Is thuislezen Bijbels?

Nowhere

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Nowhere »

Afgelopen zondag twee preken thuis gelezen: Ds. C. Smits over Hooglied 4:15-16 en Ds. B. Smijtegelt over Lukas 12:23

Thuislezer ... ik kan deze mensen steeds meer begrijpen! En wellicht ga ik er mijzelf ook toe begeven.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Ik denk dat je nog beter kunt gaan 'kerkshoppen' dan thuis gaan lezen, als je je niet meer thuis voelt in je gemeente.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Nowhere schreef:Afgelopen zondag twee preken thuis gelezen: Ds. C. Smits over Hooglied 4:15-16 en Ds. B. Smijtegelt over Lukas 12:23

Thuislezer ... ik kan deze mensen steeds meer begrijpen! En wellicht ga ik er mijzelf ook toe begeven.
De tijd kon wel een aanstaande zijn dat er veel meer plaatsen in ons land tot deze noodsprong
moet worden overgegaan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Nowhere schreef:Afgelopen zondag twee preken thuis gelezen: Ds. C. Smits over Hooglied 4:15-16 en Ds. B. Smijtegelt over Lukas 12:23

En waarom dan wel?
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

sirdanilot schreef:

En waarom dan wel?
Diezelfde vraag zou ik ook willen stellen.
U moet niet op grond van 2 preken thuislezer worden.
Ten eerste moet u daarover met uw predikant of kerkenraad over hebben wat u mist in de prediking.
Laat de nood der prediking een zaak van het gebed zijn.

Er kunnen wel andere omstandigheden zijn dat u thuisleest.
Te grote afstand van de gemeente, of wanneer er twist is in de gemeente, zonder dat die twist beslecht wordt, of omdat u voor beide twistende partijen zich niet verwant weet in hun twist.
U blijft in het laatste geval onpartijdig thuis bewenende de twist die blijvende beroering zorgt..
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Nowhere

Bericht door Nowhere »

1. Het is niet op basis van twee gelezen preken
2. Ondanks dat er veel kerken hier in de buurt zijn, ga ik mij voorlopig nergens bij voegen.
3. Ik geen vertrouwen meer heb in predikanten en kerkenraden, door veel opgedaan leed
4. Het een noodoplossing is en waarschijnlijk de enige oplossing

Dus ja, ik kan thuislezers goed begrijpen. Althans een deel ...
WimA

Bericht door WimA »

Nowhere schreef:Dus ja, ik kan thuislezers goed begrijpen. Althans een deel ...
De meeste mensen zullen sommige doodslagers ook wel goed begrijpen, ik althans wel.
m.a.w. Het hier genoemde "goed begrijpen" impliceert een goedkeuring, maar misschien lees ik het verkeerd?
In ieder geval is met een "goed begrijpen" iets niet gelegitimeerd. De NGB biedt in ieder geval geen ruimte voor thuislezen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

WimA schreef:
Nowhere schreef:Dus ja, ik kan thuislezers goed begrijpen. Althans een deel ...
De meeste mensen zullen sommige doodslagers ook wel goed begrijpen, ik althans wel.
m.a.w. Het hier genoemde "goed begrijpen" impliceert een goedkeuring, maar misschien lees ik het verkeerd?
In ieder geval is met een "goed begrijpen" iets niet gelegitimeerd. De NGB biedt in ieder geval geen ruimte voor thuislezen.
Laten we zeggen: de NGB voorziet hier niet in. ;)
freek

Bericht door freek »

-DIA- schreef:

De tijd kon wel een aanstaande zijn dat er veel meer plaatsen in ons land tot deze noodsprong
moet worden overgegaan.
Lijkt me in Rijssen niet zo nodig.
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Nowhere schreef:1. Het is niet op basis van twee gelezen preken
2. Ondanks dat er veel kerken hier in de buurt zijn, ga ik mij voorlopig nergens bij voegen.
3. Ik geen vertrouwen meer heb in predikanten en kerkenraden, door veel opgedaan leed
4. Het een noodoplossing is en waarschijnlijk de enige oplossing

