niet zo goed. Waar doel je op?Wilhelm schreef:@Anker, dan moet je toch eens preken van Boston gaan lezen!
Overigens is de prediking van ds. Paauwe ook ruim, al is hij niet zo appellerend, zoals bijv. de Schotten. Van de andere predikanten weet ik het niet zo, ds. Roodzant ken ik al helemaal niet.Wat ik gelezen en gehoord heb bij ds. Paauwe, ds. Du Marchie van Voorthuyzen, de hervormde ds. Koster uit Montfoort komt overeen met deze uitleg. Luister trouwens eens een preek van ds. Roodzant op www.dewoesteweg.nl, die is ook heel duidelijk van die lijn.
Afgewezen legde het al uit. Ik doelde inderdaad op de door mij genoemde predikanten. Boston is ruim, maar legt ook de nadruk op de rechtvaardigende daad in de vierschaar der consiëntie. Zo lees ik het citaat van hem, geplaatst door Afgewezen. Dus tegelijkertijd een strenge en een ruime prediking. Wellicht is dat evenwicht bij de onderscheiden preekwijzen wat zoekgeraakt. Oftwel streng zonder ruim te zijn, of ruim zonder streng te zijn. En dat verklaart een bepaalde uitleving: lijdelijkheid en wetticisme aan de ene kant en snel iets toeëigenen en een sterkere neiging naar wereldgelijkvormigheid aan de andere kant.Wilhelm schreef:Ik dacht eigenlijk dat je met deze zin: Al pleit jij, Afgewezen, voor een ruime prediking, maar die vind ik er niet zo in terug. doelde op de prediking van Boston.Anker schreef:Ik snap deze vraag niet zo goed. Waar doel je op?Wilhelm schreef:@Anker, dan moet je toch eens preken van Boston gaan lezen!
Verkeerd topic?
Ik doel op onderdeel uit interview:
We moeten niet kerkistisch zijn. Er zijn soms zaken waarin samen opgetrokken kan worden. Aan de andere kant zitten we niet voor niets apart. We willen vasthouden aan hetgeen voor ons van wezenlijk belang is..”
“Of we terug moeten naar de situatie voor 1907? Er wordt op synodeniveau gesproken met andere kerken. Van belang is dat er naar elkaar geluisterd wordt en bestaande karikaturen worden losgelaten. Daarbij gaat het allereerst om verbondenheid in de waarheid. Het openstellen van kansels voor predikanten uit andere kerkverbanden is niet in beeld.”
“Er wordt wel eens gezegd ‘Als je twee kerken bijeenbrengt, komen er uiteindelijk drie’. Beter is naar eenheid te staan dan eenheid te forceren.”
We moeten niet kerkistisch zijn. Er zijn soms zaken waarin samen opgetrokken kan worden. Aan de andere kant zitten we niet voor niets apart. We willen vasthouden aan hetgeen voor ons van wezenlijk belang is..”
“Of we terug moeten naar de situatie voor 1907? Er wordt op synodeniveau gesproken met andere kerken. Van belang is dat er naar elkaar geluisterd wordt en bestaande karikaturen worden losgelaten. Daarbij gaat het allereerst om verbondenheid in de waarheid. Het openstellen van kansels voor predikanten uit andere kerkverbanden is niet in beeld.”
“Er wordt wel eens gezegd ‘Als je twee kerken bijeenbrengt, komen er uiteindelijk drie’. Beter is naar eenheid te staan dan eenheid te forceren.”
“Leer de natie haar doop verstaan en Kerk en Staat zijn gered”
Eens, het is heel jammer dat ds Hogchem dit zo zegt. Voordat er inhoudelijke gesprekken plaatsvinden aangeven dat "Het openstellen van kansels voor predikanten uit andere kerkverbanden niet in beeld is" is heel jammer, daarmee baken je gesprekken op voorhand af.Wormser schreef:Verkeerd topic?
"Waar een druppel liefde is, willen de raderen draaien."
Dat is wel een erg vrije vertaling.
Dat is wel een erg vrije vertaling.
- Bookreader
Kerkelijk een worden kan wel, maar dan moeten eerst beide groepen vrijzinnig worden. Orthodox-christelijke kerken worden nooit een, want zodra er een paar verschillen in de getallen achter de komma zijn, vertikken ze het.Wormser schreef:Helaas wordt hier blijkbaar verschillend over gedacht.Wilhelm schreef:De vraag is, welk verschil in visie is werkelijk wezenlijk?Anker schreef:Dat is inderdaad verblijdend. Maar een verschil in visie kan soms wel wezenlijk zijn. En dat kan dan zorgen baren. Er zijn wat scheuringen geweest door een verschil in visie. Wanneer dat echter niet het geval is zie je binnen kerkverbanden toch mensen die een bepaalde voorkeur hebben voor een visie. En dan is het goed om eens duidelijk te hebben wat de verschillende visies zijn. Dat werkt voor mij in ieder geval verhelderend.Curatorium schreef:Als ik dit topic zo lees, valt me een ding op: Werkelijk waar iedereen heeft ergens wel een andere visie op.
Zie bijvoorbeeld de totstandkoming van de PKN. Eerst hadden de Gereformeerde Kerken gróte bezwaren tegen de Nederlands Hervormde Kerk. (En nog terecht ook.) Maar vanaf de jaren zestig sloeg de vrijzinnigheid hoe langer hoe meer toe. Dan maakt het geen moer meer uit, en zo kon de PKN ontstaan.
Vreemde uitspraak eigenlijk voor zo iemand. In 'bevindelijke' kringen moeten ze het toch juist zo van hun gevoel hebben? Zonder gevoel geen reden voor geloof, zo functioneert het ongeveer.Ik kan wel wat denken, maar ik ben ook bedrieglijk in mijn gevoel.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Het is zo ruim, als God het ruim maakt.Wilhelm schreef:Ik dacht eigenlijk dat je met deze zin: Al pleit jij, Afgewezen, voor een ruime prediking, maar die vind ik er niet zo in terug. doelde op de prediking van Boston.Anker schreef:Ik snap deze vraag niet zo goed. Waar doel je op?Wilhelm schreef:@Anker, dan moet je toch eens preken van Boston gaan lezen!
Dat hoeft niet onder een 'ruime' prediking.
Het gaat er maar om waar de ruimte vandaan komt...
We kunnen wel eens menen ons zelf in de ruimte te stellen,
of ons inbeelden in de ruimte gesteld te zijn,
terwijl we toch nog in de gevangenis zitten, en het ergste
als we dat niet opmerken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat is inderdaad het geval in de evangelische kringen. Je mag ze van mij bevindelijk noemen.Bookreader schreef:
Vreemde uitspraak eigenlijk voor zo iemand. In 'bevindelijke' kringen moeten ze het toch juist zo van hun gevoel hebben? Zonder gevoel geen reden voor geloof, zo functioneert het ongeveer.