Wow, spannend zeg! Ga je er een boek over schrijven?Piet Puk schreef:Volgens mij kwam ik hem pas op de fiets tegen.Jeschurun schreef:Vanmiddag is in Ridderkerk student L. van der Kuijl toegesproken door ds. M.H. Schot i.v.m. zijn laatste dienst als 'kerkganger' voordat hij uit zal gaan om te proponeren.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
~~Soli Deo Gloria~~
Dat tweede was ook wel vaak mijn gedachte bij deze gelijkenis.DDD schreef:Dat is helemaal waar, maar het is toch wel belangrijk dat je het hoofdpunt van de gelijkenis niet over het hoofd ziet.Zeeuw schreef:Juist.Valcke schreef:
En verder moeten we de gelijkenissen niet overvragen. Bij de gelijkenissen moeten we altijd letten op het voornaamste doel van de gelijkenis, en niet op de verdere omstandigheden.
En het is niet normaal om 99 schapen in de woestijn achter te laten om er één te zoeken. Net zo min als het gewoon is om het huis op stelten te zetten en de buren flink te trakteren als je een stuiver kwijt bent.
Hoewel er ook uitleggers zijn die dit zien als een onderdeel van een bruidssieraad. Daar geeft de tekst geen andere aanleiding voor dan het getal tien (en het feest natuurlijk, maar dat kun je ook uitleggen zoals bij het schaap).
'Pietje Puk en de fietsende proponent'Hendrikus schreef:Wow, spannend zeg! Ga je er een boek over schrijven?Piet Puk schreef:Volgens mij kwam ik hem pas op de fiets tegen.Jeschurun schreef:Vanmiddag is in Ridderkerk student L. van der Kuijl toegesproken door ds. M.H. Schot i.v.m. zijn laatste dienst als 'kerkganger' voordat hij uit zal gaan om te proponeren.
Toch DDD, waar blijkt dat niet veilig dan uit? Ik lees ' ze laten' en 'niet afgedwaald', waar vind ik dat niet veilig?DDD schreef:Ik zie dat Helma het er al over had, maar die 99 waren totaal niet veilig. Dat is de crux van het verhaal. Een normaal mens zou dat nooit doen, maar God is de geheel andere.
Dat is nu net het enige waarover deze gelijkenis gaat: Gods zoeken is heel speciaal op de éne gericht.
Ja, inderdaad spannend. Kom je opeens een jonge man tegen in het zwart gekleed. En ik heb daar respect voor. Iedereen kijkt naar je, lijkt me. Zeker als je zo jong bentHendrikus schreef:Wow, spannend zeg! Ga je er een boek over schrijven?Piet Puk schreef:Volgens mij kwam ik hem pas op de fiets tegen.Jeschurun schreef:Vanmiddag is in Ridderkerk student L. van der Kuijl toegesproken door ds. M.H. Schot i.v.m. zijn laatste dienst als 'kerkganger' voordat hij uit zal gaan om te proponeren.
Het begrip woestijn is daarvoor de sleutel. Schapen zonder herder in de woestijn zijn in de bijbel het beeld van beklagenswaardige mensen. Maar ook zonder dit beeld wisten de luisteraars wel dat schapen zonder herder niet bij elkaar blijven.Zeeuw schreef:Toch DDD, waar blijkt dat niet veilig dan uit? Ik lees ' ze laten' en 'niet afgedwaald', waar vind ik dat niet veilig?DDD schreef:Ik zie dat Helma het er al over had, maar die 99 waren totaal niet veilig. Dat is de crux van het verhaal. Een normaal mens zou dat nooit doen, maar God is de geheel andere.
Dat is nu net het enige waarover deze gelijkenis gaat: Gods zoeken is heel speciaal op de éne gericht.
Je kunt natuurlijk zeggen dat ze vast wel in een omheining stonden, maar ik vind dat inlegkunde, net zoals trouwens het idee dat het muntstuk een bruidstooi is. Naar mijn voorlopig idee haal je met dat soort 'verklaringen' juist het idiote van de drie gelijkenissen weg. Want ook de gelijkenis van de verloren zoon is niet bedoeld als een verhaal dat iedereen in het dagelijks leven zou herkennen. Integendeel. Dat beschrijft in de meest concrete zin het grootste wonder.
Waar lees jij woestijn?DDD schreef:Het begrip woestijn is daarvoor de sleutel. Schapen zonder herder in de woestijn zijn in de bijbel het beeld van beklagenswaardige mensen. Maar ook zonder dit beeld wisten de luisteraars wel dat schapen zonder herder niet bij elkaar blijven.Zeeuw schreef:Toch DDD, waar blijkt dat niet veilig dan uit? Ik lees ' ze laten' en 'niet afgedwaald', waar vind ik dat niet veilig?DDD schreef:Ik zie dat Helma het er al over had, maar die 99 waren totaal niet veilig. Dat is de crux van het verhaal. Een normaal mens zou dat nooit doen, maar God is de geheel andere.
Je kunt natuurlijk zeggen dat ze vast wel in een omheining stonden, maar ik vind dat inlegkunde, net zoals trouwens het idee dat het muntstuk een bruidstooi is. Naar mijn voorlopig idee haal je met dat soort 'verklaringen' juist het idiote van de drie gelijkenissen weg. Want ook de gelijkenis van de verloren zoon is niet bedoeld als een verhaal dat iedereen in het dagelijks leven zou herkennen. Integendeel. Dat beschrijft in de meest concrete zin het grootste wonder.
Matt 18:12 Wat dunkt u? Indien enig mens honderd schapen had, en één uit dezelve afgedwaald ware, zal hij niet de negen en negentig laten, en op de bergen heen gaande, het afgedwaalde zoeken?
In Lukas staat het dan weer wel. Al staat daar in de kanttekening weer dat de 99 niet zouden afgedwaald hoeven te zijn.
Wel een bijzondere gelijkenis, met meer lagen, als je er zo op inzoomt.
Wat mij eigenlijk meer verontrust in het gesprek over de goede herder en zijn verloren schaap, is het gemak waarmee randkerkelijken worden afgeschreven door bv Zeeuw. Ik vind het schrikbarend als ik lees dat niet 80% van de energie naar 20% van de mensen moet gaan.
Ik ben zelf wel eens in gesprek geraakt met iemand die in de loop der jaren randkerkelijk is geworden en aangaven dat zij als gezin zo eenzaam waren geworden door zorgen en problemen binnen het gezin. Ik heb het meerdere malen gemeld bij hun wijkouderling. Zijn reactie was 'ik zie op Facebook dat ze energie genoeg hebben voor andere dingen die zij doen. Laten ze eerst maar eens naar de kerk komen en dan zien wij wel verder'. Ik had gehoopt dat dit een uitzondering was, maar ben bang dat dit de realiteit is waardoor mensen afknappen op de kerk.
Ik ben zelf wel eens in gesprek geraakt met iemand die in de loop der jaren randkerkelijk is geworden en aangaven dat zij als gezin zo eenzaam waren geworden door zorgen en problemen binnen het gezin. Ik heb het meerdere malen gemeld bij hun wijkouderling. Zijn reactie was 'ik zie op Facebook dat ze energie genoeg hebben voor andere dingen die zij doen. Laten ze eerst maar eens naar de kerk komen en dan zien wij wel verder'. Ik had gehoopt dat dit een uitzondering was, maar ben bang dat dit de realiteit is waardoor mensen afknappen op de kerk.
Wat mij verontrust is hoe jij conclusies trekt.merel schreef:Wat mij eigenlijk meer verontrust in het gesprek over de goede herder en zijn verloren schaap, is het gemak waarmee randkerkelijken worden afgeschreven door bv Zeeuw. Ik vind het schrikbarend als ik lees dat niet 80% van de energie naar 20% van de mensen moet gaan.
Ik vind zelf dat 'randkerkelijken', wat je er ook onder verstaat, ook hun eigen verantwoordelijkheid hebben. Ik ken situaties waarbij zowel ds als kerkenraad vele gesprekken voerden en mensen toch 'randkerkelijk' bleven. Ik denk dat ieder recht heeft op aandacht. Maar niet onevenredig.
In jouw voorbeeld is deze aandacht er niet geweest en dat is inderdaad niet goed. Dat ben ik ook volledig en direct met je eens.
Als jij dit schrikbarend vindt en vindt dat ik mensen afschrijf, moet je vooral eens stevig teruglezen en in de spiegel kijken, want als er iets is wat ik niet doe, is dat het wel. Sterker, ik vind het een behoorlijke belediging.
Ps. Ik schreef: 'Ik vind dat enerzijds heel mooi anderzijds wat lastig. Doet me denken aan een werkomgeving waar 80% van de energie opgaat aan de 20% slechtst presterenden, waardoor de 80% zich niet gezien voelt. Of is dat te kort door de bocht?', waarop Adje keurig reageerde en ik aangaf dat in zijn gemeente een mooie oplossing was gevonden.
Wat een achterlijke reactie zeg.merel schreef:Zijn reactie was 'ik zie op Facebook dat ze energie genoeg hebben voor andere dingen die zij doen. Laten ze eerst maar eens naar de kerk komen en dan zien wij wel verder'.
Je zou als reactie daarop kunnen zeggen: maar u heeft dus kennelijk zoveel tijd over dat je zo vaak op FB kunt koekeloeren wat anderen doen? Als u deze tijd nu eens zou besteden aan die randkerkelijken!
Van die korte tijd dat ik op FB zat heb ik 1 ding onthouden, nl. dat die roze buitenkant er vaak heel anders uitziet dan de zwarte werkelijkheid. Schone schijn, anders niet en dat weet iedereen zachtjesaan wel die op FB zit.
Ik ken ook situaties - helaas - waarin het gerechtvaardigd was dat mensen zo teleurgesteld raakten, dat ze afhaakten. Maar dat ging dan wel over 1 dominee of 1 k.r. Moet je dan de gehele kerk de rug toekeren? Er zijn toch tientallen andere in je direkte omgeving?merel schreef:Ik had gehoopt dat dit een uitzondering was, maar ben bang dat dit de realiteit is waardoor mensen afknappen op de kerk.
Veel mensen verwarren hun kerk met het geloof, of erger nog, met God.
In mensen kun je diep en diep teleurgesteld raken, ook al zijn ze gemeenteleden, ook al zijn ze bekeerd.
Want ook een kind van de Heere kan geheel van zijn plaats af zijn, zodat hij de ander kwetst.
Ja dat is zo. Ook in de gezinnen.Zeeuw schreef:Doet me denken aan een werkomgeving waar 80% van de energie opgaat aan de 20% slechtst presterenden, waardoor de 80% zich niet gezien voelt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Daarom hebben ze bij ons in de kerk een evangelisatieteam. Zijn bezoeken de randkerkelijken. Een dominee kan niet alles doen.Zeeuw schreef:Ik vind dat enerzijds heel mooi anderzijds wat lastig. Doet me denken aan een werkomgeving waar 80% van de energie opgaat aan de 20% slechtst presterenden, waardoor de 80% zich niet gezien voelt. Of is dat te kort door de bocht?Adje schreef:Ik heb ook wel eens gehoord van een predikant die in zijn kaartenbakken keek waar heel veel randleden in stonden.merel schreef: Ik ken een PKN dominee die in zijn gemeente eerst in de registers ging kijken wie er van de ouderen nog steeds dooplid waren. Deze mensen is hij gaan bezoeken en heeft hij uitgenodigd voor een belijdenis catechisatie voor volwassenen. Velen hebben alsnog belijdenis gedaan
De oudste bezocht hij het eerst en op deze manier ging hij het rijtje af. Was overigens een predikant die destijds voor het grootste deel in dienst was van de IZB.
Juist, heel mooi omdat zo te doen! Gekke vraag misschien, maar wanneer is iemand voor jullie een 'randkerkelijke'?Arja schreef:Daarom hebben ze bij ons in de kerk een evangelisatieteam. Zijn bezoeken de randkerkelijken. Een dominee kan niet alles doen.Zeeuw schreef:Ik vind dat enerzijds heel mooi anderzijds wat lastig. Doet me denken aan een werkomgeving waar 80% van de energie opgaat aan de 20% slechtst presterenden, waardoor de 80% zich niet gezien voelt. Of is dat te kort door de bocht?Adje schreef:Ik heb ook wel eens gehoord van een predikant die in zijn kaartenbakken keek waar heel veel randleden in stonden.merel schreef: Ik ken een PKN dominee die in zijn gemeente eerst in de registers ging kijken wie er van de ouderen nog steeds dooplid waren. Deze mensen is hij gaan bezoeken en heeft hij uitgenodigd voor een belijdenis catechisatie voor volwassenen. Velen hebben alsnog belijdenis gedaan
De oudste bezocht hij het eerst en op deze manier ging hij het rijtje af. Was overigens een predikant die destijds voor het grootste deel in dienst was van de IZB.
Iemand die nog wel in het ledenbestand staat, maar niet meer naar de kerk komt.Zeeuw schreef: Juist, heel mooi omdat zo te doen! Gekke vraag misschien, maar wanneer is iemand voor jullie een 'randkerkelijke'?
-
Je kunt de positie van 'randkerkelijken' in de Gereformeerde Gemeenten niet vergelijken met die in Hervormde gemeenten. Sowieso niet qua aantal natuurlijk, maar ook niet qua 'status'.
Hier beneden is het niet.
Hoe bedoel je? Staan er geen leden in het bestand die nooit meer komen dan?Germanicus schreef:Je kunt de positie van 'randkerkelijken' in de Gereformeerde Gemeenten niet vergelijken met die in Hervormde gemeenten. Sowieso niet qua aantal natuurlijk, maar ook niet qua 'status'.
Ook bij ons - CGK - zijn die er.