Dus ja, ik kan thuislezers goed begrijpen. Althans een deel ...
Christus's Kerk is een kerk van zondige mensen op een zondige wereld. Hoe zou je kunnen verwachten dat deze volmaakt is, zoals u misschien wel zou wensen? Dat er absoluut geen tweespalt en vertrouwensbreuk zou zijn?
Het hoogste wat we verwachten mogen, is dat er een zuivere en waare Evangelie verkondigd mag worden, in de gemeenschap der heiligen. En er zijn volgens mij in jouw omgeving echt wel kerken waar dat gebeurt, als er zoals je zegt veel kerken zijn.

Ik zie niet echt een nood in waarom je in zo'n omgeving thuislezer zou worden.
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Dan weet curatorium opeens dat ik het niet naar mijn zin hebt in mijn huidige gemeente.
Sirdanilot weet precies waar ik woon.
Secor Debar meent te weten dat het om een leerverschil gaat.

Ik verheerlijk hier niet het thuislezen, maar soms is de situatie zo dat je niks anders meer kan. Ik zeg alleen dat ik ze goed kan begrijpen. En dat ik het overweeg om het ook te worden. Maar ik ga dat niet aan jullie neus hangen, waarom wel of juist niet.
In ieder geval ga ik hier niet de discussie voeren of het wel geoorloofd is of niet.

En ja WimA, inderdaad keur ik het goed! Want wat er geschreven staat over de kerk in de NGB ... ik moet de eerste kerk nog tegenkomen die zich daar volledig aanhoud. Ja het is een kerk na de zondeval, maar er is ook iets van een afspiegeling van Christus. En dat mis ik in vele kerken. Niet dat ik dat zo goed doe, maar in menig kerk in de omgeving waar ik woon gaan de gemeenteleden/kerkenraadsleden en predikanten rollend door de kerk heen. Dus inbinden WimA en niet gaan roepen dat thuislezen niet mag. Nee er mag zoveel niet!!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het is al eens gezegd hier, maar er zit een gevaar aan thuislezen, dat men preken gaat zoeken die men graag wil lezen en dan er een bepaalde eenzijdigheid komt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Al kan dat in de kerk ook voorkomen door dominees die heel hun leven op dezelfde plek blijven, wat een gemeente nooit ten goede komt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Het is al eens gezegd hier, maar er zit een gevaar aan thuislezen, dat men preken gaat zoeken die men graag wil lezen en dan er een bepaalde eenzijdigheid komt.
Dat gevaar zit eveneens in de levende verkonding.
Men is vaak zo brutaal, dat als de waarheid voor iemand te scherp is, dat hij/zij
zijn attestatie opvraagt en naar een kerk stapt waart het 'wat makkelijker' is...
Een thuislezer zoekt doorgaans geen makkelijke preek voor het vlees,
dat onderscheid moeten we wel maken. Voor de ware thuislezer is het NOOD.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
WimA

Bericht door WimA »

Nowhere schreef:In ieder geval ga ik hier niet de discussie voeren of het wel geoorloofd is of niet.
Oh, sorry hoor. Ik dacht dat je bewust in dit topic postte.
Nowhere schreef:En ja WimA, inderdaad keur ik het goed! Want wat er geschreven staat over de kerk in de NGB ... ik moet de eerste kerk nog tegenkomen die zich daar volledig aanhoud. Ja het is een kerk na de zondeval, maar er is ook iets van een afspiegeling van Christus. En dat mis ik in vele kerken. Niet dat ik dat zo goed doe, maar in menig kerk in de omgeving waar ik woon gaan de gemeenteleden/kerkenraadsleden en predikanten rollend door de kerk heen. Dus inbinden WimA en niet gaan roepen dat thuislezen niet mag. Nee er mag zoveel niet!!
Ik vind het fijn dat je inziet dat thuislezen niet mag. We zijn het ook eens dat er meer "niet mag".
Laatst gewijzigd door WimA op 10 jun 2014, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie