De kleine lettertjes van het Evangelie

Terri

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Terri »

huisman schreef: 17 mei 2023, 12:45
Posthoorn schreef: 17 mei 2023, 12:40
huisman schreef: 17 mei 2023, 12:18Als dit de lessen zijn die jullie (refo&Onbekende) uit deze Schriftgedeelten halen ben ik dankbaar dat jullie geen roeping tot predikant hebben.
Dit is een voorbeeld van je eigen mening inlezen in de Schrift. Het lust mij niet om dit te weerleggen. Pak maar een goede verklaring.
Dit is geen weerlegging huisman. Dit is een persoonlijke aanval.
Het eerste klopt en het tweede zie ik niet zo.
@Huisman, kom toch tot inkeer!. Dit kan echt niet.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Psalm schreef: 17 mei 2023, 13:29
Posthoorn schreef:
Psalm schreef: 17 mei 2023, 12:13
En wat nu als iemand niet kán geloven, niet weet hij hoe hij 'amen' moet zeggen? Als hij niet eens weet wat geloven ís?
Ja, de vraag is dan wat de oorzaak is dat iemand niet kán geloven. Het kan zijn dat de hoorder het geloof ziet als een "hoge prestatie" wat hij goed moet doen. Of dat hij zo hoog en ingewikkeld over het geloof denkt, dat hij dit niet heeft. Maar het geloof is geen prestatie wat wij goed kunnen doen. Ons geloof zal in deze wereld altijd met ongeloof vermengd zijn. Ik moet dan denken aan Markus 9:23: "En Jezus zeide tot hem: Zo gij kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft. En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp". In deze geschiedenis zien wij duidelijk dat de Heere geen volmaakt geloof van ons verwacht.

Punt is dat wij de evangelieverkondiging niet moeten nalaten als iemand zegt dat hij niet kán geloven. De opdracht is nog steeds om het evangelie te verkondigen met bevel van geloof en bekering (DL). Je ziet het ook bijvoorbeeld heel sterk als Jezus de verlamde man geneest: hij zegt niet: ja, je kunt niet opstaan, omdat je verlamd bent, roep er maar veel om! Nee hij zegt: "sta op en wandel" (Joh. 5 vers 8).
Geloven is geen prestatie. Toch is het iets wat geheel buiten ons kunnen ligt. Dat proef ik te weinig in jouw en tja's bijdragen. Het is goed het Evangelie te verkondigen, zelfs aan te dringen. Maar het moet geen 'opdrijven' van zoekende zondaren worden. Uiteindelijk is het toch God Die het moet doen. Hij alleen kan het hart openen voor de boodschap van het heil.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

tja schreef: 17 mei 2023, 12:55Geloof is een belofte van God gericht aan zondaren. Hij zegt Zelf “Eist van Mij vrijmoedig AL wat u ontbreekt.” Denk aan de bede van de tollenaar, weest mij de zondaar genadig. En dan staat er “Ik zeg ulieden deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis” dus per direct. Daar zat geen dag tussen dat moet aan de zondaar ook verkondigd worden.
Moet je dan tegen je zelf zeggen 'Ik heb gebeden, dus nu ben ik gered'?
MePaul

Bericht door MePaul »

Posthoorn schreef: 17 mei 2023, 14:11
tja schreef: 17 mei 2023, 12:55Geloof is een belofte van God gericht aan zondaren. Hij zegt Zelf “Eist van Mij vrijmoedig AL wat u ontbreekt.” Denk aan de bede van de tollenaar, weest mij de zondaar genadig. En dan staat er “Ik zeg ulieden deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis” dus per direct. Daar zat geen dag tussen dat moet aan de zondaar ook verkondigd worden.
God maakt het duidelijk; als je klopt doet Hij open. Hoe zegt Hij dat? Door Woord en Geest. Daarna heb je geen twijfel meer, want de Heilige Geest werkt aan op zekerheid.
tja

Bericht door tja »

Natuurlijk proef ik uit je woorden dat je iets mist. Ik snap het nog ook. We willen graag iets bijzonders hebben. Zoiets als Paulus zeg maar. Dat we exact tijd en plaats kunnen aanwijzen.

