Heilig Avondmaal
Re: Heilig Avondmaal
Wat is daar niet ok aan? Het is niet met concrete voorbeelden onderbouwd. Dat wil ik wel doen hoor, in een ander draadje, als je op voorhand belooft dat je op ieder voorbeeld inhoudelijk ingaat. Want mijn ervaring is tot op heden, dat je een hele lezing kunt beluisteren, alle gebreken daarvan met naam en toenaam vermelden, inclusief onderbouwing, en dat er geen enkele reactie komt van mensen die het er niet mee eens zijn.
Dan heeft het geen zin om die moeite te doen.
En hoe kom jij erbij dat ik niets van de SV moet hebben? Ik vind het prachtig. Alleen constateer ik dat veel predikanten de SV-GBS niet begrijpen, en ik vind het storend om de gevolgen daarvan aan te horen.
En meer nog, ik maak mij zorgen dat bij de gemeenteleden het gemiddeld genomen zeker niet beter gesteld is.
Maar als ik mij bedien van een term uit de SV die ik onjuist gebruik, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Dat zou mijn punt verder alleen maar onderstrepen, maar dat hindert zeker niet.
Dan heeft het geen zin om die moeite te doen.
En hoe kom jij erbij dat ik niets van de SV moet hebben? Ik vind het prachtig. Alleen constateer ik dat veel predikanten de SV-GBS niet begrijpen, en ik vind het storend om de gevolgen daarvan aan te horen.
En meer nog, ik maak mij zorgen dat bij de gemeenteleden het gemiddeld genomen zeker niet beter gesteld is.
Maar als ik mij bedien van een term uit de SV die ik onjuist gebruik, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Dat zou mijn punt verder alleen maar onderstrepen, maar dat hindert zeker niet.
Vraag 2 en 3 toch?Bertiel schreef: ↑11 dec 2024, 09:50 de vragen in een HHK:in de bovenstaande vragen wordt toch geen persoonlijk geloof gevraagd?Ten eerste:
“Verklaart u, dat u de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het Christelijk Geloof begrepen is, en in de christelijke kerk
alhier geleerd wordt, houdt voor de waarachtige en volkomen leer der zaligheid. En belooft u in de belijdenis daarvan, door Gods genade, standvastig te zullen blijven in leven en sterven?”
Ten tweede:
“Gelooft u Gods verbondsbelofte, u in uw doop betekend en verzegeld, en belijdt u, terwijl u voor de toegang tot het Heilig Avondmaal tot Hem vlucht
en in Zijn kracht aan Zijn tafel wilt gaan, dat u uzelf vanwege uw zonden mishaagt en voor God verootmoedigt, en dat u uw zaligheid zoekt buiten
uzelf in Jezus Christus de enige Zaligmaker?”
Ten derde:
“Betuigt u, dat het uw hartelijke begeerte is God de Heere, Die Zich heeft geopenbaard als de Vader, de Zoon en de Heilige Geest – drie Personen,
nochtans één God – , lief te hebben en te dienen naar Zijn Woord, de wereld te verzaken, uw oude natuur te doden en in een godzalig leven te
wandelen?”
Ten vierde:
“Wilt u, in de gemeenschap van de Christelijke Kerk waartoe deze gemeente behoort, en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het
Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en naar de u geschonken gaven medewerken aan de
opbouw van de gemeente van Christus?”
Wij lazen dat er gezegd werd, vroeger was er geen tijd voor voorbereiding, maar wij menen toch dat Paulus niet in het grote niets spreekt/schrijft;
‘Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.’
De Eerste Brief van den Apostel Paulus aan die van Korinthe 11:28
‘Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.’
-
ja hier wel, sorry, bedoelde de de vragen die bobber quotemerel schreef: ↑11 dec 2024, 10:43Vraag 2 en 3 toch?Bertiel schreef: ↑11 dec 2024, 09:50 de vragen in een HHK:in de bovenstaande vragen wordt toch geen persoonlijk geloof gevraagd?Ten eerste:
“Verklaart u, dat u de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het Christelijk Geloof begrepen is, en in de christelijke kerk
alhier geleerd wordt, houdt voor de waarachtige en volkomen leer der zaligheid. En belooft u in de belijdenis daarvan, door Gods genade, standvastig te zullen blijven in leven en sterven?”
Ten tweede:
“Gelooft u Gods verbondsbelofte, u in uw doop betekend en verzegeld, en belijdt u, terwijl u voor de toegang tot het Heilig Avondmaal tot Hem vlucht
en in Zijn kracht aan Zijn tafel wilt gaan, dat u uzelf vanwege uw zonden mishaagt en voor God verootmoedigt, en dat u uw zaligheid zoekt buiten
Ten derde:
“Betuigt u, dat het uw hartelijke begeerte is God de Heere, Die Zich heeft geopenbaard als de Vader, de Zoon en de Heilige Geest – drie Personen,
nochtans één God – , lief te hebben en te dienen naar Zijn Woord, de wereld te verzaken, uw oude natuur te doden en in een godzalig leven te
wandelen?”
Ten vierde:
“Wilt u, in de gemeenschap van de Christelijke Kerk waartoe deze gemeente behoort, en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het
Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en naar de u geschonken gaven medewerken aan de
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Betekent dat niet meer of minder dat wij ons dagelijks moeten afvragen hoe wij tegenover God staan?Carsten schreef: ↑11 dec 2024, 10:52 Wij lazen dat er gezegd werd, vroeger was er geen tijd voor voorbereiding, maar wij menen toch dat Paulus niet in het grote niets spreekt/schrijft;
Je weet het wel.
Het is niet oké om zonder onderbouwing op een flauwe manier een groep predikanten weg te zetten. Waarom altijd sneren uitdelen naar predikanten die er theologisch ander inzetten dan jij?
Jij bent altijd op het randje bezig met uitdrukkingen uit de Statenvertaling (als je iets moet herhalen: dezelfde dingen aan u te schrijven is mij niet verdrietig en het is u zeker en dat soort dingen meer). En vervolgens vol op het orgel gaan tegen de GBS en allerlei mensen die aan de Statenvertaling willen vasthouden. En dat niet begrijpen... dat zou ergens anders moeten, maar dat is zeer overtrokken. Niet dat ik de illusie heb dat jij je daarop laat corrigeren, overigens. Want dit soort denkbeelden zitten in je hoofd en blijf je te pas en te onpas herhalen. Nu heb ik die eigenschap ook, overigens, maar het gaat mij er maar dat je in ieder geval een omstreden standpunt hebt en dat je daar misschien iets voorzichtiger mee zou kunnen zijn. Want een jood zal ongetwijfeld ook van jou meest geliefde predikanten zeggen dat zij veel teksten uit het Oude Testament niet begrijpen.En hoe kom jij erbij dat ik niets van de SV moet hebben? Ik vind het prachtig. Alleen constateer ik dat veel predikanten de SV-GBS niet begrijpen, en ik vind het storend om de gevolgen daarvan aan te horen.
Dat ben ik met je eens. Ik zou soms wel iets voorzichtiger mogen zijn.
Maar goed. Nu was het wel heel relevant, want het lijkt erop dat het begrip 'de leer' nogal verkeerd wordt uitgelegd, mijns inziens. Daar ging het hier over.
Ik zet ook niet bewust een groep predikanten weg. Ik signaleer gewoon een fenomeen dat geregeld voorkomt, en niet specifiek binnen één groep predikanten.
Waarbij uiteraard het 'belijdenis doen van de leer' wel een stokpaardje is dat alleen ter rechterzijde te vinden is.
Maar goed. Nu was het wel heel relevant, want het lijkt erop dat het begrip 'de leer' nogal verkeerd wordt uitgelegd, mijns inziens. Daar ging het hier over.
Ik zet ook niet bewust een groep predikanten weg. Ik signaleer gewoon een fenomeen dat geregeld voorkomt, en niet specifiek binnen één groep predikanten.
Waarbij uiteraard het 'belijdenis doen van de leer' wel een stokpaardje is dat alleen ter rechterzijde te vinden is.
Laatst gewijzigd door DDD op 11 dec 2024, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe kun je je belijdenis versieren met goede werken als je geen persoonlijk geloof hebt in de Heere Jezus?Bobber schreef: ↑11 dec 2024, 09:44 1. Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
4. Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?
In de CGK (BhP) worden net als in de GG de vragen van Voetius gebruikt. Ik heb een paar vragen ter verheldering.Bertiel schreef: ↑11 dec 2024, 09:50 de vragen in een HHK:in de bovenstaande vragen wordt toch geen persoonlijk geloof gevraagd?Ten eerste:
Ten tweede:
Ten derde:
wandelen?”
Ten vierde:
1. Kun jij vertellen hoe bovenstaande vragen uitwerken? B.v. Gaan in de HHK’s waar deze vragen gesteld worden alle belijdende leden direct na het afleggen van belijdenis aan het avondmaal? Dat lijkt je met vraag 2 toch te beloven?
2. Zijn er HHK’s die wel de vragen van Voetius gebruiken? Ik heb familie in een HHK waar maar heel weinig belijdende leden aan het avondmaal gaan. Kan mij niet voorstellen dat zij deze vragen gebruiken.
(In de CGK breed heb je minstens drie sets van vragen die je mag stellen. Is dat in de HHK ook zo? )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Als ik me inzet in de kerkelijke gemeente voor ouderbezoeken, jeugdverenigingen etc dan zijn dat toch goede werken?Hendrien schreef: ↑11 dec 2024, 12:51Hoe kun je je belijdenis versieren met goede werken als je geen persoonlijk geloof hebt in de Heere Jezus?Bobber schreef: ↑11 dec 2024, 09:44 1. Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
4. Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?
