Dit is geen weerlegging huisman. Dit is een persoonlijke aanval.huisman schreef: ↑17 mei 2023, 12:18Als dit de lessen zijn die jullie (refo&Onbekende) uit deze Schriftgedeelten halen ben ik dankbaar dat jullie geen roeping tot predikant hebben.
Dit is een voorbeeld van je eigen mening inlezen in de Schrift. Het lust mij niet om dit te weerleggen. Pak maar een goede verklaring.
De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Goed persoonlijk gemaakt wel. Sterke onderbouwing ook..huisman schreef: ↑17 mei 2023, 12:18Als dit de lessen zijn die jullie (refo&Onbekende) uit deze Schriftgedeelten halen ben ik dankbaar dat jullie geen roeping tot predikant hebben.Onbekende schreef: ↑17 mei 2023, 12:05Volledig eens met refo.refo schreef: ↑17 mei 2023, 10:12En die teksten tonen dat helemaal niet aan.tja schreef: ↑17 mei 2023, 09:56
Helemaal eens, daar gaat het punt niet over, tenminste wat mij betreft niet. Iemand die beseft (los van grote of kleine gevoelens hierbij) er buiten te staan gaat zoeken om binnen te komen. het beste bewijs van iemand die zich erbuiten weet te staan is dat hij zoekt en vind.
Mijn punt is in ieder geval dat er een plaatje word geschetst waar die buitenstaander aan moet voldoen, voor het “echt” is. En dat moet het vooral een bijzondere en diepe weg zijn met allerlei belevenissen. God werkt normaal gesproken door een weg van geleidelijkheid (nee niet lijdelijkheid) ik bestrijd dat het een wonder moet zijn in de zin van bijzondere ervaringen.
De hoofdman wilde dat zijn knecht genezen zou.
de Kananese vrouw wilde dat voor haar dochter.
Beiden hadden een groot geloof, volgens het getuigenis van de Heere Jezus.
De verloren zoon is geen echt mens, maar een figuur uit een gelijkenis. Over zijn 'geloof' (in wat) weten we niets.
En wat Petrus zegt heeft er weinig mee te maken.
Over de hoofdman zelfs eens een duidelijke (GG)preek gehoord dat "ik ben niet waard" betekent: doe geen moeite, het is niet noodzakelijk, ook zonder dat U in mijn huis komt kunt U dat doen. Zijn geloof was inderdaad groot.
Over de verloren zoon eens een duidelijke uitleg gelezen dat het puur eigenbelang was (zelfs de knechten van mijn vader hebben het beter dan ik) maar dat zelfs dat geen verhindering is om te komen.
Wat Jezus tegen de twaalven zegt, begrijp ik niet van hoe je dat hierop wilt betrekken?
Dit is een voorbeeld van je eigen mening inlezen in de Schrift. Het lust mij niet om dit te weerleggen. Pak maar een goede verklaring.
Het eerste klopt en het tweede zie ik niet zo.Posthoorn schreef: ↑17 mei 2023, 12:40Dit is geen weerlegging huisman. Dit is een persoonlijke aanval.huisman schreef: ↑17 mei 2023, 12:18Als dit de lessen zijn die jullie (refo&Onbekende) uit deze Schriftgedeelten halen ben ik dankbaar dat jullie geen roeping tot predikant hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nee, daar was ik al bang voor.huisman schreef: ↑17 mei 2023, 12:45Het eerste klopt en het tweede zie ik niet zo.Posthoorn schreef: ↑17 mei 2023, 12:40Dit is geen weerlegging huisman. Dit is een persoonlijke aanval.huisman schreef: ↑17 mei 2023, 12:18Als dit de lessen zijn die jullie (refo&Onbekende) uit deze Schriftgedeelten halen ben ik dankbaar dat jullie geen roeping tot predikant hebben.