Kun je me het bijzondere (los van Gods onuitspreekbare genade) uit de bekering van zacheus aanwijzen? “Zacheus kom af” en zacheus kwam af. Levi de tollenaar “ volg mij” en Levi volgde hem. Kun je me de bekering aanwijzen van Adam van Henoch van David van Salomo van Samuel. Zo roept de Heere ons elke keer als het evangelie klinkt “geef mij u hart” het geloof zegt Amen en het ongeloof zegt “ja maar” het zijn niet mijn woorden. Maar van die grote grote God die gewillig is om zondaren te zaligen.
huisman

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef: 17 mei 2023, 12:53
huisman schreef: 17 mei 2023, 12:45
Posthoorn schreef: 17 mei 2023, 12:40
huisman schreef: 17 mei 2023, 12:18Als dit de lessen zijn die jullie (refo&Onbekende) uit deze Schriftgedeelten halen ben ik dankbaar dat jullie geen roeping tot predikant hebben.
Dit is een voorbeeld van je eigen mening inlezen in de Schrift. Het lust mij niet om dit te weerleggen. Pak maar een goede verklaring.
Dit is geen weerlegging huisman. Dit is een persoonlijke aanval.
Het eerste klopt en het tweede zie ik niet zo.
Nee, daar was ik al bang voor.
Bij zoiets kijk ik naar mijzelf. Als iemand tegen mij zou zeggen dat hij blij is dat ik geen roeping tot predikant heb zou ik dat niet zien als een persoonlijke aanval. Zou het er zelfs mee eens zijn.
Als iemand zou zeggen dat ik mijn eigen mening inlees in de Schrift ga ik daar over nadenken want dat gebeurd mij best weleens.
Vind ik het een onterechte opmerking zou ik het proberen te weerleggen.

Maar als anderen hier anders instaan is dat natuurlijk ook prima.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Maanenschijn

De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Maanenschijn »

tja schreef:

Natuurlijk proef ik uit je woorden dat je iets mist. Ik snap het nog ook. We willen graag iets bijzonders hebben. Zoiets als Paulus zeg maar. Dat we exact tijd en plaats kunnen aanwijzen.

Kun je me het bijzondere (los van Gods onuitspreekbare genade) uit de bekering van zacheus aanwijzen? “Zacheus kom af” en zacheus kwam af. Levi de tollenaar “ volg mij” en Levi volgde hem. Kun je me de bekering aanwijzen van Adam van Henoch van David van Salomo van Samuel. Zo roept de Heere ons elke keer als het evangelie klinkt “geef mij u hart” het geloof zegt Amen en het ongeloof zegt “ja maar” het zijn niet mijn woorden. Maar van die grote grote God die gewillig is om zondaren te zaligen.
Het bijzondere in deze bekeringen is dat de Heere God het machtswoord spreekt. Persoonlijk, inwendig.
Het komen tot Christus en het Amen zeggen op Gods beloften komt na een onweerstaanbare en inwendige roeping en kracht van God.

Dit zijn geen kleine lettertjes, voorwaarden, meetlat oid. Daar ben ik wars van. Maar het is wel de beleving van al Gods kinderen en ware gelovigen. Een bevinding die ik over de hele wereld, ongeacht kerk, richting, doop etc hoor.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
tja

Bericht door tja »

Maanenschijn schreef: 17 mei 2023, 15:08
tja schreef:

Het bijzondere in deze bekeringen is dat de Heere God het machtswoord spreekt. Persoonlijk, inwendig.
Het komen tot Christus en het Amen zeggen op Gods beloften komt na een onweerstaanbare en inwendige roeping en kracht van God.