Mag ik deze toelichting op de belijdenisvragen uit onverdachte hoek (ds. Zippro) van de GG plaatsen.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... bd02b9d150
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... bd02b9d150
Wat zijn goede werken? Alleen die uit waar geloof, naar de wet Gods, alleen Hem ter ere geschieden, en niet die op ons goeddunken of op menseninzettingen gegrond zijn.Hendrien schreef: ↑11 dec 2024, 12:51Hoe kun je je belijdenis versieren met goede werken als je geen persoonlijk geloof hebt in de Heere Jezus?Bobber schreef: ↑11 dec 2024, 09:44 1. Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
Dus het klopt wat je zegt. Alleen uit een waar geloof. Maar hoe duiden we het leiding geven van een onbekeerde jv-leider dan? Jezus had de rijke jongeling lief, zo zegt Markus 10. Dus heeft het versieren van je belijdenis met goede werken waarde, maar uiteindelijk geen eeuwigheidswaarde. Die versiering houdt je wel dicht bij de Heere en Zijn dienst, en daar is zegen op te verwachten.
- Maanenschijn
Bertiel zal mogelijk aanvullen, maar gemeenten in de HHK kunnen gebruik maken van verschillende ‘sets’ vragen. Ook de vragen van Voetius worden in sommige gemeenten gesteld.huisman schreef:In de CGK (BhP) worden net als in de GG de vragen van Voetius gebruikt. Ik heb een paar vragen ter verheldering.Bertiel schreef: ↑11 dec 2024, 09:50 de vragen in een HHK:in de bovenstaande vragen wordt toch geen persoonlijk geloof gevraagd?Ten eerste:
Ten tweede:
Ten derde:
wandelen?”
Ten vierde:
1. Kun jij vertellen hoe bovenstaande vragen uitwerken? B.v. Gaan in de HHK’s waar deze vragen gesteld worden alle belijdende leden direct na het afleggen van belijdenis aan het avondmaal? Dat lijkt je met vraag 2 toch te beloven?
2. Zijn er HHK’s die wel de vragen van Voetius gebruiken? Ik heb familie in een HHK waar maar heel weinig belijdende leden aan het avondmaal gaan. Kan mij niet voorstellen dat zij deze vragen gebruiken.
(In de CGK breed heb je minstens drie sets van vragen die je mag stellen. Is dat in de HHK ook zo? )
Deze vragen worden ook gesteld (volgens mij in onze gemeente):
1. Belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere, en in de Heilige Geest?
2. Aanvaardt u de roeping om, als lidmaat van de Gemeente die God Zich in Christus ten eeuwigen leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Zijn Koninkrijk?
3. Wilt u, in de gemeenschap van de Hersteld Hervormde Kerk en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en naar de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de Gemeente van Christus?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Beloof je bij vraag 3 onvoorwaardelijk trouw aan een kerkverband/gemeenschap?Maanenschijn schreef: ↑11 dec 2024, 15:21Bertiel zal mogelijk aanvullen, maar gemeenten in de HHK kunnen gebruik maken van verschillende ‘sets’ vragen. Ook de vragen van Voetius worden in sommige gemeenten gesteld.huisman schreef:In de CGK (BhP) worden net als in de GG de vragen van Voetius gebruikt. Ik heb een paar vragen ter verheldering.Bertiel schreef: ↑11 dec 2024, 09:50 de vragen in een HHK:in de bovenstaande vragen wordt toch geen persoonlijk geloof gevraagd?Ten eerste:
Ten tweede:
Ten derde:
wandelen?”
Ten vierde:
1. Belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere, en in de Heilige Geest?
2. Aanvaardt u de roeping om, als lidmaat van de Gemeente die God Zich in Christus ten eeuwigen leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Zijn Koninkrijk?
3. Wilt u, in de gemeenschap van de Hersteld Hervormde Kerk en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en naar de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de Gemeente van Christus?
- Maanenschijn
Nee, zo lees ik dat niet en ik ken ook geen mensen die dat wel doen.MGG schreef:Beloof je bij vraag 3 onvoorwaardelijk trouw aan een kerkverband/gemeenschap?Maanenschijn schreef: ↑11 dec 2024, 15:21Bertiel zal mogelijk aanvullen, maar gemeenten in de HHK kunnen gebruik maken van verschillende ‘sets’ vragen. Ook de vragen van Voetius worden in sommige gemeenten gesteld.huisman schreef:In de CGK (BhP) worden net als in de GG de vragen van Voetius gebruikt. Ik heb een paar vragen ter verheldering.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.