Ik weet niet of u de geschiedenis recht kent? Ik betwijfel het. Zelf werden wij (mijn ouders dan, want ik was net 1 jaar oud) vanuit Waddinxveen (bij Gouda, maar dat zal ongetwijfeld bekend zijn) ook eenzijdig voorgelicht. Het van de belang om deze zaak van twee kanten te bezien. Objectief, niet bevoordeeld de zaak bezien vereist wel dat we onze eigen vooringenomenheid aan de kant zetten.refo schreef:Omdat die uitgetredenen openbaarlijk uitspreken het niet te begrijpen dat in de huidige geesteloze tijd er zoveel studenten aangenomen kunnen worden. Ze heten uitgetreden omdat ze in 1953 weggelopen zijn. Treden klinkt wat kerkelijker, maar dat is hetzelfde. Wie het niet eens is met een synodebesluit kan op de volgende synode in beroep gaan. Daarop hebben ze niet gewacht.Bruna schreef:Met de beste wil begrijp ik het niet. Waarom zou men zich moeten schamen voor de uitgetredenen (bijzondere benaming trouwens)?claus schreef: anderszins schaamt men zich voor bijv. de uitgetredenen dat er zoveel op moeten komen.
Feit is wel: Er ontstond een droeve scheur, en niet alleen door een uitwendig kerkverband, maar ook (helaas!) door de levende Kerk.