Afgewezen schreef:Dat laatste lees ik er niet bij in de HC. Het gaat hier gewoon over welke betekenis de doop heeft voor de gelovige. Duidelijk is in elk geval wel dat het voorwerpelijke niet van het onderwerpelijke losgemaakt kan worden.Luther schreef:Zeker. Ook waar! Dat is de belijdenis van de bondeling bij wie de Heilige Geest de ogen heeft geopend en de beloften ook heeft toegeëigend.Afgewezen schreef:Ik houd het dan toch maar bij de HC:Luther schreef:De doop is een teken en zegel van beloofde genade. Geestelijke zegeningen worden be-tekend. Zij verzegelen de beloften van God. Het sacrament zegt niets van een mens, enkel wie God voor die mens zijn wil. Zie Rom. 4:11: Abraham werd niet gerechtvaardigd werd door werken maar door geloof. Het sacrament verzegelt geen subjectieve genade maar objectieve belofte van God. Let wel: daarom is het toepassende werk van de Heilige Geest is noodzakelijk! De doop is een pleitgrond. De belofte die is betekend en verzegeld, geldt alle verbondskinderen. het gaat dus niet om de uitverkiezing, maar om welmenende beloften van God, die de grootheid van Gods genade benadrukken maar ook de hoge verantwoordelijkheid van de mens!
Vr.70. Wat is dat, met het bloed en den Geest van Christus gewassen te zijn?
Antw. Het is vergeving der zonden van God uit genade te hebben om des bloeds van Christus wil, hetwelk Hij in Zijn offerande aan het kruis voor ons uitgestort heeft; daarna ook, door den Heiligen Geest vernieuwd en tot lidmaten van Christus geheiligd te zijn, opdat wij hoe langer hoe meer der zonden afsterven, en in een godzalig, onstraffelijk leven wandelen.
Dat besefte Ursinus ook anders had hij de HG niet aan kinderen toegeschreven en gezegd dat ze geloof of geneigdheid om te geloven hebben.