Ik was vanavond bij Studium Generale in de Driestar. Ds W Harinck sprak over de Heilige Geest en de heiliging. En dan vooral over wat Calvijn erover zegt.Marco schreef:Helemaal mee eens.Zonderling schreef:Kort gezegd: Omdat de Schrift er ook niet mee begint. Zie bijvoorbeeld de brief aan de Romeinen.Alexander CD schreef:Waarom?Zonderling schreef:Zoals eerder gezegd zijn wij het eens dat niet met de leer van de verkiezing begonnen moet worden.
En ook dat deze leer op een gematigde wijze gepreekt moet worden.
En met 'gematigd' bedoel ik de wijze die de Dordtse Leerregels voorschrijft:I.14 Voorts, gelijk deze leer van de Goddelijke verkiezing, naar Gods wijzen raad, door de profeten, Christus Zelven en de apostelen, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament gepredikt is, en daarna in de Heilige Schriften voorgesteld en nagelaten, alzo moet zij ook ten huidigen dage, te zijner tijd en plaats, in de Kerke Gods (dewelke zij bijzonderlijk is toegeëigend) voorgesteld worden, met den geest des onderscheids en met godvruchtige eerbiedigheid, heiliglijk, zonder nieuwsgierige onderzoeking van de wegen des Allerhoogsten, ter ere van Gods heiligen Naam en tot een levendigen troost van Zijn volk (Hand. 20:27; Rom. 12:3 en 11:33, 34; Hebr.; Hebr. 6:17, 18).
Ik kan me trouwens ergens voorstellen dat Refo dit ook bedoelt met 'theologen onder elkaar'.
Een klein beetje overdrijven wil nog wel eens voorkomen..
Calvijn spreekt niet over wedergeboorte in engere of ruimere zin. Hij gebruikt de term vrijmoedig door elkaar.
De onderscheiding enger/ruimer is later ontstaan. De remostranten dachten dat het geloof een werk van de mens zelf was. De contra's leerden daartegen dat de wedergeboorte een werk van God is, zonder ons, in ons.
Dat is natuurlijk zo.
Maar verder moet je in de praktijk niet gaan.
De contra's zullen dat o.a. gebaseerd hebben op de tekst bij de Lydische purperverkoopster. Meegedeeld wordt; God opende haar hart, dat zij acht nam. Precies. Gods werk.
Maar ga je nu verkondigen: gemeente, God moet uw hart openen, kijk maar naar Lydia, dan is dat toch een verkeerd spoor. Dat is inderdaad Gods werk, maar zo de gemeente dat werk voorhouden verwekt een dodelijke slaap.
Of we gaan de Lydia;s in de gemeente fileren om te kijken of het hart wel echt geopend is.
Hoe kun je dat in vredesnaam aantonen?!
De mens moet niet 'op het diepst vernederd' worden, de mens moet verkondigd worden dat de stad Verderf verlaten moet worden en de enge poort gezocht. Maar dat is zo doenerig. Maar Christen wordt ook niet op een brancard en inder narcose naar die poort gebracht. Hij ging helemaal zelf. 't Klinkt wel een beetje remonstrants, maar dat moet dan maar even.