Geloof is een belofte van God gericht aan zondaren. Hij zegt Zelf “Eist van Mij vrijmoedig AL wat u ontbreekt.” Denk aan de bede van de tollenaar, weest mij de zondaar genadig. En dan staat er “Ik zeg ulieden deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis” dus per direct. Daar zat geen dag tussen dat moet aan de zondaar ook verkondigd worden.Posthoorn schreef: ↑17 mei 2023, 12:40En wat nu als iemand niet kán geloven, niet weet hij hoe hij 'amen' moet zeggen? Als hij niet eens weet wat geloven ís?Psalm schreef: ↑17 mei 2023, 12:13
Ik denk dat er twee reacties zijn: aannemen óf verwerpen. Als een zondaar hoort: "O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja, komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk". Dan is het voor hem mogelijk om dit aanbod aan te nemen en te verwerpen. Nu jouw vraag: Hoe neemt iemand dan die genade aan? Dat doet hij door "amen" te zeggen op deze nodiging. Specifiek: Hij vertrouwt de belofte van de Heere als Hij zegt dat je mag "kopen" als je "geen geld hebt". Hij vertrouwt de Heere in de belofte dat hij mag komen, omdat Hij zegt "kom, koopt en eet". Een persoon gelooft/vertrouwd dus de Heere in het werk wat hij gedaan. Hij gelooft dat dit zaligmakende werk ook hem, als zondaar, toekomt omdat het woord van de Heere waarachtig is.
Je kunt hier veel meer over zeggen, maar ik heb korte schets gegeven. Wel wil ik nog toevoegen: als een mens dus gaat geloven, kun je hier niet de mens de eer van geven. God veroorzaakt het geloof, door de prediking van zijn Woord en het werk van de Heilige Geest. Hoe God dit allemaal werkt, is voor ons niet volkomen te begrijpen (DL3/4.13).
Is niet mijn eigen uitleg, maar van personen die wel een roeping tot predikant mochten ontvangen....huisman schreef: ↑17 mei 2023, 12:18Als dit de lessen zijn die jullie (refo&Onbekende) uit deze Schriftgedeelten halen ben ik dankbaar dat jullie geen roeping tot predikant hebben.Onbekende schreef: ↑17 mei 2023, 12:05Volledig eens met refo.refo schreef: ↑17 mei 2023, 10:12En die teksten tonen dat helemaal niet aan.tja schreef: ↑17 mei 2023, 09:56
Helemaal eens, daar gaat het punt niet over, tenminste wat mij betreft niet. Iemand die beseft (los van grote of kleine gevoelens hierbij) er buiten te staan gaat zoeken om binnen te komen. het beste bewijs van iemand die zich erbuiten weet te staan is dat hij zoekt en vind.
Mijn punt is in ieder geval dat er een plaatje word geschetst waar die buitenstaander aan moet voldoen, voor het “echt” is. En dat moet het vooral een bijzondere en diepe weg zijn met allerlei belevenissen. God werkt normaal gesproken door een weg van geleidelijkheid (nee niet lijdelijkheid) ik bestrijd dat het een wonder moet zijn in de zin van bijzondere ervaringen.
De hoofdman wilde dat zijn knecht genezen zou.
de Kananese vrouw wilde dat voor haar dochter.
Beiden hadden een groot geloof, volgens het getuigenis van de Heere Jezus.
De verloren zoon is geen echt mens, maar een figuur uit een gelijkenis. Over zijn 'geloof' (in wat) weten we niets.
En wat Petrus zegt heeft er weinig mee te maken.
Over de hoofdman zelfs eens een duidelijke (GG)preek gehoord dat "ik ben niet waard" betekent: doe geen moeite, het is niet noodzakelijk, ook zonder dat U in mijn huis komt kunt U dat doen. Zijn geloof was inderdaad groot.
Over de verloren zoon eens een duidelijke uitleg gelezen dat het puur eigenbelang was (zelfs de knechten van mijn vader hebben het beter dan ik) maar dat zelfs dat geen verhindering is om te komen.
Wat Jezus tegen de twaalven zegt, begrijp ik niet van hoe je dat hierop wilt betrekken?
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Hoe Psalm het hier verwoord, is exact de boodschap die ds vd Brink brengt. Ik ben het er 100 % mee oneens. Echt zo gevaarlijk. Je kunt echt niks, hoor! De eis ligt er wel, maar dat betekent nog niet dat je iets kunt voortbrengen. Ook geen 'amen' zeggen op de beloften. Dat moet je allemaal geschonken worden. Het is een gave Gods (persoonlijk). Maar dat wil niet zeggen, dat God liegt. God is wel waar, maar wij zijn onwaar. Wij zullen uit onszelf nooit voor God en Jezus kiezen.
Thea schreef: ↑17 mei 2023, 13:10 Hoe Psalm het hier verwoord, is exact de boodschap die ds vd Brink brengt. Ik ben het er 100 % mee oneens. Echt zo gevaarlijk. Je kunt echt niks, hoor! De eis ligt er wel, maar dat betekent nog niet dat je iets kunt voortbrengen. Ook geen 'amen' zeggen op de beloften. Dat moet je allemaal geschonken worden. Het is een gave Gods (persoonlijk). Maar dat wil niet zeggen, dat God liegt. God is wel waar, maar wij zijn onwaar. Wij zullen uit onszelf nooit voor God en Jezus kiezen.
