Eerst de Wet ?
Re: Eerst de Wet ?
Er lopen wat probleemstellingen door elkaar, misschien goed om die uit elkaar te houden:
1. Is er buiten kennis van Christus zaligheid? Hieraan gekoppeld:
2. Kan een 'dode' zondaar tot Christus gebracht worden of anders:
leert een dode zondaar Christus kennen of een reeds levendgemaakte?
3. Wat ís Christuskennis?
Volgens mij is het antwoord o.a. te vinden in de Dordtse Leerregels, art. 11-14 van hfd. 3/4:Afgewezen schreef:Er lopen wat probleemstellingen door elkaar, misschien goed om die uit elkaar te houden:
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.
En Zondag 7 van de HC:
Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Was het maar zo simpel, Luther.
Vertel...Afgewezen schreef:Was het maar zo simpel, Luther.
Want iedereen op RF heeft dit van harte onderschreven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Punt 2 is voor mij wat onduidelijk , kun je nog wat duidelijker de probleemstelling aangeven.Afgewezen schreef:Er lopen wat probleemstellingen door elkaar, misschien goed om die uit elkaar te houden:
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Sinds de DL en de HC zijn er nieuwe vraagstellingen ontstaan. En daar hebben we het in deze topic over...Luther schreef:Vertel...Afgewezen schreef:Was het maar zo simpel, Luther.
Nee, dat snap ik, maar ik pleit er dan ook voor om allemaal weer terug te gaan naar de eenvoud van de 3FvE.Afgewezen schreef:Sinds de DL en de HC zijn er nieuwe vraagstellingen ontstaan. En daar hebben we het in deze topic over...Luther schreef:Vertel...Afgewezen schreef:Was het maar zo simpel, Luther.
En om dus niet meer te praten over leven voor Christuskennis?Luther schreef:Nee, dat snap ik, maar ik pleit er dan ook voor om allemaal weer terug te gaan naar de eenvoud van de 3FvE.Afgewezen schreef:Sinds de DL en de HC zijn er nieuwe vraagstellingen ontstaan. En daar hebben we het in deze topic over...Luther schreef:Vertel...Afgewezen schreef:Was het maar zo simpel, Luther.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Zijn de werkzaamheden van een zondaar die onder overtuiging verkeert, vruchten van het leven óf moet hij juist worden uitgedreven om het leven in een Ander, te weten in Christus, te vinden?huisman schreef:Punt 2 is voor mij wat onduidelijk , kun je nog wat duidelijker de probleemstelling aangeven.Afgewezen schreef:Er lopen wat probleemstellingen door elkaar, misschien goed om die uit elkaar te houden:
Dat kan niet. Net zomin als men in de tijd van de hervorming resp. de Dordtse Synode terug kon naar de eenvoud van de Twaalf Artikelen...Luther schreef:Nee, dat snap ik, maar ik pleit er dan ook voor om allemaal weer terug te gaan naar de eenvoud van de 3FvE.Afgewezen schreef:Sinds de DL en de HC zijn er nieuwe vraagstellingen ontstaan. En daar hebben we het in deze topic over...Luther schreef:Vertel...Afgewezen schreef:Was het maar zo simpel, Luther.
En van de Schrift "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft , die heeft het leven niet."Luther schreef:Nee, dat snap ik, maar ik pleit er dan ook voor om allemaal weer terug te gaan naar de eenvoud van de 3FvE.Afgewezen schreef:Sinds de DL en de HC zijn er nieuwe vraagstellingen ontstaan. En daar hebben we het in deze topic over...Luther schreef:Vertel...Afgewezen schreef:Was het maar zo simpel, Luther.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
En wanneer heb je de Zoon dan? Als je levend gemaakt heeft en je zonden gevoelt, of als je ook nog eens Christus in het geloof omhelsd hebt?huisman schreef:En van de Schrift "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft , die heeft het leven niet."Luther schreef:Nee, dat snap ik, maar ik pleit er dan ook voor om allemaal weer terug te gaan naar de eenvoud van de 3FvE.Afgewezen schreef:Sinds de DL en de HC zijn er nieuwe vraagstellingen ontstaan. En daar hebben we het in deze topic over...Luther schreef: Vertel...
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
kan het zijn dat je hart wel naar Christus uitgaat maar dat je het zelf nergens voor houdt?
(Ds J Koster noemde dat altijd "Chrituskennis vanuit het gemis")
Je denkt dus geen kennis te hebben aan Christus.
Misschien ook wel doordat je denkt dat het om een soort visionaire ervaring moet gaan
maar je hart gaat naar Hem uit vanwege Zijn spreken.
Als je over Hem hoort in de prediking dan is er een hongeren en dorsten
dan moet je toch al iets van Hem gezien hebben? Hoe kan je anders Iemand liefhebben die je niet kent?
Misschien ook wel doordat je denkt dat het om een soort visionaire ervaring moet gaan
dan moet je toch al iets van Hem gezien hebben? Hoe kan je anders Iemand liefhebben die je niet kent?
- JolandaOudshoorn
Daarom moet de oproep om te gaan een plaats hebben in de prediking. Ooit hoorde ik eens zeggen dat een goede preek op het randje is van het remostrantse. Mensen moeten zo in het nauw gedreven worden dat ze niets anders meer kunnen dan rust zoeken in Christus. En alleen bij Hem is dat te vinden, niet in het zoeken zelf!Tiberius schreef:Nee, dat zal niet gaan. Een missende zondaar moet een God zoekende zondaar zijn, anders is het slechts uitwendige beschouwing.JolandaOudshoorn schreef:Nee en met dat weten blijft iederde zondaar heerlijk op z'n plekje zitten... want ja, hij kan toch niet, dus waarom moeite doenTiberius schreef: Zeker. Maar hij zal er nooit zelf heengaan, zoals Memento beschrijft.
En ja, dat dit uiteindelijk Gods trekkende liefde was, wanneer je die onrust krijgt, dat ontken ik niet. Maar die onrust op zichzelf is niet zaligmakend!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ja, dan ken je Hem misschien al. Als je opleeft onder de prediking van het ware Woord dan kan het haast niet meer anders of je kent Hem. Want het Woord snijdt uiteen hè. Als het Woord je dus tot Christus doet gaan, dan is er een liefhebben.helma schreef:kan het zijn dat je hart wel naar Christus uitgaat maar dat je het zelf nergens voor houdt?
Dan moet het gewaagd worden geheel op Hem het vertrouwen te stellen.
Voor hen gelden de bevelen: komt tot de wateren, neemt, eet, etc.