Begrijp ik nu goed dat je iedereen die het niet met dr. Van den Brink eens is, schaart onder de rechterzijde?Cyrillus schreef: ↑12 mei 2023, 20:58Het zou handig zijn als je het stuk van dr. Van der Sluijs niet alleen noemt maar zelf ook leest en analyseert. Dr. C. A. van der Sluijs bestrijdt de woorden van dr. Van den Brink in de inleiding, waar maar liefst 5 maal het woord geloven wordt gebruikt, natuurlijk het centrale woord van Van den Brink. Hier draait de discussie om. Vervolgens verschuilt dr. Van der Sluis zich achter de woorden dat je hier rationeel nooit vat op krijgt en noemt in het hele stuk geen enkele keer het woord geloven. Hij bevestigt hiermee alleen maar het gelijk van Van den Brink. De rechterflank heeft dus zelfs geen idee wat geloven is.refomart schreef: ↑12 mei 2023, 20:30Weet je wat pas echt levensgevaarlijk is? De bediening der verzoening niet de bediening der verzoening laten zijn!Hendrien schreef: ↑12 mei 2023, 20:20Ja, dat is misschien een gevaar dat mensen zich gaan bedriegen. Maar er zijn ook veel mensen die eerlijk onbekeerd zijn en daar nog trots op zijn ook. En ook heel veel serieuze mensen die een “hoopje” hebben. Dat is toch ook levensgevaarlijk?Piet Puk schreef: ↑12 mei 2023, 16:34
Ik denk het niet. Van den Brink wenst graag het 'geloven' te benadrukken, maar moet ook eerlijk zijn door aan te geven dat dit geschonken moet zijn. Daarnaast staan in de Bijbel ook bedreigingen voor wie niet gelooft, waar ik hem nauwelijks over hoor spreken. De balans is zoek bij hem, waarbij overigens de rechterflank van de gereformeerde gezindte de neiging heeft de 'lijdelijkheid' te benadrukken. Dat is de andere zijde. Wanneer echter Van den Brink over het schenken van het geloof en zondekennis bevraagd word geeft hij een uitleg aan de Dordtse leerregels die in zijn straatje past.
Maar met het eenvoudig 'geloven' zoals hij benadrukt geeft hij voeding aan onderbuikgevoelens in GG/GGiN/OGGiN aan degenen die mogelijk wat aan de linkerflank hangen dat het allemaal niet zo zwaar hoeft. Ik hoop echter wel dat dr. Van den Brink beseft dat we allemaal zielen zijn voor een eeuwigheid. En wat zal dit uitwerken door mensen met het eenvoudig 'geloven' te lokken en dat wellicht een groot deel zich hiermee voor een eeuwigheid bedriegt?
En eigenlijk roep ik dr. Van den Brink op om te stoppen met deze verdeeldheid te zaaien en voeding te geven aan onderbuikgevoelens.
https://cvandaag.nl/premium/95958-de-we ... B9NchkXERk
Je laatste zin is een ernstige veroordeling die kant noch wal raakt. Ik vraag je vriendelijk om deze direct terug te nemen. Lees daartoe Zondag 43 van de Heidelbergse Catechismus.