Vind je het veiliger om af te wachten dan?
Zou je liever zonder geloof voor Gods rechterstoel komen dan met een “verkeerd” geloof?
Zeker niet! Je moet net zo lang smeken, TOTDAT God het je geeft. Hij is je niets verplicht, hoor. We hebben al onze rechten verspeeld in het paradijs. Maar God is zo genadig, dat Hij ons uit genade nog wil zaligen.
-
T is geen tegenstelling. Als je het geloof denkt gemaakt te kunnen hebben ben je uiteindelijk blijven hangen in het ongeloof en zal je alsnog verloren gaan.tja schreef: ↑17 mei 2023, 13:14Thea schreef: ↑17 mei 2023, 13:10 Hoe Psalm het hier verwoord, is exact de boodschap die ds vd Brink brengt. Ik ben het er 100 % mee oneens. Echt zo gevaarlijk. Je kunt echt niks, hoor! De eis ligt er wel, maar dat betekent nog niet dat je iets kunt voortbrengen. Ook geen 'amen' zeggen op de beloften. Dat moet je allemaal geschonken worden. Het is een gave Gods (persoonlijk). Maar dat wil niet zeggen, dat God liegt. God is wel waar, maar wij zijn onwaar. Wij zullen uit onszelf nooit voor God en Jezus kiezen.
Zou je liever zonder geloof voor Gods rechterstoel komen dan met een “verkeerd” geloof?
Ik heb geen harde gedachten richting jou hè, ik herken je gedachten gang heel goed uit mijn eigen leven. Zo bang om je te bedriegen, is het wel echt… hoe weet ik het zeker… en al die dingen meer. Maar Thea God is niks verplicht omdat wij iets zijn, maar God is het aan ons verplicht omdat Hij het beloofd heeft. Als je tot Hem vlucht zal Hij je niet uitwerpen. Hij is bewogen met de wereld ook met jou. Hij wil niet dat je verloren gaat, maar dat je je door Hem laat zaligen.Als je blijft bidden met de gedachten “ wie weet” doe je Hem echt te kort.
Ja, de vraag is dan wat de oorzaak is dat iemand niet kán geloven. Het kan zijn dat de hoorder het geloof ziet als een "hoge prestatie" wat hij goed moet doen. Of dat hij zo hoog en ingewikkeld over het geloof denkt, dat hij dit niet heeft. Maar het geloof is geen prestatie wat wij goed kunnen doen. Ons geloof zal in deze wereld altijd met ongeloof vermengd zijn. Ik moet dan denken aan Markus 9:23: "En Jezus zeide tot hem: Zo gij kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft. En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp". In deze geschiedenis zien wij duidelijk dat de Heere geen volmaakt geloof van ons verwacht.Posthoorn schreef:En wat nu als iemand niet kán geloven, niet weet hij hoe hij 'amen' moet zeggen? Als hij niet eens weet wat geloven ís?Psalm schreef: ↑17 mei 2023, 12:13
Ik denk dat er twee reacties zijn: aannemen óf verwerpen. Als een zondaar hoort: "O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja, komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk". Dan is het voor hem mogelijk om dit aanbod aan te nemen en te verwerpen. Nu jouw vraag: Hoe neemt iemand dan die genade aan? Dat doet hij door "amen" te zeggen op deze nodiging. Specifiek: Hij vertrouwt de belofte van de Heere als Hij zegt dat je mag "kopen" als je "geen geld hebt". Hij vertrouwt de Heere in de belofte dat hij mag komen, omdat Hij zegt "kom, koopt en eet". Een persoon gelooft/vertrouwd dus de Heere in het werk wat hij gedaan. Hij gelooft dat dit zaligmakende werk ook hem, als zondaar, toekomt omdat het woord van de Heere waarachtig is.
Je kunt hier veel meer over zeggen, maar ik heb korte schets gegeven. Wel wil ik nog toevoegen: als een mens dus gaat geloven, kun je hier niet de mens de eer van geven. God veroorzaakt het geloof, door de prediking van zijn Woord en het werk van de Heilige Geest. Hoe God dit allemaal werkt, is voor ons niet volkomen te begrijpen (DL3/4.13).
