Beroepingswerk discussie [7]

MGG

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Mijn ervaring is dat het in een grotere gemeente ook lukt. Met een groter ledenaantal vallen de kosten per lid ook wel mee.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb er bepaald geen goede ervaringen mee. De dominee was altijd onzichtbaar. Je moest wel zijn overleden voordat er iemand op bezoek kwam, bij de nabestaanden dan.

Ik heb zelf eens een pastoraal bezoek gekregen na een ongeluk waarbij ik aan de dood was ontsnapt, waarbij de jas niet eens uitging. Dus nee. Ik heb daar niet zoveel vertrouwen in. Hoewel ik later heb gehoord dat een andere predikant ijverig door de gemeente ging.
MGG

Bericht door MGG »

Bezoek is bij ons met een reden. Oud, ziek, geboorte, overlijden, handicap, jubileum etc. In een grote gemeente is meer ook lastig haalbaar. Ik vind het fijn dat onze dominee toegankelijk is. Met de jeugd een praatje rond catechisatie. Rond activiteiten in de kerk oprechte belangstelling tonen in mensen en op straat groeten en ook vaak een praatje. Op mailtje of telefoontje heb je binnen redelijke tijd antwoord. Het gezien worden waardeer ik meer dan af en toe een uur bezoek.

Het lastige is dat je van te voren lastig te weten komt hoe een dominee het pastoraat invult. Preken vinden lukt wel, maar objectieve recenties over pastoraat zijn schaars.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Wij hebben het maar getroffen met onze ds als ik dit zo allemaal lees.
Bruna

Bericht door Bruna »

Bijzonder dat ds. A.T. Vergunst zoveel beroepen krijgt.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bruna schreef: 24 jun 2024, 21:38 Bijzonder dat ds. A.T. Vergunst zoveel beroepen krijgt.
Is wel vaker toch bij dominees die dan net weer beroepbaar zijn.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bruna schreef: 24 jun 2024, 21:38 Bijzonder dat ds. A.T. Vergunst zoveel beroepen krijgt.
In de HHK zijn het de ds. Den Oudens. In de GG is het ds. Vergunst.

Aan de ene kant snap ik het menselijk gezien. Ik luister ze ook graag. Maar ik denk desondanks toch dat we in de kerken te veel in favoriete dominees denken.

Als de zegen van Gods vrijmachtige welbehagen afhangt, dan moeten we het niet van een dominee met uitmuntende sprekersgaven verwachten, en kunnen we ook eens een keer een dominee met wat minder gaven die in alle getrouwheid het Woord verkondigd beroepen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GGotK

Bericht door GGotK »

Ds Vergunst wordt alleen vaak beroepen in de linkerflank van de GG en tekent daarmede ook de nood die daar heerst.
ejvl

Bericht door ejvl »

MGG schreef: 24 jun 2024, 18:44
refo schreef: 24 jun 2024, 18:30 Gewoon voldoende ouderlingen aanstellen.
Voor mij is een (wijk)ouderling onvergelijkbaar met de dominee. Een dominee kent zijn gemeente en weet als hij wat langer in een gemeente staat meer. Bijvoorbeeld doordat hij kinderen catechisatie geeft of betrokken was bij belijdenis, huwelijk en dopen. Regelmatig merk ik dat het pastoraat de prediking beïnvloed. Deze wisselwerking ervaar ik tijdens een leesdienst zelden, terwijl de ouderling goed nadenken over welke preek zij kiezen. Verder heb je een aanspreekpunt die bijna alles weet.

Vanzelfsprekend spelen omvang van de gemeente, periode dat de dominee in een gemeente staat, gezondheid en capaciteiten een flinke rol. Dit telt in mindere mate ook voor ouderlingen.
Als een gemeente 15 of 20 of 30 ouderlingen heeft, kunnen de wijken wat kleiner gemaakt worden waardoor een wijkouderling in dezelfde tijd, meer pastorale zorg kan verlenen.
Waardoor een ouderling ook zeer betrokken is en ook weet wat er in gezinnen allemaal speelt.
MGG

Bericht door MGG »

ejvl schreef: 25 jun 2024, 10:11
Voor mij is een (wijk)ouderling onvergelijkbaar met de dominee. Een dominee kent zijn gemeente en weet als hij wat langer in een gemeente staat meer. Bijvoorbeeld doordat hij kinderen catechisatie geeft of betrokken was bij belijdenis, huwelijk en dopen. Regelmatig merk ik dat het pastoraat de prediking beïnvloed. Deze wisselwerking ervaar ik tijdens een leesdienst zelden, terwijl de ouderling goed nadenken over welke preek zij kiezen. Verder heb je een aanspreekpunt die bijna alles weet.

Vanzelfsprekend spelen omvang van de gemeente, periode dat de dominee in een gemeente staat, gezondheid en capaciteiten een flinke rol. Dit telt in mindere mate ook voor ouderlingen.
Als een gemeente 15 of 20 of 30 ouderlingen heeft, kunnen de wijken wat kleiner gemaakt worden waardoor een wijkouderling in dezelfde tijd, meer pastorale zorg kan verlenen.
Waardoor een ouderling ook zeer betrokken is en ook weet wat er in gezinnen allemaal speelt.
De wijkoudeling geeft geen catechisatie en weet bijvoorbeeld minder goed wat er bij familie die in een andere wijk woont speelt. Dat neemt niet weg dat een betrokken wijkoudeling ook erg prettig kan zijn.
Met een grote kerkenraad mag de voorzitter extra goed opletten dat er geen inefficiënte vergadercultuur ontstaat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef: 25 jun 2024, 10:11

Ja, dat denk ik ook.
Dan blijf je nog wel zitten met het feit dat het pastoraat de prediking beïnvloedt. Dat krijgt in zo'n situatie veel minder gestalte. In een vacante gemeenten zullen de preken meer over de hoofden van de hoorders heengaan, dan in gemeenten met een eigen predikant.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

MichelT schreef: 25 jun 2024, 22:04
GerefGemeente-lid schreef: 25 jun 2024, 19:34 Gereformeerde Gemeenten
Beroepen: te Nobleford (Alberta, Canada), ds. S.W. Janse te Rijssen-Zuid.
Tweetal (gewijzigd): te Wageningen, kand. J.C. Kriekaart te 's-Gravenpolder en ds. G. van Manen te Elspeet; stemming: 26 juni 2024.
Hoe weet u dat nou voordat de gemeente het wist?
De berichtgeving gaat snel, blijkbaar. Het staat namelijk op GerGemInfo.

Wellicht heeft de kerkenraad het op de website vermeld?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

2017: kand. J. de Kok - Westkapelle
2018: kand. M. Blok - Scherpenisse
2019: kand. G.P. van Nieuw Amerongen - Goes
2020: kand. P.C. Vlot - Krabbendijke
2021: kand. L. van der Kuijl - Waarde
2022: kand. M. Boersma - Middelburg-Zuid
2023: kand. A.E. Brijder - Meliskerke
2024: ik hoop dat hier binnenkort ook weer een naam ingevuld kan worden.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef: 25 jun 2024, 22:31 2017: kand. J. de Kok - Westkapelle
Als je Goeree-Overdeflakkekee meeneemt nog meer kans
Ararat

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef: 25 jun 2024, 22:42
GerefGemeente-lid schreef: 25 jun 2024, 22:31 2017: kand. J. de Kok - Westkapelle
Als je Goeree-Overdeflakkekee meeneemt nog meer kans
Dit bericht zou gemeld moeten worden :D
Plaats reactie