Die wil ik ook nog een keer lezen; ben benieuwd hoe je het boek beoordeelt in het licht van Lewis' eigen autobiografische boek "Verrast door vreugde" (als je die gelezen hebt)!jakobmarin schreef:Gister begonnen in:
Die 'Jack' Lewis was in zijn jeugd ook geen lieverdje zeg. Maar had ook een moeilijke jeugd: moeder jong overleden,
vader een druk advocaat en als een buitenbeentje jarenlang op kostscholen zitten 'die erger waren dan de loopgraven in Frankrijk', maakt het er allemaal niet beter op.
Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]
Ben ik ook aan het lezen, goed gedocumenteerd en ik vind het boeiend lezen.jakobmarin schreef:Gister begonnen in:
Die 'Jack' Lewis was in zijn jeugd ook geen lieverdje zeg. Maar had ook een moeilijke jeugd: moeder jong overleden,
vader een druk advocaat en als een buitenbeentje jarenlang op kostscholen zitten 'die erger waren dan de loopgraven in Frankrijk', maakt het er allemaal niet beter op.
Inderdaad was hij geen lieverdje, met name niet richting zijn vader. Maar daarover is hij later wel duidelijk tot inkeer gekomen.
En @ Floppy; ik weet niet precies hoe het boek "te beoordelen" zou moeten zijn aan de hand van Lewis' eigen autobiografie. Deze biografie van McGrath neemt Lewis' eigen visie (zoals o.a. in Verrast door Vreugde beschreven, maar ook in heel veel brieven) duidelijk mee, maar verabsoluteert die tegelijk niet.
Dat laatste is ook belangrijk, omdat zelfs (of misschien: juist?) een autobiografie niet het volledige beeld van een persoon kan neerzetten. McGrath corrigeert dan ook een paar keer dingen die Lewis zelf schrijft.
Nou, ik heb gehoord dat Lewis' eigen beschrijving nogal wat hiaten bevat (hele periodes die hij niet noemt), terwijl die volgens McGrath wel belangrijk zouden zijn - is dat idd zo?
- jakobmarin
Klopt, 'Verrast door vreugde' is ook meer een verslag van zijn zoektocht van atheïst tot christen, en wil niet zozeer volledig zijn.Floppy schreef:Die wil ik ook nog een keer lezen; ben benieuwd hoe je het boek beoordeelt in het licht van Lewis' eigen autobiografische boek "Verrast door vreugde" (als je die gelezen hebt)!jakobmarin schreef:Gister begonnen in:
Lewis' haast overdreven aandacht voor de periode op de kostscholen (3 van de 15 hoofdstukken) bijv. is iets wat McGrath nuanceert en uitlegt.
Ik ben nu in de periode vlak na de 1e wereldoorlog (met zijn aparte (liefdes?)verhouding met de veel oudere Mevr. Moore, moeder van een oorlogsmaat) en hij gaat nu echt studeren en verteld zoetjesaan dat hij toch echt atheïst is (terwijl hij zijn vader de leugens op de mouw spelt dat hij nog steeds te kerke gaat..).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Ik heb McGrath nog niet uit, maar zo'n voorbeeld ben ik inderdaad al tegengekomen. McGrath wijst erop dat Lewis amper aandacht heeft voor de gebeurtenissen uit de Eerste Wereldoorlog waarin hij als soldaat diende, terwijl hij een paar hoofdstukken schrijft over slechte schoolherinneringen. Lewis zelf zegt ergens zelfs dat hij die schooltijd erger vond dan de verschrikkingen van WO I. McGrath suggereert dat dit te maken heeft met de manier waarop Lewis zulke gebeurtenissen verwerkte; hij kiest er bewust voor om bepaalde herinneringen of gebeurtenissen uit te sluiten uit zijn denkwereld.Floppy schreef:Nou, ik heb gehoord dat Lewis' eigen beschrijving nogal wat hiaten bevat (hele periodes die hij niet noemt), terwijl die volgens McGrath wel belangrijk zouden zijn - is dat idd zo?
Daarmee krijgen ze in zijn eigen beschrijving niet altijd de plaats die ze zouden moeten hebben als je een eerlijk overzicht wilt krijgen van Lewis' leven en de gebeurtenissen die daarin veel impact hadden.
Dat maakt Lewis' autobiografie niet "onwaar", maar het is wel alleen uit 'binnenperspectief' geschreven. Daardoor krijg je als lezer misschien een vertekend beeld.
Edit: dubbelop met de post van jakobmarin.
Zonder dat ik iets van Lewis weet lijkt het me wel dat je moet uitkijken om andere perspectieven meer waarde te geven dan Lewis ze zelf bewust wil geven.Jongere schreef:Ik heb McGrath nog niet uit, maar zo'n voorbeeld ben ik inderdaad al tegengekomen. McGrath wijst erop dat Lewis amper aandacht heeft voor de gebeurtenissen uit de Eerste Wereldoorlog waarin hij als soldaat diende, terwijl hij een paar hoofdstukken schrijft over slechte schoolherinneringen. Lewis zelf zegt ergens zelfs dat hij die schooltijd erger vond dan de verschrikkingen van WO I. McGrath suggereert dat dit te maken heeft met de manier waarop Lewis zulke gebeurtenissen verwerkte; hij kiest er bewust voor om bepaalde herinneringen of gebeurtenissen uit te sluiten uit zijn denkwereld.Floppy schreef:Nou, ik heb gehoord dat Lewis' eigen beschrijving nogal wat hiaten bevat (hele periodes die hij niet noemt), terwijl die volgens McGrath wel belangrijk zouden zijn - is dat idd zo?
Daarmee krijgen ze in zijn eigen beschrijving niet altijd de plaats die ze zouden moeten hebben als je een eerlijk overzicht wilt krijgen van Lewis' leven en de gebeurtenissen die daarin veel impact hadden.
Dat maakt Lewis' autobiografie niet "onwaar", maar het is wel alleen uit 'binnenperspectief' geschreven. Daardoor krijg je als lezer misschien een vertekend beeld.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Daar ben ik het eerlijk gezegd niet mee eens. Ik heb zowel 'Verrast door vreugde' als latere biografieën gelezen en nu ook die van McGrath ...Fjodor schreef:Zonder dat ik iets van Lewis weet lijkt het me wel dat je moet uitkijken om andere perspectieven meer waarde te geven dan Lewis ze zelf bewust wil geven.Jongere schreef:Ik heb McGrath nog niet uit, maar zo'n voorbeeld ben ik inderdaad al tegengekomen. McGrath wijst erop dat Lewis amper aandacht heeft voor de gebeurtenissen uit de Eerste Wereldoorlog waarin hij als soldaat diende, terwijl hij een paar hoofdstukken schrijft over slechte schoolherinneringen. Lewis zelf zegt ergens zelfs dat hij die schooltijd erger vond dan de verschrikkingen van WO I. McGrath suggereert dat dit te maken heeft met de manier waarop Lewis zulke gebeurtenissen verwerkte; hij kiest er bewust voor om bepaalde herinneringen of gebeurtenissen uit te sluiten uit zijn denkwereld.Floppy schreef:Nou, ik heb gehoord dat Lewis' eigen beschrijving nogal wat hiaten bevat (hele periodes die hij niet noemt), terwijl die volgens McGrath wel belangrijk zouden zijn - is dat idd zo?
Het klinkt vast vreemd, maar ik geloof dat de beste biografie over iemand altijd door een ander wordt geschreven. De theorie die McGrath heeft over Lewis verdringen van zijn oorlogsperiode klinkt me erg aannemelijk in de oren.. Zeker als je wat meer weet over de enorme impact van de loopgravenoorlog in WO 1.
Uiteraard niet. Een eerlijke biografie vertelt het hele verhaal van iemands leven. Het kan zo maar zijn dat diegene zelf (bewust) bepaalde minder flatterende dingen heeft weggelaten. Als die toch van grote invloed blijken voor iemands ontwikkeling is het je taak als biograaf om dat te benoemen. Ook kunnen de herinneringen van goede vrienden soms een belangrijk ander licht werpen op de zaak.Fjodor schreef: Zonder dat ik iets van Lewis weet lijkt het me wel dat je moet uitkijken om andere perspectieven meer waarde te geven dan Lewis ze zelf bewust wil geven.
Dat is zware kost. Maar zeker gezonde kost.Posthoorn schreef:
Aanbevolen!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Is dat de nieuwe uitgave?Posthoorn schreef:
Lijkt me wel, want de vorige uitgave, die ik heb, was gebonden in twee delen.Auto schreef:Is dat de nieuwe uitgave?Posthoorn schreef:
Nu ja, nieuw.... Ik heb deze ook, ik denk al meer dan 10 jaar.
De 2-delige editie was van 1979eilander schreef:Nu ja, nieuw.... Ik heb deze ook, ik denk al meer dan 10 jaar.
Nee hoor. Ik heb expres dit plaatje genomen omdat de mijne er ook zo uitziet. Ik heb hem al wat jaartjes staan.Auto schreef:Is dat de nieuwe uitgave?