Punt is dat wij de evangelieverkondiging niet moeten nalaten als iemand zegt dat hij niet kán geloven. De opdracht is nog steeds om het evangelie te verkondigen met bevel van geloof en bekering (DL). Je ziet het ook bijvoorbeeld heel sterk als Jezus de verlamde man geneest: hij zegt niet: ja, je kunt niet opstaan, omdat je verlamd bent, roep er maar veel om! Nee hij zegt: "sta op en wandel" (Joh. 5 vers 8).
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
-
Totdat, dan is er al verwachting vanwege Zijn naam, deugden, etc.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
100% mee eens. Ik heb dat ook niet bedoeld om als tegenstelling weg te zetten. Gemaakt geloof is geloof dat in jezelf grond vind. (Bijvoorbeeld in je zondekennis in je berouw in je bevindingen). Waar geloof rust in Zijn belofte. Vertrouw hem op zijn woord zou ik willen zeggen. Dat kan soms een verkeerd geloof lijken omdat het zo eenvoudig is. Zo bedoelde ik hemGeytenbeekje schreef: ↑17 mei 2023, 13:18T is geen tegenstelling. Als je het geloof denkt gemaakt te kunnen hebben ben je uiteindelijk blijven hangen in het ongeloof en zal je alsnog verloren gaan.tja schreef: ↑17 mei 2023, 13:14Thea schreef: ↑17 mei 2023, 13:10 Hoe Psalm het hier verwoord, is exact de boodschap die ds vd Brink brengt. Ik ben het er 100 % mee oneens. Echt zo gevaarlijk. Je kunt echt niks, hoor! De eis ligt er wel, maar dat betekent nog niet dat je iets kunt voortbrengen. Ook geen 'amen' zeggen op de beloften. Dat moet je allemaal geschonken worden. Het is een gave Gods (persoonlijk). Maar dat wil niet zeggen, dat God liegt. God is wel waar, maar wij zijn onwaar. Wij zullen uit onszelf nooit voor God en Jezus kiezen.
.JCM schreef: ↑17 mei 2023, 09:43Een paar bewijsplaatsen dat een persoon die erna gelovig werd, eerst tot een buitenstaander werd gemaakt. Met buitenstaander zijn wordt mijns inziens bedoeld dat iemand beseft buiten het Koninkrijk van God te staan, het beeld Gods te missen, en daarover de schuld te erkennen. De vraag is of dat weg per definitief heilsnoodzakelijk is. Ik denk het wel.refo schreef: ↑16 mei 2023, 17:24Dan moet je er wel bewijsplaatsen bij geven. Nu is het een beetje te algemeen gesteld.GerefGemeente-lid schreef: ↑16 mei 2023, 15:42 Hij heeft anders wel helemaal gelijk. Zondagmiddag zei de dominee het nog: 'Als u nog nooit een buitenstaander bent geworden, moet u zich afvragen of het wel waarheid is.' Ik heb dat bij dr. Van den Brink nergens gehoord of gelezen.
Dat is geen aangename boodschap, maar wel zoals Gods Woord en de Heidelbergse Catechismus het ons leert.
Hoofdman Kapernaum, Matt. 8
7 En Jezus zeide tot hem: Ik zal komen en hem genezen.
8 En de hoofdman over honderd, antwoordende, zeide: Heere! ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak zoudt inkomen; maar spreek alleenlijk een woord, en mijn knecht zal genezen worden.
9 Want ik ben ook een mens onder de macht van anderen, hebbende onder mij krijgsknechten; en ik zeg tot dezen: Ga! en hij gaat; en tot den anderen: Kom! en hij komt; en tot mijn dienstknecht: Doe dat! en hij doet het.
10 Jezus nu, dit horende, heeft Zich verwonderd, en zeide tot degenen, die Hem volgden: Voorwaar zeg Ik u, Ik heb zelfs in Israël zo groot een geloof niet gevonden.
Kananese vrouw, Matt. 15.
22 En ziet, een Kananese vrouw, uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: Heere! Gij Zone Davids, ontferm U mijner! mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten.
23 Doch Hij antwoordde haar niet een woord. En Zijn discipelen, tot Hem komende, baden Hem, zeggende: Laat haar van U; want zij roept ons na.
24 Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls.
25 En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij!
26 Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen.
27 En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.
28 Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.
Lukas 15, Verloren zoon
18 Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u;
19 En ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.
20 En opstaande ging hij naar zijn vader. En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toe lopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem.
Joh. 6, Petrus (was al wel een kind van God)
67 Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan?
68 Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens.