Hoe lang zou Opheusden dan volgens jou vacant moeten zijn? Als ze achteraan de rij moeten aansluiten verwacht ik niet dat ze ooit nog een predikant krijgen.Jo-Ann schreef: ↑18 jun 2024, 19:29Ik wil niet twijfelen aan zijn roeping, maar gunnen doe ik het die gemeente echt niet. Ik weet niet of dat wel of niet zondig is. Door het handelen van de kerkenraad destijds is zoveel kapot gegaan binnen families, gezinnen en de gemeente. Dat is zomaar niet weg. Dat is blijvende schade.J.C. Philpot schreef: ↑18 jun 2024, 17:05 Er zijn meerdere beroepen uitgebracht, en blijkbaar heeft de betreffende kandidaat Gods leiding naar Opheusden ervaren. Het is bekend dat er regelmatig menselijke zaken mee spelen, maar dat maakt niet dat ik per definitie wantrouwend sta tegen iedere predikant die van Godswege meent een beroep aan te moeten nemen. In het oordeel der liefde, ga ik totdat het tegendeel blijkt ervan uit dat deze kandidaat oprecht Gods wil gezocht en ervaren heeft. Ik vind dat eerlijk gezegd ook de houding die we van elkaar mogen verwachten als christenen. Als we bepaalde gemeenten geen predikant gunnen zijn we wat mij betreft echt zondig bezig.
Ik hoop in elk geval dat de kerkenraad straks beter voor hun nieuwe dominee zal zorgen dan ze dat voor hun vorige predikanten hebben gedaan. Ds. Roos hebben ze verafgood en ds. van Voorden verguisd. Ik kan het niet anders zien.
Beroepingswerk discussie [7]
-
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Dat kun je uitrekenen. Ik tel zo snel 13 gemeentes die sinds 1953 nooit een eigen predikant hebben gehad. Dat is dus 13 * 71 jaar = 923 jaar vacant voordat ze weer aan de beurt zijn. Onder de conditie dat ze even weinig predikanten hebben als in de afgelopen 71 jaar.Geytenbeekje schreef: ↑18 jun 2024, 20:48 Hoe lang zou Opheusden dan volgens jou vacant moeten zijn? Als ze achteraan de rij moeten aansluiten verwacht ik niet dat ze ooit nog een predikant krijgen.
-
5 jaar vacant × 2000 leden is 10.000 jaar gewacht. Het is maar net hoe je rekentHerman schreef: ↑18 jun 2024, 20:57Dat kun je uitrekenen. Ik tel zo snel 13 gemeentes die sinds 1953 nooit een eigen predikant hebben gehad. Dat is dus 13 * 71 jaar = 923 jaar vacant voordat ze weer aan de beurt zijn. Onder de conditie dat ze even weinig predikanten hebben als in de afgelopen 71 jaar.Geytenbeekje schreef: ↑18 jun 2024, 20:48 Hoe lang zou Opheusden dan volgens jou vacant moeten zijn? Als ze achteraan de rij moeten aansluiten verwacht ik niet dat ze ooit nog een predikant krijgen.

Inderdaad. Het is maar een impressie van het verdriet. En ik heb er ook wel begrip voor als mensen die calculaties niet meemaken.MGG schreef: ↑18 jun 2024, 21:485 jaar vacant × 2000 leden is 10.000 jaar gewacht. Het is maar net hoe je rekentHerman schreef: ↑18 jun 2024, 20:57Dat kun je uitrekenen. Ik tel zo snel 13 gemeentes die sinds 1953 nooit een eigen predikant hebben gehad. Dat is dus 13 * 71 jaar = 923 jaar vacant voordat ze weer aan de beurt zijn. Onder de conditie dat ze even weinig predikanten hebben als in de afgelopen 71 jaar.Geytenbeekje schreef: ↑18 jun 2024, 20:48 Hoe lang zou Opheusden dan volgens jou vacant moeten zijn? Als ze achteraan de rij moeten aansluiten verwacht ik niet dat ze ooit nog een predikant krijgen.![]()
Idealiter wel maar het is natuurlijk ook vrij makkelijk om een tekst, waar het oog op valt, te zien als de leiding van de heilige Geest als iemand zelf graag naar die plaats zou willen gaan.Tiberius schreef: ↑18 jun 2024, 11:13Nee zo werkt dat niet met een Goddelijke roeping.ejvl schreef: ↑18 jun 2024, 11:09Het is natuurlijk de vraag of God echt roept voor een bepaalde plaats of dat verstandelijke beredeneringen de boventoon voeren.
Stel, een predikant zou best graag naar Rijssen willen, dan is het best makkelijk als hij een beroep krijgt, als het oog op een tekst valt te zeggen, dit is vast een roeping, ik ga naar Rijssen.
Dat wil niet zeggen dat dit niet gezegend kan worden, integendeel zelfs, maar dat wil ook niet zeggen dat elk beroep dat wordt aangenomen, per definitie een Goddelijke roeping is.
Echter als in dit geval wordt aangegeven dat hij ervaart dat God hem naar Opheusden roept, is het niet aan ons om hieraan te twijfelen maar dat is wat anders dan ieder aangenomen beroep als Goddelijk te bestempelen.
De Heilige Geest geeft de bevestiging in iemands hart.
Ik wil zeker Gods leiding niet ontkrachten en geen enkel individueel oordeel vormen maar dat wil ook niet zeggen dat elk beroep dat wordt aangenomen, per definitie een Goddelijke roeping is.
Ik kan met je post volledig instemmen. Ten overvloede: het gaat mij totaal niet over de roeping van de kandidaat, hij heeft dit beroep aan moeten nemen daar twijfel ik geen moment aan. Maar persoonlijk gun ik het aan een andere gemeente.Jo-Ann schreef: ↑18 jun 2024, 19:29Ik wil niet twijfelen aan zijn roeping, maar gunnen doe ik het die gemeente echt niet. Ik weet niet of dat wel of niet zondig is. Door het handelen van de kerkenraad destijds is zoveel kapot gegaan binnen families, gezinnen en de gemeente. Dat is zomaar niet weg. Dat is blijvende schade.J.C. Philpot schreef: ↑18 jun 2024, 17:05 Er zijn meerdere beroepen uitgebracht, en blijkbaar heeft de betreffende kandidaat Gods leiding naar Opheusden ervaren. Het is bekend dat er regelmatig menselijke zaken mee spelen, maar dat maakt niet dat ik per definitie wantrouwend sta tegen iedere predikant die van Godswege meent een beroep aan te moeten nemen. In het oordeel der liefde, ga ik totdat het tegendeel blijkt ervan uit dat deze kandidaat oprecht Gods wil gezocht en ervaren heeft. Ik vind dat eerlijk gezegd ook de houding die we van elkaar mogen verwachten als christenen. Als we bepaalde gemeenten geen predikant gunnen zijn we wat mij betreft echt zondig bezig.
Ik hoop in elk geval dat de kerkenraad straks beter voor hun nieuwe dominee zal zorgen dan ze dat voor hun vorige predikanten hebben gedaan. Ds. Roos hebben ze verafgood en ds. van Voorden verguisd. Ik kan het niet anders zien.
En of ik dat dan wel of niet mag denken en kerkpolitiek niet correct ben daar heb ik niet zoveel mee.
Wat mij betreft discussie gesloten.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Volgens mij kun je weer terugmulder schreef: ↑17 jun 2024, 08:48 Als 'zware' ggin'er toch even een opmerking over het beroepingswerk in de Gergem. Door een niet zo fijne situatie in de eigen gemeente die hopelijk snel over is hebben wij als gezin het afgelopen jaar vaak in een naburige Gergem gekerkt. Ik heb zelf heerlijk naar alledrie de studenten kunnen luisteren maar ik kan toch wel zeggen als gginer dat de lichting van dit jaar wat rechts is. En dat geeft helemaal niet maar kwil het wel benoemen. Bij twee van de drie studenten was beelduitzending door henzelf ook verboden. De Gergem is een mooi en breed kerkverband en dan zal je dit jaar zien dat niet iedere gemeente een student kandideert. Hopelijk zit er voor andere gemeenten volgend jaar er iets weer bij. Volgens mij hoef je dar niet zo krampachtig over te doen, dit jaar is de samenstelling gewoon wat hetzelfde en dat kan gebeuren. Niet dat we die gemeenten hoeven af te fakkelen of gaan spreken over verlinksing etc.

-
- Verbannen
Dit is het juiste draadje.GG-er schreef: ↑19 jun 2024, 15:51Dat is toch geen probleem en het gebeurt toch wel vaker?
Als de vorige predikant is overleden, wordt meestal eerst een tijd niet beroepen. Maar als een predikant 'gewoon' naar een andere gemeente gaat, kan er direct na het aannemen van het beroep een andere predikant beroepen worden.

- Reformer
In hervormde kring is dit niet mogelijk. Een gemeente kan pas beroepen als de vertrokken predikant is bevestigd in zijn nieuwe gemeente.GerefGemeente-lid schreef: ↑19 jun 2024, 15:59Dit is het juiste draadje.GG-er schreef: ↑19 jun 2024, 15:51Dat is toch geen probleem en het gebeurt toch wel vaker?
Als de vorige predikant is overleden, wordt meestal eerst een tijd niet beroepen. Maar als een predikant 'gewoon' naar een andere gemeente gaat, kan er direct na het aannemen van het beroep een andere predikant beroepen worden.![]()
Achtergrond hiervan: tussen aannemen van een beroep en bevestiging in de nieuwe gemeente kan een predikant bijv. ziek worden, waardoor de bevestiging uitgesteld moet worden of het zelfs niet tot een bevestiging kan komen. Als de 'oude' gemeente ondertussen al is gaan beroepen en iemand een beroep aanneemt, kan zo'n gemeente verplichtingen naar twee predikanten krijgen (financieel, huisvesting, enz.).
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
-
- Verbannen
Dit is het juiste draadje.GG-er schreef: ↑20 jun 2024, 20:36Eén voorbeeld: in 05-1997 nam ds. W. Harinck het beroep van Woerden aan. De vorige predikant, ds. J. Driessen, nam pas afscheid op 22-06-1997.2e Hans schreef: ↑20 jun 2024, 17:47Misschien gebruikelijk in afgescheiden kerken, ik heb het nog nooit meegemaakt.GG-er schreef: ↑19 jun 2024, 15:51Dat is toch geen probleem en het gebeurt toch wel vaker?
Als de vorige predikant is overleden, wordt meestal eerst een tijd niet beroepen. Maar als een predikant 'gewoon' naar een andere gemeente gaat, kan er direct na het aannemen van het beroep een andere predikant beroepen worden.
En toenmalig kand. G. Pater deed 5 dagen nadat ds. J. Karens afscheid nam wegens emeritaat, intrede in Opheusden. Let wel: ds. Karens was daar 33 jaar predikant.
Ook toenmalig kand. C. van Ruitenburg nam een beroep aan naar Krimpen aan den IJssel, toen ds. P. Mulder nog geen afscheid had genomen.
Het gebeurt dus wel vaker.
- Opperzangmeester
We zijn diep verwonderd door het bericht dat Kand. R.T. Michielse het beroep naar onze gemeente heeft aangenomen!
Jesaja 53:10b
"Het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan."
"Het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan."
-
Fijn dat jullie weer een dominee krijgen. Ook voor de kerkenraad.Opperzangmeester schreef: ↑21 jun 2024, 15:36 We zijn diep verwonderd door het bericht dat Kand. R.T. Michielse het beroep naar onze gemeente heeft aangenomen!
Is voor elke kerkenraad fijn neem ik aan.MGG schreef: ↑21 jun 2024, 15:46Fijn dat jullie weer een dominee krijgen. Ook voor de kerkenraad.Opperzangmeester schreef: ↑21 jun 2024, 15:36 We zijn diep verwonderd door het bericht dat Kand. R.T. Michielse het beroep naar onze gemeente heeft aangenomen!
Gaat Oostkapelle en Nobleford nu een nieuw tweetal stellen?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
Klopt, maar soms 'gun' je het een kerkenraad van harte.Bruna schreef: ↑21 jun 2024, 17:03Is voor elke kerkenraad fijn neem ik aan.MGG schreef: ↑21 jun 2024, 15:46Fijn dat jullie weer een dominee krijgen. Ook voor de kerkenraad.Opperzangmeester schreef: ↑21 jun 2024, 15:36 We zijn diep verwonderd door het bericht dat Kand. R.T. Michielse het beroep naar onze gemeente heeft aangenomen!
Gaat Oostkapelle en Nobleford nu een nieuw tweetal stellen?
Meestal zet de kerkenraad een andere dominee of student op tweetal. Het tweetal kan in theorie ook aangepast worden naar een enkelvoudige voordracht.
Maar in het geval-Gouda dus niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 21:02Dit is het juiste draadje.GG-er schreef: ↑20 jun 2024, 20:36Eén voorbeeld: in 05-1997 nam ds. W. Harinck het beroep van Woerden aan. De vorige predikant, ds. J. Driessen, nam pas afscheid op 22-06-1997.2e Hans schreef: ↑20 jun 2024, 17:47Misschien gebruikelijk in afgescheiden kerken, ik heb het nog nooit meegemaakt.GG-er schreef: ↑19 jun 2024, 15:51
Dat is toch geen probleem en het gebeurt toch wel vaker?
En toenmalig kand. G. Pater deed 5 dagen nadat ds. J. Karens afscheid nam wegens emeritaat, intrede in Opheusden. Let wel: ds. Karens was daar 33 jaar predikant.
Ook toenmalig kand. C. van Ruitenburg nam een beroep aan naar Krimpen aan den IJssel, toen ds. P. Mulder nog geen afscheid had genomen.
Het gebeurt dus wel vaker.