Sinterklaas

Luther
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Ik ga ook heel ver mee. Echter ben ik ook principieel tegen punt 6. Voor mij valt dat namelijk wel degelijk onder punt 8, het is namelijk 'een opstap naar'.
Een legging zie ik echt heel anders dan een broek, en is - in de praktijk zie je dat ook - op geen enkele manier een opstap-naar. (Bovendien zijn ze alweer uit de mode.) Iets anders is de broek voor de vrouw an sich. Ik denk daar inmiddels genuanceerder over, zeker omdat het Schriftbewijs dat ik altijd hoorde (Deut. 22:5) niet juist bleek te zijn.
Lees over kleding overigens dit zeer goede boekje: https://www.debanier.nl/christelijk-lev ... ken-de-mv/
Laatst gewijzigd door Luther op 06 dec 2018, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat is niet goed geciteerd. Verder kan ik het er niet mee eens zijn en zal ik het altijd af blijven wijzen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 06 dec 2018, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Sinterklaas

Bericht door eilander »

Mara schreef: In mijn jeugd was onze kerk nog ouderwets CGK. (In de tijd van ds Slagboom. Smits, Tanis, Baan enz) en ik heb nooit horen waarschuwen tegen pakjesavond of sinterklaas.
Als dat wel was gebeurd hadden wij waarschijnlijk op 5 december met lege handen gezeten.
Ik kende geen enkel kind dat geen sinterklaas vierde.
Ook op onze degelijke gereformeerde school kwam de sint met pieten op bezoek.
Maar er is ook hier niets nieuws onder de zon.
Ik ben hier heel verbaasd over. Blijkbaar is dat ook streekgebonden. Op school was en is bij ons de aandacht hiervoor 0,0. In de kerk heb ik het nooit gehoord, volgens mij was het nooit een item. Ik kende best wel wat kinderen die het wel vierden, maar niet op grote schaal zodat ik me een eenling voelde ofzo.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Mara schreef: In mijn jeugd was onze kerk nog ouderwets CGK. (In de tijd van ds Slagboom. Smits, Tanis, Baan enz) en ik heb nooit horen waarschuwen tegen pakjesavond of sinterklaas.
Als dat wel was gebeurd hadden wij waarschijnlijk op 5 december met lege handen gezeten.
Ik kende geen enkel kind dat geen sinterklaas vierde.
Ook op onze degelijke gereformeerde school kwam de sint met pieten op bezoek.
Maar er is ook hier niets nieuws onder de zon.
Ik ben hier heel verbaasd over. Blijkbaar is dat ook streekgebonden. Op school was en is bij ons de aandacht hiervoor 0,0. In de kerk heb ik het nooit gehoord, volgens mij was het nooit een item. Ik kende best wel wat kinderen die het wel vierden, maar niet op grote schaal zodat ik me een eenling voelde ofzo.
Toch vreemd hè, Kampen, Vollenhove, Elburg, Brouwershaven, noem maar op: talloze kerken dragen nog steeds de naam van St Nicolaas....
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dat is natuurlijk helemaal niet vreemd.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

ebenhaezer schreef:Ja, ik snap deze hele discussie ook niet echt, kerstpakketten hebben we volgens mij ook niets op tegen
al moet ik 3 keer sinterklaas houden
Kerstpakketten zijn mij een doorn in het oog.
Vreselijke traditie.
Geef het geld/de waarde aan Noord-Korea ofzo, zeker na de ontroerende en hartverscheurende oproep van OpenDoors afgelopen week.
(~)
DDD

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Mara schreef:Ik kende geen enkel kind dat geen sinterklaas vierde.
Zoals ik al schreef: wij waren voorheen als niet-vierders gewoon in de meerderheid, zowel in de kerk als op school. Zij die wel pakjesavond vierden, deden dat in het verborgene, want daarmee viel je - om maar iets te noemen - direct af, om gekandideerd te worden voor ouderling of diaken.
Mara schreef:
Luther schreef:Maar waarom moet je perse op 5 december cadeautjes aan elkaar geven?
Waarom moet je persé een kadootje geven op iemands verjaardag?
Uit dankbaarheid dat iemand weer een jaar ouder mocht worden. Maar noodzakelijk is het uiteraard niet. Wij geven als broers en zussen elkaar nooit meer cadeua's. Ouders en opa's en oma's meestal ook niet.
Was dat in een OGGiN of in een GG?
gallio

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:- Sinterklaas vieren
- Kerstversiering in huis
- Carbid schieten
- Haarlengte
- Korte broek bij mannen
- Leggings
- Kleur trouwjurk
- Broek voor meisjes met sporten - werken
- Vaccinatie
- Welke spelletjes op zondag
- Kleur en stijl zondagse kleding
- Auto gebruik op zondag.
Wat betreft het schuingedrukte, neme men de volgende woorden ter overdenking:
Romeinen 12 vers 2
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven welke de goede en welbehagende en volmaakte wil van God is.
Men neme ook de context in overdenking. Deze oproep van Paulus wordt gedaan aan gelovigen. De eerste vraag hoort dan ook te zijn of we daar bij behoren of dat we nog bij de wereld behoren. Een ieder die geen ware gelovige is hoort bij ‘de wereld’ ook al houdt hij zich aan dit soort lijstjes of nog langere lijsten van gewoonten en voorschriften.

De vernieuwing des gemoeds zal allicht leiden tot het laten van sommige dingen die eerder geoorloofd geacht werden. Maar echt niet van al de dingen die hier opgesomd worden.

Ik vraag me af hoe jij dat beproeven ziet. Is dat het navragen bij predikanten van jouw kerkverband, of is dat onderzoeken van de Bijbel, gebed en meditatie.
helma

Bericht door helma »

Ik ben ook een beetje allergisch voor Sinterklaas/pakjesavond vieren op 5 december vanwege de sterke religieuze gelijkenissen.
Maar ik merk dat ik er ook een beetje aan wen...
Al is het voor ons de reden om pakjesavond (wat ik enorm gezellig en samenbindend vind) los te maken van 5 december en het pas in januari te vieren.

Verder kan het genoemde rijtje makkelijk uitgebreid worden, ik kan er makkelijk 20 van maken.
helma

Bericht door helma »

Ik kan niet zo goed begrijpen dat er Refomannen hun hoofd kaal scheren en dat daar nooit iemand moeilijk over doet. :huhu
Isala

Bericht door Isala »

Hendrikus schreef: Toch vreemd hè, Kampen, Vollenhove, Elburg, Brouwershaven, noem maar op: talloze kerken dragen nog steeds de naam van St Nicolaas....
Wij zeggen nooit st. Nicolaaskerk maar gewoon Bovenkerk.
Ik denk dat velen in Kampen niet weten dat deze kerk officeel de naam st. Nicolaaskerk draagt.
Hora est!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wandelende schreef:
ebenhaezer schreef:Ja, ik snap deze hele discussie ook niet echt, kerstpakketten hebben we volgens mij ook niets op tegen
al moet ik 3 keer sinterklaas houden
Kerstpakketten zijn mij een doorn in het oog.
Vreselijke traditie.
Geef het geld/de waarde aan Noord-Korea ofzo, zeker na de ontroerende en hartverscheurende oproep van OpenDoors afgelopen week.
Helemaal eens, Wandelende!
Maar ik heb misschien makkelijk praten: kerstpakketten is volgens mij echt iets voor het bedrijfsleven. Ik ken het i.i.g. niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Luther schreef:Zoals ik al schreef: wij waren voorheen als niet-vierders gewoon in de meerderheid, zowel in de kerk als op school. Zij die wel pakjesavond vierden, deden dat in het verborgene, want daarmee viel je - om maar iets te noemen - direct af, om gekandideerd te worden voor ouderling of diaken.
Was dat in een OGGiN of in een GG?
Dat was gewoon in de GG.
Laatst gewijzigd door Luther op 06 dec 2018, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:Ik kan niet zo goed begrijpen dat er Refomannen hun hoofd kaal scheren en dat daar nooit iemand moeilijk over doet. :huhu
Je bedoelt het wel of niet dragen van een baard/snor? Dat lijkt me geen Bijbels gebod. Het hoort gewoon bij lichaamsverzorging. Hoewel ik wel zie dat het in de huidige mannenmode op dit punt weer ernstig gesteld is met die verzorging. :livre
OutOfTheBox

Bericht door OutOfTheBox »

Luther schreef:
OutOfTheBox schreef:Ga een heel eind met je mee, maar korte broek voor een man wereldgelijkvormig?
Ja, niet alleen vrouwen, maar ook mannen (dus zij die tot hun verstand gekomen zijn) dienen zich eerbaar en waardig te kleden. Daarbij is bedekking een balngrijk element. Uit mijn jeugdjaren kan ik me nog een kanselboodschap herinneren, waarin door de kerkenraad gewaarschwud werd voor het dragen van korte broeken door mannen. Het is een teken van een losse kleedstijl, die meer bij de wereld thuishoort, dan bij de kerk.
Hier kom je echt op het terrein van ongelooflijke subjectiviteit. Waardige kleding betaamt een christen, ja helemaal eens. Maar ik heb serieus nog nooit nagedacht of mijn korte broek wereldgelijkvorming zou zijn. Als de temperatuur boven de 25 graden komt, zie je mij niet vaak meer in een lange broek. Gewoon omdat ik erg warmbloedig ben :D
Gesloten