Re: Zoekende zondaar reeds behouden? (uit: Lezenswaardig)
Geplaatst: 21 feb 2012, 14:53
Meer in de zin van de DL 3/4-4a.Afgewezen schreef:(al zou ik hier niet willen spreken van een 'hongeren en dorsten' in de zin van Matth. 5)
Meer in de zin van de DL 3/4-4a.Afgewezen schreef:(al zou ik hier niet willen spreken van een 'hongeren en dorsten' in de zin van Matth. 5)
Zeker. Onderwijs vanuit de Schrift. Niet hun hongeren en dorstigen tot stand verheffen, en vertellen hoe God dat in het leven van Zijn volk werkt, maar onderwijs vanuit de Schrift, wie God is en Wie Christus is. Precies hetzelfde onderwijs, wat onbekeerden midden in de wereld, en de ware gelovigen nodig hebben.Marieke schreef:juist, deze mensen hebben onderwijs nodig!Tiberius schreef:Ik zeg niet, dat ik ze gered moet noemen, wanneer ze nog buiten Christus zijn. Dat doe ik sowieso niet.
Maar als er sprake is van een hongeren en dorsten, van een droefheid naar God, zal je mensen in pastoraat anders behandelen dan mensen die onbekeerd midden in de wereld leven. Of onbekeerd midden in hun godsdienst.
Punt is dat deze groep er wel is.memento schreef:Ik proef uit de woorden van sommigen, dat ze toch een derde groep creeëren, tussen onbekeerd en gelovig in. Wel wedergeboren, maar nog niet bewust in Christus en Zijn verzoenend sterven gelovend.
Er is ook een derde groep die zegt dat er daden zijn die noch geloofsdaden, noch ongeloofsdaden zijn. Minstens even kwalijk.Afgewezen schreef:Punt is dat deze groep er wel is.memento schreef:Ik proef uit de woorden van sommigen, dat ze toch een derde groep creeëren, tussen onbekeerd en gelovig in. Wel wedergeboren, maar nog niet bewust in Christus en Zijn verzoenend sterven gelovend.
Gedachte 2:Memento schreef:Daarmee ontken je niet dat er mogelijk tijd zit tussen de wedergeboorte en het expliciete geloof,
Volgens mij is hetgeen je in de 2e gedachte proeft, de groep die je in de 1e gedachte omschrijft.Memento schreef:Ik proef uit de woorden van sommigen, dat ze toch een derde groep creeëren, tussen onbekeerd en gelovig in. Wel wedergeboren, maar nog niet bewust in Christus en Zijn verzoenend sterven gelovend.
Dan toch maar weer de vraag: het opstaan van de verloren zoon, was dat een geloofsdaad of niet?vragensteller schreef:Er is ook een derde groep die zegt dat er daden zijn die noch geloofsdaden, noch ongeloofsdaden zijn. Minstens even kwalijk.Afgewezen schreef:Punt is dat deze groep er wel is.memento schreef:Ik proef uit de woorden van sommigen, dat ze toch een derde groep creeëren, tussen onbekeerd en gelovig in. Wel wedergeboren, maar nog niet bewust in Christus en Zijn verzoenend sterven gelovend.
Ja, die is er ook. Dat zegt Memento zelf ook inmiddels. Alleen spreekt hij dat nu weer tegen.Afgewezen schreef:Punt is dat deze groep er wel is.memento schreef:Ik proef uit de woorden van sommigen, dat ze toch een derde groep creeëren, tussen onbekeerd en gelovig in. Wel wedergeboren, maar nog niet bewust in Christus en Zijn verzoenend sterven gelovend.
Neehoor, ik wil dicht bij de Schrift spreken. Zonder alles in een kloppend systeem te gieten.Tiberius schreef:Memento, ik heb de indruk dat je wat pendelt tussen 2 gedachten:
Gedachte 1:Gedachte 2:Memento schreef:Daarmee ontken je niet dat er mogelijk tijd zit tussen de wedergeboorte en het expliciete geloof,Volgens mij is hetgeen je in de 2e gedachte proeft, de groep die je in de 1e gedachte omschrijft.Memento schreef:Ik proef uit de woorden van sommigen, dat ze toch een derde groep creeëren, tussen onbekeerd en gelovig in. Wel wedergeboren, maar nog niet bewust in Christus en Zijn verzoenend sterven gelovend.
