Kinderdoop onbijbels?

huisman

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door huisman »

Joannah schreef:
huisman schreef:
Joannah schreef:Bert, aan het aantal deelnemers en frequentie bij dit onderwerp te zien, is de interesse groot.
Wie ben jij om te zeggen dat het de vuilnisbak in moet?
Duizend preken van vervangingsleer-aanhangers zoals jij, zullen niet aan kunnen tonen dat er ook maar 1 enkele baby gedoopt is in de bijbel.
Datzelfde geldt voor de manier waarop.
Geen enkele besprenkeling vond plaats, alleen onderdompelingen.Een paar druppels kunnen zowiezo niet gelijkgesteld worden aan een "watergraf".
En dan Lydia de purperverkoopster, Van een echtgenoot van Lydia lezen we nergens. Misschien is ze niet getrouwd geweest. In datzelfde vers zegt ze: "Neemt dan uw intrek in mijn huis." In "mijn" huis, niet in "ons" huis. Het ligt voor de hand dat ze ongetrouwd was en dat haar huisgenoten leden waren van haar personeel, werkzaam in haar purperzaak.
Als ze kinderen en een man had gehad, had ze geen tijd om een purperzaak te runnen.
Zou in onze gezindte niet eens mogen.

PS, Natuurlijk kom je in de knoop. je kunt vervangingsleer en kinderdoop niet los zien van elkaar.
Kan schijnbaar wel op dit forum ik ben tegen de vervangingsleer heb dat ook aangetoond ergens op dit forum met Rom 9-11
maar ben voorstander van de kinderdoop
Iemand anders op dit forum lijkt tegen de kinderdoop te zijn omdat hij de vervangingsleer aanhangt. Het gaat bij Lydia ook niet om of zij kinderen had maar dat haar gehele huis gedoopt werd omdat zij tot geloof was gekomen. Verbond!!!!
Helemaal mee eens, zodra zij tot geloof kwam, werd zij gedoopt, dan pas mag het en worden de gelovigen als een olijftak op de edele stam TOEGEVOEGD!
Pas vanaf dit moment is de bekeerde christen deel van het Verbond.
Pas vanaf dit moment zal hij Jezus willen gedenken met het Avondmaal.
Fijn dat jij het eens zijn bent met wat ik zeg over Lydia maar ik ben het niet eens met wat jij zegt over Lydia :quoi

Je zou gelijk hebben als Lydia alleen gedoopt werd maar ook de haren (haar huis wie dat ook waren) werden gedoopt en wij lezen daar niets van persoonlijk geloof bij de haren. Zij werden gedoopt op grond van het verbond.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: Helemaal mee eens, zodra zij tot geloof kwam, werd zij gedoopt, dan pas mag het en worden de gelovigen als een olijftak op de edele stam TOEGEVOEGD!
En waar blijft, met jouw theorie, de eenheid van de kerk, in het nieuwe en oude verbond, als 1 wijnstok, 1 olijfboom? Verder is het idee van de olijfboom, de wijnstok, als een organisch, levend organisme. Die takken zijn geen personen, maar mensen in hun geslachten...
Zie jij eenheid?
zelfs binnen onze "kerk" verteren we elkaar, van onbaatzuchtige liefde is nauwelijks sprake, de mindere zijn ,wie wil dat nog?
Ook al zouden de takken "mensen in hun geslachten" zijn, we worden individueel geoordeeld.Daar gaat het in het NNieuwe Verbond om, volgens mij.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: Helemaal mee eens, zodra zij tot geloof kwam, werd zij gedoopt, dan pas mag het en worden de gelovigen als een olijftak op de edele stam TOEGEVOEGD!
En waar blijft, met jouw theorie, de eenheid van de kerk, in het nieuwe en oude verbond, als 1 wijnstok, 1 olijfboom? Verder is het idee van de olijfboom, de wijnstok, als een organisch, levend organisme. Die takken zijn geen personen, maar mensen in hun geslachten...
Zie jij eenheid?
zelfs binnen onze "kerk" verteren we elkaar, van onbaatzuchtige liefde is nauwelijks sprake, de mindere zijn ,wie wil dat nog?
Ook al zouden de takken "mensen in hun geslachten" zijn, we worden individueel geoordeeld.Daar gaat het in het NNieuwe Verbond om, volgens mij.
Toch is de kerk 1, in Christus, haar Hoofd en Koning...