Dit zijn geen kleine lettertjes, voorwaarden, meetlat oid. Daar ben ik wars van. Maar het is wel de beleving van al Gods kinderen en ware gelovigen. Een bevinding die ik over de hele wereld, ongeacht kerk, richting, doop etc hoor.
Absoluut is het Gods werk wat ons inwendig overtuigd. maar dit zie je pas als je terugkijkt. Ik bedoel met bijzonder de uitwendige bijzondere dingen die een mens kan waarnemen. Wij willen graag “iets” zien of beleven voordat we kunnen geloven, maar de Heere zegt “zalig zijn zij die niet gezien en nochtans geloofd hebben.”
Adagio

Bericht door Adagio »

Geloven dus (daarbij vatten de schrijvers van kleine letters het abusievelijk te zwaar op, dat de natuurlijke mens niet wil en niet kan, zodat e.e.a. niet functioneert). Op enig moment ervaar je dat het baäl dan wel God is. Dat laatste klopt, maar dan is het voor altijd te laat.
De vorst der duisternis wordt een engel des lichts genoemd; de Heere Jezus heeft gewaarschuwd: "Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar vanbinnen zijn zij grijpende wolven." Die valse profeten, zijn dat mensen die de harten van eenvoudigen verleiden (Rom. 16), of degenen die oproepen tot bekering, zoals een Johannes de Doper? De Heere Jezus vervolgt in dat verband: "aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen? Alzo een iedere goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten." Zouden die apostelen het met Jezus mis hebben, bij het oproepen tot bekering? Als in Mattheüs 12: "Of maakt den boom goed en zijn vrucht goed; of maakt den boom kwaad en zijn vrucht kwaad; want uit de vrucht wordt de boom gekend."
Een kale boel als je leest van die mokerslagen over hoe je gelooft, die grote geloofsverzekerdheid, de heerlijkheid van het geloof, zonder het roemen over het dierbare Voorwerp van het geloof. "Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn".

’t Hijgend hert, der jacht ontkomen,
Schreeuwt niet sterker naar ’t genot
Van de frisse waterstromen,
Dan mijn ziel verlangt naar God.

As the hart, about to falter,
In its trembling agony,
Panteth for the brooks water,
So my soul doth pant for Thee.
Yea, athirst for Thee I cry;
God of life, O when shall I
Come again to stand before Thee
In Thy temple, and adore Thee?

Bitter tears of lamentation
Are my food by night and day;
In my deep humiliation
Where is now thy God? they say.
Yea, my soul doth melt in me,
When I bring to memory,
How of yore I did assemble
With the joyful in Thy temple.

O my soul, why art thou grieving;
Why disquieted in me?
Hope in God, thy faith retrieving;
He will still thy refuge be.
I shall yet through all my days
Give to Him my thankful praise;
God, who will from shame deliver,
Is my God, my rock, forever.
Terri

Bericht door Terri »

Ooit zei iemand: "ik wist niet dat geloven zo makkelijk was". Achteraf dus.
En soms gaat het helemaal niet, alle goede, mooie aanmoedigingen ten spijt. Maar niet ter verontschuldiging, want ongeloof is en blijft zonde.
We zijn geen slachtoffer van onze onmacht.

Daarom moet de nadruk op gehoorzaamheid om te geloven benadrukt worden. Er staat tenslotte: 'dwing ze om in te gaan' .
DDD

Bericht door DDD »

Thea schreef: 17 mei 2023, 13:10 Hoe Psalm het hier verwoord, is exact de boodschap die ds vd Brink brengt. Ik ben het er 100 % mee oneens. Echt zo gevaarlijk. Je kunt echt niks, hoor! De eis ligt er wel, maar dat betekent nog niet dat je iets kunt voortbrengen. Ook geen 'amen' zeggen op de beloften. Dat moet je allemaal geschonken worden. Het is een gave Gods (persoonlijk). Maar dat wil niet zeggen, dat God liegt. God is wel waar, maar wij zijn onwaar. Wij zullen uit onszelf nooit voor God en Jezus kiezen.
Dit is dus precies het probleem. Zo'n boodschap is niet bijbels, al is hij wel waar.
DDD

Bericht door DDD »

Thea schreef: 17 mei 2023, 13:17 Zeker niet! Je moet net zo lang smeken, TOTDAT God het je geeft. Hij is je niets verplicht, hoor. We hebben al onze rechten verspeeld in het paradijs. Maar God is zo genadig, dat Hij ons uit genade nog wil zaligen.
Wij hoeven God heus niet te smeken. God smeekt ons, en dat zegt al genoeg.
Adagio

Bericht door Adagio »

Terri schreef: 17 mei 2023, 15:40 Ooit zei iemand: "ik wist niet dat geloven zo makkelijk was". Achteraf dus.
En soms gaat het helemaal niet, alle goede, mooie aanmoedigingen ten spijt. Maar niet ter verontschuldiging, want ongeloof is en blijft zonde.
We zijn geen slachtoffer van onze onmacht.