Antwoord van van de Groe.Tiberius schreef:Dan toch maar weer de vraag: het opstaan van de verloren zoon, was dat een geloofsdaad of niet?vragensteller schreef:Er is ook een derde groep die zegt dat er daden zijn die noch geloofsdaden, noch ongeloofsdaden zijn. Minstens even kwalijk.Afgewezen schreef:Punt is dat deze groep er wel is.memento schreef:Ik proef uit de woorden van sommigen, dat ze toch een derde groep creeëren, tussen onbekeerd en gelovig in. Wel wedergeboren, maar nog niet bewust in Christus en Zijn verzoenend sterven gelovend.
Als je de gelijkenis van de verloren zoon leest denk ik dat je mag zeggen dat het gaan een geloofsdaad was. Hij zegt en kent immers al heel veel van de vader (Christus)?Van der Groe, Schadelijk Misbruik, blz. 17: “Dus moet het dan noodzakelijk door ons
gehouden worden voor een vaste regel in het Christendom, dat zolang als iemand de
Heere Jezus niet kent, met een geestelijke en gelovige kennis van bijzondere
toeëigening voor zichzelf en van een hartelijk vertrouwen op Hem en Zijn genade, op
grond van de beloften des Heiligen Evangelies, hij dan ook nog geen ware
zaligmakende overtuiging bekomen heeft welke ontdekking van zonde, en vloek,
verdoemenis, onmacht, enz. hij schoon anders ook al in zich bevinden moge, en hoe
grotelijks beangst en bekommerd hij daaronder ook wezen moge.”
Nee, toch maar niet. Want je komt er niet mee verder. Jezus zei ooit tot iemand: "U bent niet ver van het koninkrijk Gods." Dat is een 'stand', die we niet onder kunnen brengen in onze schema's.Tiberius schreef:Dan toch maar weer de vraag: het opstaan van de verloren zoon, was dat een geloofsdaad of niet?
Ja maar dat was nog geen kennen! Als je dat al kennis gaat noemen dan kom je pas in dwaalwateren terecht. Die verloren zoon had zich juist uit de gemeenschap weggezondigd en dat ging hij inleven en beleven. Je bestrijdt hier een vermeende dwaling met een echte dwaling!huisman schreef:Antwoord van van de Groe.Tiberius schreef:Dan toch maar weer de vraag: het opstaan van de verloren zoon, was dat een geloofsdaad of niet?vragensteller schreef:Er is ook een derde groep die zegt dat er daden zijn die noch geloofsdaden, noch ongeloofsdaden zijn. Minstens even kwalijk.Afgewezen schreef:Punt is dat deze groep er wel is.Als je de gelijkenis van de verloren zoon leest denk ik dat je mag zeggen dat het gaan een geloofsdaad was. Hij zegt en kent immers al heel veel van de vader (Christus)?Van der Groe, Schadelijk Misbruik, blz. 17: “Dus moet het dan noodzakelijk door ons
gehouden worden voor een vaste regel in het Christendom, dat zolang als iemand de
Heere Jezus niet kent, met een geestelijke en gelovige kennis van bijzondere
toeëigening voor zichzelf en van een hartelijk vertrouwen op Hem en Zijn genade, op
grond van de beloften des Heiligen Evangelies, hij dan ook nog geen ware
zaligmakende overtuiging bekomen heeft welke ontdekking van zonde, en vloek,
verdoemenis, onmacht, enz. hij schoon anders ook al in zich bevinden moge, en hoe
grotelijks beangst en bekommerd hij daaronder ook wezen moge.”
Al eerder gezegd: Van der Groe heeft het hier over "noodzakelijk gehouden worden".huisman schreef:Antwoord van van de Groe.