En waarom werden dan kinderen in het Oude Testament besneden? Werden die allen, hoofd voor hoofd, zalig dan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
huisman

Bericht door huisman »

Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:
Zie jij eenheid?
Het gaat om de Bijbelse eenheid : Mensen uit alle geslacht taal en natie die door dezelfde Geest zijn wedergeboren en zo ingeënt in die Ware Wijnstok Christus samen met de natuurlijke takken die in Christus zijn. Zo worden de zondaren uit het O.T. op net zo'n wijze zalig als zondaren uit het N.T.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:
Zie jij eenheid?
Ook al zouden de takken "mensen in hun geslachten" zijn, we worden individueel geoordeeld.Daar gaat het in het Nieuwe Verbond om, volgens mij.
Toch is de kerk 1, in Christus, haar Hoofd en Koning...

En waarom werden dan kinderen in het Oude Testament besneden? Werden die allen, hoofd voor hoofd, zalig dan?
a. God heeft Abraham een belofte van zegen gegeven, die zich via hem uitstrekt tot alle volken: "Met u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden" (Gen. 12 : 3). Het verbond met Abraham, waarvan de besnijdenis het teken is, vermeldt deze belofte niet en heeft blijkens Gen. 17 : 6 te maken met het letterlijk nageslacht van Abraham, (waaronder zelfs koningen zullen zijn) en blijkens Gen. 17 : 8 met het land Kanaän. Wil men dit verbond dus op ons overbrengen dan zal er vergeestelijkt moeten worden. En hier zit het grote knelpunt, want dit vergeestelijken, zo het al geoorloofd is, gebeurt zeer inkonsekwent.

b. Wanneer men zingt in Psalm 105: "Het verbond met Abraham zijn vrind, bevestigt Hij van kind tot kind", en daarbij denkt men aan de gelovigen van nu, dan vergeestelijkt men de betrekking: vader-kind.

Nu is er grond voor deze vergeestelijking, want in het Nieuwe Testament worden de gelovigen "zonen van Abraham" en "Abrahams zaad" genoemd. Dit gebeurt in Gal. 3 : 7 en 29. Maar Paulus brengt dat in Gal. 3 niet in verband met het verbond van Gen. 2 - 17, maar met de belofte "In u zullen al de volken gezegend worden" (Gal. 3 : 8). Hij zegt niet, dat het verbond van Abraham in Christus Jezus tot de volken zou komen, maar de "zegen van Abraham" (vers 14). Met andere woorden: Paulus vergeestelijkt het verbond niet. Dit is te sprekender waar het in de brief aan de Galaten juist om de kwestie van de besnijdenis gaat. De christenen uit de Joden wilden, dat de christenen uit de heidenen zich lieten besnijden. Als nu de doop in de plaats van de besnijdenis zou zijn gekomen dan is het volkomen onverklaarbaar, dat Paulus dat in deze brief in verband met ons zoonschap uit Abraham niet naar voren brengt.
(naar J.G.Fijnvandraat)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef: a. God heeft Abraham een belofte van zegen gegeven, die zich via hem uitstrekt tot alle volken: "Met u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden" (Gen. 12 : 3). Het verbond met Abraham, waarvan de besnijdenis het teken is, vermeldt deze belofte niet en heeft blijkens Gen. 17 : 6 te maken met het letterlijk nageslacht van Abraham, (waaronder zelfs koningen zullen zijn) en blijkens Gen. 17 : 8 met het land Kanaän. Wil men dit verbond dus op ons overbrengen dan zal er vergeestelijkt moeten worden. En hier zit het grote knelpunt, want dit vergeestelijken, zo het al geoorloofd is, gebeurt zeer inkonsekwent.

b. Wanneer men zingt in Psalm 105: "Het verbond met Abraham zijn vrind, bevestigt Hij van kind tot kind", en daarbij denkt men aan de gelovigen van nu, dan vergeestelijkt men de betrekking: vader-kind.

Nu is er grond voor deze vergeestelijking, want in het Nieuwe Testament worden de gelovigen "zonen van Abraham" en "Abrahams zaad" genoemd. Dit gebeurt in Gal. 3 : 7 en 29. Maar Paulus brengt dat in Gal. 3 niet in verband met het verbond van Gen. 2 - 17, maar met de belofte "In u zullen al de volken gezegend worden" (Gal. 3 : 8). Hij zegt niet, dat het verbond van Abraham in Christus Jezus tot de volken zou komen, maar de "zegen van Abraham" (vers 14). Met andere woorden: Paulus vergeestelijkt het verbond niet. Dit is te sprekender waar het in de brief aan de Galaten juist om de kwestie van de besnijdenis gaat. De christenen uit de Joden wilden, dat de christenen uit de heidenen zich lieten besnijden. Als nu de doop in de plaats van de besnijdenis zou zijn gekomen dan is het volkomen onverklaarbaar, dat Paulus dat in deze brief in verband met ons zoonschap uit Abraham niet naar voren brengt.
(naar J.G.Fijnvandraat)
Zoals gewoonlijk ga je niet op de voorgaande argumenten in, maar je schreeuwt maar wat...