Daarom moet de nadruk op gehoorzaamheid om te geloven benadrukt worden. Er staat tenslotte: 'dwing ze om in te gaan'.
Opgelegde, gedwongen of gemaakte bekeerlingen worden niet voor echt gehouden, ook niet door de IND.
Paulus dwong ook, dwz niet aflatend in bidden, en gaf om geen buidel of male, maar sprak daarbij over zonde en verzoening: "Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen. Want Dien Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem."
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

tja schreef: 17 mei 2023, 13:28
Thea schreef: 17 mei 2023, 13:17 Zeker niet! Je moet net zo lang smeken, TOTDAT God het je geeft. Hij is je niets verplicht, hoor. We hebben al onze rechten verspeeld in het paradijs. Maar God is zo genadig, dat Hij ons uit genade nog wil zaligen.
Ik heb geen harde gedachten richting jou hè, ik herken je gedachten gang heel goed uit mijn eigen leven. Zo bang om je te bedriegen, is het wel echt… hoe weet ik het zeker… en al die dingen meer. Maar Thea God is niks verplicht omdat wij iets zijn, maar God is het aan ons verplicht omdat Hij het beloofd heeft. Als je tot Hem vlucht zal Hij je niet uitwerpen. Hij is bewogen met de wereld ook met jou. Hij wil niet dat je verloren gaat, maar dat je je door Hem laat zaligen.Als je blijft bidden met de gedachten “ wie weet” doe je Hem echt te kort.
God is helemaal niets verplicht. Want dan zouden we in de grote Godsontmoeting nog een uitvlucht kunnen verzinnen als we ons niet hebben bekeerd.

Met jouw redenatie doe je de heiligheid en de majesteit van de hoge en verhevene God onnoemelijk te kort. Een ware schuldverslagen ziel buigt zich in stof en as voor God en heeft geen enkel recht of aanspraak meer om van God nog iets te eisen. Dat is echt een misvatting.

Lees de voorbeelden van Abraham, Jesaja, Daniël, de hoofdman over honderd, de Kananése vrouw en zoveel anderen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef: 17 mei 2023, 16:10
tja schreef: 17 mei 2023, 13:28
Ik heb geen harde gedachten richting jou hè, ik herken je gedachten gang heel goed uit mijn eigen leven. Zo bang om je te bedriegen, is het wel echt… hoe weet ik het zeker… en al die dingen meer. Maar Thea God is niks verplicht omdat wij iets zijn, maar God is het aan ons verplicht omdat Hij het beloofd heeft. Als je tot Hem vlucht zal Hij je niet uitwerpen. Hij is bewogen met de wereld ook met jou. Hij wil niet dat je verloren gaat, maar dat je je door Hem laat zaligen.Als je blijft bidden met de gedachten “ wie weet” doe je Hem echt te kort.
God is helemaal niets verplicht. Want dan zouden we in de grote Godsontmoeting nog een uitvlucht kunnen verzinnen als we ons niet hebben bekeerd.

Met jouw redenatie doe je de heiligheid en de majesteit van de hoge en verhevene God onnoemelijk te kort. Een ware schuldverslagen ziel buigt zich in stof en as voor God en heeft geen enkel recht of aanspraak meer om van God nog iets te eisen. Dat is echt een misvatting.

Lees de voorbeelden van Abraham, Jesaja, Daniël, de hoofdman over honderd, de Kananése vrouw en zoveel anderen.
Als een zondaar zich verootmoedigd en in alles laat tonen dat hij het niet zonder God kan vergeeft en belooft God ook de zondaar het eeuwige leven.
Gesloten