Het eerste ben ik met je eens.huisman schreef:Als je de gelijkenis van de verloren zoon leest denk ik dat je mag zeggen dat het gaan een geloofsdaad was. Hij zegt en kent immers al heel veel van de vader (Christus)?
Wat is het kenmerk van schijngeloof? Dat het niet afkomstig is van de Geest van Christus. Daar hadden we het wel over. Dan is het idd een schijngeloof. Voor die kant ben ik beducht als het om jouw standpunten gaat.Afgewezen schreef:Natuurlijk is er schijngeloof. Maar daar hebben we het hier toch niet over?
Ik zeg je, dat deze situatie niet voorkomt. Waar Goddelijke toerekening is, zal de menselijke aanvaarding altijd volgen. Of ken jij voorbeelden van wedergeboren mensen, die niet tot de aanvaarding komen?Afgewezen schreef:Die toerekening wordt nooit de mijne, zonder aanvaarding van mijn kant! Dat is het punt waar het om gaat.
Gen. 15:6 En hij geloofde in den HEERE; en Hij rekende het hem tot gerechtigheid.
ktt. 17 Niet dat Abram hier eerst begon te geloven, maar dat hij sterker werd in het geloof, overwinnende zijn vlees; en de grote beloften die hem God, vss. 1, 4, 5, van zijn zaad en voornamelijk van den Messias gedaan had, tot zijner ziele troost en zaligheid langs zo meer aannemende.
Daarmee is nog niet gezegd dat het ons niet leert hoe geloof openbaar kan komen/ eruit ziet in de praktijk.Afgewezen schreef:Het is de vraag door welke 'bril' wij de Bijbel lezen, en zo ook de geschiedenissen van de mensen die tot Jezus komen. Een- en andermaal is gezegd dat bijv. de geschiedenis van de Kananese vrouw geen bekeringsgeschiedenis is.
Blijkbaar was het (aanvankelijke) geloof dat Jezus hem kon genezen, niet dat Hij het gedaan heeft aan hem persoonlijk en al helemaal niet dat Hij zijn zonden al vergeven had. Ik vraag me af welke bril ik moet opzetten om hier geen geloof voorafgaand aan en volgend op de vrijspraak in te zien. Als je dit naast de gesch van de Kananese vrouw legt vind ik de overeenkomsten treffend wat betreft de uitgaande geloofsdaden en de reactie van Jezus daarop.5 En Jezus hun geloof ziende, zeide tot den geraakte: Zoon, uw zonden zijn u vergeven.
10 Namelijk zo van den geraakte als van degenen die hem droegen.
Nee hoor ik geloof je. Het is idd zo dat de oudvaders er ook verschillend over dachten. Ik heb vele citaten die mijn standpunt bijvallen. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat er ook vele citaten zijn die Tiberius standpunt bijvallen.Erasmiaan schreef:Wat betreft Van der Groe; even doorlezen, dan zul je zien dat hij het ook heeft over een zaligmakende overtuiging voor de kennis van Christus. Mocht je me niet geloven dan zal ik vanavond nog wel wat citeren. Het is overigens vrij zinloos dat je blijft citeren. Meermalen is hier al aangetoond dat er oudvaders waren die het standpunt van Tiberius c.q. ruim aanhingen. Al zijn er dan misschien wel tien of twintig die er anders instaan; er zijn er ook velen die er zo over dachten.
Hier zal een ieder het wel mee eens zijn toch?Hellenbroek, Vragenboekje, hfst. 1, vraag 9 en hfst. 11, vraag 5: “Is Christus te kennen
juist nodig tot zaligheid? Antw. Ja”. “Waarin moet de Middelaar al gekend worden?
Antw. 1. In Zijn Namen; 2. In Zijn ambten. 3. In Zijn naturen; 4. In Zijn staten en 5.
In Zijn weldaden”.
Dat is niet helemaal waar.memento schreef:De Schrift sluit niet uit dat er mogelijk tijd zit tussen wedergeboorte en expliciet geloof. Echter, nergens noemt de Schrift dit als aparte categorie. Laat staan dat die groep apart wordt aangesproken, van die groep gezegd wordt dat zij behouden zijn, etc.