Wat zoek je hier trouwens op REFOforum? Of je probeer je ons tot dopersen te bekeren?

Over Abraham en zijn zaad gesproken, hetwelk Paulus wel degelijk 'vergeestelijkt':

Matthéüs 3:9
En meent niet bij uzelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.

Matthéüs 8:11
Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen, en zullen met Abraham en Izak en Jakob aanzitten in het Koninkrijk der hemelen;

Lukas 13:28
Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham en Izak en Jakob en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen.

Johannes 8:40
Maar nu zoekt gij Mij te doden, een Mens Die u de waarheid gesproken heeft, welke Ik van God gehoord heb. Dat deed Abraham niet.

Handelingen 3:25
Gijlieden zijt kinderen der profeten en des verbonds, hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft, zeggende tot Abraham: En in uw Zaad zullen alle geslachten der aarde gezegend worden.

Romeinen 9:7
Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen, maar: In Izak zal u het zaad genoemd worden.

Galaten 3:7
Zo verstaat gij dan, dat degenen die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.

Galaten 3:14
Opdat de zegening Abrahams tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.

Galaten 3:16
Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van één: En uw Zaad, Hetwelk is Christus.

Galaten 3:18
Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis; maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadiglijk gegeven.

Galaten 3:29
En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.

Het gaat dus nooit om het vleseliijk zaad, maar het geestelijke. Een ieder die in Christus is, is dus het zaad van Abraham, en een erfgenaam van Christus. Jood of heiden. Zo moeten we allen geestelijk joods worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

De Beste Besnijdenis
Ook zonder hechtingen en verband met de beste en veiligste Klamp !
Aldus Google ads

:)
:offtopic
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
learsi

Bericht door learsi »

Joannah schreef: De christenen uit de Joden wilden, dat de christenen uit de heidenen zich lieten besnijden. Als nu de doop in de plaats van de besnijdenis zou zijn gekomen dan is het volkomen onverklaarbaar, dat Paulus dat in deze brief in verband met ons zoonschap uit Abraham niet naar voren brengt.
(naar J.G.Fijnvandraat)
Volgens mij gaat het hier over dwaalleraars (valse apostelen) en niet over christenen!
learsi

Bericht door learsi »

Het probleem daar was, dat er waren die leerden dat je niet zalig kon worden als je niet besneden was.Hier worden werken der wet(waardoor men gerechtvaardigd wordt) in de plaats van het evangelie(rechtvaardiging door het geloof!) gezet(Gal.5:4). Als Paulus hier over de doop was gaan spreken, dan had hij gezegd dat de mens door de doop gerechtvaardigd zou worden, echter de doop brengt de rechtvaardiging niet aan, maar het geloof!
Joannah

Bericht door Joannah »

learsi schreef:
Joannah schreef: De christenen uit de Joden wilden, dat de christenen uit de heidenen zich lieten besnijden. Als nu de doop in de plaats van de besnijdenis zou zijn gekomen dan is het volkomen onverklaarbaar, dat Paulus dat in deze brief in verband met ons zoonschap uit Abraham niet naar voren brengt.
(naar J.G.Fijnvandraat)
Volgens mij gaat het hier over dwaalleraars (valse apostelen) en niet over christenen!
ik denk eerder dat het een les was, opgetekend omdat dit het prille begin was het christendom.
huisman

Bericht door huisman »

Joannah schreef:
learsi schreef:
(naar J.G.Fijnvandraat)
ik denk eerder dat het een les was, opgetekend omdat dit het prille begin was het christendom.
Ik denk dat jij de Galaten brief moet gaan lezen: Gij uitzinnige galaten begint gij met de Geest en eindigt gij met het vlees.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Nogmaals de sleuteltekst van dit Hst is 1 Kor 10 :6
6 ¶ En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben.
Paulus houdt de N.T. verbondsgemeente van Korinthe als voorbeeld het O.T. verbondsvolk Israël voor laat zien de grote weldaden die Israël geschonken waren
¶ En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde ; en de steenrots was Christus .
En dan zegt de Heere dat zij vanwege hun ongeloof toch verloren zijn gegaan ondanks de grote verbondsweldaden ( die hadden de omliggende volken niet) Deze ernstige waarschuwing geldt echt alle verbondskinderen. Niet het verbond maakt zalig , maar het geloof in de gekruisigde Christus.
Beste huisman, uiteraard ben ik het helemaal met je eens als je stelt dat het volk Israël hier tot voorbeeld gesteld wordt voor de gemeente. Dit zegt Paulus heel duidelijk, dus het zou dwaas dát te bestrijden. Maar waaróm zegt Paulus dat? Niet om er een verbondstheologie mee te funderen of te bewijzen, maar om een heel andere reden. Je citeert de tekst zelf al: "En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben."
Dáárom wordt het volk Israël de gemeente tot voorbeeld gesteld.
Maar daar zit ook een heel stuk typologie in. Want van het volk Israël zijn de meesten letterlijk "ternedergeslagen in de woestijn", zij werden ook letterlijk door de slangen gebeten, etc. etc.
Zo is Israël voor ons een voorbeeld van wat er met ons gebeurt als ook wij niet in het geloof blijven.
Dat betekent dus dat Paulus van de mogelijkheid uitgaat dat er óók in de gemeente zijn, die van het geloof af kunnen vallen, mensen dus die niet écht geloven (want als je echt gelooft, kun je niet afvallen, althans niet definitief). Mensen dus, die slechts op een 'uitwendige' wijze deel hebben aan de weldaden van het nieuwe verbond.
Maar ook dát heb ik nooit ontkend. De grote vraag is echter, gaat het bij die 'niet waarlijk gelovenden' om mensen die als kind in de gemeente geboren zijn, maar niet tot geloof gekomen zijn, óf gaat het hier om mensen die wél hun geloof hebben beleden, als volwassene gedoopt zijn, maar tóch ten diepste geen deel hebben aan het heil?
Het antwoord op die vraag wordt door 1 Kor. 10 niet beslist. En dat is nu net waar het over gaat.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Dat laatste geldt wél voor de Joden, niet voor de heidenen. De Joden behoorden van nature tot het verbond, de heidenen niet. Daarom ontvingen de kinderen in Israël wel het teken van het verbond, en in de NT gemeente niet.
Overigens gold dat voor de situatie in Paulus' dagen, nu niet meer. De generatie Joden die nog deel heeft uitgemaakt van het oude verbond, is niet meer.
Maar ook toen al moest een Jood, al was hij besneden, tóch gedoopt worden wanneer hij toetrad tot het nieuwe verbond.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Nogmaals de sleuteltekst van dit Hst is 1 Kor 10 :6
6 ¶ En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben.
Paulus houdt de N.T. verbondsgemeente van Korinthe als voorbeeld het O.T. verbondsvolk Israël voor laat zien de grote weldaden die Israël geschonken waren
¶ En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde ; en de steenrots was Christus .
En dan zegt de Heere dat zij vanwege hun ongeloof toch verloren zijn gegaan ondanks de grote verbondsweldaden ( die hadden de omliggende volken niet) Deze ernstige waarschuwing geldt echt alle verbondskinderen. Niet het verbond maakt zalig , maar het geloof in de gekruisigde Christus.
Beste huisman, uiteraard ben ik het helemaal met je eens als je stelt dat het volk Israël hier tot voorbeeld gesteld wordt voor de gemeente. Dit zegt Paulus heel duidelijk, dus het zou dwaas dát te bestrijden. Maar waaróm zegt Paulus dat? Niet om er een verbondstheologie mee te funderen of te bewijzen, maar om een heel andere reden. Je citeert de tekst zelf al: "En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben."
Dáárom wordt het volk Israël de gemeente tot voorbeeld gesteld.
Maar daar zit ook een heel stuk typologie in. Want van het volk Israël zijn de meesten letterlijk "ternedergeslagen in de woestijn", zij werden ook letterlijk door de slangen gebeten, etc. etc.
Zo is Israël voor ons een voorbeeld van wat er met ons gebeurt als ook wij niet in het geloof blijven.
Dat betekent dus dat Paulus van de mogelijkheid uitgaat dat er óók in de gemeente zijn, die van het geloof af kunnen vallen, mensen dus die niet écht geloven (want als je echt gelooft, kun je niet afvallen, althans niet definitief). Mensen dus, die slechts op een 'uitwendige' wijze deel hebben aan de weldaden van het nieuwe verbond.
Maar ook dát heb ik nooit ontkend. De grote vraag is echter, gaat het bij die 'niet waarlijk gelovenden' om mensen die als kind in de gemeente geboren zijn, maar niet tot geloof gekomen zijn, óf gaat het hier om mensen die wél hun geloof hebben beleden, als volwassene gedoopt zijn, maar tóch ten diepste geen deel hebben aan het heil?
Het antwoord op die vraag wordt door 1 Kor. 10 niet beslist. En dat is nu net waar het over gaat.
Het gaat m.i. in 1 Kor 10 om de werkelijkheid dat verbondskinderen in het O.T. niet genoeg hadden aan hun zijn in het verbond. Paulus stelt dit als voorbeeld voor de N.T. verbondsgemeente van Korinthe.Ook zij kunnen verloren gaan met al de weldaden die ze van de HEERE hebben ontvangen. Zie het begin van de eerste Korinthe brief.
2 Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats , beide hun en onzen Heere;
3 Genade zij u en vrede van God onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
4 Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus;
5 Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede en alle kennis;
6 Gelijk de getuigenis van Christus bevestigd is onder u;
7 Alzo dat het u aan gene gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus.
8 Welke God u ook zal bevestigen tot het einde toe, om onstraffelijk te zijn in den dag van onzen Heere Jezus Christus .
9 God is getrouw, door Welken gij geroepen zijt tot de gemeenschap van Zijn Zoon Jezus Christus, onzen Heere.
Maar hierna komen erge zonden aan de orde die in deze gemeente plaatshadden: verdeeldheid,ontucht en zedeloosheid
een verkeerd gebruik van het H.A. enz.
En dat brengt Paulus tot de vergelijking met Israël ook vele weldaden gedronken uit de steenrots (Christus) maar vanwege hun afval en zonde(ten diepste ongeloof Hebr 3 : 19) toch verloren gegaan.Dit was de boodschap voor de eerste lezers van de brief en voor de lezers van alle tijden. Het verbond maakt niet zalig maar het geloof in de gekruisigde Christus. In de weg van rechtvaardigmaking en heiligmaking zo als ook staat in deze brief 1kor1:30
30 Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Het gaat m.i. in 1 Kor 10 om de werkelijkheid dat verbondskinderen in het O.T. niet genoeg hadden aan hun zijn in het verbond. Paulus stelt dit als voorbeeld voor de N.T. verbondsgemeente van Korinthe.Ook zij kunnen verloren gaan met al de weldaden die ze van de HEERE hebben ontvangen. Zie het begin van de eerste Korinthe brief.
Nee huisman, er is geen afval der heiligen. Wat jij hieronder citeert, past niet bij onbekeerden, zou Brakel zeggen. Ik adviseer je zijn hoofdstuk over De Kerk in De Redelijke Godsdienst eens te lezen; dan zou je de aanspraak van de gemeente en de heilsweldaden waarover Paulus spreekt, niet zo devalueren tot zaken die de gemeente wel in de 'toezegging' zou hebben, maar niet in waarheid.
2 Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats , beide hun en onzen Heere;
3 Genade zij u en vrede van God onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
4 Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus;
5 Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede en alle kennis;
6 Gelijk de getuigenis van Christus bevestigd is onder u;
7 Alzo dat het u aan gene gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus.
8 Welke God u ook zal bevestigen tot het einde toe, om onstraffelijk te zijn in den dag van onzen Heere Jezus Christus .
9 God is getrouw, door Welken gij geroepen zijt tot de gemeenschap van Zijn Zoon Jezus Christus, onzen Heere.
huisman schreef:Maar hierna komen erge zonden aan de orde die in deze gemeente plaatshadden: verdeeldheid,ontucht en zedeloosheid
een verkeerd gebruik van het H.A. enz.
En dat brengt Paulus tot de vergelijking met Israël ook vele weldaden gedronken uit de steenrots (Christus) maar vanwege hun afval en zonde(ten diepste ongeloof Hebr 3 : 19) toch verloren gegaan.Dit was de boodschap voor de eerste lezers van de brief en voor de lezers van alle tijden. Het verbond maakt niet zalig maar het geloof in de gekruisigde Christus. In de weg van rechtvaardigmaking en heiligmaking zo als ook staat in deze brief 1kor1:30
30 Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;
De gemeente wordt aangeschreven in wat zij in wezen is. Vervolgens worden de zonden aangewezen en wordt daartegen gewaarschuwd, daarbij wordt het volk Israël - en hoe logisch, alles uit het OT is immers tot onze lering geschreven! - tot voorbeeld gesteld.
Wat jij er allemaal nog meer uit wilt halen, staat er niet in. :)
Gesloten